تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816699631
نقش مساجد در جوامع اسلامي(قسمت سوم و پایانی)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نقش مساجد در جوامع اسلامي(قسمت سوم و پایانی) نويسنده:علي رضايي بر مسلمانان عصر حاضر ـ كه عصر بيداري و بازگشت به خويش است ـ فرض و لازم است كه فرهنگ مسجد را احيا و زنده كنند و اين مراكز روحاني و فرهنگي و عبادي را با همان منزلت واقعي و ماموريت اصلي و فلسفه حقيقياش مطرح سازند، و نيز حوزههاي علميه و دانشگاههاي ممالك اسلامي را با روح توحيدي، و تفكر مبتني بر خداپرستي و عقيده به مبدأ و معاد و نه بر اساس شرك و كفر و الحاد و انديشهي صرفاً مادي، تجديد سازمان كنند؛ در غير اين صورت، مساجد ما خلوتتر و بيرونقتر و دانشگاه هاي ما بيمحتواتر خواهد شد و در نتيجه دشمنان اسلام و مسلمين و ايادي پست و جيرهخوار آنان به اغراض پليد و شيطاني خود بيش از گذشته دست خواهند يافت و ملل مسلمان را بيش از پيش به خاك سياه خواهند نشاند. مركز سازماندهي نهضتهاي جهاني اسلام ملتهاي مسلمان همواره حركتهاي انقلابي و نهضتهاي رهايي بخش خود را از مساجد آغاز كردهاند؛ مساجد همواره كانونهاي الهام بخش براي مردم ظلم ستيز بوده است، به خصوص در تاريخ نهضتهاي اسلامي كه در ايران شكل گرفته است به طور قطع هستهي مركزي همهي آنها در مساجد تكوين يافته است. اينك به ذكر چند نمونه ميپردازيم: الف) قيام سربداران در نيمهي اول قرن هشتم هجري قمري كه حكومت مغول پس از قتل عامهاي وسيع چنگيز و هولاكو مردم ايران را به يأس و ذلّت و ضعف تسليم كرده بود و خواستههاي چنگيز، قانون بود و شمشير دژخيمي مجري قانون، خانهاي مغولي و صحرا گردان و افسران و رؤساي طوايف محلي، هر يك منطقهاي را به صورت اقطاع يا تيول در چنگ خود گرفته با قساوت هولناكي دهقانان را بردهوار به بند كشيده بودند و در شهرها نيز علماي مذهب يا در خدمت حكام مغول در آمده بودند و يا لباس زهد و تصوف پوشيده به انزواي خانقاهها خزيده بودند و غير مستقيم جاده صاف كن تجاوز و زمينهساز جنايت شمرده ميشدند و مردم را در زير تازيانهي جلادان و چپاولگران مغولي تنها گذاشته بودند، در اين هنگام يك فقيه انقلابي به نام « شيخ خليفه»، مسلمانوار، در جستجوي حقيقت برميخيزد و از همهي مدعيان معروف آن عصر، سراغ ميگيرد، نخست نزد «بالوي زاهد» ميرود تا راه نجات را در مكتب پارسايي و آزادي او بيابد، زهد را سكوت در برابر ظلم ميبيند و چه بيشرمي و بيرحمي و خودخواهي زشتي كه انساني در پيرامونش ضجهي اسيران و نعرهي جلادان و فقر گرسنگان و تازيانههاي ستم را بر گُردهي بيچارگان ببيند و بشنود و به جاي آنكه به نجات آنان برخيزد، خود به تنهايي، در طلب نجات خود و كسب بهشت باشد. «شيخ خليفه» آن چيزي كه به دنبالش بود، در محضر «شيخ بالوي» زاهد آملي، نمييابد و با نفرت از او ميگريزد و نزد «شيخ زكي الدين علاء الدوله سمناني» ميرود كه آوازهي معرفت و پيشوايي طريقت او در تصوف، همه جا پيچيده بود، تصوف را نيز چون زهد، مذهب فرار از واقعيتها و مسئوليتها