تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797813952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

می‌خوای تک‌رقمی بشی؟ برنامه‌ریزی کنکور به شیوه‌ی حرفه‌ای‌ها رو یاد بگیر


واضح آرشیو وب فارسی::

بارها و بارها این جمله رو شنیدید که برای انجام هرکاری برنامه‌ریزی لازم هست. برنامه ریزی کنکور هم یکی از مهم ترین برنامه هایی هست که باید بریزیم. همه ما هم می‌دونیم که باید برای هرکاری یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم اما وقتی که میخواهیم قبل از شروع هرکاری برای اون کار برنامه‌ریزی کنیم با چند موقعیت روبرو میشیم:

یک حالت این هست که میگیم «ولش کن برنامه‌ریزی زمانبره»؛ در حالت بعدی می‌گیم «حالا خیلی زمان دارم یکم جلو برم ببینم چی میشه؟» و هرچی جلوتر می‌ریم متاسفانه به یک حس سردرگمی و آشفتگی و اضطراب می‌رسیم و شدت این آشفتگی و اضطراب هم با توجه به اهمیت کاری که قراره اتجام بدیم، متفاوت هست و همین میشه که کلا یا قید انجام دادن اون کار رو می‌زنیم و یا مجبور می‌شیم که تو مدت زمان کمی با استفاده از درصد کمی از تواناییمون به نتیجه‌ای برسیم که به هیچ وجه با هوش و استعداد و شخصیتمون هیچ سنخیتی تداره. پس باید یاد بگیریم که برنامه‌ریزی براساس توانایی‌هامون اولین قدم در رسیدن به هر هدفی در زندگی هست.

برنامه‌ریزی کنکور

«من فقط دوست دارم یک نفر برام برنامه‌ریزی کنکور رو انجام بده و بعد از این مرحله خودم جلو میرم». این جمله و یک سری از این جملات مشابه رو هر سال در این روزها می‌تونی از هزاران داوطلب کنکوری بشنوی که هنوز برنامه جامع و مدونی برای خودشون ندارند.

این داوطلبان در واقع در این برهه زمانی به دلیل شروع سال تحصیلی و انگیزه بالایی که دارند و همچنین مقایسه خودشون با سایر داوطلبان که در حال مطالعه برنامه‌ریزی شده هستند، به فکر برنامه‌ریزی می‌افتند. درصد خیلی بالایی از این داوطلبان که در ابتدای راه هستند سعی می‌کنند با تصمیم‌گیری عجولانه و داشتن برنامه مطالعاتی فشرده با قدرت در مسیر رو به جلو پیش بروند و غافل از این هستند که برنامه ریزی کنکور هر داوطلبی باید براساس توانایی‌های بالفعل و بالقوه فرد، هدف، نوع رشته و دانشگاه، پایه درسی، امکانات و شرایط خانوادگی اوست که مجموع این عوامل باعث شخصی‌سازی برنامه خواهد شد.


اصول برنامه ریزی کنکوری

مهم‌ترین نکات در تدوین برنامه‌ریزی کنکور

هدف‌گذاری و شخصی‌سازی دو ویژگی اصلی برنامه مطالعاتی هر داوطلب است که توجه و تخصص بسیار زیادی را می‌طلبد. به‌عبارت دیگر هر برنامه درسی با هر بازه زمانی باید اهداف واقع‌بینانه و قابل‌اجرای مختص همان دانش‌آموز را داشته باشد و به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که میزان ساعات مطالعه و مرور باید با توجه به پایه درسی و قابلیت‌های فردی داوطلب درنظر گرفته‌شود.

معنای دقیق هدف‌گذاری در برنامه‌ریزی کنکور

به‌طورکلی هدف‌گذاری به‌معنای انجام میزان خاصی از کار در مدت زمان مشخص است. در مورد برنامه‌ریزی کنکور که هدف انتخابی میزان مطالعه در زمان خاص است باید به نکاتی از هدف همانند مشخص‌بودن، قابل‌اندازه‌گیری بودن، دست یافتنی‌بودن و مرتبط‌بودن آن توجه کرد و با توجه به بازه زمانی انتخابی تعداد مشخصی از صفحات درسی با توجه به میزان توانایی فرد در نظرگرفته شود. اگر هدف انتخابی بسیار بالاتر و یا حتی پایین‌تر از توانایی فرد باشد، برنامه‌ریزی به شکست منتهی خواهد شد.

به‌عنوان نمونه فردی که تا دیروز مطالعه منظمی نداشته است، قراردادن 10 تا 12 ساعت ساعات مطالعه دروس مختلف برای او به‌هیچ عنوان برنامه‌ریزی تلقی نمی‌شود. برای شروع این فرد در ابتدا باید با توجه به هدف بلندمدت خود، ساعت مطالعه روزانه توافقی با مشاور خود داشته باشد و سپس به مرور و هر روزه بر میزان مطالعه خود بیفزاید. تصمیمات یکباره و هیجانی در شروع برنامه‌ریزی بیشترین آسیب ممکن را به داوطلب وارد کرده و او را از ادامه مسیر می‌رهاند. پس به یاد داشته باشید که برنامه‌ مطالعاتی که براساس ویژگی‌های شما شخصی‌سازی شده‌باشد، بر میزان اشتیاق شما برای ادامه مسیر مطالعاتی‌تان می افزاید و نه بر میزان اضطراب ناشی از انجام ندادن برنامه. بنابراین شخصی‌سازی برنامه مطالعاتی هر داوطلب امری ضروری و حیاتی‌ست.


برنامه درسی برای کنکور

برنامه‌ریزی کنکور تجربی

بعد از اینکه اصول برنامه‌ریزی کنکور رو گفتیم در اینجا به گروه‌های آزمایشی در کنکور می‌رسیم که باید همون اصول کلی رو در برنامه‌ریزی گروه تجربی اجرا کنیم. هرسال تعداد زیادی از داوطلبان توی این گروه به رقابت می‌پردازند که عمده این رقابت هم محدود به چندهزار نفر اول میشه که رشته‌های برتر زیرگروه اول و دوم رو پس از اعلام نتایج به خودشون اختصاص میدن. اگر هدف جدی هر داوطلبی قرار گرفتن در همون محدوده بالایی نتایج هست باید به‌طور دقیق و تخصصی به برنامه‌ریزی کنکور تجربی اقدام کند.

بعد از این مرحله باید اطلاعاتی در مورد اهمیت درس‌ها و نقش آنها در تعیین نتایج داشته باشیم و براساس این اطلاعات برنامه‌‌ریزی کنکور تجربی بلندمدت و میان‌مدت و کوتاه‌مدت طرح‌ریزی می‌شود. به عنوان نمونه با توجه به اهمیتی که درس زیست‌شناسی در کنکور تجربی دارد، در برنامه‌ریزی بلندمدت سالانه تکرار چندین باره درس زیست‌شناسی پیش‌دانشگاهی که 40 تا 50 درصد از سوالات کنکور را به خود اختصاص می‌دهد از اهمیت بالایی برخوردار است. میزان این تکرار و گنجاندن حجم این درس در برنامه‌ریزی کنکور تجربی میان مدت و کوتاه‌مدت نیز بستگی به سطح داوطلب دارد.

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی

تاثیرگذارترین درس در برنامه‌ریزی گروه ریاضی درس ریاضی‌ست. این درس ترکیبی از انواع دروس هندسه، جبر، مثلثات، دیفرانسیل و ..در دوران دبیرستان و پیش‌دانشگاهی‌ست که پس از یادگیری این درس‌ها به‌طور جداگانه در برنامه‌ریزی‌های مقطعی باید برای مطالعه و تست‌زنی ترکیبی آنها نیز زمان زیادی در برنامه‌ریزی کنکور ریاضی اختصاص یابد. برای هر داوطلب کنکور ریاضی سهم زیادی از ساعات مطالعه روزانه و هفتگی را با توجه به پایه درسی و میزان اهمیت این دروس باید درنظر گرفت. در گروه ریاضی رقابت عمده داوطلبان بر روی دانشگاه‌هاست و برای رسیدن به دانشگاه‌های بالاتر درصد که هدف مهمی در برنامه‌ریزی کنکور ریاضی‌ست، می‌توان ساعات درسی مشخصی را برای دروس ذکرشده در نظرگرفت.


برنامه ریزی کنکور

برنامه‌ریزی کنکور انسانی

تعیین و تدوین برنامه‌ریزی کنکور انسانی با توجه به تنوع بسیار بالای دروس در گروه انسانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. داوطلب گروه انسانی برای داشتن بالاترین بازدهی از ابتدا باید هدف رشته و دانشگاهی خود را با توجه به تاثیر دروس در زیرگروه‌های کنکور انسانی تعیین کند تا با توجه به هدف دقیق در رشته و دانشگاه با داشتن برنامه متناسب با رشته و دانشگاه که برای او شخصی‌سازی شده است، مسیر همواری را در طی برنامه ریزی کنکور انسانی خود داشته باشد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8640]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن