تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798639087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه شیرین کننده هایی در گز اصفهان استفاده میشوند؟


واضح آرشیو وب فارسی::

چه شیرین کننده هایی در گز اصفهان استفاده میشوند؟

آیا تا به حال گز اصفهان را امتحان کرده‌اید؟ یکی از خوشمزه‌ترین و اصلی‌ترین شیرینی‌ها و تنقلات تولید اصفهان، گز است. این شیرینی فوق‌العاده، اولین خوراکی صادر شده در زمان آقا محمد خان قاجار بوده و کنون نیز از اصلی‌ترین سوغاتی‌های اصفهان محسوب می‌شود؛ اما چیزی که اهمیت دارد، این است که چه چیزی باعث شده گز اینقدر خوش طعم و محبوب شود؟ وجود انواع شیرین‌کننده در تولید گز، به آن طعم بسیار خوبی می‌دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با شیرین‌کننده‌های گز به طور کامل آشنا شوید‌.



انواع شیرین‌کننده‌های گز

در تولید گز از ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود؛ اما ترکیب اصلی، شیرین‌کننده‌ها هستند. فکر می‌کنید شیرینی گز تنها به دلیل وجود شکر در آن است؟ قطعا خیر! مان‌ها گروهی از گیاهان هستند که شیره و عصاره‌ای شیرین دارند. حشرات روی این گیاهان نشسته و با فعالیت خود باعث خروج شیره می‌شوند. مان‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: گزانگبین، ترنجبین، شیرخشت، شوره گز، گز علفی، شکر تیغال. این ترکیبات طبیعی هستند و با مواد قندی مختلفی که دارند، باعث شیرینی بی‌نظیر گز می‌شوند. در ادامه شما را با این ترکیبات اشنا می‌کنیم.

گزانگبین

اصلی‌ترین ماده‌ای که باعث شیرینی گز اصفهان می‌شود، گزانگبین است. هر چقدر میزان این ماده در گز بیشتر باشد، آن گز خوشمزه‌تر و با کیفیت‌تر خواهد بود. شاید برای‌تان سوال ایجاد شود که گز هم همانند شکلات نوعی شیرینی است؛ اما چرا مزه‌ای متفاوت و فوق‌العاده دارد؟ گزانگبین همان ماده خوش طعم و عطری است که باعث می‌شود خوردن گز، به دهان شما مزه دیگری بدهد. این ترکیب همچنین با نگهداری رطوبت در گز، باعث چسبندگی آن می‌شود. حفظ رطوبت باعث می‌شود بافت پوکی در گز ایجاد شود و در عین حال، نرم بماند. این ترکیب از ۴۰ تا ۵۰ درصد قند فروکتوز، نزدیک به ۴۰ درصد تانیک اسید، ۲۰ درصد لوولوز و حدود ۲۰ درصد دکستروز تشکیل شده است.



گلوکز

یکی از اصلی‌ترین شیرین‌کننده‌های گز، گلوکز است. گلوکز رطوبت را در خود حفظ می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که گز شکرک نزند. علاوه بر این، گلوکز باعث می‌شود مواد تشکیل‌دهنده گز زودتر به قوام برسند و در واقع، گلوکز بافت گز را تشکیل می‌دهد. در نتیجه استفاده از آن، زمان پخت و تهیه این شیرینی فوق‌العاده را کاهش می‌دهد. گلوکز نقش طعم‌دهنده و شیرین کننده را در گز بر عهده دارد. با این حال تولیدکنندگان سعی می‌کنند مصرف این ماده در گز را به حداقل برسانند تا محصول سالم‌تری به دست آید.

شکر

شاید لازم نباشد بگوییم بخش زیادی از گز اصفهان را شکر تشکیل می‌دهد. بخش عمده‌ای از شیرینی دلچسب گز، به دلیل وجود شکر در ترکیبات آن است. تا به حال برای‌تان پیش آمده که با خوردن یک گز، انرژی بگیرید؟ شکر حاوی ۱۵ درصد ساکاروز است. همین موضوع باعث شده کالری و انرژی بالایی داشته باشد. شکر موجود در گز به دلیل کالری بالا، متابولیسم بدن را بالا می‌برد و به شما انرژی می‌دهد. البته این موضوع را فراموش نکنید که این انرژی، کوتاه مدت است. شکر جاذب رطوبت بوده و به همین دلیل است که گز تر و مرطوب است. البته این را فراموش نکنید که شکر بهبود‌دهنده بافت گز نیز است.

عسل

عسل، شیرین‌کننده‌ای است که طعم فوق‌‌العاده‌ای به گز اصفهان می‌دهد. جالب است بدانید از دو نوع عسل گون و عسل کنار در تولید گز استفاده می‌شود. عسل کنار توسط زنبور‌ها از گل‌های درخت کنار تهیه می‌شود. عسل گون هم از گل‌های گیاه گون به دست می‌آید. عسل از ترکیبات مختلفی چون کربوهیدارت، مالتوز، گلوکز، فروکتوز و ساکاروز تشکیل می‌شود. این ماده علاوه بر طعمی که به گز می‌دهد، فواید بسیاری هم برای بدن دارد.

 

ترنجبین

شیرین کننده دیگر موجود در گز، ترنجبین است. برخی افراد بر این باورند که شیرینی موجود در ترنجبین برای سلامت دهان مضر است؛ در حالی که این گونه نیست و حتی باعث جلوگیری از پوسیدگی دهان و دندان می‌شود. ترنجبین از خانواده مان‌هاست. زمانی که حشره روی گیاه حاج، خارشتر و خاربز می‌نشیند و فعالیت می‌کند، ماده‌ای از گیاه خارج می‌شود. این ماده، همان ترنجبین است که چسبناک، نیمه مایع و شیرین بوده و طبع گرم و تر دارد. چسبندگی گز هم به دلیل وجود ترنجبین در آن است. ترکیبات قندی مختلفی در ترنجبین وجود دارد؛ مانند گلوکز، ساکاروز، فروکتوز و تری ساکارید که به راحتی در آب حل می‌شوند.

شیرخشت

یکی دیگر از شیرین‌کننده‌های گز اصفهان، شیرخشت است. شیرخشت از خانواده مان‌ها بوده و بر اثر گزش حشرات، به طور طبیعی یا با ایجاد شکاف از تنه درختان، به خارج ترشح می‌شود. رنگ این ترشحات سفید یا زرد متمایل به قهوه‌ای است. زمانی که ترشحات در مجاورت هوا قرار گیرند، به شکل کره‌ای به قطر 0.5 تا 1 سانتی‌متر در می‌آیند. شیرخشت از 40 تا 90 درصد مانيتول، مقدار كمي قندهای فروکتوز، هگزوز، گلوكز، پلی ساکاریدها و ساکاروز‌ها تشکیل شده است. وجود ترکیباتی چون فلاونوئیدها، پلی فنی‌ها (مانند کاتچین، اپی کاتچین و فرولیک اسید کمپلکس شده به کربوهیدرات) و عناصر کمیاب ضروری (مس و روی) باعث می شود شیرخشت به عنوان ماده‌ای مفید برای سلامتی معرفی شود و در واقع روی سلامتی انسان تاثیر بگذارد. اگر دقت کرده باشید پس از خوردن گز، در دهان‌تان احساس خنکی می‌کنید. این حس خنکی، به دلیل وجود شیر خشت در گز است.

شوره گز

شوره گز یکی از مهم‌ترین شیرین‌کننده‌های گز اصفهان محسوب می‌شود. شوره گز از گیاهان خانواده مان‌هاست. درخت شوره گز درختی به ارتفاع ده متر بوده و برگ‌های ریز دارای غلاف و انتهای نوک‌دار دارد. در اثر گزش حشره، شیره درخت خارج می‌شود و پس از سفت شدن، در تولید گز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گز علفی

پس از نیش زدن حشره‌ای به ساقه‌ها و برگ‌های جوان درخت بلوط، شیره درخت به صورت مایع خارج شده و در مجاورت هوا سفت می‌شود. به این شیره، گز علفی می‌گویند‌. روز بعد شاخه‌های درخت را تکان می‌دهند، برگ‌ها را می‌چینند و گز علفی را جدا می‌کنند. هر چقدر گز علفی کم‌تر با خورده برگ‌ها و ساقه‌ها مخلوط شود، رنگ سفیدتر، صاف‌تر و شفاف‌تری به خود می‌گیرد، همچنین مرغوب‌تر و شیرین‌تر می‌شود. از ترکیبات مهم گز علفی می‌توان به ساکارز، چهار نوع گلوکز، پلی ساکارید، فروکتوز و موسیلاژ اشاره کرد.

شکر تیغال

شکر تیغال نیز از گروه مان‌هاست و به عنوان شیرین‌کننده در گز اصفهان به کار می‌رود. این شیرین‌کننده در اثر فعالیت‌ حشرات‌ از پوست، برگ‌، شاخه‌، به‌صورت‌ طبیعی‌ یا در اثر شکافتن‌ تنه‌ بعضی‌ از درختان‌ تولید می‌شود. شکر تیغال از 2/8 درصد خاکستر، 13/5 درصد کلروفیل، تانن، مواد آلبومینوئیدی‌ و مقدار جزیی‌ چربی‌، 17/5 درصد نشاسته‌، 25 درصد قند تری‌‌هالوز و 27 درصد مواد سلولزی‌ تشکیل شده است. جالب است بدانید این شکر لعاب‌دار، خاصیت آرامش‌بخشی و مسکن دارد.



گزهای خوشمزه را از مجموعه گز شاهکار بخرید!

گز اصفهان یکی از پرطرفدارترین گزها در جهان است. در تولید این گز از شیرین‌کننده‌های متفاوتی استفاده می‌شود. در واقع طعم و عطر خوش گز، به دلیل وجود این شیرین‌کننده‌هاست. اگر به دنبال خرید گزهای باکیفیت و بدون شیرین‌کننده مصنوعی هستید، مجموعه گز شاهکار بهترین مجموعه است‌. این مجموعه با تولید بیش از ۳۴ نوع گز با درصدهای متفاوت بادام، پسته و شیرین‌کننده‌ها، خوشمزه‌ترین و باکیفیت‌ترین گز را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. همین حالا برای خرید بدون واسطه و قیمت مناسب، با مشاوران این مجموعه تماس حاصل فرمایید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن