تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819209056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو گروه سلامت معنوي فرهنگستان علوم پزشكي:ايرانيان در تعريف سلامت معنوي غفلت كرده‌اند/ دانشگاهيان مقصرند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو گروه سلامت معنوي فرهنگستان علوم پزشكي:ايرانيان در تعريف سلامت معنوي غفلت كرده‌اند/ دانشگاهيان مقصرند
عضو گروه سلامت معنوي فرهنگستان علوم پزشكي گفت: ‌امروز هيچ كتابي را در دنيا نمي‌يابيم كه وجود خدا را انكار كند همه بر سلامت معنوي تأكيد دارند اما متأسفانه كشور ما از اين مبحث دور مانده است و علتش هم كوتاهي ما دانشگاهيان است.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، جعفر بوالهري، رئيس انستيتو روانپزشكي تهران گفت: معنويت بُعدي از انسان است كه ارتباط و يكپارچگي او را با عالم هستي نشان مي‌دهد.

وي افزود: امروز كتابي را در دنيا نمي‌يابيم كه وجود خدا را انكار كند. اما متأسفانه كشور ما از اين مبحث دور مانده است و علتش هم كوتاهي ما دانشگاهيان است.

بوالهري گفت: بر اساس تحقيقات، معنويت تأثير مهمي بر سلامت، بهزيستي رواني، اجتماعي و معنوي انسان‌ها دارد.

وي افزود: منابع موجود در حوزه سلامت به طور فزاينده‌اي در حال برجسته كردن معنويت و اهميت آن در حوزه سلامت هستند.

بوالهري اظهار داشت: در اعصار و قرون گذشته اين اديان بوده‌اند كه در انسان موجب رشد و ايجاد معنويت مي‌شدند و اكنون مدل چهار بُعدي سلامت به مدل‌هاي حياتي، رواني، اجتماعي و معنوي اشاره دارد.

وي افزود: نقدي كه بر سازمان جهاني بهداشت به عنوان الگوي بسياري از كشورها وارد مي‌شود نداشتن تعريف واحدي از سلامت معنوي است كه به دليل اختلافات كشورها در تعريفي از سلامت معنوي است و البته متأسفانه كشور ما در اين زمينه مقاله‌اي در جهان نداشته است.

وي افزود: سازمان جهاني بهداشت در حوزه سلامت روان تحقيقاتي دارد كه بر اساس آن سلامت روان حالتي از بهزيستي است كه فرد بتواند توانمند باشد. با استرس‌ها كنار بيايد و مشاركت اجتماعي مؤثري نيز داشته باشد كه اين بدون دين محقق نمي‌شود.

عضو گروه سلامت معنوي فرهنگستان علوم پزشكي اظهار داشت: اصول و ارزش‌ها موضوعاتي بنيادين هستند كه دولت‌ها بايد آن را در دستور كار قرار دهند.

وي افزود: به نظر من سازمان جهاني بهداشت رويكردي همه‌جانبه به اين موضوع دارد و در اكثر دستورالعمل‌ها اين نكته را مدنظر قرار داده است.

بوالهري اضافه داشت: مقالات زيادي در جهان منتشر شده است كه لازم مي‌داند تا بُعد روان در جسم وارد شود. پرسشنامه كيفيت زندگي متغيري بنيادين در سلامت روان است.

عضو گروه سلامت معنوي فرهنگستان علوم پزشكي اظهار داشت: چندين مطالعه ملي و چند كشوري در سازمان جهاني بهداشت با گرايش ديني و معنوي و توجه به بُعد چهارم كه همانا سلامت معنوي است، انجام شده است.

وي گفت: ارتقاي سلامت روان لازم است در آموزشهاي اجتماعي ادغام شود.

بوالهري افزود: بُعد هويتي بسيار مهم است، هويت معنوي، ايدئولوژيك و بهزيستي معنوي سه پديده در زندگي و هويت سالم است.

عضو گروه سلامت معنوي فرهنگستان علوم پزشكي گفت: بيش از 5 سال است كه گروه ما در فرهنگستان علوم پزشكي بر روي مهارت‌هاي معنوي كار مي‌كند كه حاصل آن بيش از 5 مهارت تبيين شده و قابل اجرا است.

وي گفت: اكثر مطالعات در راستاي اثرگذاري بين ابعاد معنوي، ديني و سلامت روان است اما تعدادي نيز همبستگي منفي نشان داده است.

بوالهري افزود: اگر دين افراد بيروني، سياسي، سازماني و براي استخدام باشد همبستگي مثبتي با سلامت روان ندارد.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن