واضح آرشیو وب فارسی:مهر: غلامرضا اعوانی:
دوران طلایی تمدن اسلامی حاصل تعامل ایران و جهان عرب بود
شناسهٔ خبر: 3886072 - سهشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } رییس پیشین موسسه حکمت و فلسفه ایران در آیین اختتامیه گفتوگوی فرهنگی ایران و جهان عرب، گفت: در دوره همکاریهای فرهنگی و علمی ایران و جهان عرب از قرن دوم تا هفتم هجری، تمدن اسلامی در اوج بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین اختتامیه نخستین اجلاس گفتوگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، بعد از ظهر دیروز (دوشنبه ۴ بهمن) در محل سالن شریعتی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. غلامرضا اعوانی، رییس پیشین موسسه حکمت و فلسفه ایران در سخنرانی خود در این مراسم با بیان اینکه تمدن اسلامی در دوره همکاریهای فرهنگی و علمی ایران و جهان عرب از قرن دوم تا هفتم هجری در اوج قرار داشت، گفت: در این برهه تاریخی، ادبیات عرب در سایه تعامل با ایران در اوج شکوفایی خود قرار داشت و بلاغت عربی با حضور ایرانیها به حد اعلای خود رسید. وی افزود: متأسفانه با کمرنگ شدن سطح تعاملات، هر دو فرهنگ رو به ضعف گرایید و نخبان و بزرگان، دیگر آن دوره طلایی نخست را مشاهده نکردند. این فیلسوف ایرانی فرمایش نبوی مبنی بر تلاش همیشگی ایرانیها را در جستجوی علم یک اعتبار بینالمللی برای علمای ایرانی مطرح کرد و افزود: پیامبر اکرم اسلام (ص) میفرمایند؛ دانش اگر در ثریا باشد، جمعی از ایرانیها به آن دست خواهند یافت. نکتهای که ایرانی بودن امامان اهل تسنن نیز شاید مؤید همین موضوع است. وی ادامه داد: مرکز حکمت در جهان اسلام ایران بود و مبدأ و منشأ بسیاری از حکمتها ریشه از ایران داشته است. این البته منحصر به دوره خاصی نبوده و ایرانیان پیش از اسلام هم بر داشتن حکمت شهرت داشتند. اعوانی همچنین بیان کرد: نگاه ایرانیها به دیانت همواره در حوزه حکمت تعریف شده است. معلم حکمت، حکیم است؛ اما متأسفانه ما پیامبر اکرم اسلام (ص) را حکیم نگاه نمیکنیم. نه تنها پیامبر اسلام (ص) بلکه تمام پیامبران را. حال اینکه خداوند در «عالم ذر» از تمام پیامبران میثاق گرفت که این عهد طبق شواهد به سمت حکمت الهی میل کرده است. اعوانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: ایرانیها و اعراب همکاریهای بسیاری داشته و دارند و کارهای عظیم و ماندگاری هم به دنبال همین تعاملات خلق شده است که پیگیری و تداوم ارتباطات در عرصههای مختلف امروز بیش از پیش لازم به نظر میرسد؛ چرا که نگاهی کوتاه تنها به عرصه فلسفه به ما نشان میدهد فلسفه اسلامی از بغداد به خراسان منتقل شده و در مقابل اولین فیلسوف ما فارابی است که معلم ثانی است. وی در پایان سخنانش اظهار کرد: فیلسوف بعدی ابن سینا بود که منشأ خدمات فراوانی به امت اسلام بود. به غیر از فیلسوف یا فیلسوفان خاص، نامگذاری و اشتهار مکتبهایی چون مراغه، شیراز، اصفهان و تهران در حوزه حکمت، بخش دیگری از تأثیرگذاری ایران در امت اسلامی است. بنا بر اعلام این خبر، نخستین اجلاس گفتوگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، روز شنبه ۲ بهمن ماه با حضور ابوذر ابراهیمیترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حسامالدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور، حجتالاسلام سید ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، منوچهر متکی، معاون بینالملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مسعود فکری، دبیر علمی همایش، محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه شهید بهشتی و رییس دبیرخانه گفتوگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، مهدی محقق و نمایندگانی از اندیشمندان عرب در حسینیه الزهرای (س) افتتاح شد. در این اجلاس ۸۵ اندیشمند از کشورهای الجزایر، تونس، مصر، مراکش، سوریه، لبنان، عراق، اردن، کویت و عمان حضور داشتند که در شش کمیسیون مختلف شامل: ظرفیتهای علمی ایران و جهان عرب برای تعامل و گفتوگویهای فرهنگی، روابط فرهنگی و ادبی ایران و جهان عرب و نقش آن در گفتوگویهای فرهنگی، گفتوگویهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت، رسانه و نقش آن در گفتوگویهای فرهنگی ایران و عرب، جایگاه زنان اندیشمند ایران و عرب در گسترش تعامل و گفتوگویهای فرهنگی و همچنین جوانان ایران و جهان عرب و جایگاه آنان در گفتوگویهای فرهنگی در دانشگاههای شهید بهشتی، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی، الزهرا (س)، امام خمینی (ره) قزوین و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، به بیان دیگاههای خود پرداختند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]