واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: معناي واقعي "سلامت معنوي" در گرو انتخاب سبك زندگي سالم
متخصصان، تعريفهاي متعددي از "سلامت معنوي" ارائه كرده اند اما امروزه همه آنها به يك معناي مشترك يعني مسووليت در قبال خود و انتخاب سبك زندگي سالم رسيده اند.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دكتر محمود عباسي دبير اجرايي نخستين همايش "سلامت معنوي" و دبير و عضو گروه سلامت معنوي فرهنگستان علوم پزشكي با اشاره به دو رويكرد اساسي در قبال "سلامت معنوي" اظهار كرد: يكي رويكرد و نگاه حداقلي كه سلامت معنوي را به عنوان بعدچهارم سلامت در بهبود سريعتر بيماريها و كاهش درد و رنج بشر مؤثر مي داند كه اين نگاه اومانيستي و انسان گرايي غربي است و ديگري نگاه ديني وعرفاني به "سلامت معنوي" كه در اين نگاه سلامت معنوي اوج كمال آدمي را به نمايش مي گذارد و بيماري ها در انديشه انسان كامل نقطه كوچكي از ناملايمات زندگي است كه آن هم نعمت خداوندي تلقي مي شود.
دكتر عباسي در تعريف سلامت معنوي اظهار داشت: متخصصان، تعريفهاي متعددي از اين مفهوم ارائه دادهاند؛ هرچند تقريباً همة آنها موضوع مشتركي دارند و آن «مسئوليت در قبال خود و انتخاب سبك زندگي سالم» است. براي مثال، سلامتي از ديدگاه سازمان بهداشت جهاني عبارت است از: «حالت بهزيستي كامل جسماني، رواني و اجتماعي و نه فقط فقدان بيماري يا ناتواني».
وي با بيان اين كه معنويت يك گمشده و خواسته انساني در پهنه گيتي است كه زمان و مكان نمي شناسد عنوان كرد: اصولاً تعريف واحدي براي سلامت معنوي وجود ندارد و عملاً دشوار است كه مؤلفه ها و شاخص هاي آن مشخص، تبيين، تعريف و اندازه گيري شود. بدون شك معني كامل سلامت معنوي منحصر به اثر دعاها و حالات معنوي در بهبودي بيماري ها و جانشين شدن آن براي درمان هاي
رايج طبي و يا طب مكمل نيست. مي توان باور داشت كه بعد معنوي روي آگاهي، باورها، نگرش ها، ارزش هاو رفتارها تأثير عميق دارد و بر روي بيوشيمي و فيزيولوژي بدن نيز تأثير گذارست و اين تأثير روي فكر و قلب و روح و بدن، سلامت معنوي ناميده مي شود.
عباسي ادامه داد: تعاريف ارايه شده براي سلامت معنوي مبتني بر شناخت تعريف كننده از هستي شناختي، انسان شناختي، معرفت شناختي و باورهاي اعتقادي به ذات لايزال الهي و وحي است. محققاني كه نخواسته اند به خالق انسان و امور غيرحسي توجه كنند، تعريف عامي از سلامت معنوي داشتند كه در بسياري از مقالات و كتب خارجي آورده شده و توسط برخي از صاحبان اديان نيز
به كرات به عنوان منبع ارجاع داده شده است.
انتهاي پيام/
جمعه 29 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]