محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831289132
چرا برخی مشاغل مکروه اند؟
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آیت الله مجتبی تهرانی جهت کلّی این تنزیهها و ترغیبهای شرعی نسبت به مشاغل و حرفهها، این است که شارع نسبت به آثار تخریبی و یا سازندگی این حرفهها بر روی روح انسانها نظر داشته است، لذا برخی از شغلها را مورد تحسین قرار داده است، چون برای انسان نقش سازندگی داشته و برخی از حرفهها را مذمّت کرده است، چون نقش تخریبی داشته است. انسان به طور معمول، در چهار محیط روش میگیرد. این یادگیری از محیط خانوادگی شروع شده، در محیط آموزشی ادامه مییابد، در محیط سوم یعنی فضای رفاقتی و چهارمین محیط که محیط شغلی است، کامل میشود. این مباحث بر گرفته از بیانات حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی می باشد که به صورت هفتگی در مسجد جامع بازار ایراد می گردد . قبلا در مورد محیط دوستی و تأثیراتش باید ها و نبایدها سخنان ایشان را به شما عزیزان منتقل کردیم و هم اکنون وارد بحث محیط کاری میشوییم . انشائ الله که بشنوییم و آویز ه ی گوشمان قرار دهیم . یک تذکر؛ تأثیر تربیتی تدریجی است انسان با دیدار، گفتار و همچنین کردار، روش میگیرد، امّا این امر در صورتی است که آن عمل تکرار شود. اگر عملی تکرار شد، به تدریج برای انسان به صورت ملکه در آمده و ما اسم آن را «روش» میگذاریم. روش یعنی چه؟ یعنی همان ملکهای که بر اثر تکرار عمل برای انسان حاصل شده است. سه بحث محوری پیرامون محیط شغلی: بحث محیط شغلی از بحث خود شغل جداست ما در صدد هستیم که بیشتر تأثیرات محیط شغلی را بررسی کنیم . نکاتی که باید به آن ها توجه داشت : اوّل؛ تأثیر شغلها از نظر تربیتی اما اوّل؛ نفس شغل و حرفه. ما در اسلام راجع به حرفهها احکام متفاوتی داریم. مثلاً حرفههایی هست که حرام هستند و برخی حرفهها مکروهاند و ... ما به سراغ حرفههای حرام نمیرویم ، لذا بحث ما در مورد شغلهای غیر حرام است. بررسی انواع شغلهای غیر حرام : ما میبینیم که شارع مقدّس، از بعضی مشاغل به نوعی تنزیه کرده و به اصطلاح آنها را به عنوان شغلهای مکروه معرفی نموده است. مثلاً گفته است که فلان شغل، مکروه است. یک دسته از مشاغل و حرفهها را هم میبینیم برعکس ترغیب کرده و گفته است که مستحب است. هر دو مورد اشکال شرعی ندارد ولی یکی مکروه و دیگری مستحب است. چرا اینطور است که نسبت به یک شغل، تنزیه شرعی وجود دارد و به یکی ترغیب شده است؟ امام صادق(علیهالسلام) درباره فلّاحان سؤال کردم؛ حضرت فرمودند: آنها کشاورز بودند و هیچ کاری نزد خداوند از کشاورزی بهتر نیست. هیچ پیغمبری نبود مگر آنکه زراعت میکرد جز إدریس که خیاط بود. من این روایت را برای مقابله با روایت قبلی آوردم جهت کراهت داشتن برخی شغلها در روایاتی که درباره نهی از بعضی شغلها و حرفهها وارد شده است، اشارهای هم به جهت حکم هم وجود دارد. مثلاً در روایاتی اینطور آمده است که شما به دنبال این حرفه نباشید و به نروید سراغ آن نروید، در ادامه هم به جهت این کراهت اشاره کردهاند که دلیل این حکم آن است که این شغل، بر روی روح شما نقش تخریبی دارد. بهطور کلّی نقش تخریبی یک حرفه نسبت به روح انسان، دلیل کراهت داشتن آن شغل است. این همان نکتهای است که ما در باب تربیت میگوییم که انسان باید مواظب چیزهایی که بر روی روش و ملکات او تأثیر میگذارند باشد؛ لذا چون این شغلها بر روی روح انسان اثر منفی گذاشته و به آدمیملکه و روشی میدهد که زشت است، به ضرر انسان بوده و مکروه است. عکس این قضیه هم در شرع وجود دارد که شارع بعضی از مشاغل را تحسین کرده و گفته است که فلان شغل و حرفه نه تنها نقش تخریبی ندارد، بلکه سازنده است. آن وقت نقش تخریبی و سازندگی مشاغل نسبت به روح انسان که مبحثی جدا میطلبد و در این مجال نمی گنجد. آثار تخریبی شغل جهت کلّی این تنزیهها و ترغیبهای شرعی نسبت به مشاغل و حرفهها، این است که شارع نسبت به آثار تخریبی و یا سازندگی این حرفهها بر روی روح انسانها نظر داشته است، لذا برخی از شغلها را مورد تحسین قرار داده است، چون برای انسان نقش سازندگی داشته و برخی از حرفهها را مذمّت کرده است، چون نقش تخریبی داشته است. (توجه کنید که بحث ما در مورد خود شغل است، مراحل بعدی را بعداً بررسی میکنیم. این کلی قضیه بود.) بررسی معیار انتخاب شغل از منظر ائمه اطهار(علیهمالسلام): من میخواهم بعضی از مشاغل را به عنوان مثال ذکر کنم و این مطلب را در مورد آنها توضیح و تطبیق دهم. ما در مجموعه روایاتمان، روایات متعددی نسبت به مشاغل داریم که شارع مقدس بعضی از آنها را نهی کرده است. در روایت مفصلی از امام صادق(علیهالسلام) که اسحاقبنعمار آن را نقل میکند، آمده است که: اسحاق به حضرت وارد شد و به ایشان گفت: خداوند پسری را به من داده است و... اسحاق میگوید: به حضرت عرض کردم: «فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فِی أَیِّ الْأَعْمَالِ أَضَعُهُ؟» من میخواهم فرزندم را بر سر یک کار گذاشته و شغلی برایش انتخاب کنم. چه کنم و او را بر سر چه کاری بفرستم؟ سائل از حضرت میپرسد که شما دوست دارید پسرم چه کاره شود؟ 1. زرگری نزدیک به ربا است! طلا فروشی حضرت به او فرمودند: او را بر سر یکسری از کارها مگذار! «لَا تُسْلِمْهُ صَیْرَفِیّاً»، او را به زرگری نفرست. جهت آن را هم گفتند و من عین آن را میخوانم: «فَإِنَّ الصَّیْرَفِیَّ لَا یَسْلَمُ مِنَ الرِّبَا»1، اگر او را به زرگری بفرستی، سر از ربا در میآورد. چون شما میدانید که زرگری از شغلها و معاملاتی است که به سرعت ربا در آن پیدا میشود. مثلاً در تبدیل طلا به طلا، اگر یک گرم اضافهتر شود، این ربا است. آدم یکباره به چاله حرامخواری میافتد. این شغل مخاطره دارد. اصل شغل حرام نیست ولی چون ممکن است تو را به گناه بیاندازد، و گناه هم روح تو را تخریب کرده و استمرار آن روش صحیح تو را تخریب میکند، لذا شغل مکروهی است و از آن نهی شده است. امام صادق علیه السلام فرمودند: فرزندت را به کفنفروشی هم نفرست. ما در روایات داریم که این شغل هم مکروه است. چون کفنفروش، دائماً در فکر این است که مردم زودتر بمیرند تا او کفنهایش را بفروشد زراعت کار انبیاء است کشاورز حالا من میخواهم به یک نکته روانی اشاره کنم که در روایاتمان هست و آن مقابل این حرف است. یعنی در روایات ما نسبت به زرگری نهی وجود دارد و در مقابل آن نسبت به شغلی دیگر ترغیب و تشویق وجود دارد که اینها از نظر روانی در مقابل هم هستند. یکی نهی است، حالا مقابلش آن شغلی که امر است را نگاه کنید! تا ببینیم چه نکتهای از آن به دست میآید. در میان مشاغل، شغلی که به آن بسیار امر شده است «فلاحت و زراعت» است. هارون واسطی که از اصحاب امام صادق(علیهالسلام) است، میگوید: «سَأَلْتُ جَعْفَرَبْنَمُحَمَّدٍ علیهماالسلام عَنِ الْفَلَّاحِینَ» از امام صادق(علیهالسلام) درباره فلّاحان سؤال کردم؛ «فَقَالَ هُمُ الزَّارِعُونَ كُنُوزُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ مَا فِی الْأَعْمَالِ شَیْءٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنَ الزِّرَاعَةِ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً إِلَّا زَارِعاً إِلَّا إِدْرِیسَ عَلیهِالسَّلامُ فَإِنَّهُ كَانَ خَیَّاطاً للفلاحین»2 حضرت فرمودند: آنها کشاورز بودند و هیچ کاری نزد خداوند از کشاورزی بهتر نیست. هیچ پیغمبری نبود مگر آنکه زراعت میکرد جز إدریس که خیاط بود. من این روایت را برای مقابله با روایت قبلی آوردم. کار با «گِرَم» و کار با «خروار» فرق دارد! من میخواهم نکته دقیقی را عرض کنم؛ این شغلها از نظر اثرگذاری بر روی روح، کاملاً تقابل دارند. یکی تنگنظری میآورد، یکی وسعتنظر میآورد. چرا این را نهی میکند و به آن امر میکند؟ چون زرگری، با وزن کم یعنی مثقال و گرم سر و کار دارد و تنگنظری میآورد. آدمیکه هر روز با «گرم» کار میکند، از نظر روحی تنگنظری پیدا میکند. امّا زراعت کاری است که سر و کار آدم با خروار است و روح انسان را کوچک نمیکند. این شغل از نظر روانی حسن دارد و برای آدم بلندنظری میآورد. معارف ما خیلی دقیق است. به اندازه مطمئن وزن کنید! این مطالبی را که من میگویم، از خودم نیست، همه از آیات و روایات ما گرفته شده است و محصَّل معارف ما است. «وَ زِنوا بِالقِسطاسِ المُستَقیم»3 با مکیال و ترازوی دقیق وزن کنید. کم گذاشتن که حرام است، منظور این است که طوری وزن کنید که مطمئن شوید، کم نگذاشتهاید. این کار، با روحیه تنگنظری قابل انجام نیست. لذا حضرت در روایت قبلی به این سراشیبی اشاره میکنند که این حرفه انسان را به سمت سقوط در گناه سوق میدهد. بسیار احتمال دارد که انسان در این شغل به حرام آلوده شود. وقتی تنگنظر شدی، به ربا میافتی، ربایی که در روایات و در آیات قرآن کریم شدیداً از آن نهی شده است. خروج ربا از نظام اقتصادی با حذف بهره امكان پذیر است شکسته شدن قبح ربا انسان با چنین شغلی، از نظر روحی و روانی، حریمش نسبت به ربا، از بین میرود. یعنی یک انسان مسلمان، که آیات و روایات، اینهمه دارند او را از ربا میترسانند، وقتی وارد این کار میشود، کمکم ترسش از بین میرود و آرامآرام به رباخواری عادت میکند. حرمت این کار شکسته میشود و کار تمام میشود. این شغل اثر سوء روی روح میگذارد. وقتی هم که رباخواری عادی شد که دیگر وامصیبت است! به این میگویند: نقش تخریبی در بعد دینی و حضرت هم به همین مطلب اشاره میکنند، لذا نهی میکنند که فرزندت را بر سر این کار نگذار! تأثیر تدریجی از تکرار عمل : البته اینطور نیست که فقط به همین خاطر از این کار نهی شده باشد و چه بسا ابعاد گوناگون و نقشهای دیگری وجود داشته باشد، که به خاطر آنها از این شغلها نهی کردهاند، ولی آنچه اشاره شده است این جنبه است. روح با استمرار یک عمل، روش میگیرد و کار برایش عادی میشود. وقتی یک چیز عادت شد یعنی ملکه شده است و ملکه هم همان تربیت است. در اینجا محیط شغلی و خود شغل، مربی من شده است. «شغل» چگونه دارد من را تربیت میکند؟ با تکرار عمل، تربیت تخریبی و اثر سوء دارد. چنین روشی را میدهد که قبح برخی گناهان را از بین میبرد. زرگری قبح رباخواری را پیش من از بین میبرد. انسان با ربا، از نظر روحی و روانی، حریمش نسبت به ربا، از بین میرود. یعنی یک انسان مسلمان، که آیات و روایات، اینهمه دارند او را از ربا میترسانند، وقتی وارد این کار میشود، کمکم ترسش از بین میرود و آرامآرام به رباخواری عادت میکند. حرمت این کار شکسته میشود و کار تمام میشود 2. کفنفروش، مرگ مردم را میخواهد! «وَ لَا تُسْلِمْهُ بَیَّاعَ الْأَكْفَانِ فَإِنَّ صَاحِبَ الْأَكْفَانِ یَسُرُّهُ الْوَبَاءُ إِذَا كَانَ»، حضرت در ادامه فرمودند: فرزندت را به کفنفروشی هم نفرست. ما در روایات داریم که این شغل هم مکروه است. چون کفنفروش، دائماً در فکر این است که مردم زودتر بمیرند تا او کفنهایش را بفروشد. بدانید جمله به جمله این مطالبی که من میگویم، متن روایات است و من از خودم حرفی ندارم. در روایت آمده است که کفنفروش میگوید: هر چه مرده بیشتر شود، برای من بهتر است؛ لذا این شغل هم مکروه است. نفس شغل بر روی روح اثر سوء دارد. قصاب 3. قصّاب دلسخت میشود! بعد در ادامه حدیث دارد: «وَ لَا تُسْلِمْهُ جَزَّاراً»، جزار یعنی سلّاخ؛ حضرت فرمودند: فرزندت را به کار سلاخی نگمار! در روایت دیگری که آن هم از امام صادق(علیهالسلام) است آمده است که امام صادق از پیغمبر اکرم نقل میکند: «عن أبی عبدالله جعفربنمحمد(علیهماالسلام) قال: إن رسولالله(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) قال:» پیغمبر فرمودند که من به خالهام غلامیرا هدیه دادم و گفتم: «إِنِّی أَعْطَیْتُ خَالَتِی غُلَاماً وَ نَهَیْتُهَا أَنْ تَجْعَلَهُ قَصَّاباً»، این غلام را برای کار قصابی نگذار! «أَوْ حَجَّاماً أَوْ صَائِغاً»4 «صائغ» همان زرگر است. قصاب با گوشت فروش فرق دارد در روایت قبلی داشت «جزار» و در اینجا دارد «قصاب» که البته معنای اینها قصابی به معنایی که امروزه متداوّل است، نیست. اصل آن از نظر لغت، به کسی گفته میشود که شتر و گوسفند را سر میبرد، یعنی کارش سر بریدن است نه گوشت فروختن.5 روایت میگوید ولو اینکه قصاب سر حیوان را میبرد، ولی این شغل و حرفه، از نظر تربیتی اثر سوء دارد. حضرت در ادامه جهت این نهی را بیان میفرماید که: «فَإِنَّ الْجَزَّارَ تُسْلَبُ مِنْهُ الرَّحْمَةُ»، چرا که قصاب، مهربانیاش را از دست میدهد. در روایت دیگر در مورد جهت این نهی آمده است: «وَ امّا الْقَصَّابُ فَإِنَّهُ یَذْبَحُ حَتَّى تَذْهَبَ الرَّحْمَةُ مِنْ قَلْبِهِ»7 قصاب آنقدر ذبح میکند تا مهر و عطوفت از دلش میرود.6 تضعیف روحیّات و ملکات فطری انسان از نظر فطری اینگونه است که از کشتار بدش میآید. این جزء فطرت همه ما است. انسان از کشتن بدش میآید. چه بسا انسان از کشتن بعضی از جانوران موذی هم خوشش نمیآید. اگر بنا شود که کشتار، حرفه آدم شود، این روحیه ملکه خواهد شد. 4. بردهفروشی، بدترین کار است! برده داری «حجّام» کسی است که شغلش حجامت کردن است. حجام هم مثل سلاخ است که به دیگری تیغ میزند، ولی تیغ سلاخ بزرگتر است. در بعضی از روایات دارد، « نحاسی » هم مکروه است. در همان روایت اوّلی که خواندم داشت: «وَ لَا تُسْلِمْهُ نَخَّاساً فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم قَالَ شَرُّ النَّاسِ مَنْ بَاعَ النَّاسَ» آن موقعها بوده است و امروزه بحمدالله، دیگر از برده فروشی خبری نیست. چون من به طور کلی بحث کردم، اینها را به عنوان مثال مطرح کردم و میخواستم به عنوان نمونه چند روایت را بخوانم و توضیح دهم که خود شغل اهمیّت دارد. از آنجایی که شغلهایی وجود دارد که اثر سوئی بر روی روح انسان دارد، لذا شارع مقدس هم روی آنها دست گذاشته و از آنها نهی کرده است. شغل فرق دارد با انجام چند بارهی این کارها. البته گاهی پیش میآید که آدم باید کاری را انجام دهد؛ این شغل شدن آن کار نیست. مثلاً ممکن است آدم به دکان بزازی برود و کفن بخرد. این بزاز که کفنفروش نیست. کراهت در مورد جایی است که این کار بشود شغل و حرفه دائمیانسان. در مباحث بعد سایر مسائل با اهمیت در مورد محیط کار ار که از موضوعات مبتلا به جامعه به شمار میرود و آیت الله تهرانی به خوبی ان ها را تبیین و دسته بندی کرده اند برای شما عزیزان نقل خواهیم کرد (پیگیر باشید.) نتیجه : انسانی که در پی رشد معنوی و کمال روحانی است باید مواظب باشد که در چه مسیری قدم بر میدارد روایات ما واقعا دقیق و روشنگر هستند در هر کدام دنیایی از معارف و حقایق نهفته است. و بر ما لازم است که در هر قدمی از آن ها بهره بگیرییم . پی نوشت ها : [2]. اصولالكافی، ج 5، ص 114 [3]. تهذیبالأحكام، ج 6، ص 384 [4]. سوره مبارکه شعراء، آیه 182 [5]. وسائلالشیعة، ج 17، ص 136 [6]. البته بحث ما در مورد آثار تربیتی این کار است به جنبههای دیگر کاری نداریم و بررسی آنها بحث مستقلی میطلبد. بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت حاج آقا مجتبی تهرانی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4105]
صفحات پیشنهادی
چرا برخی مشاغل مکروه اند - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان
چرا برخی مشاغل مکروه اند؟-چرا برخی مشاغل مکروه اند؟ جهت کلّی این تنزیه ها و ترغیب های شرعی نسبت به مشاغل و حرفه ها، این است که شارع نسبت به آثار تخریبی و یا ...
چرا برخی مشاغل مکروه اند؟-چرا برخی مشاغل مکروه اند؟ جهت کلّی این تنزیه ها و ترغیب های شرعی نسبت به مشاغل و حرفه ها، این است که شارع نسبت به آثار تخریبی و یا ...
چرا برخی مشاغل مکروه اند - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان
چرا برخی مشاغل مکروه اند؟-آیت الله مجتبی تهرانی جهت کلّی این تنزیهها و ترغیبهای شرعی نسبت به مشاغل و حرفهها، این است که شارع نسبت به آثار تخریبی و یا ...
چرا برخی مشاغل مکروه اند؟-آیت الله مجتبی تهرانی جهت کلّی این تنزیهها و ترغیبهای شرعی نسبت به مشاغل و حرفهها، این است که شارع نسبت به آثار تخریبی و یا ...
خروج ربا از نظام اقتصادی با حذف 'بهره' امكان پذیر است
چرا برخی مشاغل مکروه اند؟ وقتی تنگنظر شدی، به ربا میافتی، ربایی که در روایات و در آیات قرآن کریم شدیداً از آن نهی شده است. خروج ربا از نظام اقتصادی با حذف بهره ...
چرا برخی مشاغل مکروه اند؟ وقتی تنگنظر شدی، به ربا میافتی، ربایی که در روایات و در آیات قرآن کریم شدیداً از آن نهی شده است. خروج ربا از نظام اقتصادی با حذف بهره ...
تفكيك جنسيتي هرگز...
7 سپتامبر 2008 – وي گفت: تبعيض جنسيتي در مشاغل خاص زنان بايد اعمال شود اما حضور زنان در مشاغل سخت مانند كار در معدن مكروه است و زنان با كمال ميل فضاي كار در اين ... شروع شد ولي كسي در اين تفكر نبود چرا پسرها كمتر براي ورود به دانشگاه تلا ش مي كنند. ... از طرف ديگر اين طرح به نوعي متوجه كساني كه وارد دانشگاه نشده اند نيز هست.
7 سپتامبر 2008 – وي گفت: تبعيض جنسيتي در مشاغل خاص زنان بايد اعمال شود اما حضور زنان در مشاغل سخت مانند كار در معدن مكروه است و زنان با كمال ميل فضاي كار در اين ... شروع شد ولي كسي در اين تفكر نبود چرا پسرها كمتر براي ورود به دانشگاه تلا ش مي كنند. ... از طرف ديگر اين طرح به نوعي متوجه كساني كه وارد دانشگاه نشده اند نيز هست.
محیط های مخرب شغلی و تحصیلی
چرا انبیا شغل زراعت و چوپانی را انجام میدادند؟ چون محیط این .... برخی افراد از معارف دینی بی خبر هستند و با این کارهایشان جامعه را هم به فساد میکشند. «قَالَ أَبُو عَبْدِ ...
چرا انبیا شغل زراعت و چوپانی را انجام میدادند؟ چون محیط این .... برخی افراد از معارف دینی بی خبر هستند و با این کارهایشان جامعه را هم به فساد میکشند. «قَالَ أَبُو عَبْدِ ...
چرا زن نمی تواند قاضی – رهبر – پیامبر شود
چرا زن نمی تواند قاضی – رهبر – پیامبر شود-چرا زن در اسلام نمی تواند قاضی یا رهبر شود ... اسلام شغل و حرفه را به منزله مسؤولیت اجتماعی می داند؛ از همین رو هرگاه یکی از ... زن برای قضاوت نکرده اند و برخی دیگر، نظیر: قاضی ابن البرّاج، محقق حلی، علامه حلّی ... پس رسالت، به معنای رهبری جامعه، بیان حلال و حرام، واجب و مستحب، مکروه و مباح و ...
چرا زن نمی تواند قاضی – رهبر – پیامبر شود-چرا زن در اسلام نمی تواند قاضی یا رهبر شود ... اسلام شغل و حرفه را به منزله مسؤولیت اجتماعی می داند؛ از همین رو هرگاه یکی از ... زن برای قضاوت نکرده اند و برخی دیگر، نظیر: قاضی ابن البرّاج، محقق حلی، علامه حلّی ... پس رسالت، به معنای رهبری جامعه، بیان حلال و حرام، واجب و مستحب، مکروه و مباح و ...
تأملی دوباره در امر به معروف و نهی از منکر، رهیافتها و رویکردها
پس چرا از نسلهای پیش از شما خردمندانی نبودند که مردم را از فساد در زمین باز دارند؟ .... چنانکه برخی ازبزرگان بدان تصریح کرده اند ، ثانیا ازدخالت تبیینهای کلامی در .... بسته به واجب ،مستحب و مکروه بودن متعلق آن واجب ، مستحب و مکروه تقسیم کرده اند . ..... اصل 22 – حیثیت ، جان ، حقوق ، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون دست مرگ در ...
پس چرا از نسلهای پیش از شما خردمندانی نبودند که مردم را از فساد در زمین باز دارند؟ .... چنانکه برخی ازبزرگان بدان تصریح کرده اند ، ثانیا ازدخالت تبیینهای کلامی در .... بسته به واجب ،مستحب و مکروه بودن متعلق آن واجب ، مستحب و مکروه تقسیم کرده اند . ..... اصل 22 – حیثیت ، جان ، حقوق ، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون دست مرگ در ...
سيماي سياهان در ادب فارسي (1)
چرا كه ادبيات ايران ادبياتي رمزآلود است. ... خيلي از اقوام و قشرها را در طول تاريخ اين چنين كوبيده اند و وارثان آن اقوام نيز بي خبر از همه جا خود عامل اجراي مقاصد آنان شده اند. ... سياهان به دليل رنگ پوستشان حق احراز مشاغل بلندپايه را نداشتند. ... نظر اكثر شعراي كلاسيك ايران اين رنگ خاص و مكروه با هيچ تدبيري زدودني و پاك شدني نيست و در ...
چرا كه ادبيات ايران ادبياتي رمزآلود است. ... خيلي از اقوام و قشرها را در طول تاريخ اين چنين كوبيده اند و وارثان آن اقوام نيز بي خبر از همه جا خود عامل اجراي مقاصد آنان شده اند. ... سياهان به دليل رنگ پوستشان حق احراز مشاغل بلندپايه را نداشتند. ... نظر اكثر شعراي كلاسيك ايران اين رنگ خاص و مكروه با هيچ تدبيري زدودني و پاك شدني نيست و در ...
بررسی فلسفه -شرایط و احکام نذر : داروخانه ی معنوی ، ارتباط با ...
شايد بتوان گفت كه برخي از احكام كه حضرت يعقوب(ع) براي رسيدن به مقاصد برخود ... اين رهبانيت هر چند كه براساس آموزه هاي وحياني نيست؛ چرا كه با فطرت و طبيعت ذاتي ... به اهداف گوناگون و براساس انگيزه هاي متفاوت، به نذر و مانند آن توسل مي جسته اند. ... نذر براي ترك قرار گيرد يا امري كه حرام و مكروه است متعلق نذر براي انجام باشد.
شايد بتوان گفت كه برخي از احكام كه حضرت يعقوب(ع) براي رسيدن به مقاصد برخود ... اين رهبانيت هر چند كه براساس آموزه هاي وحياني نيست؛ چرا كه با فطرت و طبيعت ذاتي ... به اهداف گوناگون و براساس انگيزه هاي متفاوت، به نذر و مانند آن توسل مي جسته اند. ... نذر براي ترك قرار گيرد يا امري كه حرام و مكروه است متعلق نذر براي انجام باشد.
قضاوت ؛ اهمیت و آداب آن (3)
قضاوت ؛ اهمیت و آداب آن (3) نويسنده: محمد يزدي فصل دوم: آنچه بر قاضي مكروه و ناپسند است يكم: داشتن حاجب محقق در شرائع ميگويد: از آداب ناپسند و مكروه، آن است كه .... بيّنه و قَسم قضاوت ميكنم و برخي از شما از ديگران، بهتر حجّت و دليلش را بيان ميكند اما ... به معاملات عادي و داد و ستد روزانه براي تأمين نيازهاي متعارف است، نه شغل تجارت.
قضاوت ؛ اهمیت و آداب آن (3) نويسنده: محمد يزدي فصل دوم: آنچه بر قاضي مكروه و ناپسند است يكم: داشتن حاجب محقق در شرائع ميگويد: از آداب ناپسند و مكروه، آن است كه .... بيّنه و قَسم قضاوت ميكنم و برخي از شما از ديگران، بهتر حجّت و دليلش را بيان ميكند اما ... به معاملات عادي و داد و ستد روزانه براي تأمين نيازهاي متعارف است، نه شغل تجارت.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها