تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797082327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهداف، گرایش‌ها و آینده شغلی رشته علوم تربیتی


واضح آرشیو وب فارسی::

اهداف رشته علوم تربیتی

هدف از مقالات رشته علوم تربیتی، آماده سازی مربیان بسیار شایسته و ارتقای کیفیت آموزش در زمینه های متنوع است؛ زیرا آموزش کلید موفقیت افراد و جوامع است. این رشته علمی شامل مهارت های نظری و عملی گسترده ای است که آموزش دوران کودکی تا یادگیری در دوران پیری را در بر می‌گیرد. در این رشته دانشگاهی، دانشجویان از آموزش، و تخصص علمی در این زمینه، درک گسترده‌ای به دست می‌آورند و می‌توانند با تئوری ها کار کنند؛ شیوه های آموزشی را تحلیل کرده و توسعه دهند. علاوه بر این، دانشجویان این فرصت را خواهند داشت تا در زمینه‌های آموزشی مرتبطی که به نظر آنها جالب‌ توجه است، تخصص پیدا کنند. آموزش مبتنی بر پژوهش، رشد دانش‌جویان را به‌عنوان اعضای شایسته‌ای از جامعه تسهیل می‌کند. این رشته علمی، کارشناسانی را برای بخش های مختلف آموزشی در زمینه های برنامه ریزی آموزشی، مدیریت، مشاوره، هماهنگی، توسعه، آموزش و تحقیق آماده می‌کند. با دانلود مقالات مگ ایرانز در زمینه مقالات رشته علوم تربیتی و گرایش‌های آن می‌توانید آشنایی بیشتری در زمینه این رشته کسب کنید.

در رشته علوم تربیتی می‌توانید حوزه تخصصی خود را از میان حوزه‌های زیر انتخاب کنید:

 مدیریت آموزشی، مطالعات دوران کودکی(آموزش و پرورش پیش دبستانی ، آموزش و پرورش دبستانی)، آموزش بزرگسالان، راهنمایی و مشاوره، روانشناسی تربیتی، آموزش کودکان استثنایی و برنامه‌ریزی‌ آموزشی.‌

 

روانشناسی تربیتی چیست؟

روانشناسی تعلیم و تربیت شاخه ای از روانشناسی و رشته علوم تربیتی است که به مطالعه روانشناسی تربیت انسان می پردازد. روانشناسی تربیتی چگونگی یادگیری افراد را مطالعه می‌کند و شامل موضوعاتی مانند فرآیند آموزشی، تفاوت های فردی در یادگیری، دانش آموزان با استعداد و ناتوانی های یادگیری است.



از این رو، روانشناسی تربیتی حوزه‌ای علمی است که به کاربرد نظریه ها و مفاهیم روانشناختی برای درک و بهبود آموزش و یادگیری در یک محیط آموزشی می پردازد. همچنین تحلیل می‌کند که معلمان چگونه می‌توانند به دانش‌آموزان خود(مخصوصا برای کسانی که ناتوانی‌های یادگیری دارند) کمک کنند تا توانایی‌های یادگیری خود را بهبود بخشند. 

روان‌شناسی تربیتی نظریه‌ها و اصول روان‌شناختی مختلف از جمله نظریه‌های مربوط به حافظه، انگیزش، یادگیری، مدیریت رفتار، تفاوت‌های فردی و ارزیابی برای بهبود شرایط تدریس و یادگیری را ترکیب می‌کند؛ و با شیوه‌ای علمی به فرآیند یادگیری انسان کمک می‌کند.

همچنین روانشناسی تربیتی از روش های کمی مانند آزمون و سنجش، مشاوره و مدیریت کلاس استفاده می‌کند. در نهایت، می‌توان گفت که این رشته فرآیندهای یادگیری در محیط های مختلف آموزشی را تسهیل می‌کند. 

در مورد تفاوت روانشناسی و روانشناسی تربیتی می‌توان گفت که روانشناسی مطالعه علمی ذهن و رفتار انسان است؛ و شامل زیرشاخه های مختلفی است که در میان آنها روانشناسی تربیتی  شاخه ای متمایز و بحث برانگیز در روانشناسی است. روانشناسی تربیتی به طور خاص به بررسی مسائل روانشناختی مربوط به آموزش و یادگیری انسان می پردازد و با رشته علوم تربیتی ارتباط دارد. با مراجعه به سایت مگ ایرانز و دانلود مقالات آن می‌توانید اطلاعات بیشتری را در زمینه رشته علوم تربیتی و زیر شاخه‌های آن به دست آورید.

 

آموزش و پرورش دوران کودکی

آموزش و پرورش دوران کودکی، که همان آموزش مهد کودک شناخته می شود، شاخه ای از آموزش است که به آموزش کودکان از بدو تولد تا سن هشت سالگی مربوط می شود و به عنوان یک دوره مهم در رشد کودک توصیف می شود.



برای اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی به سایت مقالات فارسی مگ ایرانز مراجعه کنید.

Top of Form

Bottom of Form

مدیریت آموزشی 

مدیریت آموزشی، یکی از شاخه‌های رشته علوم تربیتی است که معمولاً با مدارس ابتدایی و متوسطه و همچنین موسسات آموزش عالی مانند کالج ها و دانشگاه ها در ارتباط است. همچنین متخصصان مدیریت آموزش را می‌توان در سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های غیرانتفاعی پیدا کرد. کسانی که در مدیریت آموزشی کار می کنند ممکن است خط مشی آموزشی را توسعه دهند، تحقیق کنند، و یا برای غنی سازی و ارتقای سیستم آموزشی در همه سطوح مشارکت داشته باشند.  اکثر متخصصان مدیریت آموزشی حداقل مدرک کارشناسی ارشد را کسب کرده‌اند و بسیاری از آنها معلمان یا مدیران شایسته‌ای هستند. 

مهارت های مدیریتی در این زمینه ضروری است. افرادی که به صورت حرفه ای در مدیریت آموزشی کار می‌کنند باید مهارت های تصمیم گیری و حل مسئله خوبی داشته باشند. بهتر است این افراد ارتباطات خوبی داشته باشند و با معلمان، والدین و فرزندان و همچنین سایر اعضای جامعه راحت باشند. با مراجعه به سایت مقالات فارسی مگ ایرانز می‌توانید آگاهی بیشتری از رشته مدیریت آموزشی به دست آورید.



آموزش بزرگسالان

یکی دیگر از شاخه‌های رشته علوم تربیتی، آموزش بزرگسالان است. فرصت هایی که برای آموزش بزرگسالان ایجاد شده است، شامل دوره های آموزش از راه دور و عصرانه، و مطالعه پاره وقت و همچنین شرکت در دوره های مختلف است.

آموزش رسمی در سیستم آموزش بزرگسالان، به بزرگسالان این امکان را می دهد که از طریق آموزش از راه دور، دوره های عصرانه ، آموزش متوسطه اول و دوم را در مدارس متوسطه بزرگسالان کسب کنند. مدارس متوسطه عالی بزرگسالان برنامه های درسی فردی مناسبی را تهیه می‌کنند و روند مطالعه را با نیازهای دانش آموزان تطبیق می دهند.

علاوه بر آموزش رسمی، موسسات آموزش حرفه ای نیز به طور منظم دوره های آموزشی بیشتری را ارائه می دهند. بزرگسالان با شرکت در این دوره ها می توانند دانش، مهارت های حرفه ای، شغلی و تخصصی را کسب کنند و آنها را بهبود بخشند. 



این دوره های آموزشی به دانش آموزان اجازه می دهد تا خلاقیت، استعدادها و مهارت های اجتماعی خود را توسعه دهند. چنین آموزش هایی معمولاً با علایق و سرگرمی های افراد مرتبط است. 

 

برنامه ریزی آموزشی 

برنامه ریزی آموزشی که یکی از گرایش‌های رشته علوم تربیتی است؛ یک فرآیند فنی، سیاسی و مشارکتی است که  به طور معمول توسط وزارت آموزش و پرورش هدایت می‌شود. اولین گام این فرآیند، انجام تجزیه و تحلیل بخش آموزش به منظور برجسته کردن چالش ها و فرصت های اصلی برای اين بخش است.

این برنامه‌ریزی شامل اهداف میان مدت یا بلند مدت برای زیربخش های آموزشی است و راهکارها و فعالیت های مورد نياز برای رسیدن به این اهداف را روشن می‌کند. پس از اين مرحله از مدل‌های پیش‌بینی و شبیه‌سازی برای تعیین هزینه‌های منابع انسانی و مادی مورد نیاز برای اجرای طرح و تامین مالی فعالیت‌ها استفاده می‌شود. با دانلود مقالات مگ ایرانز اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید.

آموزش برای کودکان استثنایی

در هر مدرسه دانش‌آموزانی وجود دارند که  به مهارت ها و خدمات خاصی نیاز دارند. این کودکان سطوح مختلفی دارند و گاهی ناتوانی یا معلولیت آنها به حدی است که نمی‌توانند خود را با سیستم آموزشی عادی وفق دهند. این ناتوانی ها ممکن است نقص جسمانی مانند ناشنوایی، نقص شنوایی، نابینایی، مشکلات گفتاری، نقایص ارتوپدی یا شرایط قلبی باشد. برخی از کودکان از نظر ذهنی متفاوت هستند و یا به طور جدی عقب مانده اند. برخی دیگر از نظر عاطفی آشفته هستند یا از نظر اجتماعی آنقدر ناسازگارند که نمی توانند رابطه عاطفی مناسبی را ایجاد کنند. عبارت «استثنایی» در مورد این کودکان به کار می‌رود، و گروه های مختلفی از کودکان را در بر می گیرد.



خدمات آموزشی ویژه ای که توسط دانش‌آموختگان رشته علوم تربیتی  صورت می‌گیرد، می‌تواند شامل اصلاح برنامه درسی، ارائه روش های مختلف آموزشی، روش‌های جدید و تجهیزات غیرمعمول، تغییر در جدول زمانی مدرسه، یا حتی مکان مجزا باشد.

 

آینده شغلی رشته علوم تربیتی

فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی می‌توانند موقعیت‌های مختلفی را کسب کنند که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌ شود:

  • توسعه منابع آموزشی‌
  • توسعه آموزش الکترونیکی
  • مربی در بخش های غیر انتفاعی و تجاری
  • مشاور و مدیریت در تغییر و تحول سیستم آموزشی
  • کمک به نوآوری در آموزش و پرورش
  • پژوهشگر علوم تربیتی

برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه شغلی به سایت مگ ایرانز مراجعه کنید.

وارد سایت مگ ایرانز شوید و در آنجا مقالات بیشتری را در زمینه رشته علوم تربیتی ببینید.

 

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن