تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838022639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در پانزدهمين اجلاس سراسري نماز


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در پانزدهمين اجلاس سراسري نماز
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در پانزدهمين اجلاس سراسري نماز بسم الله الرحمن الرحيم برادران عزيز! آقايان محترم! خيلي خوش آمديد . من حقيقتاً وظيفه مي دانم كه از جناب آقاي قرائتي و بقيه ي كساني كه با ايشان در مسأله ي مهم نماز همكاري كردند: آقايان علماي محترم، ائمه ي جمعه ي محترم، مسئولان بخش هاي مهم كشور، بعضي از وزرا، بعضي از مديران، تشكر كنم .مي خواهم عرض بكنم كه آنچه در اين زمينه وقت بگذاريد و تلاش كنيد و از نيروي مادي و معنوي خودتان در امر ترويج نماز استفاده كنيد، زيادي انجام نگرفته است؛ جا دارد. اين كه به ما گفتند «الصلوه عمود الدين»، بايد اين را جدي بگيريم . خيمه ي دين با نماز بر پاست؛ هم در دينداري و تدين يك فرد، هم در اقامه ي يك جامعه ي ديني و هم در دينداري يك كشور و يك مجتمع . اگر ما نتوانيم كيفيت تأثير نماز را در اين عرض عريض و وسيع درست تشخيص بدهيم، از كوتاهي ديد ماست . و الاّ آن كسي كه فرموده است: «الصلوه عمود الدين» و آيات كريمه ي قرآن كه ناطق به اهميت نماز هستند، خوب مي دانند كه اين ساز و كار چگونه و اين نقش چگونه است .يك وقتي در دوران طاغوت و در بعضي از سلولهاي زندان هاي دشوار و هولناك آن رژيم كه زنداني هاي گوناگوني در آن جا زنداني بودند؛ از زنداني هاي مسلمان و با تفكر اسلامي، تا بعضي كه با گرايش هاي حزبي و ايدئولوژي هاي گوناگوني كه به هر حال اسمش اسلامي بود، ما شنيده بوديم – شايد خود من به غير واسط هم شنيده بودم، اگر ديگران هم شنيده بودند كه نقل مي كردند – كه بعضي از اين ها مي گفتند: چقدر مي گوييد«حي علي الصلوه» بگوييد «حي علي الجهاد» . فضاي مبارزه، اين تفكر و اين نگاه را به مسائل به وجود آورده كه دائم چسبيده ايد به صلوه و مرتب مي گوييد«حي علي الصلوه، حي علي الصلوه»، خوب، بگوييد«حي علي الجهاد» و مردم را به جهاد فرا بخوانيد . اما تجربه هاي روزگار نشان داد كه بي اعتنايي به نماز، چه بر سر يك انساني و چه بر سر جهاد و معناي جهاد مي بخشد، همان توجه به خداست، كه قوامش به نماز است . لذا اولين واجبي كه بر پيغمبر واجب مي شود، نماز است؛ اول تبليغي كه براي پيغمبر خداي متعال معين مي كند، «وأمر اهلك بالصلوه» است؛ توصيفي كه خداي متعال در درجه ي اول براي جامعه ي موحد بيان مي كند، «الذين ان مكناهم في الارض اقاموالصلوه» است . اين اهميت نماز است .براي حركت در اين ميدان آن چه كه بيش از همه لازم است، دو چيز است: يكي انگيزه، آن نيروي دروني كه انسان را حركت بدهد و راه ببرد؛ ديگر، آن قطب نمايي كه انسان، آن ستاره ي راهنما را فراموش نكند و جهتش كج نشود . اگر انگيزه نبود، انسان وسط راه مي ماند؛ مشكلات زياد است. اقامه ي جامعه ي توحيدي، اقامه ي عدل در ميان بشر، برپا كردن خيمه ي حق در بين اين همه طوفان هاي اهواي باطل، كار آساني نيست؛ انگيزه لازم است. اين انگيزه عبارت است از توجه به هدف كار و اين كه ما مقصودمان قدرت نيست، ثروت نيست، هوي پرستي نيست، تمنيات شخصي نيست، ملاحظات گوناگون سياسي نيست؛ بلكه هدفمان خداست . اين دو تا خصوصيت، اين دو عامل مهم، يعني انگيزه و جهت گيري، در نماز خلاصه شده .و اين هم براي كساني كه بخش قابل توجهي از اين مسئوليت را بر دوش دارند، هم براي مردمان متوسط، هم براي عموم افراد جامعه، لازم است. البته كساني مسئوليت هايشان سنگين تر است، بيشتر احتياج دارند؛ آن ها نيازشان به هر دو بيشتر است؛ هم به انگيزه، هم به جهت يابي و دقت در جهت گيري . لذا اين كه خداوند به پيغمبر مي فرمايد: «قم الليل الا قليلا نصفه او نقص منه قليلا او زد عليه و رتل القرآن ترتيلا» ؛ شب را به ذكر خدا بگذران، بخش مهمي از شب را نماز بخوان، با خدا متصل شو . چرا؟ زيرا: «انا سنلقي عليك قولا ثقيلا»؛ خطاب سنگيني متوجه توست، خودت را آماده كن، براي اين است . بنابراين، ماها بيشتر احتياج داريم، ديگر مردم هم به نسبت در درجات مختلف به نماز احتياج دارند . نماز اهميتش اين است .و در نماز آن چه كه مهم است و بايد روي آن تكيه كرد بعد از ترويج اصل نماز- كه همه را نماز خوان بايد كرد و همه نمازخوان بشوند- عبارت است از توجه در نماز . همان چيزي كه «حضور قلب» به آن گفته مي شود . حضور قلب و توجه، كاري است كه به تمرين احتياج دارد. كساني كه اين كارها را كرده اند و بلدند، به ما ياد مي دهند كه انسان بايد در حال نماز، خود را در حضور يك مخاطب عالي شأن و عالي مقام كه خالق هستي است و مالك همه ي وجود انسان است، احساس كند . هر مقدار از نماز كه توانست اين حالت را داشته باشد، به تعبير روايات اين نماز، نماز مقبول است و آن خاصيت و اثر را خواهد بخشيد . و ديگر آثار نماز- كه نمي شود آثار نماز را در چند جمله يا در چند فقره ي كوتاه خلاصه كرد- بر اين مترتب مي شود .البته مقدمه ي اول و لازم اين است كه ما همه ي جوان ها و همه ي مردم مان را با نماز آشنا كنيم و اهميت نماز را براي اين ها شرح بدهيم . اين كار متصدي لازم دارد و بحمدالله شما ها اين را به عهده گرفته ايد و متصدي اين كار شده ايد . حقيقتاً دستگاه هاي مختلف بايستي در اين زمينه كار و تلاش كنند . اين مهم است؛ اين فقط اين نيست كه ما يك آدم غافل يا بي نماز را به نماز مي كشانيم؛ اين معنايش اين است كه ما داريم پايه هاي يك حركت عظيم جهاني را كه نظام جمهوري اسلامي ستون مستحكم آن است، در ميان انسان ها استوار مي كنيم . انسان ها وقتي دلشان با نماز انس گرفت و از طريق نماز با خداي متعال مأنوس و آشنا شدند، به طور طبيعي گناهان از اين ها دور مي شود؛ دلهايشان نسبت به گناه حساس مي شود و آن حالت تقوايي كه در شرع مقدس قوام دينداري است، به تدريج در انسان حاصل مي شود. مسأله ي نماز اين است . لذا ما اولاً از همه ي دوستان به خصوص از شخص آقاي قرائتي كه واقعاً تلاش مجدانه اي و مخلصانه اي در اين راه انجام دادند و كساني كه با ايشان همكاري كردند، صميمانه تشكر مي كنيم . ثانياً تأكيد مي كنيم اين كار را نيمه كاره نگذاريد؛ ميان راه خسته نشويد . اين، براي هميشه است؛ اين كاري است كه به طور مستمر بايد ادامه داشته باشد؛ اين مثل خود نماز كه تعطيل بردار نيست، توقف نمي پذيرد؛ چون غفلت انسان موجبات فراواني دارد و خيلي چيزها انسان را غافل مي كند. براي اين كه با اين غفلت مبارزه بشود، نماز لازم است؛ صبح، نماز ظهر، نماز شب، نماز نافله و فريضه به اهميت نماز، به شرائط معنوي نماز بايد مردم را آشنا كرد و از همه ي ابزارهاي مفيد تبليغ بايستي در اين راه استفاده كرد .يك جمله راجع به اين حرفي كه از قول پاپ نقل شده است؛ عرض بكنيم كه دنياي اسلام به حق در مقابل اين حرف عكس العمل نشان داد. اين اظهار نظري كه از يك شخصيت روحاني مسيحي درباره ي اسلام با يك ميليارد و نيم انسان متدين به اسلام و با ميليون ها كتاب نوشته شده ي درباره ي اسلام، صادر شد، از دو جنبه قابل توجه است :جنبه اول كه بيشتر هم امروز در دنياي اسلام و در اين چند روز به آن توجه شده، مسأله ي تهمتي است كه به اسلام متوجه شده است و اين ايراد و اين تهمت، ظلم به اسلام و بي انصافي درباره ي اسلام است . اسلام را متهم كردن به اين كه از عقلانيت جداست و نسبت به عقل بي اعتناست، همان قدر ظالمانه است كه انكار يك امر بديهي؛ انكار منافع خورشيد يا انكار نور خورشيد . در كدام كتاب آسماني اين همه مخاطبان امر شده اند به تفكر، به تعقل؛ «لعلكم تتفكرون»،«لعلكم تعقلون»؛ و به تدبير در آيات تكويني الهي . در كدام كتاب آسماني در اولين خطاب به علم، به قلم، به تعليم، توجه شده و اهميت داده شده است . و امروز اگر دنياي غرب در كار علم و پيشرفت علمي موفقيتي دارد، كدام مورخ و مطلع با انصافي است كه تصديق نكند كه اين را از دنياي اسلام گرفته است . قرون وسطي كه قرون تاريكي و ظلمت و سياهي دنياي غرب و اروپا بود، دوران شكوفايي علم و تعقل و انديشه و فلسفه و ابن سيناها و فارابي ها و افرادي اين چنين، در دنياي اسلام است .مسأله ي جهاد اسلام را هم نفهميدن و بد معرفي كردن، يك بي انصافي ديگر است . جهاد اسلام براي تحميل عقيده نيست؛ براي مبارزه ي با كساني است كه انسان ها را به بردگي مي كشند. جهاد اسلام جنگ با ملت ها نيست؛ بلكه جنگ با قدرت هاي ستمگر و ظالم است . اين، تاريخ اسلام است؛ اين، عملكرد پيشوايان اسلام است؛ اين، توصيه ي پيشوايان اسلام است . اميرالمؤمنين عليه السلام در خطاب و فرمان خود به مالك اشتر اين جمله ي جاودانه و فراموش نشدني را دارند كه مي فرمايند: كساني كه تو با اين ها در آنجا مواجه مي شوي، يا با تو از لحاظ عقيده يكسانند، يا «و اما شريك لك في الخلق» ؛ يا در انسان بودن با تو شريك هستند. حتي كساني كه از لحاظ عقيده با تو همراه نيستند، ولي انسانند، بايد با انسان برخورد تكريم آميز داشت . «لا ينها كم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين و لم يخرجوكم من دياركم ان الله يحب المقسطين» اين دستور قرآن است – با كفار، با كساني كه با شما هم عقيده نيستند، اما به شما تجاوز نكردند؛ تعرض نكردند؛ تعدي نكردند؛ با شما ظالمانه برخورد نمي كنند، به اين ها اعمال قسط كنيد؛ نيكي كنيد . «و ان تبروهم»؛ به آن ها نيكي كنيد . دستور اسلام اين است . چطور كسي اين را نفهمد و جهاد اسلامي را كه مبارزه ي آزادي بخش ملتهاست؛ مبارزه ي رها كردن ملتها از چنگال قدرت هاي ستمگر ظالم است، اين را اين طور تفسير كند، كه متأسفانه در اين بيانات تفسير شده و متعلق به امروز هم البته نيست؛ قرن ها روحاني هاي اروپايي اين حرف ها را نسبت به اسلام مي گفتند و ما دوران هاي اخير تصورمان اين بود كه اين حرف ها بر زبان هايي كه نبايد جاري شود، جاري مي شود .جنبه ي دوم قضيه، به نظر من از جنبه ي اول مهم تر است و آن، سياست هاي پرده ي اين گونه بيانات است، كه مسأله را براي ما روشن مي كند. مسأله ي بحران آفريني مذهبي در دنيا، قرار دادن اصحاب اديان مختلف و مذاهب مختلف در مقابل هم، جلوگيري از همكاري ملت هايي كه داراي عقايد مختلفند، ايجاد جنگ، ايجاد درگيري و ايجاد بحران، كه اين خواست قدرت هايي است كه ادامه ي حياتشان منوط به بحران آفريني است؛ بايد بحران آفريني كنند تا بتوانند مقاصد خبيث خودشان را در ميان جامعه ي بين المللي دنبال بكنند . من از اين نگرانم كه پشت سر اين بيانات، بدبيني مسلمانان و مسيحيان نسبت به يكديگر، كينه ورزي ملتهاي مسيحي و مسلمان با يكديگر، زشت كردن چهره ي مسلمين، به خصوص در كشورهايي كه در آنجا در اقليتند؛ مثل كشورهاي اروپايي و امريكا؛ ايجاد بهانه هايي براي سركوب جوامع مسلمان در اين كشورها با اتهام واهي تروريست و امثال اينها فراهم شود . آنچه كه پشت سر اين قضيه هست، اين جور سياست هاست ؛ اين را بايد توجه داشت . و گمان مي كنم خود پاپ هم در اين زمينه فريب خورده و توجه نكرده كه پشت سر اين حرف چيست و آن كساني كه وادار مي كنند؛ زمينه سازي مي كنند براي بيان اين حرف ها، چه مقاصدي دارند .چند سال قبل يكي از رؤساي اروپايي آمده بود تهران و در ملاقات با من، با يك تعبيري، اشاره اي كرد به جنگ مسيحي و مسلمان . من در مخاطبه ي با او اظهار تعجب كردم و گفتم مگر بناست جنگي بين مسلمانان و مسيحي ها بشود ! گفتم مسلمان ها انگيزه ي جنگيدن با مسيحيان را ندارند . در اين صد سال اخير هم، شايد هم بيشتر، هر چه جنگ در دنيا، جنگ هاي بزرگ، اتفاق افتاده است، جنگ بين خود مسيحي ها بوده است؛ جنگ اول جهاني، جنگ دوم جهاني، جنگ هاي فرانسه و آلمان؛ اسم آوردم و به او گفتم كه اين جنگ ها بين دولت هاي مسيحي بوده و بين مسيحيان و مسلمانان نبوده است . آن وقت، تعجب كردم از اين كه چرا اين حرف را مطرح كرد . بعد از چندي اين ماجراي برج هاي نيويورك اتفاق افتاد و اظهار نظر رئيس جمهور امريكا كه : جنگ صليبي شروع شده است ! اين شخصي كه مورد بحث ماست، كه با من صحبت مي كرد، يكي از كسان اصلي اي بود كه پس از بيانات جورج بوش در پروژه ي امريكايي-صهيونيستي حمله به عراق، دخالت مستقيم داشت . من آنجا توجه كردم كه اين حرفي كه با من در اينجا مطرح شده بود، مسبوق به يك مذاكره، به يك گفتگو، به يك قرار در بين سران استكبار جهاني بوده است . آن كساني كه حلقه ي توطئه ي امريكايي-صهيونيستي را در مورد خاورميانه تشكيل داده بودند، كه قدم اولشان هم حمله ي به عراق بود . آنجا معناي آن حرف براي من آشكار شد؛ جنگ صليبي ! جنگ مسلمانان و مسيحيان ! البته موفق نشدند .از آن روز تا امروز تلاش هاي زيادي كردند . ماجراي كاريكاتورهاي اهانت آميز در همين سلسله است . ماجراي اظهارات اهانت آميز بعضي از سياستمداران و مطبوعاتي ها نسبت به اسلام و مسلمين در امريكا و اروپا از همين مقوله است . اين هم آخرين حلقه ي اين سلسله است تا امروز، كه متأسفانه اين دفعه از زبان پاپ، از زبان يك روحاني مسيحي، صادر مي شود . از بوش ما خلاف توقعمان نمي شود؛ چون بوش همين است . رئيس جمهور امريكا يعني عنصري كه براي قدرت ها، كارتل ها و تراست هاي غارتگر جهاني كار مي كند و به وسيله ي آن ها انتخاب شده است و دستش در كارهاي آن هاست . انسان از او تعجب نمي كند؛ اما از يك مقام روحاني خيلي تعجب آور است؛ خيلي مايه ي تأسف است كه يك مقام روحاني ارشد در عالم مسيحيت وسيله اي بشود براي آن چيزي كه سياست عمده ي مستكبران و قدرتمندان و تجاوز زر و زور در سطح دنياست ! وسيله اي بشود براي سياست عمده ي به غارت برندگان ثروت هاي ملي و بحران سازها و براي آن چيزي كه هدف آن هاست . مسلمان ها بايد به اين توجه كنند .آن كساني كه در قبال اين اظهار نظر غير منصفانه موضع مي گيرند، توجه كنند كه جهت حمله و حركت آن ها چه كسي بايد باشد . آن كسي كه اين حركت را در دنيا راه مي اندازد و انگيزه دارد و منتفع و ذي نفع در اين حركت هست، پاپ و امثال پاپ نيستند، آن ها قدرت هاي جهاني و صهيونيست ها و امريكا هستند . در اين قضيه هم شيطان بزرگ است كه در پشت پرده، نقش آفريني مي كند .ان شاء الله اميدواريم كه خداوند همه ي ما را حمايت كند؛ هدايت كند؛ دستگيري كند و بتوانيم در آنچه كه وظيفه ماست، بصير و هوشيار و كوشا ان شاء الله حركت كنيم؛ و كيد دشمنان اسلام و مسلمين را خداوند به خودشان برگرداند .والسلام عليكم و رحمه الله و بركاتهمنبع:www.salat.i
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن