محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828945339
کرسی نقد «اندیشه تمدنی امام موسی صدر» برگزار شد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
کرسی نقد «اندیشه تمدنی امام موسی صدر» برگزار شد
شناسهٔ خبر: 3864711 - شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } کرسی نقد «اندیشه تمدنی امام موسی صدر» که مقدمه نشست تخصصی «اندیشه تمدنی امام موسی صدر» است برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، کرسی نقد «اندیشه تمدنی امام موسی صدر» هفتم دی ماه با سخنرانی حجتالاسلام دکتر نجفعلی میرزایی، دکتر شریف لکزایی و با دبیری دکتر محمدرضا بهمنی در محل موسسه امام موسی صدر برگزار شد.
این کرسی مقدمه نشست تخصصی «اندیشه تمدنی امام موسی صدر» است که در آیندهای نزدیک با همکاری موسسه امام موسی صدر و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میشود. تئوریپردازیهای تمدنسازانه امام موسی صدر نجفعلی میرزایی در این نشست گفت: تئوریپردازیهای امام صدر تمدنسازانه است. در بررسی منظومه علمی و عملی امام ما با رویکردهای تمدنی مواجه هستیم به طوری که میتوان گفت پهنه و ظرف انسانشناسی و پیامبرشناسی امام صدر تمدنشناسی است. در نگاه این متفکر برجسته جهان اسلام، دوگانه انسان و خدا، بزرگترین دوگانه اندیشه تمدنی است. عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه همچنین به نقش محوری «هویت» در اندیشه تمدنی امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: امام صدر در مباحث خود از افق توحید شروع کرده و تخلق انسان به خدا در روی زمین را به عنوان نقطه کانونی تمدن مطرح میکنند. به باور امام صدر مقدار تحقق اسما و صفات حق و همچنین مساله خلیفهاللهی انسان میتواند به تمدن معنا و هویت بدهد. امام توحید را به عنوان عامل انسجام بخش هستی میداند و از آن صرفا معنای ایدئولوژیک مستفاد نمیکند. از نظر ایشان توحید عامل انسجام ظرفیت بینهایت انسان است که تحقق بیرونی پیدا میکند و خروجی آن یک تمدن توحیدی سازنده است. میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تفاوت پروژه امام موسی صدر با دیگر پروژههای جهان معاصر گفت: در تجربه بعضی از پروژههای معاصر، مانند جریان سلفیگری، چالش اصلی اعتقادی است، اما امام صدر از این طیف فراتر رفته و مسالهاش نه عقیدتی و فکری، بلکه «اقدام و عمل» است. امام صدر مقوله امامت را در عینیت اجتماعی نیز مشاهده میکند. بنابراین چهارچوبی که ایشان در مدیریت عینی پدیدهها در لبنان طرحریزی میکنند، بسیار مهم است. تجربه امامت امام صدر در لبنان تجربه مدیریت اجتماعی عینی در میان مردم بود. از نظر وی تمدن مطلوب با صفت «الهی» توصیف شده که در پهنه جهانی است. این پژوهشگر حوزه مطالعات اسلامی، درک و تحلیل امام صدر از چالشهای تمدن معاصر را به این شرح توصیف کرد: به عقیده امام موسی اختلال مناسبات میان ادیان و انسان باعث فروپاشی هر دو مفهوم در جهان معاصر شده است. مقوله تکثر ادیان به خاطر محوریت قرار گرفتن خود ادیان پدید آمده است، در این میان انسان است که میتواند وحدت ادیان را حفظ کند. از نظر امام صدر ادیان وظیفه داشتند انسان را ارتقا دهند، بنابراین در خدمت انسان بودند، اما زمانی که متولیان دینها به خاطر برخی مصالح دین را به نسبت انسان ارجح دانستند، انسان از بین رفت و ادیان متفرق شدند.
مترجم کتاب «توحید مفضل» رسالت تاریخی امام صدر را در بازگرداندن وحدت ادیان عنوان کرد و گفت: امام میخواهد ادیان دوباره به جایگاه اصلی خود، یعنی خدمت به انسان، بازگردند. بنابراین وحدت ادیان پایه محوری وحدت انسانهاست. اگر ادیان را در خدمت انسان قرار ندهیم در دام سکولاریسم خواهیم افتاد. بر این مبنا هیچ شباهتی میان چهارچوبهای فکری امام موسی صدر با دیگر متفکران اجتماعی وجود ندارد. این تفاوت را در مباحث غایتمندی، رسالتگرایی، تمدن و ساختارهای تمدنی در منظومه فکری و عملی امام میتوانید مشاهده کنید. به طور کل ساختارها و مسائل اساسی تمدن با دوگانه «انسان و خدا» متفاوت شده و وجه رسالتگرایی و هدفگرایی به خود میگیرد.
افق مدیریت اجتماعی امام صدر تمدنی است میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: افق فهم دین، انسان و جهان از منظر امام موسی کاملا تمدنی است. امام همچنین افق مدیریت اجتماعی را نیز کاملا تمدنی میبینند و زیر سایه این نگاه است که هویت بازسازی میشود. با توجه به خوانشهای امام موسی، هویتهای جدید برای ساختن تمدن جدید اسلامی قابلیت اجرایی پیدا میکنند. رایزن سابق فرهنگی ایران در لبنان در ادامه سخنان خود در این کرسی به موضوعاتی از قبیل: تقسیمبندی امام موسی صدر از مردمان جوامع، نگاه جهانی امام صدر در بحث تمدن سازی، سهگانه تغییر، انقلاب و تمدن در اندیشه امام پرداخت و در پایان به نکتهای درباره ربودن ایشان اشاره کرد و گفت: به نظر من بزرگترین عامل ربودن امام موسی صدر در این نکته نهفته است که فهم ایشان از تمدن یک فهم تقابلی با استعمار بود. امام صدر امامت را به میان تودههای مردم برد و آنها را شناخت و متحد کرد. به عبارتی میتوان تلاش او را اتحاد میان زمین و آسمان نیز دانست. چیستی نظریه تمدنی امام موسی صدر دیگر سخنران این برنامه شریف لکزایی، استادیار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: امام موسی صدر در کتابها و سخنرانیهای خود دیدگاههایی در مفهوم و نقد تمدن رایج را ارائه کرده است. سوال اینجاست که آیا میتوان این مجموعه موجود در آرا و افکار ایشان را با عنوان «نظریه تمدن امام موسی صدر» مطرح کرد یا خیر؟ ویژگیهای متفکری که دغدغه تمدن دارد و آرا و افکارش بر اساس نگاه تمدنی ارائه میشود، چیست؟
وی افزود: مساله مهمی که در آثار امام صدر وجود دارد، نقد تمدن رایج امروز است. ما اگر میخواهیم که یک نظریه تمدنی جدید ارائه کنیم، حتما باید دیدگاهها و وضع موجود را نقد کرده و آنگاه به طرح نظریه خود بپردازیم. به طور کل چه ضرورتی وجود داشت تا امام صدر اینگونه دغدغهمند درباره تمدن صحبت کنند؟
لکزایی ادامه داد: پشتوانه نظری و فلسفی نظریه تمدنی امام موسی صدر چیست؟ من در پژوهش جدیدم بحث حکمت متعالیه و حکیم صدرایی بودن امام را مستند مطرح کردهام. اگر ما فرض را بر این بگیریم که امام یک حکیم و فیلسوف مسلمان است، آیا همین مساله میتواند پشتوانه دیدگاههای تمدنی ایشان باشد یا خیر؟
نویسنده کتاب «آزادی و دانش» همچنین ضمن تاکید بر لزوم استخراج پشتوانه فلسفی نظریههای تمدنی امام موسی صدر، گفت: امام صدر در نظریهتمدنی خود، دیدگاه دیدگاه تمدنی غرب را به چالش میگیرد. مهمترین نکته در آموزه تمدنی امام صدر «دین و انسان» است. انسان به عنوان عامل و فاعل تمدن سازی و دین به عنوان محتوا و هدف تمدن مطرح میشود. امام در سخنی میفرمایند: «دین اسلام ظرفیت ایجاد تمدنهای جدید را دارد.» سوال اینجاست که این ظرفیت چگونه متحقق میشود؟
لکزایی در بخش دیگری از سخنان خود به تعاریف احتمالی تمدن از زبان امام موسی صدر اشاره کرد: امام موضوع تحول، پیشرفت و تمدن را به نوعی تعامل انسان با هستی و حیات میدانند. بنابراین اگر از امام بپرسند که تمدن چیست؟ ایشان در جواب خواهند گفت که تمدن تعامل انسان با هستی است. از نظر امام تمدن تفاوتهایی با فرهنگ دارد و فرهنگ اصولا تعامل انسان با خویشتن خویش است. این انسان که باید فاعل و عامل تمدن باشد، باید با تعامل با خویشتن، خویش را تربیت کند و اگر میخواهد به کمال برسد باید با هستی تعامل برقرار کند.
وی ادامه داد: سوال دیگری که پیش میآید این است که اگر انسان در مرکز نگاه تمدنی امام صدر قرار دارد و اگر دین نقطه آغاز حرکت تعاملی را تعیین میکند، آنگاه قرآن به عنوان مهمترین متن مسلمانان در کجا قرار میگیرد؟ به باور ایشان تمسک به قرآن فهم روزآمد را در اختیار انسان قرار میدهد، بنابراین با رجوع به قرآن فهم جدید برای پیشرفت در تمدن به دست میآید.
دین ظرفیت تمدنسازی دارد نویسنده کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت دین در مقوله تمدن سازی اشاره کرد و گفت: از نظر امام موسی دین به عنوان یک نقطه کانونی از ظرفیت تمدنسازی برخوردار است. سوال اینجاست که این ظرفیت از کجا نشات میگیرد و تحلیل امام صدر از این مقوله چیست؟ وی افزود: امام صدر تصریح دارد که اسلام آیین زندگی است و از این نظر میتوان بحث تمدن و تمدن سازی را مطرح کرد. به طور کل نگاه امام به دین تلاش برای از نو ساختن انسان است. ایشان در تمدنهای غیردینی بحث تمدن غرب را پیش کشیده و سوالاتی در نقد آن مطرح میکنند. به عنوان مثال ایشان پرسیدهاند که آیا تمدن جدید غرب توانسته سعادت را برای انسانها به همراه بیاورد؟ آیا با پیشرفت تمدن غربی در عرصه مادی، انسانیت نیز پیشرفت کرده است؟ این موارد دغدغهها و پرسشهای اساسی امام صدر نسبت به تمدن غربی است که پاسخ به آنها میتواند ابعاد و اضلاع تمدن غربی را به ما باز شناسد.
لکزایی در پایان سخنان خود گفت: امام موسی صدر نظریهای درباره تمدن مطرح نکرد، اما ایشان دغدغههای اصیل تمدنی داشت که در برخی از کتابهای خود چون «رهیافتهای اقتصادی اسلام» آنها را مطرح کرده است و پژوهشگران باید این نظریهها را استخراج به آن سامان ببخشند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]
صفحات پیشنهادی
کرسی ترویجی «نقد بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی»برگزار می شود
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کرسی ترویجی نقد بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3861395 - سهشنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; کرسی ترویجی نقد بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی به همت پژوهشگکرسی ترویجی «نقد و بررسی الگوی خلافت داعش» برگزار می شود
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کرسی ترویجی نقد و بررسی الگوی خلافت داعش برگزار می شود شناسهٔ خبر 3861385 - سهشنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; کرسی ترویجی نقد و بررسی الگوی خلافت داعش در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بآئین نامه جدید برگزاری کرسی های ترویجی نقد و مناظره ابلاغ شد
آئین نامه جدید برگزاری کرسی های ترویجی نقد و مناظره ابلاغ شد شناسهٔ خبر 3848489 - دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره آئین نامه جدید کرسی های ترویجی نقد و مناظره راکرسی «نقد دیدگاه امیرمعزی درباره عرفان شیعی» برگزار می شود
توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کرسی نقد دیدگاه امیرمعزی درباره عرفان شیعی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3849554 - سهشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان نقد دیدگاه امیر معزی دربارنشست «ملاصدرا و برساختگرایی در اخلاق» برگزار می شود
با سخنرانی محمد لگن هاوزن نشست ملاصدرا و برساختگرایی در اخلاق برگزار می شود شناسهٔ خبر 3859594 - یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; سلسله نشستهای دین و اخلاق با عنوان ملاصدرا و برساختگرایی در اخلاق از سوی دانشگاه قربرگزاری کرسی «درآمدی بر روششناسی تفسیر سیاسی قرآن کریم»
توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزاری کرسی درآمدی بر روششناسی تفسیر سیاسی قرآن کریم شناسهٔ خبر 3858606 - شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی درآمدی بر روش شناسی تفسیر سیاسی قرآن کریمنخستین همایش تاریخ پژوهش و نقد متون برگزار می شود
اعلام فراخوان مقاله نخستین همایش تاریخ پژوهش و نقد متون برگزار می شود شناسهٔ خبر 3856262 - چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۰۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نخستین همایش تاریخ پژوهش و نقد متون اسفند ۹۵ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار مجلسه نقد «ساخت نظریه عرفی شدن با رویکرد اسلامی» برگزار می شود
با حضور علیرضا شجاعی زند جلسه نقد ساخت نظریه عرفی شدن با رویکرد اسلامی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3863773 - جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; جلسه نقد پیش از چاپ کتاب ساخت نظریه عرفی شدن با رویکردی اسلامی از آثار گروه جاامام صدر بدون نفی «دیگری» به رسمیت شناخته شدن شیعه را میخواست
سوسن شریعتی امام صدر بدون نفی دیگری به رسمیت شناخته شدن شیعه را میخواست شناسهٔ خبر 3861352 - سهشنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; سوسن شریعتی گفت امام موسی صدر هیچگاه سعی نکرد با نفی دیگری هویت شیعی را رسمیت بخشد بر ااولین اجلاس کمیته های دستگاهی کرسی های نظریه پردازی، نقدو مناظره
در دانشگاه علامه طباطبایی ره برگزار می شود اولین اجلاس کمیته های دستگاهی کرسی های نظریه پردازی نقدو مناظره شناسهٔ خبر 3858346 - شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; اولین اجلاس سراسری کمیته های دستگاهی کرسی های نظریه پردا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها