واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همایون همتی:
لوتر در کشور ما اغلب دستمایه سیاست بازی شده است
شناسهٔ خبر: 3968236 - سهشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } همایون همتی گفت: لوتر در کشور ما اکثراً دستمایۀ سیاستبازی شده و بعضی روشنفکران پنداشتهاند میتوانند ژست لوتری در برابر روحانیت بگیرند و ندای مخالفت سردهند. به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین نشست «آفاق اندیشه» در حسینیۀ ارشاد در تاریخ یکشنبه ۱۰/۲/۹۶ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار شد. در این نشست همایون همتی، استاد دانشگاه در رشتۀ ادیان و عرفان تطبیقی دربارۀ افکار و آراء مارتین لوتر و مکتب پروتستانتیسم و اصلاح دینی در مسیحیت سخنرانی کردند و گفت: این روزها سالگرد پنجاهمین سال تأسیس حسینیۀ ارشاد است که آن را به همۀ دست اندرکاران و مسئولان این مؤسسۀ فرهنگی شریف تبریک عرض میکنم و امیدوارم در ارائۀ خدمات اسلامی، فرهنگی، و هنری موفق باشند. وی گفت: بحث دربارۀ مارتین لوتر هنوز هم بحث نسبتاً تازهای است. مارتین لوتر در کشور ما اکثراً دستمایۀ سیاستبازی شده و بعضی روشنفکران پنداشتهاند میتوانند ژست لوتری در برابر روحانیت بگیرند و ندای مخالفت سردهند. برخی روحانیون عزیز هم فکر میکنند لوتر به کلی ضد دین بوده است. تفکر لوتر مجموعهای است از نکات مثبت و خطاآمیز و او را باید در تمامتش دید نه به شکل شبح آسا و ناقص. همتی در ادامه مختصری از زندگینامۀ لوتر را شرح داد: لوتر در شهر آیزلِبِن زاده شد. او تا مقطع کارشناسی ارشد حقوق (به خواست پدرش هانس) خواند و دکترای الهیات گرفت. او در این ایام سکولار بود و علقۀ دینی نداشت. او در زمان پاپ لئوی دهم میزیست. لوتر در شهرهای آیزلبن، ماگدبورگ، آگدناخ، مانسفیلد (محل تحصیل)، ارفورت (تحصیلات دانشگاهی)، و ویتنبرگ (در پایان عمر) زیست و استاد دانشگاه ویتنبرگ شد. همتی تصریح کرد: روزی در خارج از شهر در راه می رفت که صاعقه ای جلویش را گرفت و به حالت سجده روی زمین افتاد و گفت: سَنت «آن» (از القاب حضرت مریم (س)) قول می دهم که راهب شوم! سپس متحول شد و به راهبان آگوستینی (فِرایار) پیوست و مشغول ریاضت و رهبانیت به عنوان یک «پِریست» شد. لوتر نه می خواست مذهب جدیدی به مسیحیت بیفزاید نه می خواست انقلاب کند نه با کاتولیسیسم و واتیکان دربیفتد همۀ اینها موج سواری و اتفاقی بود. او حتی در آثارش دو واژۀ «رفورم» (اصلاح) و «پروتستانتیسم» را به کار نبرده است. وی افزود: در زمان ریاضت لوتر متوجّه شد بخشی از بندهای کتاب مقدس بد فهمیده شده است. او سرانجام تزهای ۹۵ گانه خود را در این زمینه نوشت و بر سر در کلیسای ویتنبرگ آویخت و بعداً برای واتیکان ارسال کرد. لوتر در بندهای پایانی تزهای ۹۵گانۀ خود، اتوریته و معصومیت (Infallibility) پاپ را رد کرد و گفت پاپ حق تفسیر کتاب مقدس و «Dogma» یعنی عقاید مسیحی (که از حقوق انحصاری و ویژۀ پاپ در مسیحیت است) را ندارد و «بهشت فروشی» کلیسا و اشرافیگری کشیشان را مذمت کرد و خواستار پایان دادن به آن شد. لوتر شهرت و محبوبیت یافت و شاهزادههای آلمان از او حمایت کردند. چندین مناظره بین او و کلیسا برگزار شد. پاپ دستور به دستگیری و قتل او داد. نهایتاً لوتر با کمک دوستان پرنفوذش به قلعۀ «وارتبورگ» گریخت، با شاگردش کاترین فون بارا ازدواج کرد و کتاب مقدس را برای اولین بار در قرن ۱۱ میلادی به آلمانی ترجمه کرد. او ۵۴ کتاب دارد. کتابهای"Here I Stand" (من اینجا می ایستم) دو «کاتشیسم(آموزش نامه)» بود. لوتر تنها برای کتاب مقدس حجیّت قائل بود و مصلوب شدن عیسی را مهم ترین واقعه در مسیحیت میدانست. همتی اشاره کرد: جنبش پروتستانتیسم ابتدا بر اعتراض و پروتست شاهزادگان به حکومت مرکزی اطلاق میشد و بعد به حرکت لوتر تعلق گرفت. سپس آموزههای «عادل شمردگی»، «آمرزیدگی»، «گناه اولیه»، «تعریف ایمان به امید و اعتماد» و «اصل دو شمشیر» را توضیح دادند. بددهنی لوتر و جوکهای او در زبان آلمانی مشهور است از خطاهای بزرگ او می توان به توهین به قرآن کریم و پیامبر گرامی اسلام(ص) در مقدمۀ ترجمه اش از کتاب مقدس اشاره کرد. پیامبری که تاریخ به امانتداری، پاکی و صداقت او گواهی میدهد و امروزه این همه پیرو در سراسر جهان دارد. لوتر پس از تبانی با شاهزادگان آلمانی دستور به کشتار دهقانانی داد که به افزایش مالیات اعتراض داشتند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]