واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میزگرد مفهوم منظومه شهید مطهری؛
مطهری را باید از نو شناخت/ پیامد عملی تحلیل شهید مطهری مشخص نیست
شناسهٔ خبر: 3968816 - چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } مهدی جمشیدی گفت: وقتی از نظرات شهید مطهری استفاده نمی کنیم چرا باید از دل آن منظومه معرفتی دربیاوریم. در مراسم های بزرگداشت مطهری نظریات استاد را تحلیل می کنند ولی پیامد عملی آن چیست؟ به گزارش خبرنگار مهر، همایش حکمت مطهر در دانشکده صداوسیما با حضور مسئولان کشوری و اعضای خانواده شهید مطهری برگزار شد. در یکی از بخش های این برنامه میزگردی با حضور مهدی جمشیدی و علی اصغر خندان درباره موضوع مفهوم منظومه شهید مطهری برگزار شد. مهدی جمشیدی در ابتدای این میزگرد گفت: وقتی از حرفها و نظرات شهید مطهری استفاده نمی کنیم چرا باید از دل حرفهای آن منظومه معرفتی دربیاوریم. در مراسم های بزرگداشت مطهری نظریات استاد را تحلیلی می کنند ولی پیامد عملی این تحلیل ها چیست؟ حتی بعضا به گونه ای عمل می شود که عمل کردن ها متعارض با نظریات مطهری است. بنابراین دلیلی ندارد که دنبال منظومه معرفتی شهید مطهری باشیم. خندان در ادامه این میزگرد گفت: یکی از مطالبات رهبری در سال ۱۳۷۷ این بود که منظومه فکری شهید مطهری تبدیل به کتاب شود، درباره نظام فکری تعاریف مختلفی وجود دارد ولی برای پیدا کردن این تعریف بهتر است به آثار خود ایشان مراجعه کنیم. شهید مطهری در آثار خود به عنوان پایه گذار نظام فکری از مکتب حرف می زند. جمشیدی در ادامه سخنانش افزود: آقای مطهری و شریعتی شیوه اصلی شان این بود که اسلام را به عنوان طرحی برای زندگی معرفی کنند. در آن زمان مارکسیست ها فضا را دست گرفته بودند. به عقیده من اگر قرار باشد که منظومه فکری شهید مطهری را مشخص کنیم این منظومه در دو اثر نظام حقوق زن در اسلامی و مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی دیده می شود. این دوکتاب منظومه فکری شهید مطهری را به خوبی نشان می دهند. خندان در واکنش به این سخنان جمشیدی ادامه داد: به نظرمن اصلا اینطور نیست که منظومه فکری شهید مطهری فقط در این دو کتاب مشخص باشد ما در هر سخنرانی و مقاله مطهری که توجه کنیم می توانیم اتصال آن را به مبانی فکری استاد رصد کنیم و این مسئولیت نسل دوم و سوم انقلاب است که پروژه های ناتمام استاد را به پایان برسانند. جمشیدی خطاب به خندان گفت: من نگفتم که منظومه فکری شهید مطهری فقط در این دو کتاب است، بلکه توضیح دادم که اگر بخواهیم چیزی را به عنوان نظام فکری قلمداد کنید می توانیم به این دو اثر استناد کنیم. وی ادامه داد: آقای مطهری درهمه حوزه ها مطهری نیست، چنانکه که بسیاری نویسندگان و پژوهشگران بزرگ هم در همه حوزه ها برجستگی ندارند. به عنوان مثال آقای مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام برجستگی خاصی ندارد. ایشان یک زمانی ناقل است و نظریات دیگران را نقل می کند. یک زمانی نظریه ها را دسته بندی و آنها را نقد و بررسی می کند، اما در یک زمانی هم ایشان مولد است و بر ساختمان علم آجر افزوده است. در چنین مواقعی می توان گفت که مطهری حرف نو زده است. به عقیده من شهید مطهری گاهی یک جمله اش پتانسیل نوشتن یک کتاب را دارد و به بیان دیگر حرفهایشان بسیار عمیق و از زمان خودش فراتر بوده است. من فکر نمی کنم که امروزه در حوزه هیچ کس جز آقای مصباح در عرض شهید مطهری باشد. با این حال من همه آثار شهید مطهری را بیت الغزل و مبدعانه نمی دانم ولی این به معنای کسر شأن ایشان نیست. خندان در پایان این میزگرد گفت: به عقیده من مطهری را باید از نو شناخت، چراکه هنوز برخی از آثار مطهری در حوزه فطرت منتشر و بازخوانی نشده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]