محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798020646
نگاهی جامعهشناختی به «میل افراطی به خودابرازی و جلبتوجه»/ وسوسه جلب توجه «آقای دوربینی» یا جامعه دوربینی؟
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: نگاهی جامعهشناختی به «میل افراطی به خودابرازی و جلبتوجه»/ وسوسه جلب توجه «آقای دوربینی» یا جامعه دوربینی؟
مدتی است توجه مردم و رسانهها به فردی جلب شده است که عاشق دوربین و مشاهده تصویر خود در رسانهها است. به قول خودش اگر روبهروی دوربینی حاضر شود اما تصویرش را از تلویزیون پخش نکنند شب خوابش نمیبرد و اگر تصویرش پخش شود لذت میبرد و حس میکند به اوج موفقیت رسیده است چرا که همه او را میبینند و میشناسند.
آفتابنیوز :
وحید میرهبیگی در روزنامه ایران نوشت: او نزد مردم به «آقای دوربینی» مشهور شده است. نوشتار حاضر میکوشد تا نشان دهد چگونه عوامل مختلفی دست به دست هم دادهاند تا نه تنها این شهروند، بلکه بسیاری از افراد جامعه «میل وسواسی و افراطی به خودابرازی و جلبتوجه» پیدا کنند.
تا به حال به اتفاقاتی از این دست توجه کردهاید:
*هنگام مناسک و مناسبتها، دیوارهای منزل و روزنامهها از پارچهنوشتهها و آگهیهای تبریک و تسلیت پُر میشوند. شدت رقابتگونه این تبریک/ تسلیتها تأملبرانگیز است.
*دیوارها، صندلیهای اتوبوس، اسکناسها و... به محل ابراز وجود برخی از افراد بدل میشوند؛ نامها، شعارها، اعتراضها، طرفداریها، دشنامها و پیامهای عاشقانه و صدها سخن دیگر که بر اموال عمومی نوشته میشوند.
*ثبتنام انتخابات ریاستجمهوری، به سرگرمی و نمایش بدل میشود: از کودک خردسال گرفته تا بزرگسالهایی که مقابل دوربین جلوهگری میکنند.
*برای پیروزی تیم ورزشی محبوبشان به خیابانها میریزند.
*برای شرکت در مراسم عزاداری یا تظاهرات سیاسی به اصطلاح «تیپ میزنند».
*در فضای مجازی موجهای گستردهای از لایک و کامنت دستهجمعی رخ میدهد. صفحه سلبریتیها آماج توجه دستهجمعی مردم قرار میگیرد؛ اما معمولاً هدف مشخصی در کار نیست و تنوع کامنتهای نوشته شده بسیار و محتوای کامنتها اغلب بیارتباط است، حتی افراد فضای پدیدآمده را همچون فرصتی برای آشنایی با یکدیگر، تبلیغ تجاری و... میبینند در این موارد حجم مطالب طنز نیز همواره قابل توجه است.
*تمایل حاد به جلب توجه از طریق سلفی گرفتن؛ که نمونههای خاص آن را در رخدادهایی مانند تجمع پلاسکو شاهد بودیم. یا خودابرازی با نمایش کالاهای لوکس خود در صفحات اینستاگرام، یا تعداد بالا و غیرعادی عملهای جراحی زیبایی در جامعه ما، جای بسی تأمل دارد.
میتوان لیست بلندبالایی نوشت از رفتارهای اجتماعی که در آنها تمایل حاد به جلبتوجه و ابراز وجود قابل تشخیص است. هنگامی که بسامد رفتار خاصی در جامعه بالا است، معنایابی و بررسی آن لزوم پیدا میکند.
انسان به مثابه موجودی اجتماعی، نیاز بسیاری به همنوعان خود دارد. نیاز به جلبتوجه و ابراز وجود نیز جزئی از طبیعت زندگانی جمعی او است که در تمام جوامع هم وجود دارد. این نیاز در پرتو روابط میانفردی ارضا میشود. روابط میانفردی به دو دسته روابط اولیه و ثانویه تقسیم میشوند. «روابط اولیه» رودررو، صمیمی و مبتنی بر آشنایی هستند (روابط خاصگرایانه)، «روابط ثانویه» غیرشخصی، مبتنی بر قاعده و قانون و ناآشناییاند (عامگرایانه).
تراکم و گستردگی شبکه ارتباطی هر فرد را «سرمایه اجتماعی» او مینامند. فرض بر این است که سرمایه اجتماعی بیشتر و مناسبتر، نیاز به جلبتوجه و ابراز وجود فرد را ارضا و او را نسبت به این دو بیتفاوتتر میکند. همچنین هرچه این نیاز در قالب روابط اولیه خاصگرا (در محیط خانواده و دوستان) بهتر و بیشتر برطرف گردد، کمتر در قالب روابط ثانویه و عامگرا نمود خواهد یافت. بدین ترتیب برای پاسخ بدین پرسش که «چرا میل وسواسی و حاد به جلبتوجه و ابراز وجود در جامعه ما حضور پررنگی دارد؟» باید به سراغ «سرمایه اجتماعی» رفت و چند و چون آن را بررسی کرد؛ شرایط سرمایه اجتماعی در ایران چگونه است؟
اکثر پژوهشهای انجام شده از «فرسایش سرمایه اجتماعی» خبر میدهند؛ آمارهای بینالمللی مانند برآوردهای «مؤسسه لگاتوم» نیز مؤید این قضیه هستند.
اصلیترین مؤلفههای سرمایه اجتماعی «اعتماد متقابل» و «رابطه صادقانه» و اطمینانبخش است که در عرصه «روابط اولیه» بیشتر به پشتیبانی ارزشهای اخلاقی و عرفی و در عرصه «روابط ثانویه» بیشتر به پشتیبانی قانون و مقرراتی که وظایف و حقوق نقشهای مختلف اجتماعی را مشخص نمودهاند، بروز میکند.
فرهنگ عمومی ما دارای سه عنصر نهادینه شده است که با رجوع به مواردی که نام بردیم و نیز تجربه زیسته میتوان شدت و حدت این سه عنصر را دریافت: «دروغ»، «تظاهر» و «تعارف». به نظر میرسد تداوم و ریشهدار شدن این سه کنش میان فردی موجب تغییر ماهیت سرمایه اجتماعی در ایران شدهاند.
«دروغ» یک استراتژی مؤثر است که در مواقع خطر و به تحریک ترس درونی از مخاطره به کار گرفته میشود. ممکن است تمام عیار یا تحریفی باشد، اما به هر حال واقعیت درونی یا بیرونی را به نحوی متفاوت بازنمایی میکند. «تظاهر» نیز استراتژی مشابهی است که مانع از بروز کامل واقعیت درونی میشوند. «تعارف» نیز با این دو همسنخ و یک گرامیداشت دروغین است که خصیصه آشکار فرهنگ ما است. متون ادبی کلاسیک و معاصر ما از حافظ و خیام گرفته تا شعرا و نویسندگان معاصر و همچنین بسیاری از آثار سینمایی، ابعاد این سه ویژگی را توصف و نقد کردهاند.
هنگامی که دروغ، تظاهر و تعارف در روابط اولیه و ثانویه افراد، از لحاظ رسیدن به منافع شخصی به عناصری مهم و سازنده بدل شوند، طبیعتاً ماهیت شبکههای روابط اجتماعی دگرگون میشود و اعتماد و اطمینان -به مثابه قلب سرمایه اجتماعی- کمرنگ میشود.
در این حالت ممکن است حجم و شدت روابط بین فردی بالا باشد اما «کیفیت روابط» یعنی ارضاگری و آرامشبخشی روابط پایین است. افراد روابط خود را ناکافی میبینند؛ بنابراین روابط خود را «تکرار» میکنند یا «گسترش» میدهند.
اما ساختار و قواعد شبکه روابط به گونهای است که از سویی، فرد از مهارت اجتماعی بروز آزادانه و صادقانه خود، بیبهره یا نسبت به آن بیمیل است و از سوی دیگر، سایر افراد مرتبط با او اکثراً اینچنیناند، بنابراین ابراز وجود از سوی فرد معمولاً نه بر اساس «من واقعی» بلکه براساس «من نمایشی» رخ میدهد اما چون مبتنی بر سرمایه اجتماعی اصیل (مبتنی بر آزادی، صداقت، اطمینان و اعتماد) نیست و وجود عناصر یادشده (دروغ، تظاهر و تعارف) به آن رنگ و بوی دروغین و نمایشی میبخشد، ارضاکننده و آرامشبخش نخواهد بود. افراد در شبکههای اجتماعی مختلف میچرخند اما رابطه مطلوب را نمییابند و «وسواس جلبتوجه» تشدید میگردد.
دروغ، تظاهر و تعارف، ویژگیهای فرهنگیای هستند که نهادینه شدن آنها موجب شکلگیری «سرمایه اجتماعی صوری» شده است. در متن و بطن سرمایه اجتماعی صوری، وسواس جلبتوجه و ابراز وجود پدید میآید. چرایی نهادینه شدن این سه ویژگی مشخص نیست اما پیششرط کاهش یا زدایش آنها واضح است: افزایش آزادی در همپیوندیهای اجتماعی و افزایش احساس امنیت... . بیگمان هرچه در فرآیند اجتماعی شدن احساس امنیت بیشتری به افراد منتقل شود جسارت آنان برای بروز «من واقعی»شان بیشتر میشود، در این راستا، هم خود افراد و هم دیگران خواهند توانست به شناخت بهتری از شخصیت یکدیگر رسیده و بر اساس آن روابط را تنظیم کنند.
احساس امنیت بیشتر خود به عوامل مختلفی در سطوح متفاوتی بستگی دارد: از شیوههای تربیتی خانواده گرفته تا نظام کیفیت آموزشی، رفاه فراهم شده توسط دولت و حتی اگر فرد در فرآیند اجتماعی شدن به شیوهای پرورش یافته باشد که جسارت بروز «من واقعی» را یافته و آن را بهعنوان اصلی اخلاقی پذیرفته باشد، نظام آموزشی با کیفیت و خلاقیتپرور احساس امنیت بروز صادقانه ویژگیهای شخصیتی را تقویت نموده باشد، رفاه فراهم شده توسط دولت، هراسهای معطوف به از دست دادن امکانات اولیه زندگی را در وی از بین برده باشد، باز هم تا هنگامی که فرد در «همپیوندیهای اجتماعی» آزادانه (جامعه مدنی) مشارکت نکند و در پرتو آزادی و تکثر در شبکههای اجتماعی همگنان و ناهمگنان خود روابط ثانویه لذتبخش و آرامشبخش را تجربه نکرده باشد، تشنگی و وسواس حاد «کسب توجه» و «ابراز وجود» وی باقی خواهد ماند و به سطح و میزانی عادی نمیرسند.
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
واکنش آقای دوربینی به عذرخواهی قرائتی از وی+فیلم
واکنش آقای دوربینی به عذرخواهی قرائتی از وی فیلم آقای دوربینی گفت من از آقای قرائتی حلالیت میطلبم و از ایشون میخوام برام دعا کنند همیشه در راه اهل بیت باشم آفتابنیوز ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹ ۴۶ضرغامی: آقای قرائتی از رفتارش با آقای دوربینی پشیمان است
ضرغامی آقای قرائتی از رفتارش با آقای دوربینی پشیمان است عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما با انتشار عکسی از آقای دوربینی در صفحه اینستاگرامش نوشت ویدئوی برخورد آقای قرائتی با آقای حسین نمازی معروف به آقای دوربینی در فضای مجازی انعکاس گستردهای داشته است امروز بادو گزینهی آقای خاص برای تکمیل منچستر رویایی
دو گزینهی آقای خاص برای تکمیل منچستر رویایی ژوزه مورینیو دو بازیکن دیگر را در نظر دارد به منچستر بیاورد تا نقاط ضعف تیمش را از بین ببرد به گزارش ایلنا با قهرمانی منچستریونایتد در لیگ اروپا ژوزه مورینیو موفق شد تا جواز حضور این تیم در لیگ قهرمانان را کسب کند آقای خاص به همین مآقای دوربینی بازیگر فیلم سعید سهیلی
آقای دوربینی بازیگر فیلم سعید سهیلی سعید سهیلی کارگزدان سینما و تلویزیون گفت با افتخار از حسین نمازی معروف به آقای دوربینی برای حضور مقابل دوربین فیلم بعدی ام دعوت می کنم تاریخ انتشار ۱۵ ۲۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 17 October 2017مصاحبه با آقای دوربینی (فیلم)
مصاحبه با آقای دوربینی فیلم مصاحبه با حسین نمازی معروف به آقای دوربینی فیلم کد ویدیو دانلود فیلم اصلی لینک را کپی کنید فیلم اصلیتاریخ انتشار ۱۵ ۱۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 17 October 2017عارف:اینکه بگوییم شورای عالی باعث تضعیف احزاب شده درست نیست/انتظار از دولت دوم آقای روحانی ارتقا کارآمدی و توج
عارف اینکه بگوییم شورای عالی باعث تضعیف احزاب شده درست نیست انتظار از دولت دوم آقای روحانی ارتقا کارآمدی و توجه جدی تر به مطالبات مردم است رییس شورای عالی سیاستگذاری تاکید کرد اینکه بگوییم شورا باعث تضعیف احزاب شده درست نیست نمونه آن حزب نداست که حقیقتا خیلی خود از دو دوره شوراواکنش ضرغامی به برخورد قرائتی با «آقای دوربینی»/ عکس
گیل نگاه مدیر اسبق سازمان صداوسیما در واکنش به حواشی برخورد حجتالاسلام قرائتی با آقای دوربینی در شبکههای اجتماعی اعلام کرد که به زودی آقای قرائتی عذرخواهی خواهد کرد به گزارش ایسنا عزتالله ضرغامی در واکنش به حواشی ایجاده شده درباره برخورد حجتالاسلام قرائتی با حسین نمازی یااخراج آقای دوربینی توسط قرائتی (فیلم)
اخراج آقای دوربینی توسط قرائتی فیلم کد ویدیو دانلود فیلم اصلی لینک را کپی کنید فیلم اصلیتاریخ انتشار ۱۰ ۱۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 17 October 2017وقتی قرائتی، آقای دوربینی را از برنامه زنده تلویزیونی اخراج میکند+فیلم
وقتی قرائتی آقای دوربینی را از برنامه زنده تلویزیونی اخراج میکند فیلم اصرار حجتالاسلام قرائتی به خارج کردن آقای دوربینی از جلسه سخنرانی 21 مهر در شهرری اومدی دوربین بازی پاشو برو آفتابنیوز ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰ ۵۹تصمیم عجیب طارمی/ واکنش آقای گل به پیشنهاد 4 میلیون یورویی ژاپن
تصمیم عجیب طارمی واکنش آقای گل به پیشنهاد 4 میلیون یورویی ژاپن روز نو تشویق گادین منشا از سوی برخی سکوهای ورزشگاه آزادی باعث شد تا مهدی طارمی ستاره دو فصل گذشته این تیم و آقای گل لیگ برتر با اشک ریختن در رختکن همه اعضای تیم را با شوک بزرگی روبرو کند اتفاقی که با موضع گی-
گوناگون
پربازدیدترینها