تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827944752




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وحدت خاص و وحدت عام/ وحدت یعنی متشکل شدن مسلمین در یک صف


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
وحدت خاص و وحدت عام/ وحدت یعنی متشکل شدن مسلمین در یک صف

محد سرخوش


شناسهٔ خبر: 3849515 - سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

.jwplayer{ display: inline-block; } وحدت مسئله ایست انسانی نه دینی. هر انسان آزاده ای باید در مقابل ظلم و استبداد و استعمار جهانی و امپریالیسم ضد بشر مقاومت کند و این نیاز به وحدت دارد. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-محمد سرخوش: اندکی تامل در جغرافیای سیاسی، اجتماعی مسلمانان و تحولات سال های اخیر در منطقه مسلمان نشین آسیای غربی، به ویژه فلسطین، مصر، سوریه، افغانستان، عراق، لبنان و.... و اظهارات پنهان و آشکار سران استکبار معاند با مسلمانان به این حقیقت پی می بریم که وحدت اسلامی، امروز یک شعار و حرکت نمادین و سمبلیک نیست بلکه یک نیاز و ضرورت است.
امروز ما در دنیا به دو وحدت محتاج هستیم: وحدت خاص و وحدت عام وحدت خاص چیست؟ وحدتی که داخل حوزه اسلام است در مقابل استکبار جهانی. وحدت عام چیست؟ وظیفه انقلابیون جهان است که هیچ ارتباطی به مذهبی ندارد، این وحدت مسئله ایست انسانی نه دینی. هر انسان آزاده ای باید در مقابل ظلم و استبداد و استعمار جهانی و امپریالیسم ضد بشر مقاومت کند و این نیاز به وحدت دارد.  و اعتصموا بحبل الله جمعا و لا تفرقوا این آیه قرآنی که بنیاد عقاید جامعه سازی قرآنی بر آن استوار است، شامل یک امر است «اعتصموا» و شامل یک نهی است و آن «لا تفرقوا» است.  امر وارده در این آیه اتحاد و تمسک به قرآن را بر مسلمین واجب می کند و هر کاری و اقدامی که مقدمه تحقق این واجب باشد، بالطبع واجب می شود.  از طرف دیگر باید برای جلوگیری از تفرق که به نص صریح قرآن نهی شده است و حرام قطعی گشته است و حذف کردن عوامل تفرق زا، از آن جا که مقدمه واجب هستند، واجب است.
وحدت یا تقریب!؟ نقطه مشترک همه جریان های تقرب گرا این است که این نظریه نه براساس مفهوم وحدت بلکه براساس مفهوم تقریب بنا شده است، چون واقع گرایی آنان را ملزم ساخته است تا هدفی را دنبال کنند که قابل دسترسی باشد، نه آن که دنبال امری باشد که تحقق آن به این راحتی قابل تصور نمی باشد.  مخالفین اتحاد مسلمین برای اینکه از «وحدت مسلمین» مفهومی غیرمنطقی و غیرعملی بسازند آن را به نام «وحدت مذهبی» توجیه می کنند، تا در قدم اول، با شکست مواجه گردد.  منظور از وحدت مسلمین حصر مذاهب به یک مذهب نیست بلکه منظور متشکل شدن مسلمین است در یک صف، در برابر دشمنان مشترکشان.  از جمله نکات مهم که باید به آن دقت شود این است که مقصود از اتحاد مسلمین، اتحاد پیروان مذاهب مختلف، در عین اختلافات مذهبی، در برابر بیگانگان است.  امروزه منشور وحدت «خدای یگانه، رسول مکرم اسلام، قرآن، کعبه، حج، نماز و...» ملاک عملی و نظری مناسب برای تقریب مذاهب است.  نظریات مختلف در خصوص تقریب در طول سالیان گذشته ارائه شده که به اختصار به بعضی از آن ها خواهیم پرداخت: ۱-مخالفان تقریب: بین شیعه و سنی که تقریب را بدعه اکبری می خوانند.  ۲-وحدت سیاسی و اجتماعی: تاکید بر زندگی مسالمت آمیز و وحدت سیاسی و اجتماعی در برابر دشمن مشترک است. ۳-تاکید بر مشترکات و معذور دانستن یکدیگر در موارد اختلافی: به عقیده افراد این دسته ۸۵ تا ۹۰ درصد قائل به وجود مشترکات هستند. (بیشترین اهالی تقریب را جذب کرده است) ۴-تفسیر خاص از مسئله امامت: این افراد سعی در هموار کردن مسیر تقریب داشته اند.  ۵-تاکید بر مشترکات و بازنگری و بازخوانی موارد اختلافی: آن چه می تواند تقریب را ماندگار و پایدار کند این نظریه است. به عنوان سخن پایانی از آنجا که هدف از تقریب حفظ دین است از اینرو به ۵ اصل اساسی در این خصوص نیاز است که توجه شود: برای گسترش و استمرار دین ۵ دژ و سد محکم باید مد نظر همگان باشد و براساس آن تشکیل امت واحد اسلامی و نه کشور واحد اسلامی که امکان پذیر نیست را انجام دهیم آن ۵ اصل عبارتند از: ۱-اصالت اسلامی ۲-رسالت اسلامی ۳-اتحاد اسلامی ۴-استقلال اسلامی ۵-دفاع اسلامی در انتهاء شایان ذکر است وظیفه دانشجوی انقلابی در مختصات جهان اسلام این است که امروز با توجه به آموزه های مقام معظم رهبری جریان انقلابی و تشکل های آن ملزم به تشکیل جبهه ضد استکبار با به کارگیری تمام قوا هستند و امید است با تشکیل امت اسلامی دانشجویی در سطح بین المللی تعامل و همکاری لازم به عمل آید.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن