تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816177356
ویژگی های صاحبان خرد ناب درقرآن/انس با قرآن مقدمه هدایت انسان است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خطبه های نماز جمعه هامبورگ؛
ویژگی های صاحبان خرد ناب درقرآن/انس با قرآن مقدمه هدایت انسان است
شناسهٔ خبر: 3821904 - شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
دین و اندیشه > اسلام در جهان
.jwplayer{ display: inline-block; } آیت الله رضا رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در خطبه های این هفته نماز جمعه هامبورگ انس با قرآن را مقدمه هدایت انسان دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از مرکز اسلامی هامبورگ؛ آیت الله رضا رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در خطبه های این هفته نماز جمعه به ویژگی های صاحبان خرد ناب در قرآن پرداخت که متن آن در ادامه آمده است: یکی از موضوعات بسیار مهمی که هر انسان مسلمانی می بایست بدان توجه ویژه ای نشان دهد، مسأله انس با قرآن است. بدین بیان که چون این کتاب مقدس مسلمین به شمار می رود، و مسیر سعادت و بندگی حقیقی را به آنان نشان می دهد، لذا می بایست مسلمانان با قرائت و تلاوت، و تدبر و تفکّر در آیات این کتاب نورانی خود را با آن مأنوس سازند. و خود را از جهت تربیتی به قرآن عرضه کنند. تا بدانند که در چه جایگاه و مرتبه و منزلی قرار گرفته، و نیز برای یافتن نقص ها و عیب های خود در متن آیات جستجو کنند و با تدبر در آن آیات برای اصلاح و جبران افعال سوء خود گام مهمی بردارند. با توجه به این مقدمه مسلمان ها باید رفتار و کردار و گفتار خود را بر اساس آموزه های قرآنی تنظیم و مستند نمایند. لکن جای بسیار تأسف است که برخی از کسانی که به ظاهر مسلمانند، ساده ترین راه ارتباط با کلام الهی که همان تلاوت قرآن است را هنوز نمی دانند؛ تا چه رسد به تدبّر و تفکّر در آن! انس با قرآن مقدمه هدایت انسان بسیار واضح و روشن است اگر مسلمان ها مواجهه درستی با قرآن داشته باشند، این کتاب شریف را بهترین کتاب هدایت گر خواهند یافت. و با انس با آن آرام بخش ترین انیس و همدم خود را پیدا خواهند کرد. مشروط به اینکه حریم این کلام نورانی، پاس نگه داشته شود؛ و به آن به عنوان کتاب زندگی و آدرس سعادت بشری نگاه شود. چراکه این نوع نگاه برای حرکت بر اساس هدایتهای آن بسیار ضروری است. لذا هر انسان مسلمانی تا نگاه خود را در نوع ارتباط با قرآن اصلاح نکند، از آن بهره لازم برای رسیدن به سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت نخواهد برد. از این رو با توکّل به خدای تعالی در مباحث خطبه ها به صورت گزینشی آیاتی از قرآن کریم، موضوع بحث قرار داده خواهد شد. به امید آنکه تدبر و تعمق در این آیات سبب راهنمائی و هدایت مسلمین برای درست اندیشیدن، شناخت وظیفه و صحیح عمل کردن شود. شکوفا کردن اندیشه ها به واسطه انس با قرآن قرآن کریم با توجه به ظرفیت های فراوان انسانها، همواره درصدد شکوفائی استعدادهای انسان بر می آید و مرحله به مرحله او را راهنمائی می کند. هرچند برخی درست از این راهنمائی بهره می برند و خود را در مسیر حرکت به سوی مقصد قرار می دهند. اما برخی استعدادهای خود را ضایع کرده، و مسیر انحرافی را با انتخاب و گزینش خود دنبال می نمایند. چراکه خدای تعالی در قرآن کریم در ارتباط با همین موضوع میفرماید: «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُورا؛ ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس!». و در جای دیگری می فرماید: «وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْن؛ و او را به راه خیر و شرّ هدایت کردیم!». لذا با توجه به این آیات نورانی، این انسان است که پس از انتخاب هر مسیری یا سبب شکوفائی استعدادش در مسیر کمال می شود؛ و در پی آن از اوصافی برخوردار می شود. یا با انتخاب مسیر دیگری، سبب ضایع نمودن ظرفیتهای وجودی خود میشود؛ و در پی آن نامی و اسم و وصفی را برای خود به وجود می آورد. از جمله اوصافی که برای طریق صحیح و مستقیم آمده است، می توان به این اوصاف: «صبور، شکور، عابد، زاهد، عالم، عاقل و مومن و متقی و ...» اشاره داشت. همچنین اوصاف منفی و مورد نکوهش که در اثر انتخاب مسیر غلط و انحرافی بهوجود میآید می توان به این امور: «کفر، نفاق، شرک، ظلم، نافرمانی، و فسق و...» اشاره نمود. که البته هر کدام از این اوصاف مباحث مهمی را در بر دارد.
اوصاف صاحبان خرد و اندیشه در قرآن کریم یکی از اوصافی که قرآن دربارۀ انسان صاحب هدف و حق محور یاد می کند وصف «اولوا الالباب» است، که در چند جای قرآن آمده، که به معنای صاحبان خرد و مغز و اندیشه می باشد. این افراد کسانی هستند که وقتی با حق مواجهه می شوند به راحتی آنرا می پذیرند؛ و تردیدی در خود راه نمی دهند. و در حقیقت راه و مقصد را به درستی شناخته اند. لذا فقط به ظاهر عمل تکیه نمی کنند، بلکه تلاش می کنند که به باطن عمل راه یابند و از حقیقت بهره ای ببرند. در سوره مبارکه رعد آیات «۱۹ ـ ۲۵» از ویژگیهای این افراد که صاحب لب و خردند، سخن بهمیان آمده است. همچنین در همین آیات از افرادی که نقطه مقابل افراد خردمندند نیز سخن گفته است. که مناسب است برداشتها و پیامهای کلی این آیات مورد بررسی قرار گیرد. لذا نخست اشاره می کند: «أَفَمَنْ یَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمی إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْباب؛ آیا کسی که میداند آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده حق است، همانند کسی است که نابیناست؟! تنها صاحبان اندیشه متذکّر میشوند». به تصریح این آیه کسانی صاحب لب و خرد و اندیشه شمرده میشوند که کتاب خدا را که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده حق دانسته، و نیز معتقدند این کتاب آنچه را که به عنوان برنامه و نقشه راه مشخص کرده است بهصورت قطعی انسان را به سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت می رساند. لذا بدون تردید این گونه افراد با کسانی که چنین باوری ندارند و کور هستند و راه و مقصد انسانی را در نظر نمیگیرند، برابر نیستند. بههمین جهت «اولوالالباب» علاوه بر اینکه از چنین درک و فهمی برخوردارند، خود را به این باور رسانده و بر اساس آن عمل می کنند. در ادامهی این آیات این سوره مبارکه به ویژگی های صاحبان خرد می پردازد و در اولین نشانه آنان می فرماید: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمِیثاقَ؛ آنها که به عهد الهی وفا میکنند، و پیمان را نمیشکنند». مطابق آیات گذشته و بر اساس آیات دیگر قرآنی واضح و روشن است که مهمترین عهد خدا عهد عبادت و بندگی و در مسیر حق و صراط مستقیم بودن است: « أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ * وَ أَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ؛ آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید، که او برای شما دشمن آشکاری است؟! * و اینکه مرا بپرستید که راه مستقیم این است؟!».
مطابق این آیه اگر انسانها به این عهد عمل می کردند و هر کس جایگاه خود را می یافت، حق هر کسی به درستی شناخته و اداء می شد. به همین جهت هر انسانی باید این نکته مهم را درک کند که مخلوق خداوند است، و یک انسان مخلوق هیچگاه نباید از حد خود تجاوز کند و ادعای ربوبیت و مالکیت نماید، بلکه همه مخلوق و بنده خدا هستند. لذا از افتخارات همهی پیامبران الهی این است که در عبودیت و بندگی حق هستند. به همین جهت درجهی مقامات آنها بر اساس همین بندگی و عبودیت است. چراکه در شهادت دادن مسلمانان نسبت به نبوت و رسالت پیامبر خاتم(ص) اول به جهت عبودیت و بندگی آن حضرت اشاره شده و بعد به رسالت آن وجود نورانی، «أَشْهَدُ أَنَ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه». و لذا انسانها هیچگاه نباید پیمان شکنی کنند، که در واقع این خارج شدن از موارد و محور بندگی است. و خروج از صراط مستقیم را به دنبال خواهد داشت. خدای تعالی در دومین نشانهی «اولوا الألباب» و صاحبان خرد می فرماید: «وَ الَّذینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِساب؛ و آنها که پیوندهایی را که خدا دستور به برقراری آن داده، برقرار میدارند؛ و از پروردگارشان میترسند؛ و از بدی حساب (روز قیامت) بیم دارند». که مصادیق این پیوند را می توان پیوند با رسول خدا(ص) و امامان علیهم السلام دانست. همچنین پیوند با ارحام و مخصوصاً پیوند با والدین را هم در بر می گیرد، و آنها را شامل می شود. لازم به ذکر است که اسلام هر نوع پیوندی که در رشد و کمال فردی و اجتماعی و خانوادگی تأثیرگذار باشد بر آن تأکید می ورزد، چه پیوند مکتبی و الهی مانند: پیوند و پیمان و دوستی با اولیای الهی و رهبران دینی و آنان که از پایگاه علمی و معنوی برخوردارند، همچنین ارتباط با آنها برای این که در جهت استحکام اندیشه و فکر، عقیده، اخلاق و عمل، نقش آفرین باشد؛ و آدمی را به فلسفه خلقت و آفرینش نزدیک سازد. و نیز روابط بشری را تصحیح نماید. اسلام همچنین راههای ارتباط با آنها را مورد اشاره قرار داده، و پیوند با بستگان و توجه به صله رحم را به خاطر آثار فردی و اجتماعی که دارد، همواره گوشزد می نماید. حتی در زمانی که افرادی قطع رابطه کرده باشند، سفارش اسلام بر تلاش بر برقراری ارتباط میباشد؛ و همۀ این پیوندها را نشانه عقل آدمیان می داند. چراکه در آیه پیشین احترام به پیمانها و قراردادهای اجتماعی را از نشانه های انسان مؤمن عاقل می شمرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]
صفحات پیشنهادی
پیشفرضهای علوم انسانی در قرآن کریم وجود دارد
عبدالکریم بهجتپور پیشفرضهای علوم انسانی در قرآن کریم وجود دارد شناسهٔ خبر 3798986 - سهشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; رئیس گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت از تدبر درآیات قرآن می توان نتیگفتوگو وظیفه دینی و ضرورت انسانی است
عالم اهلسنت موریتانیایی گفتوگو وظیفه دینی و ضرورت انسانی است شناسهٔ خبر 3815597 - شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱ ۵۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; عبدالله بن بیه از علما و شخصیتهای برجسته اهلسنت موریتانی تأکید کرد گفتوگو یک وظیفه دینی و ضرورتکنگره بینالمللی علوم اسلامی، علوم انسانی برگزار میشود
فراخوان مقاله کنگره بینالمللی علوم اسلامی علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3802323 - شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱ ۰۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; فراخوان مقاله کنگره بین المللی علوم اسلامی علوم انسانی در محورهای علوم انسانی و علوم اسفقه، برای کاربردی کردن علوم انسانی اسلامی حرف جدی دارد
ابوالقاسم علیدوست فقه برای کاربردی کردن علوم انسانی اسلامی حرف جدی دارد شناسهٔ خبر 3820697 - پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; ابوالقاسم علیدوست با بیان اینکه فقه حرف جدی برای کاربردی کردن علوم انسانی تولید شده بر اساافراطگرایان خود را مالک جان انسانها میدانند
ابوذر ابراهیمی ترکمان افراطگرایان خود را مالک جان انسانها میدانند شناسهٔ خبر 3817740 - دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در افتتاحیه چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی با تاکیدنشست «فوکو و علوم انسانی» برگزار میشود
به همت پژوهشگاه علوم انسانی نشست فوکو و علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3815690 - شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; گروه فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست فوکو و علوم انسانی را برگزار موقتی انسان، صالح شد، راه عاقبت به خیر شدن را پیدا میکند
پای درس اخلاق آیت الله قرهی وقتی انسان صالح شد راه عاقبت به خیر شدن را پیدا میکند شناسهٔ خبر 3817758 - دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; آیت الله قرهی دردرس اخلاق اخیر خود گفت وقتی انسان صالح شد راه عاندیشه اسلامی در شکل دادن به علوم انسانی مؤثر است
فنایی اشکوری اندیشه اسلامی در شکل دادن به علوم انسانی مؤثر است شناسهٔ خبر 3802362 - شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; فنائی اشکوری پژوهشگر فلسفه اسلامی معتقد است اثرگذاری اندیشه اسلامی بر علوم انسانی به این معنا نیست کهسبک زندگی، جلوه تمایز یافتگی و فردیت انسان است
یادداشت سبک زندگی جلوه تمایز یافتگی و فردیت انسان است شناسهٔ خبر 3769155 - شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; سبک زندگی جلوه تمایز یافتگی و فردیت انسان است و الگوهای گرد آمده در یک سبک کاملا متأثر از خرده ف«خدا در تصور انسان» نقد میشود
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میکند خدا در تصور انسان نقد میشود شناسهٔ خبر 3815511 - شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست علمی نقد کتاب خدا در تصور انسان اثر حجت الاسلام محمدحسن قدردان قراملکی دوشنبه ۱۷-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها