تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845366017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علم اخلاق پس از معرفت‌الله، ارزشمندترین علوم است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سید مرتضی حسینی شریف:
علم اخلاق پس از معرفت‌الله، ارزشمندترین علوم است

مجمع عالی حکمت اسلامی


شناسهٔ خبر: 3967000 - دوشنبه ۱۱ اردی‌بهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } علم اخلاق و حکمت عملی پس از علم توحید و معرفت الله ارزشمندترین علوم است، زیرا موضوع آن عبارت است از روح و روان و حقیقت انسان و غایت و ثمرۀ آن نیز تحصیل سعادت و کمال آدمی است. به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و نهمین نشست تخصصی گروه فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد در سالن اجلاس مجمع مشهد برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی حسینی شریف، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در این نشست با طرح موضوع رذائل اخلاقی و رابطه آن‌ها با نفس انسان، ارائه مطلب کرد. مشروح این ارائه را در ادامه می خوانید؛ علم اخلاق و حکمت عملی پس از علم توحید و معرفت الله ارزشمندترین علوم است، زیرا موضوع آن عبارت است از روح و روان و حقیقت انسان و غایت و ثمرۀ آن نیز تحصیل سعادت و کمال آدمی است. بیان آراء و اقوال در باب اخلاق و نقد و بررسی آن‌ها نظریه منسوب به رواقیون که معتقد بودند؛ انسان ذاتاً خیر بالذات است و از طریق مجالست با اشرار به شر می‌گراید. نظریه منسوب به برخی از حکمای پیش از رواقیون که معتقد بودند؛ انسان شرور باطبع است و تنها با تعلیم و تربیت به خیر می‌ گرایند. نقد و بررسی: دیدگاه نخست باطل است زیرا اگر تمام انسان‌ها ذاتاً سرشت خیر داشته باشند، معلمان شرّ چه کسانی هستند؟ بنابراین مجالست با اشرار سالبه به انتفاع موضوع است. دیدگاه دوم نیز به مثل دیدگاه اول مردود است. نظر جالینوس، وی مردم را سه گروه می‌دانست؛ نیک سیرت که تعدادشان اندک است و هرگز به شر نمی‌گرایند، بد سیرت که تعدادشان بیشتر است و اینان هم هرگز به خیر نمی‌گرایند و متوسط بین این دو که با مجالست با اشرار یا اخیار به سوی هریک می‌گرایند. وی این نظریه خود را به بداهت و ضرورت استناد می‌دهد. نقد و بررسی: اگرچه این دیدگاه، دو نظریه اول را رد می‌کند، ولی نظرات دیگری را پیش روی دارد که آن‌ها نیز خلاف این را اثبات می‌کنند نظیر دیدگاه ارسطو. دیگر آن‌که بدیهی انگاشتن سه قضیه مذکور مردود است زیرا هم ‌می‌توان بداهت آن‌ها را مورد تردید قرار داد و  هم می‌توان نسبت به قضایایی مخالف با آن، ادعای بداهت کرد. نظر ارسطو و پیروان او نظیر فارابی و خواجه نصیر؛ ایشان تمام صفات اخلاقی اعم از نیک و بد و فضائل و رذائل را در همه آدمیان، غیر ذاتی و اکتسابی می‌داند. نقد و بررسی: استدلال ارسطو با سه اشکال مواجه است: الف) استقراء حال انسان‌ها در تغییر خلق، ناقص است و موجب علم نمی‌شود. ب) برخی مدعی وجود موارد نقض هستند نظیر دیدگاه جالینوس و رواقیون. ج) این دلیل که اگر اخلاق ذاتی باشد لازم می‌آید تعلیم و تربیت و داشتن قوه تمیز خیر و شر و تعالیم ادیان و شرایع لغو باشد، باطل است و چنین ملازمه‌ای صحیح نیست، زیرا این امور تنها در صورتی لغو خواهند بود که تغییرپذیری اخلاق بالجمله نفی شود و اما با نفی فی الجمله منافات ندارد.  نظریه محمد مهدی نراقی؛ که اخلاق را دو قسم می‌کند، یک قسم طبیعی و لازمه ذات انسان و قسم دیگری مستفاد از عادت و تمرین. نقد و بررسی: تمام اشکالات وارد بر جالینوس بر  این دیدگاه نیز وارد است. نظر استاد حسینی شریف: فضائل و کمالات امور وجودی و حقایق عینی و اکتسابی هستند، اما رذائل اخلاقی امور عدمی و نقایص و اعدام ملکات فاضله‌اند و از این جهت، همین‌که ذات انسان فاقد کمال و فضیلتی باشد کافی است تا مصداق رذیله مقابل قرار گیرد و از آن‌جا که ذات انسان در اصل خلقت تهی از فضائل بوده و عالم و عادل متولد نمی شود، صرف ذات آدمی و به اصطلاح انسان من حیث هوهو، از این جهت مصداق رذائل است و این به معنی «ذاتی بودن» این صفات است، چنانکه امکان ذاتی ممکن می‌باشد، یعنی رذائل در عین ذاتی بودن مانند فضائل تغییرپذیر و زوال‌پذیر هستند و اختیار و اراده انسان در آن‌ها نافذ است، از این رهگذر تعلیم و تربیت نیز جایگاه ویژه خود را از دست نمی‌دهد. حسینی شریف از این نظریه نتایجی را به ترتیب زیر بیان داشت:  ۱ـ فائل اعدال قوای نفس و رذائل عدم این اعتدال است.  ۲ـ فضائل امور وجودی و اکتسابی هستند و رذائل امور عدمی و غیر اکتسابی و اما بع اعتبار بقاء اختیاری هستند چون قابل ازاله اند. ۳ ـ رذائل اخلاقی ذاتی هستند به این معنی که چون عدم ملکه می‌باشند و انسن ذاتا دارای فضیلت نبوده است پس رذائل در اصل خلقت بر وی صادق است چنانکه امکان بر ممکنات صدق می‌کند.  ۴ـ فضائل و رذائل هیچ کدام ذاتی انسان به معنی لازم جدای ناپذیر وی نیست. ۵ ـ عم و عادت بر رذائل اخلاقی اثر گذار است و عمل مناسب با فضائل باعث ازاله رذائل و عمل مناسب با رذیلت موجب تضعف استعداد فضیلت مقابل می‌باشد. در پایان، اعضا گروه به نقد و بررسی بیانات حسینی شریف پرداختند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن