واضح آرشیو وب فارسی:آلامتو:
سوره مبارکه نور شانزدهمین سوره ای است که بعد از سوره حشر در مدینه نازل گردید و در ترتیب فعلى قرآن مجید سوره بیست و چهارم است این سوره شصت و چهار آیه دارد و در مدینه نازل شده است. عدد کلمات این سوره را هزار و سیصد و شانزده و عدد حروف آن را پنج هزار و ششصد و هشتاد گفتهاند. علّت نامگذارى این سوره به «نور»، آیهى سى و پنج است که در آن خداوند به عنوانِ نور آسمانها و زمین معرّفى شده است از آنجا که در این سوره سفارشهاى بسیار در مورد رعایت عفّت و پاکدامنى توسط عموم مؤمنان و خصوصاً زنان صورت گرفته، در روایات نسبت به آموزش و قرائت این سوره توسط زنان تأکیدات بسیار آمده است. فضیلت سوره “نور” در حدیثى از پیامبر(صلی الله علیه و آله) مىخوانیم: من قرء سورة نور اعطى من الاجر عشر حسنات بعدد کل مؤمنة و مؤمن فیما مضى و فیما بقى: “کسى که سوره نور را بخواند (و محتواى آن را در زندگى خود پیاده کند) خداوند به عدد هر زن و مرد با ایمانى در گذشته و آینده ده حسنه به عنوان پاداش به او خواهد داد”. در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) مىخوانیم: حصنوا اموالکم و فروجکم بتلاوة سورة نور و حصنوا بها نسائکم، فان من ادمن قراءتها فى کل یوم او فى کل لیلة لم یزن احد من أهل بیته ابدا حتى یموت: ” اموال خود را از تلف و دامان خود را از ننگ بىعفتى حفظ کنید، به وسیله تلاوت سوره نور و در پرتو دستوراتش، زنانتان را از انحرافات مصون دارید که هر کس قرائت این سوره را در هر شبانه روز ادامه دهد احدى از خانواده او هرگز تا پایان عمر گرفتار عمل منافى عفت نخواهد شد.” (تفسیر مجمع البیان) توجه به محتواى سوره که از طرق گوناگون و مؤثر به مبارزه با عوامل انحراف از جاده عفت برخاسته نکته اصلى حدیث فوق و همچنین مفهوم عملى آن را روشن مىسازد. در روایتى از حضرت ابى عبد اللَّه صادق- علیه السّلام- آمده است: «اموال و شرمگاههاى خود را با تلاوت سوره نور حفظ کنید، و زنان خود را در دژى امن در آورید، زیرا کسى که هر روز و هر شب به قرائت این سوره عادت کند، هرگز هیچ یک از اهل خانه او زنا نمىکند، تا وى بمیرد و وقتی بمیرد هفتاد هزار فرشته او را تا گورش او را بدرقه مىکنند و همه براى او دعا مىکنند و آمرزش مىطلبند تا داخل گور خود شود.» (نور الثقلین، ج ۳، ص ۵۷۰) براى اینکه تصور نشود اسلام تنها به برنامه مجازات گنهکار قناعت مىکند به یکى از مهمترین راههاى پیشگیرى از آلودگیهاى جنسى پرداخته، مساله نهى از چشمچرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده و مشروحا در این زمینه بحث مىکند، چرا که یکى از عوامل مهم انحرافات جنسى این دو مساله چشمچرانى و بى حجابى است، و تا آنها ریشه کن نشوند آلودگیها بر طرف نخواهد شد محتواى سوره نور شرایع و قوانین پروردگار در اجتماع همچون بازویى، خانواده و شرف و ارزشهاى انسان را مصون و محفوظ مىدارد. خانواده همچون چراغى است که پرتو فطرت و نور وحى را از تندبادهاى شهوت و پلیدیهاى هوى حفظ مىکند. و نور خدا که از آسمان فرود مىآید در خانههایى قرار مىگیرد که پروردگار آنها را با ذکر خود سربلند ساخته است. موضوعات سوره مبارک نور پیرامون این محور دور مىزند. این سوره را در حقیقت مىتوان سوره پاکدامنى و عفت و مبارزه با آلودگیهاى جنسى دانست چرا که قسمت عمده دستوراتش بر محور پاکسازى اجتماع از طرق مختلف از آلودگیهاى جنسى دور مىزند و این هدف در چند مرحله پیاده شده است:
مرحله اول بیان مجازات شدید زن و مرد زناکار است که در دومین آیه این سوره با قاطعیت تمام مطرح گردیده است. مرحله دوم به این امر مىپردازد که اجراى این حد شدید مساله سادهاى نیست، و از نظر موازین قضایى اسلام شرط سنگینى دارد، نسبت به غیر مرد و همسرش “چهار شاهد” و در مورد مرد و همسرش برنامه “لعان” باید اجرا گردد، و حتى اگر کسى که دیگرى را متهم مىسازد نتواند ادعاى خود را در محکمه قضاوت اسلامى به ثبوت برساند خود مجازات شدید (چهار پنجم حد زنا) خواهد داشت، تا کسى تصور نکند مىتواند با متهم ساختن دیگران به سادگى آنها را به مجازات اسلامى بکشاند، بلکه خودش گرفتار مجازات خواهد شد. سپس به همین مناسبت “حدیث معروف افک” و تهمتى را که به یکى از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) زدند را مطرح کرده، و قرآن شدیدا این مساله را تعقیب مىکند، تا کاملا روشن شود شایعهسازى درباره افراد پاک چه گناه سنگینى دارد. در روایتى از حضرت ابى عبد اللَّه صادق- علیه السّلام- آمده است: «اموال و شرمگاههاى خود را با تلاوت سوره نور حفظ کنید، و زنان خود را در دژى امن در آورید، زیرا کسى که هر روز و هر شب به قرائت این سوره عادت کند، هرگز هیچ یک از اهل خانه او زنا نمىکند، تا وى بمیرد و وقتی بمیرد هفتاد هزار فرشته او را تا گورش او را بدرقه مىکنند و همه براى او دعا مىکنند و آمرزش مىطلبند تا داخل گور خود شود.»
در مرحله سوم براى اینکه تصور نشود اسلام تنها به برنامه مجازات گنهکار قناعت مىکند به یکى از مهمترین راههاى پیشگیرى از آلودگیهاى جنسى پرداخته، مساله نهى از چشمچرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده و مشروحا در این زمینه بحث مىکند، چرا که یکى از عوامل مهم انحرافات جنسى این دو مساله چشمچرانى و بى حجابى است، و تا آنها ریشه کن نشوند آلودگیها بر طرف نخواهد شد. در مرحله چهارم باز به عنوان یک پیشگیرى مهم از آلوده شدن به اعمال منافى عفت دستور ازدواج سهل و آسان را صادر مىکند تا از طریق ارضاى مشروع غریزه جنسى با ارضاى نامشروع مبارزه کند. در مرحله پنجم بخشى از آداب معاشرت و اصول تربیت فرزندان نسبت به پدران و مادران را در همین رابطه بیان مىکند که در اوقات خاصى که احتمال دارد زن و شوهر با هم خلوت کرده باشند، فرزندان بدون اجازه وارد اطاق آنها نشوند و موجباتى از این راه براى انحراف فکر آنها فراهم نگردد. و به همین مناسبت بعضى دیگر از آداب زندگى خانوادگى را، هر چند ارتباط با مسائل جنسى ندارد، ذکر مىکند. در مرحله ششم که در لابلاى این بحثها طرح شده بخشى از مسائل مربوط به توحید و مبدا و معاد و تسلیم بودن در برابر فرمان پیامبر را ذکر مىکند چرا که پشتوانه همه برنامههاى عملى و اخلاقى همان مسائل اعتقادى و ایمان به مبدا و معاد و حقانیت نبوت است، و تا این ریشه نباشد آن شاخ و برگها و گل و میوهها شکوفا نمىگردد. ضمنا به مناسبت بحثهاى مربوط به ایمان و عمل صالح سخن از حکومت جهانى مؤمنان صالح العمل به میان آمده و به بعضى از دستورات دیگر اسلام نیز اشاره شده است که در مجموع یک واحد کامل و جامع را تشکیل مىدهد.
۲۴م دی
۱۳۸۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آلامتو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1430]