و پشت كردن به سرنوشت مردم و ناديده گرفتن ستمها و قساوتها مييابد؛ او را ميبيند كه دلي نازك و احساسي لطيف و روحي متعادل دارد، اما چگونه است كه سيل خوني كه مغول بر اين ملك جاري كرده است و زوالي كه اسلام و مردم را تهديد ميكند، آرامش روح و صفاي دل او را اندكي كدر نساخته است. گمشدهي خود را نزد او نيز نمييابد، چنانكه روزي شيخ «علاء الدوله سمناني» از وي ميپرسد: «اي شيخ آنچه من ميطلبم از اين مذهبها بالاتر است».[1] از او نيز به نفرت ميگريزد و به خدمت «شيخ الاسلام امام غياث الدين حموي» به «بحر آباد» ميرود ولي در بحر آباد نيز به خواستهي خود نميرسد و لذا رخت سفر ميبندد و در لباس «درويش» ساده، تنها و غريب به سبزوار ميآيد. در «مسجد جامع» شهر خانه ميكند و آنجا به وعظ ميپردازد، سخنانش خلق كثيري را به سوي او ميكشاند و بسياري از افراد مريد و پيرو او ميشوند؛ به اين ترتيب، آوازهي شهرتش در اطراف و كنار ميپيچيد و صاحبان قدرت را به وحشت مياندازد؛ از اين رو صاحبان قدرت در دو بعد سياسي و عقيدتي به مبارزه با او برميخيزند، لكن «شيخ خليفه» همچنان به كار خود مشغول و به تعليم و تعاليم خود كه عمدتاً قيام عليه ستمگران بود ميپردازد و سر انجام علماي درباري كه دست در دست حكام مغول داشتند، فتوايي صادر ميكنند، با اين مضمون كه: «شخصي در مسجد ساكن است و حديث دنيا ميگويد و چون منعش ميكنند، اثري نميپذيرد و اصرار مينمايد، اين چنين كسي واجب القتل باشد يا ني؟ و اكثر فقهاي رسمي زمان جواب ميدهند كه: باشد».[2] صورت فتوا را به نزد سلطان «ابو سعيد» ميفرستند تا بر آن صحه بگذارد. لكن ايلخان از اين كار سرباز ميزند و جواب ميدهد:«من دست به خون درويشان نميآلايم، حكام خراسان به موجب شرع شريف عمل نمايند».[3] حكام و عمّال آنها در كار خود شدت عمل نشان ميدهند و در صدد قتل شيخ بر ميآيند، ولي مريدان «شيخ» مانع از اين كار ميشوند، از سوي ديگر آوازهي تعاليم شيخ مردم را به سوي او ميكشد و هر روز بر عدّهي پيروان او افزوده ميشود. ارادت «شيخ حسن جوري» كه به هر حال خود وزنهاي در منطقه محسوب ميشد به اعتبار «شيخ خليفه» و عدّهي پيروان او ميافزايد؛ اما صاحبان قدرت دست از او برنميدارند و هر لحظه براي از بين بردن وي به طرح نقشهاي ميپردازند و سر انجام در خفا دسيسه كرده و يك روز قصد خود را عملي ميسازند. «و در اين اثنا ناگاه بامدادي به مسجدي كه شيخ خليفه ميبود در آمدند ريسماني بر ستون بسته ديدند و شيخ «خليفه» از آن به حلق آويخته خشتي چند در پاس ستون بر يكديگر نهاده، چنانكه پاي بر آن خشتها نهند و گردن به آن ريسمان رسد. بعضي را ظن آن شد كه شيخ قصد خود كرده و اتباع او گفتند: منازعان، او را قصد كردهاند. في الجمله كيفيت آن معلوم نشد».[4] لكن كيفيت معلوم بود. كار، كار معاندان و دشمنان سياسي و عقيدتي «شيخ خليفه» بود كه سر انجام پس از كوششهاي فراوان به اهداف خود رسيدند. پس از او بيدرنگ شاگرد وي «شيخ حسن جوري» كارش را ادامه داد. وي ابتدا اعلام بسيج سپس سازماندهي كرد و مبارزه را مخفي ساخت و خود در شهرها گرديد و دست به هجرت زد و همه جا بذر آگاهي و انقلاب را بر مبناي تشيع پاشيد. ب) نهضت مشروطه در ايران در نهضت مشروطه نيز «مساجد» نقش بسيار حساسي در انسجام و حركت مردم داشت. روحانيت مبارز و انقلابي با سخنان دلنشين و افشاگرانهي خود مردم را در صفوف متحد از مساجد به سوي ميادين مبارزه و انقلاب رهبري كردند، مساجد كانونهاي آگاهي بخش و ايام محرم و عاشورا و ماه مبارك رمضان نقطهي عطفي در تاريخ مبارزات مردم بوده است. ج) انقلاب اسلامي ايران به طوري كه اشاره شد،در صدر اسلام، حركتها از مسجد آغاز و در مسجد سازماندهي ميشد و نيروها از مسجد بسيج ميشدند، به اين ترتيب نهضت و انقلاب همواره با مسجد،پيوندي استوار و جاودانه دارد. با الهام از اين تفكر بنيادي اسلامي، ملت مسلمان ايران در جريان «انقلاب اسلامي»، بويژه در سال قبل و بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب،با تأكيد رهبر عظيم الشأن انقلاب، يعني امام خميني ـ رضوان الله تعالي عليه ـ بر حضور فعال در مساجد، مسجدها حالتي پر تحرك و سر نوشت ساز يافت و به دوران صدر اسلام بازگردانيده شد و روحانيت مبارز در سنگر محراب و منبر به تبيين تفكر سياسي اسلام و نشر اهداف نهضت و افشاگري در زمينهي فجايع رژيم ستمشاهي و آثار شوم سلطهي خارجي و توطئههاي استكبار جهاني به ويژه آمريكا و صهونيسم پرداخت،و با بازگو كردن بيانيهها و اعلاميهها و سخنان رهبر اسلام، آگاهي مردم را دربارهي آرمانهاي اسلامي و فجايع رژيم شاه رشد و تعميق بخشيد. مساجد در سراسر ايران موقعيتي سازنده و جايگاهي مقدس پيدا كرد و جاذبيت و مركزيت سياسي و عبادي خود را باز يافت، با اين تحول عميق، كه خود بازگشتي به دوران شكوهمند صدر اسلام و سيرهي پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و امير المؤمنين علي ـ عليه السّلام ـ بود، نقش سرنوشت سازي در ايجاد وحدت و يكپارچگي طبقات گوناگون ملت و همدلي نيروهاي انقلابي در مسير اهداف و آرمانهاي مقدس انقلاب اسلامي، ايفا كرد. مسجد پايگاه ارتباطي متناسب با جوامع اسلامي به خوبي ميدانيم كه كاركرد وسايل ارتباط جمعي در برقراري هر چه عميقتر ارتباط با انسان ـ به صورت مهمترين مخاطب ـ خلاصه و متمركز ميشود. اگر چنين باشد، بايد ببينيم مسجد، به عنوان پايگاهي ارتباطي و بسيار مهم، چه نقشي در افزايش پيوندهاي انساني و توسعهي فرهنگ اسلامي ايفا كرده است. در تبيين اين قسمت از اين نوشتار به ذكر نكاتي تأملزا به اين شرح ميپردازيم: 1) اصولاً تمامي وسايل ارتباط جمعي، نوعي ارتباط غير حضوري را با مخاطب برقرار ميسازند و اين ارتباط غير حضوري، عليرغم جذابيتهاي فراوانش حالتي تصنعي داشته و لزوماً داراي ارتباطي عميق با مخاطبان نيست. 2) در تمامي نظريههاي ارتباطي تاكنون، رسانههاي جمعي، وظيفهي اطلاع رساني و ارسال پيام داشتهاند؛ در اين بينش، ميبايد افكار عمومي به سمتي خاص،كه نهادهاي سياسي و حكومتهاي قدرتمند و غالب دنيا طالبند، سوق داده شود و رفتار جمعي بر اساس الگوهايي كه عرضه ميشود، شكل گيرد و نهايتاً ثبات اجتماعي در تحقق اهداف سرمايهداري جهاني حفظ شود. بديهي است در اين نظريهها، انسان، ابزاري بيش نيست ولي ديدگاه رسانهاي اسلام انسان را نه تنها به عنوان مخاطبي كه پيامي به اطلاع او ميرسد، بلكه به منزلهي مخاطبي كه آگاهي و به ويژه تعالي او همواره مدّنظر است، مينگرد، پس، فرق است ميان تعالي آموزش و تربيت انسان تا به دست گرفتن تنها افكار عمومي او. 3) نفوذ در قلبها و در افكار، به مراتب اقتداري افزونتر در افكار ميسازد. رسانههاي جمعي مورد تأكيد فرهنگ اسلامي، كه عمدتاً بر نقش رسانهاي مسجد و خطابه و ارتباطها و پيوندهاي حضوري (و تشكلهاي ارتباطي خاص) انگشت ميگذارد و البته وسايل و تكنيكهاي نوين را هم نفي نميكند و ميپذيرد، در اين نكتهي حكمت آميز هدايتي خلاصه ميشود، زيرا در اين مدل ارتباطي، انسان با انسان حضوراً در ارتباط است و اين شيوهي ارتباط، در تصرف قلبها و تسخير افكار به مراتب مؤثرتر است. 4) مسجد و خطابه، بر فرهنگ شنيداري تأكيد دارد، بديهي است در جوامع اسلامي كه كماكان از تحولات فرهنگ ديداري آثار مهمي ديده نميشود، مسجد و خطابه با استفاده از فرهنگ شنيداري مؤثرترين پيام رسان است. ضمن آنكه مسجد به عنوان پايگاه و رسانهي ارتباطي مهم، از هر دو حالت ميتواند به طور بالقوه برخوردار باشد. براي نمونه اگر مساجد در زماني كه درصد مردم با سواد جامعهي مورد نظر ما به حدي رسيد كه به ناچار ميبايد پاسخگوي نيازهاي فرهنگي آنان، به ويژه در زمينهي كتاب و و رسانههاي ديداري مثل سينا، تئاتر و امثال آن باشد، به سهولت ميتوان كتابخانه و كانونهاي فرهنگي را در مساجد تشكيل داد و تقويت كرد، ولي نكتهي جالب اين است كه مخاطب آمده است و مسجد چون كانون هدايت انسان در بستر اجتماع و از جاذبههاي معنوي فراواني برخوردار است، اثر خود را بر مخاطبانش ميگذارد. نتيجه گيري در عصر تحول شگرف ارتباطات قرار گرفتهايم، عصري كه از آن به «عصر دهكدهي جهاني» ياد ميشود، نه ميبايست يكسره مرعوب اين تحولات شد و نه از كار فرهنگي تبليغي و ارتباطي عظيمي كه در اين مقطع حساس تاريخي بر دوش مبلغان و علما و خطبا و عناصر فرهنگي نهاده شده است،غفلت ورزيد. ماندگاري فرهنگ اسلامي به حفظ اين تلاش و افزودهتر شدن بستگي تام پيدا كرده است. در دنياي ارتباطات، تحولات تكنيكي يك پايهي اين تحول محسوب ميشوند، ولي دنيا با فروپاشي مكتبها و بحران فرهنگي و انحطاط اجتماعي، پيام و فرهنگي درست براي رفع نيازهاي انسان معاصر در دست ندارد. اهميت اسلام و فرهنگ آن و توجه يكجا به نقش رسانههاي امروزي و مساجد به عنوان مدل ارتباطي و رسانهاي سنتي در جوامع اسلامي، نبايد ناديده انگاشته شود. كاركرد رسانهي ارتباط جمعي، با همهي تحولات تكنيكي،زماني قرين توفيق قلمداد ميشود كه بتواند عميقترين ارتباط و پيوند را با مخاطب خود برقرار سازد. مساجد در پيشرفت و پيروزي انقلاب اسلامي سال 57، نشان دادند كه ميتوانند چنين ارتباطي را برقرار ساخته و نقش هدايتي و رسانهاي خود را ايفا كنند. ويژگيهاي منحصر به فرد مسجد، در قالب پايگاههاي ارتباطي مهم به هيچ وجه نبايد در دنياي امروز فراموش شود، بلكه اين پايگاه همواه ميتواند در تقويت فرهنگ شنيداري و ديداري مردم و مخاطبانش بسيار مؤثر باشد؛ ماندگاري فرهنگ اسلامي تاكنون به لحاظ پويايي و تحرك اين كانونهاي سازماندهي حركتهاي اجتماعي و تودهاي مردم بوده است. در آينده هم يكي از عوامل و متغيرهاي مهم اين ماندگاري ما تحرك همين پايگاههاستپی نوشت:[1] . ميرخواند، روضة الصفا، ج5، ص605. [2] . حافظ ابرو، مجموعه، زبدة التواريخ، ميرخواند، روضة الصفا، ج5، ص605. [3] . حافظ ابرو، جغرافيا، وزبدة التواريخ، ميرخواند، روضة الصفا، ج5، ص605. [4] . حافظ ابرو، مجموعه، زبدة التواريخ، مجمل، ج3، ص42. منبع: جايگاه مساجد در فرهنگ اسلامي
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]
صفحات پیشنهادی
نقش مساجد در جوامع اسلامي(قسمت سوم و پایانی)
نقش مساجد در جوامع اسلامي(قسمت سوم و پایانی)-نقش مساجد در جوامع اسلامي(قسمت سوم و پایانی) نويسنده:علي رضايي بر مسلمانان عصر حاضر ـ كه عصر بيداري و بازگشت ...
نقش مساجد در جوامع اسلامي(قسمت سوم و پایانی)-نقش مساجد در جوامع اسلامي(قسمت سوم و پایانی) نويسنده:علي رضايي بر مسلمانان عصر حاضر ـ كه عصر بيداري و بازگشت ...
اصول آموزش نماز به كودكان و نوجوانان(قسمت سوم و پایانی)
اصول آموزش نماز به كودكان و نوجوانان(قسمت سوم و پایانی)-اصول آموزش نماز به ... پس از مدتي، جاذبههاي معنوي مسجد و حالات نماز گزاران به هنگام نماز، اين فرد را .... با اين گونه پيوند، هم خانه به فضايي اسلامي و آكنده از ارزشهاي معنوي تبديل ميشود و هم، مدرسه نقش سازنده و هدايتگري در زمينهي ارزشهاي ديني مييابد. .... نقش مساجد در جوامع اسلامي(1) ...
اصول آموزش نماز به كودكان و نوجوانان(قسمت سوم و پایانی)-اصول آموزش نماز به ... پس از مدتي، جاذبههاي معنوي مسجد و حالات نماز گزاران به هنگام نماز، اين فرد را .... با اين گونه پيوند، هم خانه به فضايي اسلامي و آكنده از ارزشهاي معنوي تبديل ميشود و هم، مدرسه نقش سازنده و هدايتگري در زمينهي ارزشهاي ديني مييابد. .... نقش مساجد در جوامع اسلامي(1) ...
نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم)
نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم)-نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم) ... 8) در آيه 31 سوره اعراف ميخوانيم: «خذوا زينتكم عند كل مسجد» زينت مساجد جلوهاي از آراستگي و انضباط اجتماعي است[8]. ... 13) ويل دورانت مورخ و دانشمند آمريكائي، درباره زيبايي نماز، در جوامع اسلامي كه .... اصول آموزش نماز به كودكان و نوجوانان(قسمت سوم و پایانی) ...
نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم)-نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم) ... 8) در آيه 31 سوره اعراف ميخوانيم: «خذوا زينتكم عند كل مسجد» زينت مساجد جلوهاي از آراستگي و انضباط اجتماعي است[8]. ... 13) ويل دورانت مورخ و دانشمند آمريكائي، درباره زيبايي نماز، در جوامع اسلامي كه .... اصول آموزش نماز به كودكان و نوجوانان(قسمت سوم و پایانی) ...
هنر اسلامي (قسمت دوم)
هنر اسلامي (قسمت دوم) درواقع ايران از همان نخستين قرن هجري [قرن هفتم]ميراث هنري مستقلي ... و از قرن نهم به بعد شبستان هاي ساده و ستون دار مساجد جاي خود را به تالارهايي با فضاي ... در پايان به خلاصه اشاره مي شود که در ايران اسلامي نقاشي مشتمل بود بر جزئي .... در قرن سوم ه ق که بر اثر سرکشيهاي مسيحيان مُداراي اميران مسلمان جاي خود را به ...
هنر اسلامي (قسمت دوم) درواقع ايران از همان نخستين قرن هجري [قرن هفتم]ميراث هنري مستقلي ... و از قرن نهم به بعد شبستان هاي ساده و ستون دار مساجد جاي خود را به تالارهايي با فضاي ... در پايان به خلاصه اشاره مي شود که در ايران اسلامي نقاشي مشتمل بود بر جزئي .... در قرن سوم ه ق که بر اثر سرکشيهاي مسيحيان مُداراي اميران مسلمان جاي خود را به ...
هنر اسلامي (قسمت اول)
هنر اسلامي (قسمت اول) درجزيرةالعرب يا شبه جزيره عربستان از هزاره هاي هفتم و ششم ق. ... شده کتيبه اي است آشوري که در زمان شلمنصر سوم [895 تا 824] برجا مانده است. ... شبه جزيره تکوين يافت، در هنرهاي معماري و پيکرتراشي و نقش وبرجسته کاري، و ... در دوره خلافت اُمويان لزوم انجام جماعت، ساختن نيايشگاهي عمومي، يا مسجد ،را ايجاب کرد.
هنر اسلامي (قسمت اول) درجزيرةالعرب يا شبه جزيره عربستان از هزاره هاي هفتم و ششم ق. ... شده کتيبه اي است آشوري که در زمان شلمنصر سوم [895 تا 824] برجا مانده است. ... شبه جزيره تکوين يافت، در هنرهاي معماري و پيکرتراشي و نقش وبرجسته کاري، و ... در دوره خلافت اُمويان لزوم انجام جماعت، ساختن نيايشگاهي عمومي، يا مسجد ،را ايجاب کرد.
وقف و نقش آن در توسعه اقتصادي و اجتماعي
وقف و نقش آن در توسعه اقتصادي و اجتماعي-وقف و نقش آن در توسعه اقتصادي و ... وقف در ايران، نقش وقف در حل مشکلات و معضلات جوامع اسلامي را بررسي نموده، در پايان به .... مجلس از مجالس علم تشکيل ميشد (5) نقش مساجد در امر تعليم و تربيت اسلامي تا .... که در جهت برداشتن کنترلهاي دولت از قسمتهاي مختلف اقتصاد از جمله بازارهاي مالي، ...
وقف و نقش آن در توسعه اقتصادي و اجتماعي-وقف و نقش آن در توسعه اقتصادي و ... وقف در ايران، نقش وقف در حل مشکلات و معضلات جوامع اسلامي را بررسي نموده، در پايان به .... مجلس از مجالس علم تشکيل ميشد (5) نقش مساجد در امر تعليم و تربيت اسلامي تا .... که در جهت برداشتن کنترلهاي دولت از قسمتهاي مختلف اقتصاد از جمله بازارهاي مالي، ...
روشنفکری و روشنفکران از دیدگاه امام خمینی (ره) (قسمت سوم)
روشنفکری و روشنفکران از دیدگاه امام خمینی (ره) (قسمت سوم)-روشنفکری و ... امام خمینی (ره) (قسمت سوم) نويسنده: حجر اکبری زادگان مقدمه: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و برچیده ... 7- جنگ تحمیلی عراق علیه ایران: جنگ دارای مراحلی است که می توان نقش ... روشنفکر غربی و وارداتی نباشید: این مساجد است که این بساط را درست کرد این مساجد ...
روشنفکری و روشنفکران از دیدگاه امام خمینی (ره) (قسمت سوم)-روشنفکری و ... امام خمینی (ره) (قسمت سوم) نويسنده: حجر اکبری زادگان مقدمه: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و برچیده ... 7- جنگ تحمیلی عراق علیه ایران: جنگ دارای مراحلی است که می توان نقش ... روشنفکر غربی و وارداتی نباشید: این مساجد است که این بساط را درست کرد این مساجد ...
نقش فرهنگ وقف در شكوفايی علم و دانش در تمدن اسلامی
نقش فرهنگ وقف در شكوفايی علم و دانش در تمدن اسلامی-وقف از جمله موضوعاتي است كه به ... موضوع توسعه در جوامع اسلامي اگر بر اساس الگوهايي باشد كه صرفاً بر اساس ... نهاد با وجود برخورداري از قسمت زياد، آن طور كه شايسته است فراگير نشده و نقش آن در ..... بدوران وي دانشگاه قرطبه كه عبدالرحمن سوم در مسجد بزرگ پايتخت به پا كرده بود و ...
نقش فرهنگ وقف در شكوفايی علم و دانش در تمدن اسلامی-وقف از جمله موضوعاتي است كه به ... موضوع توسعه در جوامع اسلامي اگر بر اساس الگوهايي باشد كه صرفاً بر اساس ... نهاد با وجود برخورداري از قسمت زياد، آن طور كه شايسته است فراگير نشده و نقش آن در ..... بدوران وي دانشگاه قرطبه كه عبدالرحمن سوم در مسجد بزرگ پايتخت به پا كرده بود و ...
تاريخ قاجاريه (قسمت سوم)
تاريخ قاجاريه (قسمت سوم) انقلاب مشروطیت ایران انقلاب مشروطه یکی از ... نگاه به نقش طبقات گوناگون متفکرین جامعه نیز در این رویداد متفاوت است . .... اصفهانی و امثال آنها بالای منبرها و در مساجد و محافل، اعمال عین الدوله را مورد انتقاد شدید قرار دادند. ... مبنی بر اجرای قوانین اسلام در سراسر کشور، عزل نوز بلژیکی از ریاست گمرک و مالیه، ...
تاريخ قاجاريه (قسمت سوم) انقلاب مشروطیت ایران انقلاب مشروطه یکی از ... نگاه به نقش طبقات گوناگون متفکرین جامعه نیز در این رویداد متفاوت است . .... اصفهانی و امثال آنها بالای منبرها و در مساجد و محافل، اعمال عین الدوله را مورد انتقاد شدید قرار دادند. ... مبنی بر اجرای قوانین اسلام در سراسر کشور، عزل نوز بلژیکی از ریاست گمرک و مالیه، ...
فدائیان اسلام و انقلاب اسلامی(قسمت دوم)
فدائیان اسلام و انقلاب اسلامی(قسمت دوم)-فدائیان اسلام و انقلاب اسلامی(قسمت دوم) نويسنده: ... و به بهانه برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان، صندوقهای آرا از مسجد سپهسالار به محل ... به دادگاه رفت و در پایان جلسه با کمک یارانش از چنگ ماموران گریخت و تلاش دولت رزم آرا ... در بیست و سوم دی ماه سال ۱۳۲۹، نواب توانسته بود کتاب یاد شده را با ...
فدائیان اسلام و انقلاب اسلامی(قسمت دوم)-فدائیان اسلام و انقلاب اسلامی(قسمت دوم) نويسنده: ... و به بهانه برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان، صندوقهای آرا از مسجد سپهسالار به محل ... به دادگاه رفت و در پایان جلسه با کمک یارانش از چنگ ماموران گریخت و تلاش دولت رزم آرا ... در بیست و سوم دی ماه سال ۱۳۲۹، نواب توانسته بود کتاب یاد شده را با ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها