تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798595562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس دانشگاه را چه كار با اخلاق؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: رييس دانشگاه را چه كار با اخلاق؟
يكي از مسائلي كه در ميان مجموعه‌هاي مختلف اعم از سازمان‌ها، ادارات و دانشگاه‌ها مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به دنبال داشته باشد، داشتن سوءظن افراد به يكديگر است يعني افراد با هر رتبه و جايگاهي از كارمند ساده تا مدير ارشد به جاي بهره‌گيري از صفاي دل و حسن نيت از روي خبث و بدبيني نسبت به همكاران، همكلاسي‌ها و مردم قضاوت‌ مي‌كنند.
حميدرضا عابدي‌خرسند*: از زماني كه دكتر فرهاد دانشجو سكان دانشگاه آ‌زاد اسلامي را به دست گرفت، بارها اعلام كرد كه پرچم فرهنگ اسلامي در دست راستش قرار دارد و هدف اصلي‌اش از حضور در چنين مسندي نهادينه كردن فرهنگ در ابعاد مختلف اين مجموعه بزرگ آموزش عالي است.

طي ۹ ماه گذشته بارها در مجالس مختلف دانشگاهي كه براساس سابقه ذهني تمام دانشگاه‌‌آزادي‌ها صرفا مسائل علمي و گاه به اقتضاي زمان مسائل سياسي! محور اصلي سخنان رئيس‌ دانشگاه بوده، فرهاد دانشجو بيش از هر مساله‌اي درباره فرهنگ با استفاده از كليدواژه‌هايي نظير اخلاق، محبت، وحدت، اسلام، پيروي از ولي فقيه، تكريم ارباب‌رجوع، احترام به پدر و مادر، خوش‌رفتاري با همسر و فرزندان، قناعت، حسن ظن، پرهيز از كينه، حسد، تهمت، بخل، دروغ، غيبت، تنگ‌نظري، تجسس و قضاوت درباره مردم و خيلي از مقولات اخلاقي و فرهنگي ديگر سخن گفته است.

چنين رويه‌اي در سخنان رئيس دانشگاه آزاد اسلامي موجب شده خيلي‌ها كه هم در جرگه دوستان ديده مي‌شوند و بعضا منتقدان و مخالفان، اين سوال را مطرح ‌كنند كه صحبت از اخلاق و فرهنگ چه ربطي به رئيس يك دانشگاه دارد؟ به نظر آنها رئيس دانشگاه بايد در خصوص مسائل آموزشي، اداري، پژوهشي، عمراني و فرهنگ عمومي صحبت كند چراكه مسوول

نهادينه كردن فرهنگ، جاي ديگر است و افراد ديگر. حال نگارنده با نيم‌نگاهي به سوال اين طيف از دوستان و منتقدان تصميم گرفته گاهي مواقع به صورت هفتگي در قالب يادداشت‌هايي، با تاسي از نگاه رئيس دانشگاه آزاد اسلامي و با بهره‌گيري از منابع مستند و موثق و نه نظريات شخصي خود، توضيحاتي را دسته‌بندي و مطرح كند تا ان‌شاءالله مخاطبان خود قضاوت كنند كه رئيس دانشگاه را چه كار با اخلاق؟!

موضوع اين هفته: يكي از مسائلي كه در ميان مجموعه‌هاي مختلف اعم از سازمان‌ها، ادارات و دانشگاه‌ها مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به دنبال داشته باشد، داشتن سوءظن افراد به يكديگر است يعني افراد با هر رتبه و جايگاهي از كارمند ساده تا مدير ارشد به جاي بهره‌گيري از صفاي دل و حسن نيت از روي خبث و بدبيني نسبت به همكاران، همكلاسي‌ها و مردم قضاوت‌ مي‌كنند.

مطمئنا چنين روندي در هر مجموعه‌اي از كارايي آن مجموعه مي‌كاهد و موجب دوري افراد يك جامعه از همديگر مي‌شود و نتيجتا به اضمحلال منجر خواهد شد. در چنين شرايطي است كه به قول معروف افراد چشم ديدن همديگر و پيشرفت ديگران را ندارند. در همين زمينه ديده مي‌شود كه در يك مجموعه كاري، افراد بدون هيچ پيش‌زمينه و سندي شروع به نيت‌خواني از فعاليت‌هاي فرد ديگر مي‌كنند. براي مثال مي‌گويند فلاني كه چنين كاري را انجام داده، نيتش از انجام اين كار چه بوده است؟ كه خود سرآغازي است براي سوءظن‌هاي بعدي و...

اين در حالي است كه اصولا براساس روايت‌ متقن، قرآن كريم و سنت نبوي، نيت‌خواني يك امر ناشايست است. شايد بهترين معني براي نيت‌خواني اين باشد «كار درست ديگران را دليل بر رد آن پيدا كردن».

متاسفانه بعضا ديده مي‌شود حتي افرادي كه انسان‌هاي بسيار متشرعي هستند، با چنين آسيبي مواجه مي‌شوند، به طوري كه به قول يكي از اساتيد حوزه و دانشگاه بعضي‌ها تا چند ركعت نماز شب و قرآن و ادعيه مي‌خوانند و احساس انسان خوب بودن به آنها دست مي‌دهد، به خود اجازه مي‌دهند از روي خودخواهي درباره افراد و كار آنها اظهار نظر و نيت‌خواني كنند. اين خود به مرور موجبات غيبت، تهمت، دروغ، كينه، حسد و... را فراهم مي‌آورد. كه به نظر بنده، فرهاد دانشجو اتفاقا براي اينكه امور دانشگاه آزاد اسلامي به خوبي اجرا شود و چنين مقولاتي به مثابه ترمز نقش‌آفريني نكند، بر رعايت اخلاق تاكيد دارد.

اگر قرار باشد كار براي رضاي خدا و مردم انجام شود، آيا واقعا بدون پرهيز از اين گونه رفتارها مي‌توان به تاثيرگذاري و خروجي مثبت آن مجموعه اميدوار بود. بنابراين اگر رئيس دانشگاه آ‌زاد اسلامي صرفا بر حسن انجام كليه امور آموزشي، پژوهشي، علمي و ... تاكيد كند مطمئنا با وجود برخي رذايل اخلاقي در پايان كار نتايج قابل قبولي عايد دانشگاه نخواهد شد.

البته موضوعاتي كه در بالا اشاره شد، به معني اين نيست كه در حال حاضر جامعه ما يا براي مثال در مجموعه‌اي نظير دانشگاه آزاد اسلامي چنين رويه‌اي حاكم است بلكه دادن تذكر از سوي فردي كه مسووليت هدايت آن مجموعه را دارد، يك نوع يادآوري و خودانتقادي را به همراه خواهد داشت،كه به اعتقاد اكثريت كارشناسان مديريت و مسائل اجتماعي تاثيرات مثبت و شگرفي در راندمان كاري مي‌گذارد و اصولا آن مكارم‌الاخلاقي كه شايد همه انسان‌ها براي تحقق آن هستند و در جنب‌وجوش‌اند نه فقط براي دست‌يافتن به اهداف مادي كه ان‌شاءالله تا رسيدن به جايگاه قابل قبولي محقق شود.

اميد است مجموعه مديران، كاركنان، دانشجويان و اعضاي هيات‌علمي دانشگاه از من كوچك‌ترين گرفته تا مخاطبان عزيز و گرامي، با بهره‌گيري از كلام‌الله، سنت نبوي و سيره ائمه اطهار عليه‌السلام رئيس دانشگاه را در تحقق دانشگاهي اخلاقي كه يقينا پيشرفت علمي و آكادميك را نيز مي‌توان با تحقق آن متصور شد، ياري دهند.
«راستي مي‌دانستيد كه براساس آمارها دليل اصلي بيش از ۵۰ درصد پرونده‌هاي موجود در دستگاه قضايي «سوءظن» و به دنبال آن، «نيت‌خواني» است؟!»

* مدير مسئول روزنامه فرهيختگان

شنبه|ا|2|ا|دي|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن