محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827740034
فقه حکومتی در منظر مدیریت کلان جامعه تعریف می شود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام واعظی:
فقه حکومتی در منظر مدیریت کلان جامعه تعریف می شود
شناسهٔ خبر: 3824377 - دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: فقه النظام را در کنار فقه فردی نشاندن، معادل با فقه حکومتی نیست و فقه حکومتی تلقی سومی از فقه است که متفاوت با فقه فردی و صرف فقه النظام است. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در همایش فقه حکومتی به سخنرانی پیرامون فقه حکومتی و شخصیت آیت الله مهدوی کنی پرداخت. حجت الاسلام واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ابتدا پیرامون نقش آیت الله مهدوی کنی در چالش های مربوط به فقه حکومتی به ایراد سخن پرداخت و گفت: ما با سه تلقی از فقه روبرو هستیم که تلقی اول، فقه فردی می باشد که همان استنباط احکام شرعی برای آحاد مکلفین از روی ادله تفصیلی و بیان تکلیف و وظیفه عملیه مکلفین است که از آن فقه فردی یاد می شود. حجت الاسلام واعظی افزود: اما برخی با توجه به تحول و پیچیدگی جوامع و لزوم حضور دین در عرصه شکلدهی مناسبات اجتماعی، دریافتند که صرف فقه فردی کفایت نمیکند و فقیه باید یک گام دیگر غیر از استنباط احکام فردی مربوط به آحاد مکلفین، بردارد که همان تنقیح نظامات اجتماعی است که از آن فقه النظام تعبیر می شود. بنابراین تلقی فردی از فقه کفایت نمی کند و فقیه باید به نظام اقتصادی، نظام سیاسی و نظام فرهنگی و سایر شاخه ها از منظر فقه بپردازد که کار فقیه علاوه بر استنباط احکام مربوط به آحاد مکلفین تنقیح این نظامات اجتماعی هم است. واعظی تصریح کرد: فقه النظام را در کنار فقه فردی نشاندن، معادل با فقه حکومتی نیست و فقه حکومتی تلقی سومی از فقه است که متفاوت با فقه فردی و متفاوت با صرف فقه النظام است. فقه حکومتی یعنی فقه را در بستر حکومت و مدیریت کلان جامعه دیدن و جایگاه فقه را در صحنه مدیریت کلان اجتماعی و بستر حکمرانی و اداره جامعه اسلامی تعریف کردن است. رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، فقه فردی را متناسب با حالت انزوای فقه و عدم بسط ید فقیه دانستند که در این شرایط، چارهای جز ظهور در سیمای فقه فردی ندارد، اما در شرایط بسط ید فقه و فقیه و در زمان تشکیل حکومت اسلامی، نیازمند فقه حکومتی هستیم. حجت الاسلام واعظی افزود: فقه حکومتی یک رویکرد است که با فقه مربوط به امور و مسائل سیاسی نباید خلط بشود و در واقع معادل فقه سیاسی نیست. در واقع، اگر فقه سیاسی را به معنای استنباط احکام مربوط به مسائل و امور حوزه سیاست بدانیم، فقه حکومتی معادل فقه سیاسی نیست. وی فقه حکومتی را در بستر حکومت دیدن فقه و شان فقه را تصدی اداره جامعه دانستن، توصیف کرد و افزود: با این نگاه، قصه تاثیرگذاری فقه و فقهاء فرق می کند که به طور مثال در بحث عدالت این تمایز، قابل تفکیک است. چنانکه بحث عدالت، از منظر فقه فردی، در حوزه های مختلف رفتاری، صرفا حکم رفتار عادلانه و ظالمانه مورد بررسی قرار میگیرد و به همین دلیل است که در سطح فقه فردی عدالت عمدتا در قاعده عدل و انصاف که بیشتر مربوط به دعاوی مالی است خلاصه شده است؛ اما اگر از منظر فقه حکومتی به عدالت نگاه کنیم، عدالت یک وظیفه و ماموریت برای کلیت نظام اسلامی است و مدیریت کلان جامعه اسلامی، عدل گستری و گسترش عدل در ساحت های مختلف حیات جمعی اعم از مناسبات سیاسی، آموزشی، اقتصادی و مانند آن است. توزیع امکانات و مواهب و وظایف و بهره مندیهای مختلف جامعه، باید عادلانه باشد. بنابراین شان فقیه فقط این نیست که در موضوعات جزئیه، مسئله عدل و ظلم را بررسی کند، بلکه استقرار عدل در نظام اجتماعی و گسترش عدل در جامعه مطرح می باشد، در این صورت در برنامه ریزی ها و عرصه های کلان، این مسئله عدل گستری، کار فقیهانه را طلب میکند. واعظی خاطرنشان ساخت: اگر این نگاه را به فقه حکومتی بپذیریم، با دو چالش در زمینه فقه حکومتی مواجه هستیم که مرحوم آیت الله مهدوی کنی، برای حل این دو چالش اقدام کردند. حجت الاسلام واعظی، چالش اول را، چالش نظری توصیف کرد و افزود: این چالش مطرح است که آیا مدیریت کلان جامعه اسلامی، فقط به فقه ولو فقه النظام و فقه حکومتی احتیاج دارد و یا دانش های دیگری در عرض دانش فقه برای تمشیَت نظام اسلامی لازم است که در اینجا بحث جدی نظری شکل میگیرد و بحث علوم اجتماعی- انسانی مطرح می شود. به اعتقاد واعظی، گرچه فقط بار سنگین، تمشیت مدیریت جامعه را برعهده دارد، اما ما را مستغنی از علوم اجتماعی و انسانی اسلامی نمیکند؛ چرا که در بستر حاکمیت و بستر کلان اداره جامعه، انتقال و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب و نحوه تحقق اهداف و غایت جامعه اسلامی که در راس آن عدالت گستری است، دغدغه اصلی است که برای حل آن نیاز به چند دانش است. واعظی به انواع دانش های لازم برای اداره جامعه پرداخت و گفت: وضعیت سنجی و شناخت همه جانبة وضع موجود سطح دانشی اول است که باید در گام اول توصیف، آسیب شناسی و تبیین از وضع موجود صورت بگیرد و علل بوجود آمدن این وضعیت تبیین شود. بخش دیگر و سطح دوّم دانشی، مطالعات بنیادین مربوط به ترسیم وضع مطلوب و ترسیم غایات جامعه اسلامی و مناسبات مطلوب اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره است که همان نظریه پردازی هنجاری منظور میباشد و سطح سوم دانشی مورد نیاز مطالعات مربوط به نقشه راه برون رفت از وضع موجود به وضع مطلوب است که به آن مطالعات نیمه بنیادین و یا توسعهای گفته میشود. رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم افزود: این سه قسم مطالعه، صرفا ماهیت فقهی ندارد و حتی فقیهی که به فقه حکومتی نیز اعتقاد دارد، نیازمند سایر علوم می باشد. چرا که بخشی از این مطالعات توصیفی و تبیینی است که کار فقیه نیست و برخی از مطالعات آن که بنیادین است، علاوه بر فقهی بودن، به دیگر شاخه های مطالعات اسلامی نیز مربوط میشود. چنانکه استخراج مبانی و مناسبات مطلوب، مطالعات بنیادین لازم است که جنس آن صرفاً فقهی نمی باشد و یا در مطالعات نیمه بنیادین و نقشه راه برون رفت از وضع موجود به وضع مطلوب، علوم اجتماعی و انسانی اسلامی نقش برجستهای دارد گرچه نیاز به فقیه نیز هست؛ چرا که برخی راهکارهای ارائه شده را، فقه برنمی تابد و نیازمند حضور فقیه و اظهار نظر فقیه میباشد. واعظی چالش دوم را چالش اجراء و مدیریت دانست و گفت: برای داشتن یک جامعه مطلوب و برای آنکه فقه حکومتی بتواند در بستر حاکمیت خودش را تعریف کند و تحت نظارت و ولایت فقیه، جامعه به سمت مطلوب حرکت کند، صرفا مباحث نظری ولو به شکل کاملش، برای وصول به غایات مطلوب کفایت نمی کند، بلکه نیازمند اجراء و مدیریت می باشد. وی افزود: هرچه جامعه پیچیده تر می شود، نقش مدیریت و اجرای مناسب جدیتر میشود که از جمله این موارد بحث ایجاد انسجام ملی و اقناع کردن جامعه، است که باید مدیران نظام اسلامی بتوانند جامعه نخبگانی و عامه مردم را اقناع کنند. بنابراین مدیران جامعه باید از قدرت مدیریتی کافی برخوردار باشند، هم اذهان را متوجه به آرمانهای اصیل جامعه بکنند و هم بتوانند مردم را اقناع و با خود همراه کنند و لذا بحث برخورداری از قدرت خطابه در کنار قوّت استدلال، از جمله مباحث مهم برای مدیریت جامعه میباشد. واعظی خاطرنشان ساخت: آیت الله مهدوی کنی در دوران عمر خویش به خصوص سه دهه آخر عمر خویش، متوجه ایندو چالش شدند و لذا دانشگاه امام صادق(ع) برای حل ایندو چالش، تاسیس شد تا ضمن نظریه پردازی از منظر دینی پیرامون شاخههای مختلف علوم انسانی، کادر و مدیر لازم برای جامعه اسلامی، پرورش و تربیت سازند. رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود، آیت الله مهدوی کنی را به طور نسبی در حل ایندو چالش موفق دانست و تاکید کرد: در این مسیر صعب و طولانی نباید دچار غرور، یاس و ساده اندیشی شد و صرفا به نقد علوم انسانی غربی پرداخت؛ چرا که سخن گفتن زیاد و وعده دادن، سرزنش بیشتری متوجه حوزه خواهد کرد، بلکه باید به لحاظ محتوایی به این حوزه ها وارد شد و آورده های عملی در این زمینه داشته باشیم. تنها باآوردة علمی مناسب در عرصههای علوم اجتماعی و انسانی است که میتوان عملاً علوم انسانی غربی را به محاق برد نه صرف نقد و یا وعدة تأسیس علوم انسانی اسلامی.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
حمید ملک ملکان، نسرین فتاحی بررسی حرمت زیارت قبور توسط زنان از منظر فقهای مذاهب اسلامی
حمید ملک ملکان نسرین فتاحیبررسی حرمت زیارت قبور توسط زنان از منظر فقهای مذاهب اسلامی فقهای مسلمان در طول تاریخ بر جواز و استحباب زیارت قبور اولیای دین فتوا دادهاند ابنتیمیه برای اولین بار فتوای حرمت زیارت را صادر کرد چکیده علمای اسلام زیارت را برای همۀ مسلمانان موجب ثواب و بهمایش «فقه حکومتی» در قم برگزار میشود
بهمناسبت سالگرد آیتالله مهدویکنی همایش فقه حکومتی در قم برگزار میشود شناسهٔ خبر 3804409 - دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; به مناسبت دومین سالگرد ارتحال آیت الله مهدوی کنی همایش فقه حکومتی ۶ آبان ماه درجهانگیری: مدیریت زنان انتظار جامعه است/ مدیران جوان کشور توقع دارند وارد حوزهی مدیریتی کلان و ملی شوند
جهانگیری مدیریت زنان انتظار جامعه است مدیران جوان کشور توقع دارند وارد حوزهی مدیریتی کلان و ملی شوند نمیشود تنها به تکیه بر مدیران گذشته اکتفا کرد و نیاز است که مدیران جدید با اراده محکم و انگیزه جدید و دانش نو در صحنه مدیریت حضور پیدا کنند که حتما تجربه موثری خواهد بود معاواداره حرم و اعتاب مقدسه از شئون حکومتی است/ پاسخ به یک ادعا
حجت الاسلام احمد عابدی اداره حرم و اعتاب مقدسه از شئون حکومتی است پاسخ به یک ادعا شناسهٔ خبر 3804469 - دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; حجت الاسلام احمد عابدی در واکنش به ادعاهای محمد سروش محلاتی در موردارزش های موجود در جامعه ما نیاز به تعریف مجدد دارند
استاندار کردستان ارزش های موجود در جامعه ما نیاز به تعریف مجدد دارند شناسهٔ خبر 3821986 - شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳ ۵۷ استانها > کردستان jwplayer display inline-block; سنندج- استاندار کردستان عنوان کرد ارزش های موجود در جامعه ما به ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی نیاز به باضرورت تأسیس و توسعه فلسفه هنر/ فهرستواره بایستههای فقه هنر
یادداشت اختصاصی آیت الله رشاد ضرورت تأسیس و توسعه فلسفه هنر فهرستواره بایستههای فقه هنر شناسهٔ خبر 3822440 - یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰ ۵۶ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; از آنجا که فقه هنر و مطالعه فقهی هنر مبتنی بر فلسفه و مبانی هنر است تاعلم دینی ازمنظر حیثیت های مختلف/ بررسی رویکرد آیت الله جوادی آملی
حجت الاسلام پارسانیا مطرح کرد علم دینی ازمنظر حیثیت های مختلف بررسی رویکرد آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 3818772 - سهشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳ ۲۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; نشست تخصصی آسیب شناسی نظریه های علم دینی و اسلامی سازی معراگر جامعه اسلامی متحد نباشد دشمن آن را می بلعد
آیت الله نوری همدانی اگر جامعه اسلامی متحد نباشد دشمن آن را می بلعد شناسهٔ خبر 3805675 - سهشنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; آیت الله نوری همدانی گفت نمی توانیم در برابر جریان سوریه یمن و بحرین بی تفاوت بمدیریت صحیح و ولایی شریفی/تحقق اهداف سازمان در گرو هماندیشی و مشارکت جامعه هدف
گیل نگاه اتاق گفتوگو برای تاکسیرانان مینیبوسرانان و تاکسیتلفنیهای شهر رشت و نیز پایگاه مقاومت بسیج شهید بهشتی سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری رشت با حضور مرتضی شریفی مدیرعامل این سازمان سرهنگ جمالزاده مسئول بسیج کارگری شهرستان رشت و نمایندگان تاکسی رانان و تاکسیتلفنفقه، برای کاربردی کردن علوم انسانی اسلامی حرف جدی دارد
ابوالقاسم علیدوست فقه برای کاربردی کردن علوم انسانی اسلامی حرف جدی دارد شناسهٔ خبر 3820697 - پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; ابوالقاسم علیدوست با بیان اینکه فقه حرف جدی برای کاربردی کردن علوم انسانی تولید شده بر اسا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها