تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855321109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درآمدی بر خوانش شناختی ـ گفتمانی زیارت اربعین


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
درآمدی بر خوانش شناختی ـ گفتمانی زیارت اربعین

اربعین


شناسهٔ خبر: 3833059 - پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

.jwplayer{ display: inline-block; } سه قطب زمان، مکان و متن بافت زیارت را می سازند. در میان این سه قطب نوعی رابطه دیالکتیکی در جریان است که فرآیند زیارت را برای شخص زائر معنا می کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طومار اندیشه، زیارت اربعین به عنوان گونه ای از تجمع دینی و مذهبی می تواند موضوع پژوهش و مطالعه بسیاری از شاخه های علوم انسانی قرار بگیرد چه این تجمع مذهبی از بزرگترین تجمعات تاریخ بشری است. نگارنده این سطور بر آن است تا زمینه ای تازه در مطالعات زیارت را در این زمینه خاص معرفی کند. مساله ای که در ابتدا باید بررسی شود. سه قطب اصلی است که بافت زیارت اربعین را می سازد که می توان گفت سه قطب زمان، مکان و متن در نهایت بافت زیارت را می سازند. زمان: زمان یکی از مولفه های اصلی تشکیل دهنده بافت وقوع زیارت اربعین است. شاید یکی از وجوه نام گذاری این زیارت را مولفه زمان دانست. به بیان دیگر تعیین زمان مشخص به هویت بخشی این آیین مذهبی کمک می کند. می توان زمان را به دو گونه تقسیم کنیم: یک زمانی که در متن جریان دارد و دیگر زمانی که متن در آن به وقوع می پیوندد. زمانی که متن در آن جریان دارد یعنی شق دوم منظور نظر مطالعه ماست. این زمان که به عنوان روز اربعین یا (چهلم) شناخته می شود، خود دارای ساختاری گفتمانی است که باعث شده این نقطه از زمان در سال برای تشیع، معنای مشخصی را تولید کند. به بیان دیگر تعین نقطه زمانی خاصی در فرآیند زیارت به هویت دار شدن این فرآیند در این گفتمان کمک شایانی کرده است. از دیگر سو ،‌این تعیین از سوی مرجعی دارای مقبولیت مفروض که در تشیع او را امام معصوم می شناسند، صورت گرفته است. برای نمونه:‌ «رُوِیَ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْعَسْکَرِیِّ ع أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَی وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ[1]«  در این متن می بینیم گوینده ای که دارای جایگاه گفتمانی است به منظور هویت بخشی به واژة مؤمن، از زیارت اربعین بهره می برد. به بیان ساده تر علامت و نشانه مؤمن که خود دارای بار ایدئولوژیک است را زیارت اربعین می داند. اما با این وجود شاید بتوان این پرسش را مطرح کرد: آیا مقصود از این زیارت اربعین همان زیارت اربعین حضرت حسین بن علی (علیه السلام) است یا چیز دیگری است؟ پرسشی که خود جای بررسی دارد. متن زیارت اربعین: دیگر قطب تشکیل دهنده بافت زیارت، متن زیارت اربعین است. متن زیارت دارای مؤلفه های گفتمانی است که در روند گفتمان سازی این آیین سهم بسزایی دارد. متن زیارت نیز از جانب فرد دارای مقبولیت مفروض، یا همان امام صادر شده است. شاید این سؤال پرسیده شود که:‌ آیا سند متن این زیارت معتبر است؟ می توان در پاسخ گفت که در مطالعاتی از این دست ـ که نگاه ما در آن نگاهی مردم شناسانه[2] است ـ  پاسخ به چنین پرسشی دغدغه ما نیست و چیزی که مد نظر است، این است که آیا این متن در جامعه مورد مطالعه ما اکنون کاربرد دارد یا خیر؟ مکان: مکان مشخص نیز در رابطه با دیگر قطب های بافت به کنش آیینی زیارت معنا می بخشد؛ مؤلفة دیگری که در فرآیند زیارت، می تواند دخیل باشد. در فرآیند زیارت مخصوصا آنچه که به عنوان زیارت اربعین می بینیم، مکان اهمیت بسیار دارد. شخصی که به عنوان زائر شناخته می شود،‌ به سوی مکان خاصی حرکت می کند که در باور او این مکان دارای هویّت متفاوتی است. همچون دو نمونة قبلی این هویّت بخشی باز از جانب امام صورت گرفته است، برای نمونه: «قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ (ع): اتَّخَذَ اللَّهُ أَرْضَ کَرْبَلَاءَ حَرَماً أَمْناً مُبَارَکاً قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ أَرْضَ الْکَعْبَةِ بِأَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِینَ أَلْفَ عَامٍ، وَ إِنَّهَا إِذَا بَدَّلَ اللَّهُ الْأَرَضِینَ رَفَعَهَا اللَّهُ، هِیَ بِرُمَّتِهَا نُورَانِیَةً صَافِیَةً، فَجُعِلَتْ فِی أَفْضَلِ رَوْضَةٍ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ وَ أَفْضَلِ مَسْکَنٍ فِی الْجَنَّةِ لَا یَسْکُنُهَا إِلَّا النَّبِیُّونَ وَ الْمُرْسَلُونَ أَوْ قَالَ: أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ، وَ أَنَّهَا لَتَزْهَرُ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ کَمَا یَزْهَرُ الْکَوْکَبُ الدُّرِّیُّ بَیْنَ الْکَوَاکِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ یَغْشَی نُورُهَا نُورَ أَبْصَارِ أَهْلِ الْجَنَّةِ جَمِیعاً وَ هِیَ تُنَادِی: أَنَا أَرْضُ اللَّهِ الْمُقَدَّسَةُ وَ الطِّینَةُ الْمُبَارَکَةُ الَّتِی تَضَمَّنَتْ سَیِّدَ الشُّهَدَاءِ وَ شَبَابَ أَهْلِ الْجَنَّةِ»[3] رابطه سه قطب با یکدیگر در آفرینش فضای شناختی ـ گفتمانی: حال در سرانجام سخن به ارتباط این سه قطب با یکدیگر می پردازیم: دیدیم هر سه قطب از جانب شخص دارای مقبولیت مفروض، یعنی امام معصوم صادر شده است که به فرآیند زیارت مشروعیت می بخشد. نکته جالب توجه اینجاست، در میان این سه قطب نوعی رابطة دیالکتیکی در جریان است که فرآیند زیارت را برای شخص زائر معنا می کند. شاید بتوان گفت این معنا سازی در فضای شناختی یا ذهن شخص بازنمایی می شود که قطب اصلی بافت است و در نهایت در این قطب است که گفتمان و اجزای گفتمان برای فرد معنا پیدا می کند.   منابع: مفید، محمد بن محمد، کتاب المزار، قم: کنگره جهانی هزاره شیخ مفید،1413 ق، چاپ اول. عده ای از علماء، الأصول الستة عشر، قم: مؤسسة دار الحدیث الثقافیة، 1423ق/  1381ش، چاپ اول. [1] مفید، کتاب المزار، ص53. [2] Anthropological. [3]  الاصول الستة عشر، ص142.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن