تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816473302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انسان قبل از تولد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سوال : بسمه تعالي چند وقت پيش يكي از دوستان كتابي در قالب داستاني به من داده و گفت : اين را بخوان ،در مورد وجود خداوند سئوالاتي مطرح كرده و بعد در مقام پاسخ برآمده است اما به خوبي نتوانسته به سئوالات جواب بده و جوابها قانع كننده نيستند، با اينكه در وجود خداوند شكي ندارم اما اين سئوالات بد جوري ذهنم را آزار ميدهد. بعد از مطالعه بنده نيز همان حس را پيدا كردم. اكنون ضمن ارسال منتخبي از آن سئوالات تقاضا دارم در صورت امكان جوابهايي مستدل ارائه فرماييد. سئوالات برگرفته از جملات كتاب _ ميگه : دلايل زيادي وجود داره كه ثابت مي كند او نبايد وجود داشته باشد ، به دنبال دليل موجهي براي بودنش مي گرده . مي خواد بدونه 25 سال پيش يعني درست قبل از تولدش كجا بوده ، نمي دونه چرا 25 سال قبل نه يك سال زودتر و نه يك سال ديرتر متولد شد ه ؟ _ اگه خداوندي هست پس اين همه نكبت براي چيه ، اين همه بدبختي و چرك از سر و روي كائنات مي باره واسه چيه ، كجاست رد پاي آن قادر مطلق ؟ هرروز حقوق ميليون ها نفر روي اين كرة ي خاكي پايمال مي شه همه وهمه تقاضاي كمك مي كنند اما حتي يك معجزه هم رخ نمي ده ، ستمگران دائم فربه تر مي شوند و ضعفا در اكناف عالم يا اسير سيل مي شن و يا زلزله مي آد و زمين اونها رو مي بلعه ، اگه هم جون سالم به در ببرند فقر وگرسنگي و بيماري سروقت شون مي آد . _ اين همه كودك ناقص الخلقه تاوان چه چيزي رو دارن پس مي دن و چه گناهي مرتكب شده اند كه از شيرخوارگي تا پايان عمر " البته اگه زنده بمونن " بايد با كوري مادر زادي يا فلج مادر زادي و نقص عضو و هزاران عذاب سركنند . _ چرا اين همه بيماري بين انسان ها ريخته اند . از انواع سردرد و بيماري هاي چشمي گرفته تا انواع نارسائي هاي قلبي و سنگ كليه و مثانه و نازايي ، نقرس و ...و معلوليتهاي ارثي مثل كوري ، كري و فلج و اختلالات گفتاري و بيماريهاي خوني مثل هموفيلي و لوسمي و تالاسمي و ... عنوان كتاب : روي ماه خدا را ببوس (برگزيده جشنواره قلم زرين) نوشته :آقاي مصطفي زرين پاسخ : با سلام دوست محترم جهت تایید فرمایش شما عرض می کنم که آدم با رجوع به درون و با تفکر به اطراف خودش، می تونه اجمالا وجود خدا رو حس کنه... اگر چه بعضی از امور جانبی موجب شک و شبهه میشه البته نه پیرامون اون وجود مطلق، بلکه تردید ما در نوع ارتباط این موارد با قدرت متعاله.... با این بیان قدم به قدم در صدد رفع شبهات مذکور پیش می ریم: 1 ـ اینکه قبل از تولد کجا بودیم و چه کار می کردیم، امر واضحیه ... قطعا آدمی برای رسیدن به این دنیا، عوالم مختلفی رو طی می کنه... عالم ذر (جائی که همه انسان ها فطرت های دست نخورده و نابشون حضور داشته...) عالم اصلاب (جایی که قطعا همه آدمیان، در آن وجود داشتند) و عالم ارحام (مرحله قبل از دنیا، رحم مادر است)... وجودش اون جا به صورت انسان کامل میشه و از چهار ماهگی روح در بدن اون حلول می کنه... اما زمان تولدش بستگی به خیلی چیزها داره... خدا در عالم دنیا، نظام همه چیز رو بر عالم سبب و مسبب قرار داده... این که چرا من در فلان روز و فلان ساعت بدنیا اومدم می تونه معلول خیلی از علت ها باشه... که تقدیر الهی بی تاثیر نیست از طرفی اگر اون ساعت نباشه و یک روز و یه ساعت دیگه این اتفاق بیافته، باز هم این مناقشه هست که چرا اون روز و اون ساعت...؟! پس این امر واضحه و بحث پیرامون اون، می تونه خیلی راحت نقض بشه... . 2 ـ در مورد سوال دوم، آیا باید وجود خدا را مساوی بدانیم با مطلق خوبی ها در حالی که انسان هایی که در این کره خاکی زندگی می کنند شرایط زندگی رو به اختیار خودشون رقم می رنن... مثلا فقر و بدبختی عوامل متعددی داره... از جمله شیوع ربا و اقتصاد فاسد... آیا خدا باید در این امور مستقیم وارد عمل بشه... پس تکلیف انسان هاي دارای اختیار چی میشه... نمیشه برای هر چیزی معجزه امام و پیامبر اورد... مگه اون هایی که این چیزها رو با چشم دیدن، چند نفر شون عوض شدن... پس این بحث ها وارد نیست... درسته که خدا نظام عالم و بر اساس علت و معلول ها آفریده، و این بدین معنی نیست که اثرات منفی اون متوجه بی کفایتی و عدم قدرت الهی (نعوذبالله) باشد... همون طوری که می دونید، وجود بلایای طبیعی، یک سلسله علت های طبیعی رو پشت سر داره، وقتی هم که اتفاق افتاد، فقیر و غنی نمی شناسه... با این حال شرایط زندگی دست خود آدم ها یا دولت های حاکم بر اون ها است و خوبی و بدی شرایط حیات هم متوجه خودشونه. 3 ـ دوست محترم؛ وقتی در وجود و هستی خدا شکی نداشتیم... وقتی به عدل و مهربانی او یقین داشتیم... در می یابیم آنچه از تفاوت هایی که در نظام خلقت مشهود است، مانند کودکان ناقص الخلقه... وجود بیماری های صعب العلاج و انواع نارسائی ها و ... همه و همه از ناحیه خدا نیست، یعنی این طور نیست که خدا آدم رو فلج آفریده باشه در حالی که قابلیت سالم بودن رو داشته... اگر این طور بود، خدا ظالم بود و ریشه ظلم هم جهل است، درحالی که خدا منزه از این نقصه... پس ایراد کار کجاست؟ در واقع نقص عضو و خلقت ناقص کودک عامل دیگری داره... که مخصوص به این نظام هستیه... یعنی نظام مخلوقات اون جایی که ما توش زندگی می کنیم، جهان ماده است، یعنی در شرایط مختلفی با علت های متعددی ماده به تدریج کامل میشه... اگر این شرایط و علت ها مراعات نشه موجودی ناقص و بی فایده به دست می آید... مثل میوه درختی که باغبون به موقع کود و آب بهش نداده... پس در جهان ماده این طور نیست که با بی توجهی به شرایط باز هم کمال موجود یافت بشه در مورد کودکان ناقص الخلقه هم، همین طور پدر و مادر باید شرایط پرورش و تكامل رو مراعات كنند. ما هستيم كه در بسياري از موارد در اثر بي احتياطي شرايط ازدواج و بهداشت کودکانی ناسالم به وجود می آوریم، پس نقص در این موارد تقصیر دستگاه آفرینش نیست، چون خدا برای تکامل هر چیزی شرایط خاص همون چیز رو قرار داده... مثل اینکه کسی در استفاده از برق بی احتیاطی کنه، بعد برق بهش صدمه بزنه... اینجا کسی ادیسون رو مقصر نمی دونه، بلکه تقصیر کار رو نکوهش می کنن... این رو هم اضافه می کنم، درسته که شرایط طوری رقم خورده که ناقص الخلقه ای بوجود بیاید، اما اونا هم خالقی دارن خدا در رابطه با اونا ملاحظاتی کرده از جمله در امور شرعی تکلیف اون ها رو آسون تر قرار داده و در عوض پاداش عبادتشون رو بیشتر وضع کرده، در اداره امور زندگی هم حکومت اسلامی رو موظف به تامین مخارجشون کرده. در مورد بیماری هم، حتما علتی وجود داره که ما رو مبتلا می کنه سردردها، معلول علت های متعددی از جمله سرماخوردگی (ویروس) تفکر و مشغله ذهنی و کاری، خوراک نامناسب، خستگی و خیلی چیزای دیگه. با این حال نمیشه هر چیزی رو که متوجه آدمی میشه به خدا نسبت داد، خدا راه و چاه رو نشون داده عالم رو بدون سبب و مسبب هم نیافریده و قدرت تشخیص رو هم به آدمی داده پس همه چیز فراهمه برای اینکه زندگی سالمی داشته باشیم. آیا نادیده گرفتن این نعمت ها و متهم کردن خدا به جهل و نقص بی انصافی نیست قطعا با روشن شدن ارتباط این امور با علت های عالم دنیا و پیراستگی خدا از ظلم و جهل، هیچ انسان منطقی تردید در خودش راه نمی دهد. در صورت نیاز مجددا در خدمت شما هستم. موفق باشید. 056 مشاور : احمدي http://www.emammahdi.com/?




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن