تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816620554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا برای تحقق تمدن اسلامی باید از مسیر اقتصاد مقاومتی عبور کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگویی مطرح شد؛
چرا برای تحقق تمدن اسلامی باید از مسیر اقتصاد مقاومتی عبور کرد؟

روح الله بیات


شناسهٔ خبر: 3848923 - سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } روح الله بیات معاون بین الملل دانشگاه امام خمینی(ره) گفت: اقتصاد مقاومتی جریان فرهنگی است و به دنبال استقلال اقتصادی. اقتصاد مقاومتی به نوعی طراحی موتور جدید اقتصادی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلیعه، روح الله بیات معاون بین الملل دانشگاه امام خمینی(ره) و دکترای اقتصاد کلان در گفتگویی با اشاره به ارتباط اقتصاد در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: از ظواهر مادی فرهنگ تمدن و از اجزای مهم تمدن، اقتصاد و سازوکارهای اقتصادی است. اگر فرهنگی پیشرفته باشد تمدن پیشرفته و ممتازی را از خود به جای می گذارد و از آثار این تمدن ممتاز می توان به سیستم اقتصادی مطلوب با ویژگی های خاص اشاره کرد. موضوعات ارزشی از یک سو و مباحث اقتصادی و تخصیص بهینه منابع و ایجاد رفاه نشان دهنده ارتباطات منطقی فرهنگ، تمدن و اقتصاد است. وی افزود: تمدن اسلامی در سده چهارم و پنجم اسلامی فرهنگی تاثیرگذار بود و تمدن نوینی در آن زمان نسبت به دیگر تمدن های ایران و مصر و روم محسوب می شد. این تمدن دارای کارکردهای اقتصادی و اجتماعی بود و بر اندیشه غرب که در دوران قرون وسطایی قرار داشت، تاثیر گذار شد. در آن زمان فعالیت های اقتصادی دارای رواج کمی بود زیرا کلیسا معتقد بود نباید به سمت مادیات حرکت کرد  زیرا سعادت در دوری از مادیات است درحالی که در همان زمان تمدن اسلامی مردم را تشویق به انجام فعالیت های اقتصادی می کرد و کشورهای قلمرو اسلامی از رفاه نسبی بالا برخوردار بودند. به تدریج جهان اسلام مورد هجمه مغولان و دشمنان شرقی و غربی قرار گرفت و تمدن اسلامی متاثر از این حوادث شد و و در وضعیت تاسف باری قرار گرفت. وجود سیستم مطلوب اقتصادی در زمان تحقق تمدن نوین اسلامی بیات اضافه کرد: کارکردهای اقتصادی در زمان تحقق تمدن نوین اسلامی به صورت سیستم مطلوب اقتصادی شکل می گیرد که با توجه به دریافت هایی که جوامع امروز از پیشرفت ها و تجربه تمدن های مختلف دارند، آن جامعه متعالی را ایجاد خواهند کرد. معاون بین الملل دانشگاه امام خمینی(ره) ادامه داد: برای رسیدن به چنین جامعه ای باید رابطه مطلوب بین ارگان های جامعه را تعریف کنیم. این رابطه در قالب سیستم اقتصاد سیاسی تمدن نوین اسلامی متصور می شود که اجزای این سیستم متشکل از افراد و سازمان ها و نهادهایی هستند که گاهی در شکل دولت، شهروند، سازمان ها و موسسات مردم نهاد خود را نشان می دهد تا مواردی که سیستم های امروزی نتوانسته اند پاسخ دهند را جوابگو باشند. سیستمی که به بهترین نحو عدالت اجتماعی را تنظیم و اجرا کند و فاصله ای که بین اخلاق و اقتصاد رخ داد را به اقتصاد بازگرداند. بیات تصریح کرد: تمدن نوین فضایی را که همراهی و اقتصاد در آن باشد را می طلبد و معتقدیم برای رسیدن به حقوق اجتماعی هماهنگی بین رفتارهای اقتصادی با قراردادهای اجتماعی و موازین حقوقی باید تبیین شود. در فضای تمدنی جدید هر  نوع رفتار اقتصادی توجیه پذیر نیست و رفتارهای اقتصادی باید مبتنی بر موازین عدالت اجتماعی و هماهنگی لازم با موازین اخلاقی داشته باشند. وجود فاصله میان اخلاق و اقتصاد بیات گفت: ایجاد فاصله میان اخلاق و اقتصاد هزینه های زیادی را بر بشر تحمیل کرده است به عنوان مثال تغییر اقلیم جهانی بواسطه اینکه ما حقوق همسایه گان مان را در تولید رعایت نکردیم باعث ایجاد آلودگی محیط زیست و گرمایش زمین شد. یا پرونده های قضایی که در دادگاه های ما وجود دارند و کوچکترین آنها انواع چک های برگشتی است به دلیل بی توجه به اخلاق اجتماعی شکل گرفته اند. وی افزود: تمدن نوین جایگزینی سیستم جدید اقتصادی را به جای سیستم فعلی می طلبد که در آن اخلاق، آموزه های دینی، موازین حقوقی و توجه به عدالت اجتماعی مدنظر قرار می گیرد که در آن صورت از کشورهایی که به رفاه اجتماعی ملت ها توجه دارند، جوامع بهتری خواهیم داشت. در کشورهای حامی رفاه جوامع، خلا معنویت بوضوح احساس می شود اما در تمدن نوین اسلامی این خلا پر می شود؛ معنویتی  که تولید مطلوب و برخورداری مادی و اجتماعی را به همراه دارد. معاون بین الملل دانشگاه امام خمینی (ره) در پاسخ به این سوال که چرا برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید از مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی عبور کرد، افزود: اقتصاد مقاومتی جریان فرهنگی است و به دنبال استقلال اقتصادی و عدم وابستگی به نفت و مشارکت اجتماعی و حمایت از اقتصاد دانش بنیان است. این موارد مولفه های ایجاد اقتصاد پویاست. اقتصاد مقاومتی طراحی موتور جدید اقتصادی است زیرا موتور قدیمی نمی تواند ما را به تمدن نوین اسلامی برساند. سوخت مورد نیاز این موتور باید از درون سیستم تامین شود به همین دلیل اقتصاد مقاومتی را درو زا می دانند. بیات در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی گاهی به صورت مشارکت جمعی صورت می گیرد و زمانی هم فاینانس آن از طریق مالیات مشارکت کنندگان تامین می شود و در این زمان قیمت نفت برای ما تعیین کننده نیست. دولت از مالیات برای رسیدن به دیگر اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود استفاده می کند و از طریق تولید واحدهای تولیدی تغذیه می کند. در این شرایط دولت استفاده از نفت را برای نسل های بعدی و زمانی که تمدن جدیدی شکل خواهد گرفت، واگذار می کند. نفت و گاز در کوتاه مدت می تواند برای اقتصاد کشور راهگشا باشد اما نباید به این وضعیت عادت کنیم. اقتصاد مقاومتی هم فضای ترک اعتیاد است تا درکی از اقتصاد نوین در تمدن نوین داشته باشیم. شکل گیری اقتصاد مقاومتی با وجود تحریم های بین المللی بیات با اشاره به وجود تحریم های بین المللی و ارتباط آن با شکل گیری اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم و فشار بوجود آمد اما کارآیی آن در جایی که ما بتوانیم با دنیا ارتباط داشته باشیم به حد اعلای خود می رسد زیرا همان طور که اقتصاد مقاومتی درون زاست برون نگر هم هست. در بحث برون گرایی باید به سراغ بازار کشورها رفت اما این سوال مطرح می شود که آیا باید منتظر لغو تحریم ها ماند یا خیر؟ هنر در فعال شدن دیپلماسی اقتصادی است. اکنون بعد از برجام با وجود مشکلات پیش آمده، فضایی باز شد که در عرصه بین المللی حضور پیدا کنیم. وی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در فضای فعلی نیازمند دیپلماسی همه جانبه است و اگر چهار یا پنج کشور با یکدیگر تصمیمات مهم اقتصادی اتخاذ کنند دیگر کشورها نمی توانند مشکلاتی برای آنها ایجاد کنند. ماهیت اقتصادی فعالیت در عرصه بین المللی است تا کالاهای تولیدی به بازار دیگر کشورها حتی دشمنان رسانده شود زیرا منابع مالی تقویت باید شوند. در اقتصاد مقاومتی تعاملات تجاری گسترده می شود تا مبنایی برای ایجاد درآمد و اشتغالزایی شود. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقتصاد سیاسی و تشریح آن افزود: اقتصاد سیاسی زمانی جای علم اقتصادی را گرفته بود اما امروزه به معنی نحوه ارتباط بین واحدهای اقتصادی و دولت است و بر این اساس حدود و ثغور فعالیت واحدهای تولیدی با یکدیگر و با دولت تبیین می شود. مثلا کارخانه ای کالایی را تولید می کند که تبعات منفی از جمله آلودگی دارد و اقتصاد سیاسی درباره اینکه دولت چه قوانینی بگذارد که جلوی آلاینده ها را بگیرد، بحث می کند. معاون بین الملل دانشگاه امام خمینی (ره) با بیان اینکه اقتصاد سیاسی رابطه حقوقی و قانونی و سیستماتیک بین نهادها و واحدهای تولیدی با یکدیگر را تبیین می کند، گفت: فقدان اقتصاد سیاسی قوی در کشور باعث شده هر موتورسیکلت به تنهایی ده ها کیلو مواد آلاینده را وارد هوا کنند اما چه کسی اجازه فعالیت چنین موتورسیکلت هایی را می دهد؟ در حالی که در کشورهای دارای اقتصاد سیاسی فعال اجازه تردد چنین موتور و ماشین هایی داده نمی شود و سازمان هایی وجود دارند که جلوی کارخانه های ساخت این وسایل به شکل مسالمت آمیز تحصن می کنند و خواستار تعطیلی آنها می شوند. این بخشی از اقتصاد سیاسی است که تدبیری ایجاد می شود تا کارخانه اصلاح روش های تولید و خط تولید جدیدی ایجاد کند. بیات در پایان سخنانش گفت: در تمدن نوین اسلامی عقلانیت به واسطه فرصت بیشتر اندیشیدن زیاد می شود. با ایجاد رفاه، مردم فرصت اندیشیدن و تامل کردن خواهند داشت و این آرزوی فلاسفه هم بوده است. در تمدن نوین اسلامی مردم فرصت توجه به توسعه  پایدار را دارند و ترکیب بهینه منابع تولید را می آموزند  و امکان حفظ محیط زیست را دارند. موارد ذکر شده مقولاتی است که ما انتظار داریم در تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن