تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831639643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انحراف در مهدويت پيش از ولادت حضرت مهدي (عليه السلام) (باقريه،نفس زكيه،ناووسيه)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انحراف در مهدويت پيش از ولادت حضرت مهدي (عليه السلام) (باقريه،نفس زكيه،ناووسيه)
انحراف در مهدويت پيش از ولادت حضرت مهدي (عليه السلام) (باقريه،نفس زكيه،ناووسيه) منبع: درسنامه مهدویت-ص105 تا 108 3. باقريه«باقريه»، به گروهي از شيعيان گفته مي‏شود كه معتقد به رجعت امام محمد باقر(عليه السلام) بودند. آنان رشته «امامت» را از حضرت علي بن ابي‏طالب(عليه السلام) به نواده او امام باقر(عليه السلام) كشانيده و او را «مهدي منتظر» مي‏دانستند.به نظر آنان جابربن عبدالله انصاري روايت كرده كه رسول‏خدا(صلي الله عليه و آله وسلم) به او فرموده است: «انك سَتُدرِكُ رَجُلاً مِنْ اَهْلِ بَيْتي اسْمُهُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِي يُكَنَّي اَبا جَعْفَرٍ فَاقْرَئهُ مِني السَّلام»؛1 «همانا تو مردی از اهل بيت مرا ـ که نام او محمد بن علی و کنيه اش اباجعفر است ـ خواهي ديد و چون او را ديدي سلام مرا به وي برسان».جابر آخرين كس، از اصحاب پيغمبر(صلي الله عليه و آله وسلم) بود كه در سن پيري و نابينايي در گذشت. وي به دنبال امام محمدباقر(عليه السلام) ـ كه در آن وقت كودك بود ـ در كوچه‏هاي مدينه مي‏گشت و مي‏گفت: «يا باقر! متي القاك»؛ يعني،‌اي باقر! من كي تو را ديدار خواهم كرد؟روزي در يكي از كوچه‏هاي مدينه، به آن حضرت برخورد و او را به سينه خود چسبانيد. سر و دستش را بوسيد و گفت: «يابُنََّي! جَدُكَ رَسُولُ اللّهِ يَقْرَئُكَ السَّلام»؛2 يعني، ‌اي فرزند من! جدّت رسول خدا به تو سلام مي‏رساند. گويند: جابر در همان شب پس از ديدار آن حضرت، درگذشت.«باقريه» گويند: از آنجايي كه جابر مأمور رسانيدن سلام از طرف جدّش به وي بود، پس آن حضرت «مهدي منتظر» است!3 البته اين استدلالي بسيار سست و واهي است.بر خلاف اين توّهم، روايات فراواني ـ حتي از خود امام باقر(عليه السلام) ـ اين ادعا را باطل مي داند. ابوبصير نقل‌ كرده كه‌ امام‌ باقر(عليه السلام) فرمود: «بعد از حسين(عليه السلام) نُه‌ امام‌ مي‌آيند، نُهمين از آنان‌ قائم‌ ايشان‌ است».4در روايت‌ ديگر، ابراهيم ‌بن‌ عمركناسي‌ مي‌گويد: از امام‌ باقر(عليه السلام) شنيدم‌ كه‌ مي‌فرمود: «همانا براي‌ صاحب‌ اين‌ امر دو غيبت‌ خواهد بود؛ قائم، قيام‌ مي‌كند، در حالي‌ كه‌ بيعت‌ كسي‌ بر گردنش‌ نيست».54. نفس‌ زكيه‌او محمّدبن‌ عبدالله، معروف‌ به‌ نفس‌ زكيه، است. مادرش هند، دختر ابوعبيدة ‌بن‌ عبدالله6بود. برخي‌ از خاندان‌ او و فرقه‌ جاروديه‌، وي‌ را مهدي‌ موعود7دانسته‌اند. او‌ در سال‌ 145هـ8 ادعاي‌ مهدويّت نمود و به‌ وسيله‌ منصور دوانيقي‌ كشته‌ شد! جالب‌ اينكه‌ پدر او نيز با پسرش‌ به‌ عنوان‌ مهدي‌ بيعت‌ كرده‌ است.9نفس‌ زكيه‌ اوّلين‌ كسي‌ از علويان‌ است‌ كه‌ در روزگار عباسيان، قيام‌ كرد و معاصر امام‌ صادق10 (عليه السلام) بود. وي‌ از بيعت‌ با منصور خودداري‌ كرد.نام گذاري‌ ‌ به‌ نفس‌ زكيه‌علما و دانشمندان‌ آل‌ ابي‌طالب‌ او را نفس‌ زكيه‌ و مقتول‌ «اَحجار الزَّيت‌» مي‌دانند. محدث‌ قمي‌ در تتمة ‌المنتهي‌ مي‌گويد: «محمّد را از جهت‌ كثرت‌ زهد و عبادت، نفس‌ زكيه‌ لقب‌ دادند».محمّد در ميان‌ خاندان‌ خويش،‌ از همه‌ برتر و نسبت‌ به‌ علم‌ و دانش‌ كتاب‌ خدا، از همگان‌ داناتر بود. شجاعت، بخشش، صلابت‌ و ساير مزاياي‌ او از همگان‌ بيشتر بود؛ از اين‌ رو پيروانش شك‌ نداشتند‌ كه او همان‌ مهدي‌ موعود است.امام‌ صادق(عليه السلام) خطاب‌ به‌ عبدالله‌بن‌ حسن‌ فرمود: «گمان‌ مي‌بري‌ كه‌ پسرت‌ همان‌ مهدي‌ است؟! چنين‌ نيست‌ و وقت‌ آن‌ نرسيده‌ است». عبدالله‌ به‌ خشم‌ آمد و گفت: من‌ خلاف‌ آنچه‌ تو مي‌گويي، مي‌دانم. والله!‌ خداوند تو را بر غيب‌ خويش‌ آگاه‌ نكرده‌ است. حسد بر پسر من، تو را به‌ اين‌ بيان‌ واداشت. حضرت‌ فرمود: «به‌ خدا سوگند! حسد مرا وادار نكرد؛ ولي‌ اين‌ مرد و برادران‌ و فرزندانشان،‌ برابر شما هستند (آنها به‌ خلافت‌ می‌رسند، نه‌ شما)». پس‌ دست‌ بر شانهِ‌ عبدالله ‌بن‌ حسن‌ زد و فرمود: «اين‌ خلافت‌ به‌ شما نخواهد رسيد و به‌ زودي‌ هر دو پسرت‌ كشته‌ مي‌شوند».5. ناووسيه«ناووسيه» برگرفته از اسم شخصی با نام «ناووس» از اهالي بصره است11. برخي گفتند: او عبداللّه ابن ناووس يا عجلان بن ناووس نام داشت. وي مي‏گفت: حضرت علي(عليه السلام) برترين فرد امت اسلام بود و هر كه او را تفضيل ندهد، كافر است. آنان امامت را در حضرت جعفر بن محمّد(عليهما السلام) متوقف مي‏دانند و معروف به «صارميه» هستند.ناووسيه می گفتند: جعفر بن محمّد(عليهما السلام) زنده است و نمي ميرد. او مهدي آخِرُالزّمان است. آشكار می شود و بر مردمان فرمانروايي می كند. آنان مي‏پنداشتند: از وي روايت شده است: «اگر كسي بر شما فراز آيد و بگويد كه مرا بيمار يافته و مرده مرا شسته است؛ باور نكنيد و بدانيد كه من سرور شما و دارنده شمشير هستم». به جهت کلمه «شمشير» اين طايفه را «صارميه» نيز خوانده‏اند.12اين‌ ادعا نسبت‌ به‌ امام‌ صادق(عليه السلام) درست‌ نيست؛ چرا كه آن حضرت‌ به‌ شهادت‌ رسيده‌ و اين‌ امر در تاريخ‌ ثبت‌ شده‌ است.13 اگر شك‌ در شهادت‌ حضرت‌ بكنيم؛ بايد شك‌ در شهادت‌ پدران‌ و اجداد بزرگوارش‌ هم‌ بكنيم؛ و آن‌ وقت‌ است‌ كه‌ بايد مانند غاليان‌ و مُفَوِّضه،‌ منكر شهادت‌ امام‌ علي(عليه السلام) و امام‌ حسين(عليه السلام) شويم!امام‌ صادق(عليه السلام) خود مي‌فرمايد: «هنگامي‌ كه‌ سه‌ اسم‌ محمّد، علي‌ و حسن(عليهم السلام)، به‌ طور متوالي‌ در امامان(عليهم السلام) جمع‌ شد، چهارمين‌ آنان‌ قائم‌ است».مفضل‌بن‌ عمر گويد: بر امام‌ صادق(عليه السلام) وارد شدم‌ و عرض‌ کردم:‌اي آقاي‌ من! كاش‌ جانشين‌ خودت‌ را به‌ ما معرفي‌ مي‌کردي. فرمود: «اي‌ مفضّل! امام‌ بعد از من‌ فرزندم‌ موسي است‌ و امام‌ خلف‌ و موعود منتظر (محمد)، فرزند حسن ‌بن‌ علي ‌بن‌ محمّد بن‌ علي ‌بن‌ موسي است».14اين‌ گروه‌ پس‌ از چندي‌ از بين‌ رفتند و الآن‌ وجود خارجي‌ ندارند.15پي نوشت ها:1. كليني، كافي، ج 1، ص 304.2. ر.ك: بحارالانوار، ج 68، ص 185.3. فرهنگ فرق اسلامي، ص 96.4. محمد بن حسن طوسي، كتاب الغيبة، ص‌ 140.5. نعماني، الغيبة، ص‌ 113.6. ابوالفرج‌ اصفهاني، مقاتل‌ الطالبيين، ص‌ 221.7. همان، ص‌ 222.8. ابوحنيفه‌ احمدبن‌ داود، اخبار الطوال، ص‌ 385.9. سيد محمد کاظم قزويني، امام‌ مهدي‌(عليه السلام) از ولادت‌ تا ظهور، ص‌ 570.10. حسن‌ ابراهيم‌ حسن، تاريخ‌ سياسي‌ اسلام، ج‌ 2، ص‌ 126.11. شهرستاني، الملل والنحل، ج 1، ص 184.12. ر. ك: الفرق بين الفرق، ص 33؛ فرهنگ فِرق اسلامي، ص 436.13. ر. ك: شيخ صدوق(ره)، كمال الدين و تمام النعمة، ج1، مقدمه.14. كمال‌الدين‌ و تمام‌ النعمة، ج‌ 1، ص‌ 334، ح‌ 4.15. ر. ك: محمد بن حسن طوسي(ره)، كتاب الغيبة، فصل1، الدليل علي فساد قول الناووسيه.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن