محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828816460
منزلت اجتماعی سیاسی روحانیت در دهه چهارم بررسی شد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
منزلت اجتماعی سیاسی روحانیت در دهه چهارم بررسی شد
شناسهٔ خبر: 3847228 - یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «بررسی منزلت اجتماعی سیاسی روحانیت در دهه چهارم» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «بررسی منزلت اجتماعی سیاسی روحانیت در دهه چهارم»، به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، برگزار شد. در این نشست علمی که با حضور اساتید و فضلای حوزوی آغاز شد، رضا عیسینیا عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مباحث خود را ارائه کرد، و علیرضا زهیری محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به نقد دیدگاه وی پرداخت. در ابتدای این نشست، عیسینیا، طرح اجمالی مباحث خود را بیان داشت. وی در باب منزلت اجتماعی، سه محور را تبیین کرد: ۱- چیستی منزلت: منزلت چیست؟ و منابع این منزلت چیست؟ ۲- کدام روحانیت؟ ۳- ظرفیت زمانی و مکانی منزلت اجتماعی روحانیت چیست؟ وی در ادامه تاکید کرد: ما بحث از علل و عوامل کاهش یا افزایش منزلت اجتماعی روحانیت را در سه دسته بررسی میکنیم؛ ۱- عوامل برونسازمانی کاهش یا افزایش منزلت روحانیت، ۲- عوامل درونسازمانی؛ و ۳- علل و عوامل فردی و خصوصیات شخصی روحانیت. مشروح مباحث عیسینیا و نقد زهیری، در ادامه تقدیم شما خوانندگان مباحثات میگردد: محور اول: چیستی منزلت مراد ما از منزلت چیست؟ منزلت در لغت به معنای مرتبه، مقام و رتبه معنا شده است. در اصطلاح نیز یعنی نفوذ و اعتباری که دیگران به شخصی منتسب میکنند؛ به جهت خصایصی که دارد. در جامعهشناسی، به هنگام بحث درباره منزلت، این مفهوم مترادف با پایگاه اجتماعی گرفته میشود. این جایگاه و شأن را جامعه به گروه و افراد میدهد. بنابراین با این تعریف، منزلت چیزی نیست که خود روحانیت برای خودش تعریف کرده باشد، بلکه حتما از بیرون به آنها ارائه شده است. نکته بعدی اینکه منابع منزلت چیست؟ موقعیتهای اجتماعی، قدرت، شامل هر نوع قدرتی و موارد دیگر، میتواند از منابع منزلت باشد. بحثی نیز در اینجا تحت عنوان قشربندی مطرح است. حال این قشر و قشربندی یعنی چه؟ و آیا روحانیت قشری از اقشار جامعه است؟ و اگر چنین است، روحانیت در چه تعریف و نظریهای میتواند قشر محسوب شود. قشر و قشربندی به معنای جا دادن اشیا یا گروه ها به عنوان یک موقعیت مافوق یا مادون خط امتداد است. بنابراین قشربندی، هر گونه عدم تساوی یا نابرابری مشخصی است که میان گروههایی از انسانها برقرار شود. حال این نابرابریها ممکن است ناشی از نتایج غیرارادی فرایندها باشد، یا چیز دیگر. حال آیا چنین چیزی را میتوان در روحانیت دنبال کرد؟ در این باره سه نظریه وجود دارد: ۱- نظریه مارکسیستی: قشربندی اجتماعی معمولا بر اساس تعارض و کشمکش است؛ و همچنین بر اساس شیوه و ابزار تولید. بر اساس این نظریه، نمیتوان روحانیت را یک قشر دانست. ۲- نظریه ماکس وبر: اگرچه عامل اقتصادی میتواند در قشربندی معنا داشته باشد، اما ما تکعاملی نگاه میکنیم. علل و عوامل دیگری هستند که قابلیت ارزیابی دارند که آنها شامل بعد قدرت و حیثیت هستند. ۳- نظریه کارکردگرایی: افرادی چون پارسونز، آنچه برایشان مهم است خود منزلت و حیثیت است. بنابراین بر اساس نگاه وبری و کارکردگرایی، روحانیت میتواند یک قشر از اقشار جامعه باشد. محور دوم: گونهشناسی روحانیت بحثی که در اینجا داریم، این است که کدام روحانیت در باب منزلت اجتماعی مدنظر است. در اینجا بنده روحانیت را به چهار دسته تقسیم کردهام: ۱- مرجع ولایی: مراجعی مانند امام، میرزای شیرازی و بسیاری از روحانیونی که وقتی حرفی میزدند، کل نظام دچار تحول میشد. ۲- مجتهد صاحب رساله عملیه: افرادی که در حد مرجع ولایی نیستند، و حرفهای آنها در دامنه همان مقلدانشان برد دارد. ۳- مجتهدان بدون رساله: مثل بسیاری از افراد در جمهوری اسلامی ایران که صاحبان مناصب هستند، اما رساله ندارند. ۴- طلاب و روحانیون: عموم طلاب و روحانیون که مبلغ و مروج دین هستند. بحث بنده در منزلت اجتماعی روحانیت، میتواند هر چهار دسته را پوشش دهد، اما برخی عوامل کاهش و یا افزایش ممکن است هر چهار دسته را دربرنگیرد. محور سوم: ظرفیت زمانی و مکانی منزلت اجتماعی روحانیت منزلت اجتماعی روحانیت، در کدام ظرفیت زمانی و مکانی است؟ اگر ما این بحث را روشن نکنیم، دچار اشکال میشویم. وقتی میگوییم ظرفیت زمانی، یعنی ماه رمضان، ماه محرم و…. وقتی میگوییم ظرفیت مکانی، یعنی مساجد، حوزههای علمیه، امامزادهها و…. حالا بحث این است که اگر روحانیت از ظرفیت زمانی و مکانی خود خارج شود، آیا دچار کاهش و یا افزایش منزلت میشود یا خیر؟ دو دیدگاه وجود دارد: الف: روحانیت نبایستی از این ظرفیت مکانی و زمانی خود خارج شود. برخی معتقدند که جایگاه روحانیت منحصر در حوزههای علمیه، مساجد و موارد مشابه است و بنابراین حکم میکنند که روحانیت به علت خروج از جایگاه و نقش خود در چهار دهه جمهوری اسلامی، قادر نبوده از عهده حل مسائل پیچیده سیاسی اقتصادی کشور برآید. ب: اساسا ظرفیت زمانی و مکانی روحانیت، بسته به زمانمند و مکانمند بودن روحانیت طبق تعریف ارائهشده نیست. روحانیت برای این نیامده که صرفا در حوزهها و مساجد باشد و یا در ماه محرم و رمضان باشد. اینها معتقدند روحانیت در هر مکان و زمانی مروج و مفسر و تحکیمکننده دین است. این دیدگاه فقط در جمهوری اسلامی نیست، بلکه تبار بسیار طولانی دارد. بنابراین روحانیت در دو جا کار میکند: سامانبخشی به بعد اخروی و حل مسئله رستگاری و معناداری جهان که قبل از انقلاب نیز چنین بوده است، و دیگری سامانبخشی بعد دنیوی زندگی مردم؛ وظایفی چون تنظیم رفتارهای اجتماعی، ایجاد و تقویت همبستگی اجتماعی. بنده اعتقاد دارم روحانیت باید از آن ظرفیت زمانی و مکانی به معنای اول خارج شود؛ در غیر اینصورت و اگر برگردد به جای اول، این نقص روحانیت است. البته به شرط اینکه سه ضلع داشته باشد که نقص در هر کدام مشکلساز میشود؛ ۱- صلاحیت خاص، ۲- صلاحیت عام، و ۳- صلاحیت پایهای. صلاحیت خاص بدین معناست که در اسلامشناسی باید خودش را تقویت کند و مختص یک منطقه نباشد و در همه ابعاد باشد، نه فقط در فقه (حضرت امام و مقام معظم رهبری نیز چنین دیدگاهی دارند). صلاحیت عام و ضلع دوم، اخلاق و تهذیب است؛ به این معنا که اگر روحانی، اسلامشناس باشد و بالاترین درجه را داشته باشد، اما اخلاق نداشته باشد و تهذیب نشده باشد، خطرناک است و امام نیز میفرماید که این افراد به اسلام ضربه میزنند. صلاحیت، پایه و ضلع سوم سیاست و آگاهی سیاسی است. اگر روحانیت مجهز به مباحث سیاسی نشود، حتی اگر تهذیب نفس کرده باشد و اسلامشناس اعلم نیز باشد، باز ناقص است. اگر روحانی، این سه ضلع را داشته باشد، دچار افزایش منزلت میگردد. و اگر روحانی دچار کاهش منزلت اجتماعی است، به خاطر نداشتن یکی از این سه ضلع یا اضلاع است. عوامل کاهش منزلت اجتماعی روحانیت پیش از ذکر عوامل کاهش که بنده بیشتر بر روی آنها تکیه میکنم نه افزایش، باید عرض کنم که این مباحث به جهت تقویت جایگاه روحانیت است و بنده نزدیک ۱۵ سال است که درباره روحانیت با گرایش جامعهشناسی فعالیت میکنم. عمده کتب بنده نیز درباره روحانیت است: روحانیت، تهدیدها و فرصتها؛ اندیشه سیاسی شهید مدرس؛ کارکرد سیاسی روحانیت شیعه و روحانیت کاتولیک؛ تجربه سیاستورزی حوزه علمیه قم و… بنده عوامل را به سه دسته تقسیمبندی کردهام: ۱- علل برون سازمانی: عوامل برونسازمانی، عواملی هستند که از بیروناند و از بیرون تحمیل میشود و دست روحانیت نیست. بنده سه عامل برونسازمانی را بیان میکنم که اگر روحانیت به آنها توجه نکند، باعث کاهش منزلت اجتماعی میشود: الف: تغییر مناسبات اجتماعی برخاسته از تحول جامعه سنتی به سمت جامعه مدرن: در جامعه سنتی همواره روحانیت حضور داشته است، اما دولتی به اسم دولت مدرن به وجود آمد که لوازمی دارد. این دولت مدرن ویژگیهایی دارد: متمرکز بودن؛ هویت غالب زبانی و فرهنگی؛ حق انحصار اعمال قدرت به دولت؛ مشروع بودن اعمال قدرت؛ و داشتن مرزهای مشخص. بنابراین دولت مدرن نمیتواند از مدار قانون خارج شود. و همه چیز حتی روحانیت باید در قالب قانون باشد. ب: نارضایتی از حکومت و کاهش منزلت اجتماعی: نارضایتی از حکومت منجر به کاهش منزلت اجتماعی روحانیت میشود. ج: نقش شایعه و رسانهها در کاهش منزلت اجتماعی: اگر بگوییم همه کمبودها در داخل است، بیانصافی است. ۲- علل درونسازمانی: در اینجا بنده چهار علت را بیان میکنم: ۱- ورود به سیاست و پستهای دولتی، بهویژه در صورتی که آمادگی و زمینه قبلی نداشتهاند. به بیانی اگر روحانی وارد سیاست شد، باید همهجانبه به آن کار اشراف داشته باشد و توانایی انجامش را داشته باشد. ۲- عدم اجتناب از دنیاگرایی و لزوم سادهزیستی (امام میفرماید: اکثر موفقیتهای روحانیت و نفوذ آنها در جوامع اسلامی به ارزش عملی و زهد آنهاست. هیچ چیزی به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست و هیچ وسیلهای نمیتواند به اندازه دنیاگرایی، روحانیت را آلوده کند.) ۳- مقاومت در برابر خواست ملی و مردمی. ۴- خروج از سیاستورزی و افتادن در سیاستزدگی: روحانیت باید سیاستورزی را بر اساس سه ضلعی که بیان شد تقویت کند. و مفروض بنده در خروج از سیاستورزی اینگونه است که منازعات سیاسی در میان جریانات سیاسی، موجب دلزدگی مردم میشود. و آن جریان اعتبارش را در میان مردم از دست میدهد. ۳- علل فردی و شخصیتی روحانیت: خوشخلقی و مردمی بودن میتواند به کاهش یا افزایش منزلت اجتماعی روحانیت بینجامد. و البته ویژگیهای شخصیتی و فردی دیگری که به علت وضوح، از بیان آنها صرفنظر میکنم. عیسینیا در پایان مباحث خود، دو پیشنهاد بیان نمود: اول اینکه آن سه ضلع روحانیت بایستی در عوامل برونسازمانی و درونسازمانی تقویت گردد تا منزلت روحانیت کاهش پیدا نکند. پیشنهاد دیگر اینکه دستاندکاران بویژه آنها که منتسب به حوزه هستند، این مجال را به افراد بدهند که تحقیقاتی در حوزه منزلت اجتماعی انجام دهند و پیمایش و آمایشهایی را انجام دهند. این باعث میشود نقیصهها برطرف شود. نقد علیرضا زهیری، محقق پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به عنوان ناقد، در ادامه جلسه نکاتی را ارائه نمود. وی بیان داشت: انتظار بنده این بود که با توجه به عنوان بحث، علاوه بر منزلت اجتماعی، به منزلت سیاسی نیز پرداخته میشد. در حالیکه آنچه به آن پرداخته شد، منزلت اجتماعی در بستر سیاست بود. اینکه جایگاه روحانیت و منزلت و رتبه روحانیت در سیاست چگونه است، به بحث گذاشته نشد، که این یک کاستی بود، و انشاءالله در نشستهای بعدی باید به آن پرداخته شود. نکته دیگر اینکه بنا بود بحث درباره دهه چهارم پیش گرفته شود. ما پذیرفتیم که بعد از انقلاب، نقش و جایگاه روحانیت تغییر پیدا کرده است. طبیعتا نظام سیاسی مبتنی بر این، پیوند وثیقی بین روحانیت، حکومت و سیاست برقرار کرده است و طبیعی است که نقش روحانیت تغییر کند و ساحتهای متفاوتی که پیش از آن در اختیار روحانیت نبود، در این دوره وارد آن ساحتها شده است. اما به هر حال باید پذیرفت در این چهار دهه، هر دوره شرائط متفاوتی داشته باشیم که سبب شده به این جایگاه و منزلت خللی وارد کند که باید به اینها بیشتر اشاره میشد. ما باید بگوییم در دهه چهارم چه ویژگیهایی را بیان میکنیم که این دهه را متمایز میکند. آن ویژگیها میتواند بیانگر منزلت روحانیت باشد. البته نکات عیسینیا به دهه چهارم نیز بازگشت دارد، اما مشخص نیست که آیا اینها حاصل دهه چهارم هستند یا این اختلال پیش از این دهه به وجود آمده است. در دهه چهارم، شرائط اجتماعی به گونهای تغییر کرده است و ابزار و فناوری جدید چنان تحول و تغییر ایجاد کرده است که مثل گذشته دیگر جماعت مشخصی که یک رهبریت و مرجعیتی بالای سر آن قرار گرفته، مشاهده نمیشود یا کمتر مشاهده میشود. دهه چهارم صحبت از جماعتهای غیرباهم است. جماعاتی که اجتماع هستند، اما با هم نیستند. شاید این شرایط، محصول شبکههای اجتماعی نیز باشد. در واقع بسیاری از تحولات، بدون مرجعیت در حال اتفاق افتادن است. زهیری در پایان بیان داشت: به نظر بنده باید بیشتر بررسی کنیم که در دهه چهارم چه اتفاقی افتاده است که بر روی مرجعیت روحانیت و یا تغییر شأن و منزلت آنها تأثیر گذاشته است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]
صفحات پیشنهادی
کرسی منزلت اجتماعی سیاسی روحانیت در دهه چهارم برگزار می شود
۱۸ آذرماه کرسی منزلت اجتماعی سیاسی روحانیت در دهه چهارم برگزار می شود شناسهٔ خبر 3839370 - شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; کرسی ترویجی منزلت اجتماعی ـ سیاسی روحانیت در دهه چهارم با حضور دکتر عبدالوهاب فراتی ارائه دهننشست بررسی منزلت اجتماعی-سیاسی روحانیت در دهه چهارم برگزار می شود + پوستر
کرسی ترویجی عرضه و نقد علمی با عنوان منزلت اجتماعی-سیاسی روحانیت در دهه چهارم در پژوهشکده فرهنگ و قرآن برگزار می شود به گزارش خبرگزاری اهل بیت ع ـ ابنا ـ کرسی ترویجی عرضه و نقد علمی با عنوان منزلت اجتماعی-سیاسی روحانیت در دهه چهارم در پژوهشکده فرهنگ و قرآن برگزار می شود ایدهاوضاع سیاسی ـ اجتماعی عصر امام حسن عسکری(ع)
یادداشت اوضاع سیاسی ـ اجتماعی عصر امام حسن عسکری ع شناسهٔ خبر 3844515 - پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۱۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; اینکه سه پیشوای شیعه در سامراء و مرکز حکومت عباسی تحت نظارت سلطنت قرار می گیرند و در جوانی به شهادکرسی ترویجی بررسی داستان سیاسی، داستان انقلاب برگزار می شود
کرسی ترویجی بررسی داستان سیاسی داستان انقلاب برگزار می شود شناسهٔ خبر 3842843 - سهشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; به همت گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کرسی ترویجی بررسی داستان سیاسی دانشست بررسی ظرفیت های تعاملی دنیای اسلامی و مسیحیت برگزار می شود
در بنیاد اسراء نشست بررسی ظرفیت های تعاملی دنیای اسلامی و مسیحیت برگزار می شود شناسهٔ خبر 3840626 - یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; بنیاد اسراء نشست بررسی ظرفیت های تعاملی دنیای اسلامی و مسیحیت را برگزار می کند  مشکلات ۶۶۰ واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری بررسی شد
مدیرکل صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری مشکلات ۶۶۰ واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری بررسی شد شناسهٔ خبر 3840803 - یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸ ۵۰ استانها > چهارمحال و بختیاری jwplayer display inline-block; شهرکرد- مدیر کل صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت مشکلاتمعرفی معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار مرودشت
معرفی معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار مرودشت معاون جدید سیاسی و اجتماعی فرماندار شهرستان مرودشت معرفی شد به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز مراسم تودیع و معارفه معاون جدید سیاسی و اجتماعی فرماندار شهرستان مرودشت با حضور مسؤولان استانی و محلی برگزار شد علی اکهشدارهای اجتماعی ـ سیاسی
اسلام در زمینه هاى مختلف معنوى و مادى فردى و اجتماعى هدفهاى معین و ثابتى دارد این هدفها همیشه باید روشن و مشخص بر اجتماع عرضه شود و آنگاه وسایل و مقدمات وصول به این هدفها که خواه ناخواه به حسب مقتضیات زمان تغییر مى کند به طرز مناسبى انتخاب گردد تا مسلمانان در همه اعصار و دورهپتانسیل پیوند حکمت متعالیه به موضوعات سیاسی وجود دارد
در نشست وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی مطرح شد پتانسیل پیوند حکمت متعالیه به موضوعات سیاسی وجود دارد شناسهٔ خبر 3841352 - دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفتراه اندازی مدرسه و موزه یونیما در چهارمحال و بختیاری بررسی می شود
راه اندازی مدرسه و موزه یونیما در چهارمحال و بختیاری بررسی می شود شهرکرد – ایرنا – استاندار چهارمحال و بختیاری از بررسی علمی برای احداث و راه اندازی مدرسه و موزه اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی یونیما در این استان خبر داد به گزارش ایرنا قاسم سلیمانی دشتکی عصر یکشنبه در-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها