تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815892129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در طول تاریخ هرگاه وحدت حفظ شد مسلمانان در حال پیشروی بودند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی:
در طول تاریخ هرگاه وحدت حفظ شد مسلمانان در حال پیشروی بودند

بی ازار شیرازی


شناسهٔ خبر: 3854013 - دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } حجت الاسلام بی آزار، رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: در طول تاریخ هرگاه وحدت حفظ شد مسلمانان در حال پیشروی بودند و هرگاه مشغول تفرقه و اختلاف شدند دچار ذلت، خفت و خواری شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و گرامیداشت هفته وحدت مسابقه کتابخوانی و اهدا جوایز در جشن تقریب مذاهب با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی روز گذشته ، یکشنبه ۲۸ آذر به همت سرای محله کرمان با همکاری کانون اندیشه جوان برگزار گردید. بی‌آزار در ابتدای صحبت خود ضمن عرض تبریک ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت بیان داشت: بزرگترین ارمغانی که پیامبر برای ما آوردند مسئله وحدت هست، متأسفانه در طول تاریخ در برابر دین الهی پیامبران که همه برای ایجاد وحدت آمدند فرقه‌ها و ادیان بدلی پیدا شدند که مردم را به تفرقه و بدگویی نسبت به یکدیگر کشاندند و همین باعث بزرگترین شکست‌ها و ذلت‌ها میان مردم شد. دقت کنید در طول تاریخ سیاسی پیامبر، منافقین، مشرکین و دشمنان تمام تلاش خود را به کار بردند تا میان مسلمانان تفرقه بیندازند و پیامبر تمام این توطئه‌ها را خنثی کردند. پس از مهاجرت پیامبر به مدینه، اولین کار ایشان برقراری پیمان برادری میان مسلمانان بود و اولین قانون اساسی مدینه را تحت عنوان امت واحده تدوین کردند. وی افزود: برای برخی، فرقه‌گرایی و ملّی‌گرایی ارزش و مایه شادمانیست امّا قرآن کریم به شدت با فرقه‌گرایی مبارزه کرده و آن را مایه شرک دانسته است، فرقه‌گرایی موجب می‌شود تا افراد از دین آسمانی فاصله بگیرد چرا که دین آسمانی آمده تا ما را با همدیگر یکی کند. در دین اسلامی اکراه و اجبار نیست اما در دین‌های بدلی اکراه و اجبار هست و اگر پیرو دینشان نشدید تکفیرتان می‌کنند در حالی که خداوند می‌فرماید اگر مردم مسلمان شدند هدایت شدند و اگر روی برگرداندند پیغمبر وظیفه‌اش فقط ابلاغ است. خداوند درباره یهود و نصاری می‌فرماید: یهود و نصاری از تو راضی نمی‌شوند مگر اینکه تابع آیین تحریف شده آنها بشوی، اگر تبعیت کردی قبولت دارند و اگر تبعیت نکردی قبولت ندارند. بی‌آزار یکی از نشانه‌های دین‌های بدلی را تقسیم بهشت و دوزخ میان خود دانست و گفت: آنها می‌گویند هیچکس وارد بهشت نمی‌شود مگر اینکه به دین ما باشد و جز ما بقیه به جهنم می‌روند، اما دین آسمانی می‌گوید هرکسی که تسلیم فرمان خدا باشد و نیکوکار باشد به بهشت می‌رود. وی ضمن ابراز تأسف از بی‌توجهی مسلمانان به معنای قرآن خاطرنشان کرد: خداوند فرق بین دین آسمانی و ادیان بدلی را شرح داده ولی افسوس به قرآن کاری نداریم و آن را محترمانه کنار گذاشتیم. ما باید قرآن را از بالای طاقچه پایین بیاوریم و به معنایش توجه کرده و به آن عمل کنیم و پیامبر و ائمه را اسوه حسنه برای اخلاق قرار دهیم. آنها که اهل خواندن قرآن هستند آن را برای ثواب قرائت می‌خوانند و خیال می‌کنند اگر الفاظش را بخوانند خانواده و جامعه اصلاح می‌شود در حالی که اگر الفاظ را خواندیم و دنبال معنا رفتیم و عمل کردیم نتیجه داده اما اگر تنها برای ثواب خواندیم کافی نیست. او در ادامه صحبتهای خود اظهار داشت: مهمترین اصلی که در اسلام داریم مسئله توحید است، این توحید را در مدارس به بچه‌ها اینطور یاد دادند که توحید یعنی خداوند یکیست و دوتا نیست، امام(ره) می‌فرمایند این باید خروجی داشته باشد یعنی بایستی به این یقین برسیم که همه بنده یک خدا هستیم. خداوند آفریننده همه ماست و همه ما را تحت تربیت خود قرار داده و اگر احساس کنیم همه بنده اوییم احساس یگانگی می‌کنیم و به وحدت می‌رسیم. خروجی توحید بایستی وحدت باشد و اگر همانطور که خدا یکیست ما هم با هم یکی بودیم یعنی توحیدمان یکیست اما اگر مثل بسیاری از مردم عربستان توحید را وسیله تفرقه قرار دادند توحید نیست. بی‌آزار امامت را وسیله‌ وحدت امت دانست و گفت: فاطمه زهرا (س) در خطبه تاریخی خود فرمودند فلسفه امامت این است که میان امت نظم دهد و بین آنها وحدت ایجاد کند. امّا متأسفانه عده‌ای پیدا می‌شوند همین امامت را وسیله تفرقه قرار می‌دهند و به سایر مسلمانان حرفهای نادرست می‌زنند و آنها هم تکفیرشان می‌کنند و همین باعث می‌شود همین امامت را که موجب وحدت امت هست مایه تفرقه قرار دهیم. وی ادامه داد: پس از رحلت پیامبر، در میان شاگردان ایشان حضرت امیرالمؤمنین (ع) از جهت نزدیکی به پیامبر و مطلع بودن به قرآن و امر قضاوت از همه بالاتر بودند اما آنچنان تربیت شده بود که خود را فدای اسلام و وحدت کرد و گفت من از حق خود می‌گذرم تا اسلام و وحدت مسلمانان باقی بماند و همین موجب شد تا مسلمانان به جای جنگ داخلی به صدور انقلاب بپردازند و در مدت کوتاهی دو امپراتوری عظیم رم و فارس را به اسلام دربیاورند و فلسطین و مصر و مناطق مختلفی را فتح کردند و به اسپانیا رسیدند و اسلام توسعه پیدا کرد تا به هند و چین رسید و همه این فتوحات به برکت امامت امیرالمؤمنین بود که وحدت را حفظ کردند. وی نتیجه وحدت و عدم وحدت را بیان کرد و گفت: در طول تاریخ هرگاه وحدت حفظ شد مسلمانان در حال پیشروی بودند و هرگاه مشغول تفرقه و اختلاف شدند دچار ذلت، خفت و خواری شدند. امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه فرمود: "هیچ امتی اختلاف نکرد جز اینکه به هلاکت رسید". نمونه این مسئله مغول‌ها هستند که از اختلاف سنی و شیعه استفاده کردند و بعد از عراق، ترکیه را هم گرفتند و همینطور پیشروی کردند تا تمام سرزمینهای اسلامی را فتح کردند و مسلمانان را شکست دادند و زمانی که به حکومت رسیدند دیدند نمی‌توانند در مقابل قرآن بایستند ناچار از اسلام شکست خوردند و مسلمان شدند و هنر و قدرت خود را در خدمت اسلام آوردند. نمونه خدمات مغول‌ها به اسلام مسجد گوهرشاد است که مشابه همین مسجد را در ترکمنستان، افغانستان و جاهای دیگر ساخته است. بی‌آزار در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: امروزه مسلمانان با وجود یک میلیارد و نیم جمعیت اسیر دست استعمارگران هستند و علت این مسئله تفرقه است، در انگلستان به دست همین تفرقه‌جویان به هرکدام یک شبکه ماهواره دادند و شبانه‌روز مشغول فحاشی و توهین به مقدسات سایر مذاهب و برافروختن آتش جنگ و اختلاف هستند و با تحریک احساسات مسلمانان را آنچنان سرگرم اختلافات می‌کنند تا بتوانند بر آنها مسلط شوند در حالی که اگر مسلمانان متحد شوند روز مرگ آنهاست. حیات استعمار در تفرقه است همچنان که حیات حکومت اسلامی در وحدت امت و مسئله توحید است. لازم به توضیح است این مراسم با برگزاری مسابقه کتابخوانی و اهدا جوایز در روز جشن یه همت سرای محله کرمان با همکاری کانون اندیشه جوان در سالن آمفی تئاتر سرای محله کرمان یکشنبه ۲۸ آذر ماه برگزار شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن