تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798388441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گیتی نوین (ناوران) (تجزیه تحلیل گرافیک)


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: گیتی نوین (ناوران) (۱۳۲۳/۱۹۴۴ – ) نگارگر، تندیس ساز و گرافیست ایرانی ساکن کانادا، بنیانگزار جنبش و مکتب فرا انگاشت Transpressionism، نخستین جنبش هنری در سدهٔ بیستُ یکم است. گیتی نوین در سال ۱۳۵۳ برای دنبال--گیری پژوهش هنری و برپایی نمایشگاه، نخست به هلند و سپس به انگلیس رفت و از سال ۱۳۷۷ تاکنون در ونکوور کانادا زندگی می--کند. پرده--های نقاشی گیتی نوین در کلکسیون--های عمومی و خصوصی اروپا، آمریکا، آسیا و استرالیا ارجمند شناخته می--شوند .





Dream III by Guity Novin




زندگی و آموزش





Bathers by Guity Novin




گیتی نوین در خانواده یی فرهیخته درکرمانشاه زاده شد. پدرش عبدالرحمان ناوران فرزند بازرگانی بنام کریم ناوران در بندر انزلی بود که کالاهای خود را پا کشتی هایش به بادکوبه در آذربایجان برای دادوستد گسیل می--داشت وراکه پس از یورش ناوگان روس و فراگرفتن انزلی در ۱۲۹۹، کریم که کشتی هایش را از دست داده و ورشکست شده بود دست به خودکشی زد. عبدالرحمان که کودکی خردسال بود در دامان مادر پرورش یافت وپس از پایان آموزش در گمرک به کار پرداخت و پس از چند گاهی به گمرک قصر شیرین فرستاده شد. و چنین بود که او که روزهای فراغت خویش را در کرمانشاه می--گذراند، با همسر خود ملوک کاشفی آشنا شد. و این آشنایی در کوتاه هنگام به زناشویی انجامید و بر آورد آن چهار فرزند بود که نخستین آنان گیتی بود.
گیتی نه سال داشت که خانواده اش برای همیشه در تهران ماندنی شد. درسالهای نوجوانی بود که دبیر نگاره گری دبیرستان اسدی به مند هنری بارز او آگاه شد و او رابه نوید آورد تا در هنرستان هنرهای زیبای دختران نام نویسی کند. گیتی گواهینامهٔ هنری خود رادر سال ۱۳۴۴ از هنرستان هنرهای زیبای دختران دریافت کرد ، و سپس هنرنامهٔ دانشگاهی(لیسانس) خود رادر رشتهٔ گرافیک از دانشکدهٔ هنرهای تزیینی در سال ۱۳۴۹ بدست آورد . در سال ۱۳۵۳ پس از زناشویی با دکتر فرید نوین رهسپار هلند شد و در دانشگاه آزاد لاههVrije Academie voor Beeldende Kunsten آموزش خود رادنبالگیری نمود. سپس در ۱۳۵۴ راهی منچستر گردید و چم--های گوناگون نگارگری رانزد استادان برگزیده فراگرفت. سرانجام در کانادا خانه برپاکرد نخست در شهر کینگستون در سالهای ۱۳۶۲-۱۳۵۹ سپس در مونترال ۱۳۶۳-۱۳۶۲ آنگاه در اتاوا ۱۳۷۷-۱۳۶۳ و سرانچام از سال ۱۳۷۷ تاکنون در ونکوور به سر می--برد. گیتی مادر سه فرزند پسر است.

نمایشگاه--ها





پوستر نمایشگاه گیتی نوین در گالری نگاه شیراز ۱۳۴۹






پوستر نمایشگاه "تنناها یاهو" در گالری سیحون ، تهران، ۱۳۵۴




نمایشگاه--های ایران



Guity NovinEve I




نخستین نمایش کارهایش در نگارخانه نگار، به مدیریت افسانه هویدادر یکشنبه هفتم آذر ۱۳۵۰ بود. گیتی این نمایش را «گویا و خاموش» نامیده بود (او این سنت نام گذاری نمایش--های آثارش را همواره دنبال کرد). این نخستین نمایش با خوش آمد بسیار هنردوستان و روزنامه--های هنری روبرو شدمنصوره حسینی نگارگر نامی نوگرا در نقدخود بر این نمایشگاه در بخش هنر و اندیشهٔ روزنامهٔ کیهان نوشت: «گویا و خاموش، این نامگذاری را میپسندم، نه برای اینکه هنر پلآستیک را با پرداز شاعرانه صفت و کلمه پیوند زده باشم، بل برای اینکه طبیعت بیجان، اشیاء و گلها با تمام بی جانی می--توانند از غم، آرامش، مالیخولیا وثبات سخن بگویند... در انتخاب موضوع تابلوها نوعی وحدت وجود داشت: نمایشگر شخصیت روشن و آگاه نقاش . در رنگ آمیزی تابلوها ، انتخاب گام رنگ ، که همان گام با کم و بیشی اشکار در تمام تابلوها بکار گرفته شده، از ثبات ذهن جستجوگر نقاش سخن می--گفت.»

در خرداد ماه سال ۱۳۵۲ گیتی دومین نمایشگاه خود را در نگارخانه سیحون با نام «پوستموس» سیری در فضاهای شعری احمد شاملو برپا نمود. این نمایشگاهی گفتگو برانگیز بود، چرا که گروهی از منتقدان را بینش آن بود که «محتوا و مضمون تابلوها بیشتر از شاملوست نه گیتی نوین» در گفتگویی با فیروزه میزانی منتقد مجله تماشا گیتی برایش خودرا چنین آشکار کرد: «روزی که تصمیم گرفتم روی شعرهای شاملو کار کنم، ترس عدم موفقیت در رساندن فضاهای شعری او، و اینکه بیننده نمایشگاه هم تصور کند برای جلب بیننده از اسم شاملو سوء استفاده کرده--ام همیشه با من بود، ولی پس از مدتی احساس کردم که فضاهای شعری هم می--تواند مانند یک جسم مثل یک گلدان طراحی شود.به هر حال آنچه نقش بسته، احساس است و مدد قلم؛ از تابلوهایم سعی کرده--ام تا آنجا که امکان دارد بارعایت وابستگی به شعر یک شخصیت جداگانه به وجود بیاورم تا به تنهایی نیز چیزی برای دیدن داشته باشد.» شاملو خود در نبشت گشای این نمایشگاه دریافت گیتی را چنین نشان کردست : «اما توجه گیتی به چنسیت آدمهای پرده--هایش حیرت آورست چیزی که...میتواند کنایه از انگیزه--های رستاخیز نهایی شمرده شود - گیتی به»آیدا در آینه«کمترین توجهی، و از رابطهٔ این دو شعر کمترین آگاهی نداشته، و با این وجود پیداست که برای رستاخیز انگیزه--ای می--جسته--است. جستجویی که سرانجام به عشق میانجامد. آیا گیتی می خواسته همین را به گوید؟ من یقین دارم.»

پس از این دو نمایشگاه تک-تنه و چندین نمایشگاه گروهی گیتی نوین درنخستین نمایشگاه هنری بین المللی تهران با همیاری نگارگران اروپایی Salon d" autumnپاریس شرکت نمود.
آخرین نمایشگاه تک-تنهٔ او در ایران «تنناها یا هو» نام داشت که در سال ۱۳۵۳ در نگارخانه سیحون برپا شد.


کارهای گرافیک



صمد بهرنگی، جلال آل احمد، علی اکبر دهخدا، صادق هدایت






باز مانده ای از طرح پارچه--های دوران ساسانی






آنجلا دیویس






جلال آل احمد، صادق هدایت






کاتالوگ نخستین جشنواره ی بین المللی تهران



گیتی نوین نخستین گرافیست زن ایرانی ست که کارهایش در ایران و جهان شناخته شده ست.کارهای گرافیک او بر روی جلد مجلات نگین ، زمان ، کتاب اول ودوم سینمای آزاد، جُنگ چاپار و ماهنامه ی Breaking the Silence در اتاوا چاپ شده ست. گیتی گرافیست نخستین جشنواره بین المللی فیلم تهران بود، و طرح روی جلد کاتالوگ جشنواره ازوست.

رامین مهجوری در هفته نامه ی پیوند ونکوور در باره ی او نوشته ست:
"برای برنامه رادیو بین کتابهایم دنبال قطغه ای میگشتم که چشمم به مجموعه ای افتاد به نام "دریچه" . این مجموعه را در آخرین روزهای پیش از کوچ اوایل سال ۱۳۶۲ در تهران خریده بودم . در آخرین بخش کتاب عکسی بود از گیتی نوین و چند نمونه از طرح هایش. گیتی اولین زن طراح ایرانی ست که کارهایش را در مطبوعات ایران در آن سال ها در سطح گسترده به چاپ رساند."
در گردآورده ی "دریچه" در باره ی ویژه گی های طرح های گیتی آمده ست:

"ویژگی طرح های گیتی ، از جمله سری کارهای دراویش اش که در مجله نگین منتشر شده ست را می باید در محتوای فکری آنها جستجو کرد. اگرچه طرح هایش در وهله ی اول تزیینی به نظر می--رسند اما تماشاگر با اندکی تعمق مفاهیم بسیط ذهنی روشنگر را دریافت می--کند. در طرح های گیتی خط اهمییتی ویژه دارد. استفاده از خط باید در نهایت صرفه و آگاهانه باشد و مهمترین مساله این که خط ها محکم، بدون لرزش و بدون گوشه باشند. خود او چه در طرح ها و چه در نقاشی اش تاکید فراوان دارد که جستجوی استتیک برایش فاقد اهمیت است؛ برای من در وهله ی اول محتوای فکری ست که اهمیت دارد. اما وقتی به آثارش نگاه می کنی نوعی تعادل ریاضی را مشاهده می کنی ، کمپوزیسیون هایی کامل و به نهایت ایجاز و سادگی. بدون شک مفاهیم بزرگ را می باید درسادگی طرح جستجو کرد. خصیصه مهم گیتی را در جستجوی فراوان او برای کشف فضاهای تازه می--توان مشخص کرد. او این خصیصه را وسواس گونه دنبال می--کند. اما از مصاحبه و گفتگو در باره کارهایش به شدت گریزان ست و معتقدست که هنر باید خود به خود جا بگیرد و او برای تفسیر کارهایش هرگز صحبت نخواهد کرد."
شهرام معتضدی در هفته نامه ی شهروند تورونتو می--نویسد:
"من در بیست و هشت سال پیش افتخار شاگردی گیتی نوین را داشتم و یادم می--آید وقتی با استاد راهنمایم در باره ی انتخاب واحدهای درسی مشورت می--کردم ایشان به من گفتند که: امسال شانس آن را داری که در کلاس گیتی نوین شرکت کنی، چراکه ما ایشان را با زحمت بسیار متقاعد کرده ایم که درس بدهند و سال دیگر ممکن ست این شانس را نداشته باشی. در آن سال ها ایشان دو کلاس گرافیک و تزیین معماری داخلی را در مدرسه ی عالی ساختمان درس می--دادند و من در هر دو واحد ثبت نام کردم و هیچ وقت نشده ست که از بخت خوش خود سپاس گذار نباشم. چرا که بعدها که برای تحصیلات به اروپا رفتم، دریافتم که کارهای استاد نوین در میان گرافیست های بزرگ دنیا شناخته شده ست و حتی طرح های ایشان را در کلاس های مختلف مورد بررسی و تحقیق قرار می--دهند... وقتی استاد نوین را دیدم هنوز همان شراره ی درخشانی که نشان از شیدایی ایشان به هنرشان ست از دیدگانشان تلالو می--زد.پس خویشتن را به ایشان شناساندیم و گفتیم که افتخار شاگردیشان را داشته ایم، و از استاد اروپایی مان برایشان گفتیم که پس از نشان دادن "لیز تایلور سرخ" کار "اندی وارهول" ، کار "صادق هدایت" از طراحی های استاد را، به عنوان گام دیگری ر تفکیک گرافیکی سطح های رنگی یک پرتره به ما ارایه کرده بود."

فرا-انگاشت (ترانسپرسیونیزم)

گیتی نوین نخستین پایه--ها ی ترانسپرسیونیزم را در سال ۱۹۹۴ پی ریزی کرد. جنبش ترانسپرسیونیزم پاسخی بود به دیدگاه--های "فرا نو گرایی - High modernism " و سر آن داشت که آرمان های "مردمانی - humanism " و ارزش های "عرفانی - acroamatics " را با برداشت های زیباشناسانه ی زیبایی ، آهنگینی ، و فره وری بازگشایی و روشنی دهد.
ترانسپرسیونیزم به رویارویی با دام کژبینی "پسا- نوگرایی- post modernism" برمی خیزد، که مرگ هنر را آوا کرده بود . اما ترانسپرسیونیزم هنر را سر چشمه ی همیشگی زایندگی و آفرینشی وهومنی میخواندو از تماشا گر خود می خواهد که او رادر تلاش هنرش یاری دهد تا که شاید آفرینش "شگرف" شدایی پذیرد. در این روندار نقش هنرمند تنها آنست که راه گشای و برانگیزنده ی نیروی تخیل تماشاگر باشد و از عشق مدد گیرد تا که مگر سامان دهد به دنیایی که هم در روان پنهان و هم در پیکره ی آشکار خود آشفته ست.
برای دست یابی به این آرمان ترانسپرسیونیزم از افسانه--ها و اسطوره--ها که یادآور خاطره--ها ی مشترک انسانی ست یاری می--گیرد، افسانه--هایی همچون داستان "کلیتای"، دوشیزه ای که به "آپولو" خداونگار خورشید دل باخت و سرانجام او آن شد که به گل آفتاب گردان تبدیل شود و هر روز از دورها نظاره گر آن یار باشدگه پهنه ی آسمان را بر گردونه ی زرین خویش می پاید. و "کلیتای" از تابش روشنی عشق او زندگی می--گیرد و رشدمیکند .
گیتی نوین در شناسایی ترانسپرسیونیزم می--نویسد:
”من تحصیلات دانشگاهی خود را در دهه ی ۱۹۶۰ میلادی به انجام رساندم. در آن زمان ها مدرنیزم و پست-مدرنیزم گروندگان بسیار داشتند و نفوذ غریبی در عرصه ی هنر . فرهنگ آن روزها نقاشان فیگوراتیو و هنر تجسمی را به سخره می--گرفت و این جهت گیری طرفه می نمود. آنچه در هنر مهم تلقی می--شد شوکه کردن تماشاچی بود باگونه یی ظاهرسازی. زیبایی و تحسین عقلانی شور زیبایی تحمل می--شد. اما ارزش روشنفکرانه ی تحسین یک کار زیبا که موفق در جلب محبوبیت عامه می--شد مورد انکار قرار می--گرفت به این اعتبار که این راهی ست بسوی ابتذال“
منقدان ارزش نقاشی را به عنوان یک کار هنری زیر سوال می گذاشتند و با بکارگیری یک مجموعه از صفت های تحقیرآمیز همچون کهنه پسند ، سترون ، بی بارو امثال آن به توصیف زیبایی هر گونه کار می--پرداختند... در کارهای ترانسپرسیونیزم من ، اهمییت اساسی روی کمپوزیسیون و انحنای فضاهاست که در تحرک خویش امکان یک یگانگی را القا می--کنند... من همچون کانت به شدت احساس میکنم که زیبایی لازمه خوش آیندی ست زیرا که می--تواند موجب خوش آیند دیگران نیز بشود و بنا براین سلیقه فقط در جامعه ممکن می--شود. همچنین در هر مورد زیبایی، به خصوص در نقاشی، چیز زیبا هنگامی که به پنداشت آن میاندیشیم بایست خوش آیند باشد و نه آنکه چگونگی انگاشت موچب خوش آیند باشد. و چنین ست که من فکر میکنم که پیش درآمد بیانیه ی ترانسپرسیونیزم باید آنچه که در این زیر می--آید را در بر گیرد: چه در نقاشی، چه در مجسمه سازی، و به راستی در همه ی هنر ها ی تجسمی ... تا به آنجا که در شمول هنرهای زیبایند، کمپوزیسیون اصل اساسی ست.آنچه که بنیان سلیقه را تشکیل می--دهد تنها خوش آیند احساسی نیست که بل تمامیت آن برانگیختگی ست که فرم برمی انگیزد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن