پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848131462
وحدت امت اسلامی از هر اسلحه تخریبی برای دشمنان بیشتر اهمیت دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عضو مجلس خبرگان رهبری:
وحدت امت اسلامی از هر اسلحه تخریبی برای دشمنان بیشتر اهمیت دارد
شناسهٔ خبر: 3886446 - سهشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
.jwplayer{ display: inline-block; } مولوی نذیراحمد سلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: وحدت امت اسلامی از هر اسلحه تخریبی برای دشمنان بیشتر اهمیت دارد و این مقوله برای آنان به هیچ عنوان قابل تحمل نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، سی و هشتمین جلسه از سلسله درس گفتارهای اندیشه و عمل با موضوع «امام موسی صدر و مسئله تقریب» عصر روز، چهارم بهمن ۱۳۹۵ با سخنرانی مولوی نذیراحمد سلامی، از مدرسان دارالعلوم زاهدان و عضو مجلس خبرگان رهبری در محل موسسه برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بی آزار شیرازی، عضو مجمع جهانی تقریب از میهمانان حاضر در درس گفتار امروز بود. مشروح سخنان مولوی سلامی در این جلسه را در ادامه می خوانید. اهمیت علم در اسلام من در این جلسه به دو موضوع میپردازم: نخست اهمیت علم در اسلام و دوم مسئله تقریب از دیدگاه امام موسی صدر. یکی از مهمترین دلایل برای تجلیل امام موسی صدر این است که او خود عالم برجستهای بود و از خاندانی مشهور به علم و دانش سربرآورد.
اهمیتی که دین اسلام برای علم درنظر میگیرد در هیچ مکتب دیگری مشاهده نمیشود. پس از حدود ۵۰۰ سال که ارتباط بین آسمان و زمین قطع شده بود، نخستین پیامی که از آسمان به زمین آمد به فراگرفتن علم و دانش مربوط میشود. در آیه شریفه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» اقرا فعل متعدی است و طالب مفعول، اما در بسیاری از مواقع مفعول را به دلیل گسترش دادن آن حذف میکنند.
در این آیه نیز مفعول حذف شده چرا که پیام آیه آسمانی است و محدود به یک علم خاص نمیشود، بلکه همه علومی را که بشر در طول زندگی به آنها احتیاج دارد، دربر میگیرد. بنابراین از منظر اسلام تقسیم علم به دینی و دنیایی به هیچ عنوان پذیرفته نیست. مهم این است که علم در مسیر خودش یعنی آنچه که خدا تعیین کرده، باشد. اگر علم در مسیر صحیح خود قرار گرفت برای بشر خیر به دنبال دارد و باعث رفاه میشود و در نهایت انسان را به سعادت در دنیا و آخرت میرساند.
امروزه مشکل جهان غرب در این است که آنها از نظر علم و تکنیک پیشرفت کردهاند، اما به جای آنکه علم در خدمت بشر باشد و زندگی را برای انسانها بهتر سازد، دنیا را به دوزخ تبدیل کرده است. عمده مشکلات بشر امروز در این است که علم و پیشرفت علمی در مسیری که خداوند تعیین کرده قرار ندارد. هرچند مبتکران علمی که مبنای پیشرفت جهان غرب قرار گرفت، مسلمانان بودند. نقش مسلمانان در رنسانس غربیها تاریخ خودشان را به چند مرحله تقسیم میکنند: «پیش از میلاد»، «از میلاد مسیح تا قرن پنجم میلادی که به آن قرون اولیه میگویند»، «از قرن پنجم تا ۱۵ میلادی که به آن قرون وسطی میگویند»، «از قرن ۱۵ تا سال ۱۹۵۰ که نام آن را رنسانس یا جهش علمی میگذارند» و «از ۱۹۵۰ به بعد که دوران پست مدرن است.»
در قرون وسطی دنیای غرب در جهل و تاریکی به سر میبرد. پس از جنگهای صلیبی، دنیای مسیحیت گنجینه علمی مسلمانان را سوزاند و مقداری دیگر از کتب اسلامی را به غارت برده و از آسیا به اروپا منتقل کرد. مبنای پیشرفت علوم همین گنجینههای به غارت رفته در جنگهای صلیبی بود. متاسفانه امروزه بسیاری از مسلمانان به دلیل پیشرفتهای علمی اروپا را الگوی خود میدانند و پیرو آنها هستند. ما نباید فراموش کنیم که مبنای پیشرفت غرب کتابهای ما مسلمانان بود، بنابراین باید دوباره به اقتدار خود در همه علوم باز گردیم. در قرآن کریم هرجایی که ترکیب «امت واحد» آمده در آن مسئله توحید مقدم بوده است. گویندگان توحید همه میتوانند از خیرات و برکات دین بهره ببرند. بهره بردن از کلمه توحید زمانی رخ میدهد که همه وحدت کلمه داشته باشند. بدون استثناء همه مسلمانان معتقد به کلمه توحید هستند و معبود را خدای واحد میدانند. با این اوصاف دلیل سستی ما مسلمانان و شرایطی که امروز در دنیا داریم بر کسی مشخص نیست. چرا امروزه مسلمانان رو در روی هم قرار گرفتهاند؟ مهمترین دلیل آن این است که معنای امت واحده را که ناظر به توحید کلمه است از دست دادهایم. اگر مسلمانان وحدت کلمه داشتند، امروزه دچار مشکلات بسیار نبودند. جهان اسلام هیچ چیز از غرب کمتر ندارد، اما متاسفانه چون وحدت کلمه در آن وجود ندارد، دچار مشکلات بسیار است. وحدت، شرط بهرهبرداری از نعمتها خداوند ۲ بار با مسلمانان سخن گفته است. یک بار با قرآن و دیگر بار با نعمتهای بسیاری که در کشورهای اسلامی قرار دارد. بنابراین مسلمانان از ۲ نعمت بسیار با ارزش مادی و معنوی بهرهمند هستند، اما شرط بهرهبرداری از این نعمتها وحدت و انسجام است. اگر تفاهم و وحدت نباشد، این ارزشها و این نعمتها نمیتواند مسلمانان را به جای درست خود و به دوران اقتدار باز گرداند. قرآن کریم امروزه به همان صورتی که بر پیامبر(ص) نازل شد، وجود دارد، اما چون ما نمیتوانیم از آن درست بهرهبرداری کنیم، بنابراین از دوران اقتدار زمان پیامبر(ص) دور ماندهایم.
کشورهای جهان اسلام بهجز یکی دو کشور خاص، با هم پیوستگی جغرافیایی دارند و مسلمانان میتوانند از این مسئله بیشترین بهره را ببرند. همچنین مسیرهای مهم کشتیرانی و تنگههای مهم دریایی دنیا در اختیار مسلمانان است. کشورهای اسلامی مبدا اتصال سه قاره مهم را در اختیار دارند. این ظرفیتها نشان دهنده آن است که پتانسیلهای بالایی برای بازگشت قدرت جهانی به جهان اسلام وجود دارد، اما متاسفانه غربیها از سرمایه جهان اسلام، سلاحهای جنگی ساخته و به مسلمانان برای جنگ با همدیگر ارائه میدهند. امام موسی صدر شخصیتی معمولی نیست. او در ردیف شخصیتهای مهم و برجستهای چون سیدجمال الدین اسدآبادی، مفتی محمد عبدو، رشید رضا و دیگر چهرههایی از این دست قرار دارد. بنابراین برای وحدت اسلامی صاحب تئوری و نظریهای خاص است.وحدت و تقریب مذاهب اسلامی به این صورت نیست که مسلمانان پیشینه خود را به کناری گذشته و همه سنی یا همه شیعه شوند تا دشمن مشترکی داشته باشند.
امام موسی صدر اختلافها را در مرحله نظریه رحمت تلقی میکند، چرا که این اختلافها به پویایی فقه میانجامد. اما امام صدر از اینکه هر سال در مناسک حج اختلافها به صورت عملی خود را نشان میدهد، در رنج بود. او اعتقاد داشت که مسلمانان باید از اوضاع و احوال مکه به مسائل خود نیز توجه کنند. به عنوان مثال وی به وحدت افق شرعی در کشورهای اسلامی میاندیشید تا تلخی اختلاف در رویت ماه شوال به شیرینی وحدت بیانجامد.
به باور امام موسی صدر اگر همین عید سعید فطر را مبنایی برای وحدت قرار دهیم اشکالی پیش نمیآید. امام ابوحنیفه نیز این اعتقاد را داشت که اگر در هر کشوری ماه شوال رویت شد، مسلمانان در دیگر کشورها نیز میتوانند افطار کنند، به شرطی که اختلاف ساعتها در این کشورها به شبانهروز نکشد. امام موسی صدر حتی میخواست که فریضه نماز جمعه نیز در میان تمام مسلمانان یکی باشد. امام صدر و وحدت فقی وحدت امت اسلامی از هر اسلحه تخریبی برای دشمنان بیشتر اهمیت دارد و این مقوله برای آنان به هیچ عنوان قابل تحمل نیست. از نظر امام موسی صدر وحدت جامعه اسلامی زمانی شکل میگیرد که وحدت فقهی تحقق یابد و امکان وحدت فقهی نیز دور از دسترس نیست. امام صدر فقه را تئوری زندگی انسانی از گهواره تا گور میداند.
به باور امام موسی صدر میتوان روز عید فطر را با دقت علمی مشخص کرد تا همه مسلمانان در یک روز عید داشته باشند و این یکی از گامهای وحدت فقهی است. جالب است که بسیاری از دانشمندان نیز در نامههای خود به فقها به این نکته اشاره کرده بودند که میتوان کاری کرد که همه مسلمانان در یک روز عید فطر خود را برگزار کنند. بنابراین وحدت فقهی یکی از اساسیترین نیازهای جوامع مسلمان در دنیای امروز است. اسلام خواستار تقریب مذاهب است در دین مبین اسلام بر تقریب مذاهب تاکید شده است. پیامبر اکرم پیش از هجرت تلاش بسیار کرد تا قبایل را به هم نزدیک کند تا تقریب میان مسلمانان شکل بگیرد. پس از هجرت نیز ایشان ابتدا پیمان اخوت را میان مسلمانان بست و بعد برای عقد وحدت میان مسلمانان و یهودیان اقدام کرد.
هرچند که مسلمانان از مذاهب مختلف هستند، اما تمام دستورات خود را از میان یک چیز واحد یعنی «کتاب و سنت» میگیرند. اگر ما به وحدت اهمیت بدهیم در میان منابع ثانی نیز میتوانیم به وحدت برسیم. جلوگیری از تفرقه و جدایی میان مسلمانان امری حیاتی است. اگر ما اختلاف نمیداشتیم و امکاناتی را که در سایه خرد جمعی فراهم آمده، درست استفاده میکردیم وضعیت امروز ما بسیار متفاوت بود.
امروزه بسیاری از سرمایههای کشورهای مسلمان در اختیار دشمنان اسلام قرار دارد. این در صورتی است که در جوامع اسلامی فقر نیز بیداد میکند و کار به جایی رسیده که مسیحیان با توزیع پول، امکانات و کالا در میان فقرای مسلمان دارند آنها را به سمت مسیحیت سوق میدهند. امام موسی صدر در زمره خانوادههای برجسته و مشهور است، اما نگذاشت این تشخص خانوادگی روی رفتار و کنش اجتماعیاش هنگام مواجهه با «دیگری» اثر بگذارد، بنابراین میان مسلمان و «دیگری» یا میان «شیعه» و دیگری فرقی نمی گذاشت و این رفتار مشابه رفتار انبیاست.
متاسفانه امروز دعوت به وحدت به شیوه انبیا نیست، به همین دلیل ما مشکلات زیادی برای گفتوگو داریم. اگر ما پیام قرآن را درست منتقل میکردیم، حتی غربیها نیز فوج فوج مسلمان میشدند، اما دعوت ما انبیایی نیست.
امام موسی صدر بیان میکند که اصل، دین است و مذهب، در واقع برداشتها و روشهای ما از دین در راستای عمل به آن است. انسان عاقل هدف را فدای روش نمیکند. امام صدر بر این عقیده است که مقابله با اسرائیل مستلزم نزدیکی پیروان مذاهب مختلف و کنار گذاشتن اختلافات است، اما به دلیل آنکه به این توصیه امام صدر گوش نکردیم، اکنون اسرائیل چند میلیونی بر ما یک میلیارد مسلمان حکومت میکند.
امام موسی صدر در حمایتهای مالی خود هرگز تفاوتی میان شیعه و سنی نمیگذاشت؛ اقدام به موقع او در حمایت مالی از اهالی سنی روستای «عین العرب» که منازلشان با بمبهای اسرائیل ویران شده بود، نشان دهنده این مدعاست. رهبری امام موسی صدر به گونهای بود که دشمنان اسلام وی را سد محکمی در راستای منافعشان میدیدند بنابراین به ربودنش اقدام کردند. خواست دشمنان برای ایجاد جنگهای مذهبی پتر کبیر، تزار روسیه وصیتنامه مهمی دارد. وی در بخشی از این وصیت میگوید: «دولت روسیه را زمانی میتوان دولت واقعی گفت که پایتخت خود را به استانبول که کلید گنجهای آسیا و اروپاست، ببرد. کسی که استانبول و اطراف آن را در دست داشته باشد خداوند همه جهان خواهد بود. پس برای رسیدن به این مقصود باید میان ایران و دولت عثمانی نفاق افکند، تا همیشه در میانشان جنگ باشد، چرا که اختلاف مذهب و عقیدهای که مردم شیعه با مردم سنی دارند از هر لشکر و سلاحی بیشتر کارگر است و برای تأمین مقصود ما و تسلط روسیه بر آنها بهترین وسیله است. با این همه بر شما واجب است همواره به هر وسیله که میتوانید دوگانگی را در میانشان سختتر کنید و نگذارید میانشان وحدت باشد.»
بنابراین دشمنان اسلام همیشه در پی اختلاف و دشمنی میان مسلمانان بودند تا بتوانند اهداف خود را پیش ببرند. این نکته نیز باز اهمیت وحدت میان شیعه و سنی را بیش از پیش نمایان میکند. امام موسی صدر اعتقاد دارد که اگر اسلام قالبی ثابت و همیشگی داشت، مانعی بر سر راه به کارگیری فکر و اندیشه بود. مذاهب در اصل توسط عقل انسانی در راستای برداشت از دین به وجود آمدهاند. امام صدر میگوید که اگر این تولیدات نبود، جمود عقلی پیش میآمد، چرا که اگر در فهم حکم دینی دیدگاههای گوناگون مطرح باشد، مسلمان میتواند در میان آنها اجتهاد کند و در این راه عقل خود را به کار اندازد. بنابراین اختلافها به پویایی فکر و اندیشه میانجامد. مهم این است که که اسلام را به شکلی درست و علمی و مطابق با نیازهای روز عرضه کرد تا افکار مردمی بتوانند تصمیم درست بگیرند. علم اقتصاد از نگاه امام موسی صدر امام صدر در دانشگاه تهران تحصیلات آکادمیک خود را پیگیری کرد و به علم اقتصاد نیز علاقه بسیار داشت. بر مبنای این علاقه و تحصیل نیز دیدگاههای اقتصادی مناسبی را مطرح کرد.
کارل مارکس اعتقاد داشت که ارزش هر کالا بستگی به میزان کاری است که در راستای تولید آن به کار رفته است و در این اصل این ارزش، ارزش افزودهای است که باید نفع آن به کارگر برسد. در مقابل دیدگاههای کاپیتالیستی بر این عقیدهاند که ارزش افزوده متعلق به سرمایهدار است و به کارگر باید به میزانی دستمزد داد که گذران یک روز خود را داشته باشد و برای گذران روز دیگر باید دوباره کار کند.
امام موسی صدر به نقد دیدگاههای مارکس پرداخته و بیان میکند که هر کالا ارزش جوهری هم دارد که بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین میشود. خداوند در سوره مبارکه ابراهیم بیان میکند که اسباب و وسایل تولید در طبیعت فراهم است و به طور کل قابلیت برآوردن همه نیازهای انسان در طبیعت وجود دارد. سوال اینجاست که پس این همه فقر از کجاست؟ جواب این سوال نیز در قرآن آمده و خود انسان باعث فقر بیان شده است، چرا که از بهرهبرداری از امکانات طبیعت ناشکر است و البته در توزیع ثروت ظالم. شرح دیدگاههای اقتصادی امام موسی صدر فرصت دیگری را میطلبد، اما مهم این است که وی در این دیدگاهها نیز مقوله وحدت را مدنظر داشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
ایران نقش مهمی در دفاع از امت اسلامی دارد
پژوهشگر تونسی ایران نقش مهمی در دفاع از امت اسلامی دارد شناسهٔ خبر 3886053 - سهشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; منذر المنصر پژوهشگر تونسی گفت گفتگوهای فرهنگی تاثیر زیادی در نزدیک شدن کشورها برای مقابله با چالشکارگاه آموزشی آشنایی با مبانی وحدت اسلامی در زیمباوه برگزار شد
کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی وحدت اسلامی در زیمباوه برگزار شد شناسهٔ خبر 3864734 - شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۲ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی وحدت اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعاتناسیونالیسم، مانع وحدت اسلامی است/ وحدت به معنای یکسان سازی نیست
استاد دانشگاه دوک آمریکا در گفتگو با مهر ناسیونالیسم مانع وحدت اسلامی است وحدت به معنای یکسان سازی نیست شناسهٔ خبر 3882092 - دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹ ۴۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; امید صفی استاد دانشگاه دوک امریکا با بیان اینکه ناسیونالآیت الله هاشمی توجه ویژه ای به آرمان امت واحده اسلامی داشت
پیام تسلیت دانشگاه مذاهب اسلامی آیت الله هاشمی توجه ویژه ای به آرمان امت واحده اسلامی داشت شناسهٔ خبر 3872770 - دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; جامعه دانشگاه مذاهب اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجامام جمعه ایلام: نماز جمعه نماد وحدت، همبستگی و اتحاد امت اسلامی است
امام جمعه ایلام نماز جمعه نماد وحدت همبستگی و اتحاد امت اسلامی است امام جمعه ایلام گفت نماز جمعه نماد وحدت همبستگی و اتحاد امت اسلامی است آیتالله محمدنقی لطفی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت امروز پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در تهرامام جمعه آبدان: سیره امام صادق (ع) الگویی مناسب برای وحدت امت اسلامی است
امام جمعه آبدان سیره امام صادق ع الگویی مناسب برای وحدت امت اسلامی است امام جمعه آبدان گفت امام صادق ع در عرصههای مختلف زندگی باید الگوی تمام شیعیان و وحدت بین امت اسلامی باشد به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر حجتالاسلام محمد حمیدینژاد ظهر امروز در حاشیه جلسه هممعاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:دشمنان از وحدت مسلمانان هراس دارند
معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دشمنان از وحدت مسلمانان هراس دارند زاهدان - ایرنا - معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت دشمنان از وحدت و انسجام میان مسلمانان هراس دارند به گزارش ایرنا آیت الله سیدحامد علم الهدی روز جمعه در جشن فارغ التحصیلی 397 طلبه دختر ومسؤول دفتر نمایندگی سیاستگذاری ائمه جمعه در استان اردبیل مطرح کرد اقامه نماز جمعه در 17 شهر اردبیل/ میعادگاه
مسؤول دفتر نمایندگی سیاستگذاری ائمه جمعه در استان اردبیل مطرح کرداقامه نماز جمعه در 17 شهر اردبیل میعادگاه نماز جمعه قرارگاه وحدت امت اسلامی است مسؤول دفتر نمایندگی سیاستگذاری ائمه جمعه در استان اردبیل گفت در حال حاضر در 17 شهر و بخش استان اردبیل نماز جمعه با حضور گسترده مردمقهرمانی اسلحه فلوره انفرادی به نماینده دانشگاه آزاد اسلامی رسید
قهرمانی اسلحه فلوره انفرادی به نماینده دانشگاه آزاد اسلامی رسید تهران - ایرنا - علیرضا ادهمی از دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ شمشیربازی انفرادی قهرمان اسلحه فلوره شد رقابت های لیگ شمشیربازی انفرادی یادواره مرحوم هوشمند الماسی روز پنجشنبه پس از انجام 104 بازی برگزار شد و همه مدال سید مسعود پورسعید اصفهانی, محمد شامحمدی طراحی الگوی جهاد علمی از دیدگاه مقام معظم رهبری (دامت برکاته)
سید مسعود پورسعید اصفهانی محمد شامحمدیطراحی الگوی جهاد علمی از دیدگاه مقام معظم رهبری دامت برکاته از آنجا که معظم له جهاد علمی را یکی از بزرگترین فرائض می دانند چنین برداشت می شود که باید حرکت علمی و جهاد علمی را راهبرد کلان و فریضه بزرگ همه آحاد جامعه دانست چکیده در این مقا-