تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836778324
علم دینی جزء رسالت های اساسی دین نیست، ولی برای بشر لازم است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خسرو باقری:
علم دینی جزء رسالت های اساسی دین نیست، ولی برای بشر لازم است
شناسهٔ خبر: 3891658 - دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } خسرو باقری در نشست «آسیبشناسی نظریههای علم دینی و اسلامیسازی معرفت» گفت: علم دینی وجود ضروری برای دین نیست زیرا علم دینی جزء رسالت های اساسی دین نیست ولی برای بشر لازم است. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «آسیبشناسی نظریههای علم دینی و اسلامیسازی معرفت» با ارائه دکتر خسرو باقری استاد دانشگاه تهران و نقد حسن عبدی عصر روز گذشته ۱۰ بهمن ماه در دفتر تهران جامعه المصطفی(ص) العالمیه برگزار شد. خسرو باقری در این جلسه با بیان اینکه در این بحث علم را به معنای عام کلمه مورد بحث قرار نمی دهیم بلکه امور تجربی از نوع انسانی را مانند روانشناسی، جامعه شناسی و… مدنظر داریم، گفت: اگر علم تجربی را فعالیتی بدانیم که تابع مشاهده است و عینیت را برای اینکه انسان ها به واقعیت ها توجه داشته باشند در نظر بگیریم، منجر به جمع بندی می شود که به صورت دریافتهای علمی بیان می شود. در این حالت علم دینی معنایی ندارد زیرا واقعیت ها تغذیه کننده علم هستند. اما دین مجموعه ای از باورهاست و در این وضعیت اگر علم را فعالیت مشاهده ای در نظر بگیریم، نمی توانیم برای دین نقشی درنظر بگیریم. وی افزود: در ذیل باورها تلقی هایی از پدیده ها مطرح می شود در نتیجه علم تابعی از ایدئولوژی خواهد بود و در آن صورت می توان بر حسب رویکردهای ایدئولوژیک مختلف رویکردهای متفاوتی از علم داشته باشیم مانند علوم بورژوازی که با توجه به فضای جامعه ایجاد می شود و در خدمت آن دیدگاه خواهد بود. در اینجا جنبه عینی علم کاهش پیدا می کند و به نحوی تابعی از ایدئولوژی می شود و ویژگی عینیت را از دست می دهد. در این حالت شاید علم دینی معنایی پیدا کند بر فرض اینکه ما دین را در ردیف ایدئولوژی ها قرار دهیم، علم اسلامی هم خواهیم داشت اما رابطه این علوم با یکدیگر تباینی خواهند بود زیرا ایدئولوژی ها رقیب سرسختی هستند وعلومی که در دامن آنها متولد می شود دارای رابطه تباینی هستند. علم آمیزه ای از عینیت ها و ارزش ها این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: در زمینه علمی و رویکردهای مختلفی که قابل دفاع هستند، علم را آمیزه ای از عینیت ها و ارزش ها می دانم یعنی نه صرفا مشاهده ای است و نه ایدئولوژیک که هر کس بتواند برای خود علمی را ایجاد کند. با مرور کاوش هایی که درباره ماهیت علم از دیرزمان ودر یک قرن اخیر تحت عنوان تلاش های فیلسوفانه علم انجام شده است، باید موضعی درباره علم اتخاذ کنیم و من معتقدم علم فعالیت ویژه ای است که سعی می کند عینیت را حفظ کرده اما نه به آن معنا که انسان تبدیل به آینه ای شود که فقط واقعیت ها را نشان دهد. پس انسان های دانشمند هستند که بر اساس ذهن خود دنیا را باید مشاهده کنند. باقری بیان کرد: باید تلفیقی بین ارزش ها و باورهای فرهنگی از یک سو و مشاهده جهان از سوی دیگر ایجاد شود بطوریکه بخواهیم از پنجره ای به محوطه ای نگاه کنیم. پنجره ها مختلف هستند اما باید به محوطه بنگریم اما این مشاهده از پنجره ها به صورت های مختلف خواهد بود. در اینجا مفهومی از عینیت بوجود می آید که هم مشاهده و هم ارزش افراد در آن مطرح می شود پس به طور ضمنی این طور معنی می شود که انسان نمی تواند مدعی این شود که خارج از هر محدودیت می تواند واقعیت های جهان را ببیند. وی با بیان اینکه انسان نمی تواند بدون دیدگاه و فارغ از هر محدودیت باشد، گفت: با این وجود ما همواره در یک منظر گرفتار می شویم و از آن منظر باید جهان را نظاره کنیم و این متفاوت از داستان سرایی است هرچند که این هم وابسته به فرهنگ است اما فرق داستان و علم در آزادی در بیان داستان سرایی و تخیلی و ذهنی بودن آن است اما علم در عین حال که وابسته به به فرهنگ است رو به جهان نگاه می کند و به همین دلیل عینیت رو به دنیا دارد. باقری با اشاره به اینکه نوع تفسیرهایی که از دین مطرح می شود در تکوین علم دینی اهمیت دارد، گفت: عده ای می گویند دین مجموعه ای از زبانهای احساسی و به دور از معرفت است مانند مفهوم معراج که به معنای حرکت فیزیکی انسان به سمت بالا نیست. در این صورت اگر علم معرفت یاب باشد، علم و دین نمی توانند تلفیق موجهی از امر معرفتی و غیر معرفتی ایجاد کنند. اما اگر دین را مجموعه ای معرفتی بدانیم و یا دارای بخش معرفتی است دارای چند حالت خواهد شد: در اولین حالت جنبه معرفتی دین را بسیار فراگیر بدانیم یعنی دین آینه ای تمام نما از واقعیات جهان به ما می دهد که من به این حالت رویکرد دایره المعارفی می گویم زیرا همه معرفت ها را به انسان ارائه دهد. وی اضافه کرد: در جامعه ما این دیدگاه طرفدارانی دارد و معتقدند خاتمیت اسلام همه حقایق را بیان کند اما اینکه حقایق چگونه قابل دسترس باشند در ادامه مطرح می شود مثلا باید مسلح به تفسیر شویم تا بطن های پیچیده قرآن را بکاویم و علمی را استخراج کنیم. در این صورت علم دینی تفسیری و هرمنوتیک می شود و ما با متونی روبرو می شویم که واجد همه معرفتی است و باید به تلاش تفسیری بپردازیم. اما من این رویکرد را قابل قبول نمی دانم زیرا خاتمیت باعث نمی شود که اسلام جامع همه علوم باشد یعنی استدلال از خاتمیت به جامعیت، انسان را قانع نمی کند. استاد دانشگاه تهران با طرح این پرسش که هدف ما از علم دینی چیست، گفت: اگر قرار باشد علم در نهانگاه های پیچیده ای پنهان شود و ما منتظر امام زمان (ع) باشیم تا آن علوم را برای ما آشکار کند، فاصله زمانی تا ظهور او را چگونه باید طی کنیم. ما هر روز از علوم با توجه به نیازهای خود استفاده می کنیم و موکول کردن علوم تا زمان ظهور امری شبه محال است. باقری تصریح کرد: تصور دیگری که از دین وجود دارد قائل شدن جنبه معرفتی برای آن است نه فراگیر بودن یعنی جنبه معرفتی که با رسالت دین ملازمت داشته باشد. اگر دین انسان را به سمت خداوند هدایت می کند نیازمند وجود معرفت است مثلا خدا باید شناخته شود به طوری که معرفی خدا در متون دینی واجب و ضروری است به همین علت در قرآن کلمه الله زیاد آورده شده است یا اینکه انسان از نظر فردی و اجتماعی چه موجودیتی دارد و به کدام سمت باید حرکت کند. وی در ادامه گفت: چنین معرفت هایی که از لوازم اساسی رسالت دین است می تواند در دین وجود داشته باشد اما در عین حال لزومی به پرداختن معرفتهایی که با این امر تناسب دور دارد، وجود ندارد. در این صورت علم دینی چه وضعی خواهد داشت؟ این مشروط به آن است که معرفت های لازم در دین با زمینه هایی که علم باید بر آن تکیه کند، چه مناسبت هایی دارند؟ اگر این دو با یکدیگر همگرایی داشته باشند، امر دینی می تواند در علم ورزی نقش بازی کند زیرا شکل دو منظوره می گیرد. در این صورت بخش معرفتی دین دارای کارکرد اساسی می شود و علم هم می تواند از پنجره معرفتی به جهان تجربی نگاه کند و علم ورزی داشته باشد. باقری با بیان اینکه می توان از علم و دین تصوری داشت که این دو با یکدیگر ملازمت داشته باشند، گفت: علم تلاش بشری با اتکا به سرمایه های فکری، فرهنگی و ارزشی برای تلاش عینیت و اتخاذ پنجره برای دیدن جهان است. پس علم در عین حال که جنبه عینیت دارد با مسائل فکری و فرهنگی ارتباط دارد اما به همان میزان می تواند محدودیت برای ما عینیت ایجاد کند. وی در ادامه اظهار داشت: به همین دلیل رقابت بین نظریه های علمی از لحاظ مبانی فلسفی مطرح می شود یعنی نظریه ها با توجه به پشتوانه پیش فرض های فیزیکی پنجره بزرگتری برای دیدن انتخاب می کنند. اگر دین را مجموعه ای دارای بخش های معرفتی ویژه بدانیم که در صورت ملاقات با زمینه های مورد نیاز علم، بستری برای رویش علم دینی ایجاد می کند. علم دینی وجود ضروری برای دین نیست به گفته باقری علم دینی دارای اسم مرکب است زیرا از یک تصوری راجع به علم و تصوری راجع به دین متولد می شود. در این بیان علم دینی وجود ضروری برای دین نیست زیرا علم دینی جزء رسالت های اساسی دین نیست ولی برای بشر لازم است ولی این علم می تواند از بسترهایی همچون دین استفاده کند. در صورتی که زمینه مشترک را در اختیار بگذارد. دین هرگز با این مدعا نیامده تا مشکلات جامعه را حل کند و پیامبران هرگز مورد این سؤالات واقع نشدند. رئیس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت با بیان اینکه یکی از پاشنه های آشیل علم دینی قرار گرفتن تجربه در معرض ابطال است، گفت: علم دینی چگونه می تواند تن به ابطال دهد درحالیکه دین دارای جنبه های وحیانی است؟ در پاسخ باید گفت سخنان دین از نوع سخنان علمی نیست و نمی توان آن را رد یا اثبات کرد، چون جنس معرفت دینی تجربی نیست و با تجربه ابطال نخواهد شد. وی در پایان سخنانش گفت: پیش فرض های فلسفی هر نظریه علمی قابل ابطال تجربی و قابل اثبات تجربی نیستند. بلکه اخذ می شوند و ما علم را بر آن اساس بنا می کنیم اما مساله ای که در اینجا مطرح می شود این است که فضا برای ساختن خانه علم بر این زمین مناسب است یا خیر؟ دین برای اینکه علم را بر اساس آن بنا کنیم، نیامده است پس اگر به این نتیجه برسیم که نمی توان علم دینی را بوجود آورد، مشکلی برای دین پیش نخواهد آمد. حسن عبدی که در این نشست به عنوان منتقد حضور داشت، طی سخنانی در نقد خسرو باقری گفت: آقای باقری در ابتدا به مفهومشناسی و سپس به اصول و مبانی پرداخت و در نهایت نتیجه بحث خود را مطرح کرد. وی دیدگاه های خود را در خلا مطرح نکرد زیرا به نظریه های مختلف که درباره علم دینی مطرح شده، اشراف دارد. وی افزود: آقای باقری تعاریف مختلفی از دین بیان کرد و از نگاه او این طور می توان تلقی کرد که دین مجموعه ای از متون نقلی است اما چنین تعریفی از دین را به کجا می توان مستند کرد؟! یا اینکه مقصود این است که با واکنش در متون دینی چنین معنایی استخراج شده است و تلقی رایج چهار منبع سنت، اجماع، کتاب و عقل را برای دین مطرح میکند. در این صورت انحصار دین به نقل چه وجهی خواهد داشت؟ عبدی ادامه داد: آقای باقری منظور از علم را همان علم انسانی تجربی می داند اما آیا علم انسانی تجربی از سایر انواع و اقسام علم جداست یا پیوندی میان این دو وجود دارد؟ مطالعه آثار استاد نشان می دهد که میان این سنخ علوم درهم آمیختگی وجود دارد که این درهم آمیختگی ابهام زاست. انتظار می رود موضع نظریه در خصوص مواردی چون انسجامگرایی و مبناگرایی روشن باشد. وی ادامه داد: معرفت تجربی چه نسبتی با معرفت عقلی دارد؟ اگر نظریه ای کامل باشد انتظار می رود که موضع خود را در برابر نظریات مختلف بیان کند و اگر قائل باشیم که علوم تجربی از نوع مبناگرایی پیروی می کند، صفحه جدیدی از بحث مطرح می شود و این حرف درهم آمیختگی نیست. عبدی در ادامه گفت: ما نباید نسبت به گزاره های عقلی صرفا به عنوان پیش فرض هایی که نه اثبات و نه ابطال می شوند، بنگریم بلکه باید آنها را داوری کنیم. ما گزارههای عقلی را نباید ارزیابیناپذیر بدانیم، در این صورت تنها گزارههای عقلی درست و مطابق واقع مبنای علم است. وی در بیان ابهام سوم خود از گفته های خسرو باقری گفت: استاد نگاه برون دینی را مبنای کار خود قرار داده و استناد به آیات و روایات ندارد اما میتوان به علم دینی رجوع کرد و اگر علم دینی در هدایت تاثیرگذار باشد، در این صورت علم دینی مفید خواهد بود و ما خود را ملزم خواهیم دانست که به سراغ دین برویم که خود دین در این باره چه میگوید . طب النبی(ص) و طب الصادق(ع) از این دست است. این طب در حقیقت میخواهد بعدی از ابعاد انسان را زیاد کند و چون به هدایت ربط دارد بیان شده است و جزو وظایف دین بوده و نمی توان گفت از آثار جانبی مثبت دین است. وی اضافه کرد: اگر هر فرد چشم انداز خود را داشته باشد و از آن به جهان بنگرد و اگر این گزاره در نظریه علمی مطرح شود، دو سوال طرح می شود: اینکه آیا این یک گزاره نیست؟ دوم اینکه ما به تعداد افراد نظریه و نگاه داریم که در این صورت ما به تعداد افراد علم دینی خواهیم داشت. در این حالت چکونه علم دینی می تواند ما را به عینیت برساند که در این وضعیت چیزی جز نسبیت در اختیار ما قرار نمی گیرد. دین همان متون نقلی است خسرو باقری در جواب انتقادات مطرح شده گفت: اینکه دین جزو متون نقلی است یا عقلی؟، باید گفت دین همان متون نقلی و رایج ترین مفهوم از دین است. کتاب، سنت و عقل و اجماع منابع دین هستند یعنی کتاب و سنت محور و عقل و اجماع کاشف آنها هستند. عقل باید تشخیص دهد از نظر اسلام عقل ابزاری برای تشخیص حکم خدا است. وی اضافه کرد: در بعضی از روایات کتاب پیامبران حجت بیرونی و عقل حجت درونی عنوان شده است و این که عقل و نقل در کنار یکدیگر قرار گیرد بسیار رایج بوده است. باقری افزود: اگر دین واجد عقل هم باشد و عقل در عرض متون باشد در این صورت داوری دینی تسلسل خواهد داشت. اولا روایات طب النبی و طب الرضا محکم و درست نیستند. من می گویم اگر اینها سخنان علمی هستند باید به بیمار پاسخگو باشند اما احادیث کار پزشکی نمی کنند و شاید ابطال پذیر باشند که در این صورت آتشی به دامن دین می افتد. امروز طب النبی قطره ای در دانش پزشکی امروز است و اگر چند روایت قدیمی را جزو اسلام بدانیم، کاری به جز توهین به اسلام نکرده ایم. قرآن در مقام بحث دقیق علمی وارد نمی شود وی ادامه داد: قرآن درباره امور تجربی برای فهم عمومی سخن می گوید. مثلا قرآن درباره تاریخ به وضعیت قوم عاد و ثمود می پردازد و می خواهد بگوید قومی که راه باطل می رود در نهایت شکست می خورد. قرآن در مقام بحث دقیق علمی وارد نمی شود و دارای اجمال زیادی است. این استاد دانشگاه در ادامه پاسخگویی به انتقادات گفت: اگر هر فرد از منظری به جهان بنگرد به این معناست که هر گوینده یک منظر دارد؟ در حالی که این طور نیست که به تعداد افراد منظر وجود داشته باشد. منظر شامل قوم های مختلف مسلمان، مسیحی، یهودی و … می شود که هر کدام جهان را به نوعی می بینند. همه نظریات این گونه شکل گرفته اند که هر قومی به تدریج نظریه ای را ایجاد کرده است. باقری در پایان سخنانش گفت: علم نیز از مناظر محدود بیان شده و شکل میگیرد. میزانی از تکثر و نسبیت برای پیشرفت علم لازم است. از این تکثر نباید ترسید زیرا به معنای نسبیت گرایی بد نیست و تلاشی برای رسیدن به حقیقت است. مثلا از قرآن تفاسیر مختلفی وجود دارد و در آینده هم تفاسیر جدید خواهد آمد و این اشکالی برای قرآن به وجود نمی آورد. همچنین اشکالی وجود ندارد که چند علم دینی وجود داشته باشد، همانطور که ما چند مکتب فقهی داریم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
تولید علم دینی هم ممکن است و هم مطلوب
یادداشت تولید علم دینی هم ممکن است و هم مطلوب شناسهٔ خبر 3877758 - یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; هرچند تحول علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی امری زمانبر است اما با مدیریت بهتر این فرایند میتوان از طریق شناسایایضاح مفهومی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی
گفتگو با حجت الاسلام پارسانیا ایضاح مفهومی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 3877480 - یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; حجت الاسلام حمید پارسانیا ریاست پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در مصاحبه ای توضیحاتی را پیراتأملاتی پیرامون نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی
رفیعی آتانی تشریح کرد تأملاتی پیرامون نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 3870885 - شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; رفیعی آتانی به نقطه نظرات و تأملات پیرامون نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی پرداخته که در فصتوجه ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی به حوزه علمیه و مراکز دینی
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد توجه ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی به حوزه علمیه و مراکز دینی شناسهٔ خبر 3875141 - پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷ ۴۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; سیدابوالحسن نواب دردانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به ویژگشش ملاک برای دینی یا غیردینی بودن علم
حجت الاسلام پارسانیا تشریح کرد شش ملاک برای دینی یا غیردینی بودن علم شناسهٔ خبر 3888801 - شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳ ۲۲ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; حجت الاسلام پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست طیف بندی حوزه علمیه در نسبت با علوم انسانیبرنامه های کمیته هیئات مذهبی و تشکل های دینی دهه فجر تشریح شد
در نشست خبری برنامه های کمیته هیئات مذهبی و تشکل های دینی دهه فجر تشریح شد شناسهٔ خبر 3886134 - سهشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳ ۳۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; حجت الاسلام روحانی نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی دششمین دور گفتوگوهای دینی ایران و کرهجنوبی برگزار شد
با عنوان نقش معنویت در زندگی بشر ششمین دور گفتوگوهای دینی ایران و کرهجنوبی برگزار شد شناسهٔ خبر 3871376 - یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; ششمین دور گفتوگوی دینی مرکز بینالمللی گفتوگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتبغیرت دینی و احساس مسئولیت لازمه آحاد جامعه ما است
دری نجف آبادی غیرت دینی و احساس مسئولیت لازمه آحاد جامعه ما است شناسهٔ خبر 3869980 - جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۱۰ استانها > مرکزی jwplayer display inline-block; اراک- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت غیرت دینی و احساس مسئولیت لازمه آحاد جامعه ما است و هرکس در هرجایگاهی بهدف موسسه علوم انسانی تربیت نظریهپردازان با نگاههای دینی است
حاجی ده آبادی هدف موسسه علوم انسانی تربیت نظریهپردازان با نگاههای دینی است شناسهٔ خبر 3884440 - یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶ ۳۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; احمد حاجیده آبادی رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی گفت موسسه آموزش عالی علوم انسانینشست «مقایسه قرائتپذیری متن دینی» برگزار می شود
در مجمع عالی حکمت اسلامی نشست مقایسه قرائتپذیری متن دینی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3886490 - سهشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶ ۲۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; جلسه گروه علمی کلام با موضوع قرائت پذیری متن دینی در دیدگاه نصر حامد ابوزید-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها