تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798995795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنانه شدن سالمندي


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: زنانه شدن سالمندي
روزنامه آفرینش نوشت:

در بسياري از رسانه ها، مي خوانيم که سالمندي در کشور ما رو به افزايش است. اين افزايش سالمندي البته با مشکل ديگري نيز رو به روست و آن تغيير جنسيت است . جامعه ي سالمندي زنانه مي شود. اما ، با توجه به اين که بسياري از دختران ما اکنون از سن ازدواج عبور کرده اند و تمايلي هم به ازدواج ندارند و اکثر آنان تنها و مجرد زندگي مي کنند، اين سالمندي همانقدر که زنانه است ، دخترانه هم هست.

دخترانِ تنها، همراه با زنان سرپرست خانوار ، زنان مطلقه ، با هم رو به پيري مي روند واين معضلي است که در آينده اي نه چندان دور با آن مواجهيم.

ما از خانواده هاي گسترده کنده شده ايم. اکنون ، هنگام ازدواج ، آن چنان که کورت ونه گات گفته است : " فقط يک نفر به ديگري اضافه مي شود. داماد فقط يک رفيق پيدا مي کند ، آن هم يک زن. زن هم فقط يک نفر ديگر را براي حرف زدن از همه چيز پيدا مي کند ، آن هم يک مرد ... يک زن و شوهر و چند تا بچه که نشد خانواده. خانواده يک واحد بسيار آسيب پذير براي بقاست . "

حالا به اين خانواده هاي کوچکِ آسيب پذير و اغلب تک فرزند، اضافه کنيد ، رواج خانه هاي کوچک را با شعار اخير اين سالها : " کوچک زيباست" که بدون توجه به فرهنگ و تفکرات و انتظارات جامعه ي سنتي ما ، موجب کوچک شدن خانه ها ، و در نتيجه کوچک شدنِ خانواده هاشد. خانواده ي کوچکي که خود در يک آپارتمان 50 يا 60 متري، زندگي مي کند، در صورتي که بخواهد فرزندي داشته باشد، به يکي قناعت مي کند و با وجود اين يک فرزند و خانه ي کوچک ، ديگر از عهده ي نگهداري پدر يا مادر سالمند خود بر نمي آيد. و خواسته يا ناخواسته، آن ها را به خانه هاي سالمندان مي سپارد و اگر والدين خود خانه اي داشته باشند، تنها و منزوي مي شوند.

خانه ي کوچک ، کم شدن و يا نبودن فضاي خصوصي براي افراد خانواده ،جز اين که اغلب باعث افزايش تنش در بين افراد خانواده و زوجين شده و در نتيجه آنان را به سوي طلاق و جدايي سوق مي دهد، موجب مي شود تا جوانان واغلب دختران ، از خير ازدواج بگذرند و در همان آپارتمان کوچک خودشان به تنهايي زندگي کنند.

گذشته از آن که سن ازدواج در دختران هم بالا رفته و مردانِ در سن ازدواج نيز ترجيح مي دهند با دخترانِ تا حدودي خيلي کم سن و سال ازدواج کنند تا با توقعات دختران بزرگ سالِ تحصيل کرده مواجه نشوند. به همين دليل ، در سن خاصي ودر رده ي تحصيلات بالا ، دختران اغلب مجرد باقي مي مانند و در تنهايي به سوي پيري گام بر مي دارند.

اين در حالي است که جامعه ي ما آماده ي پذيرايي از اين سالمندانِ تحصيل کرده که طبعا توقعات و انتظارات خاصي هم دارند ، نيست. ما باشگاه هاي خاصي براي تجمع ، تفريح و وقت گذراني اين قشر که معمولا از سلامت نسبي نيز برخوردارند، نداريم.

آنان پس از بازنشستگي ( اگر شاغل باشند) و پس از تنها ماندن در نتيجه ي فوت والدين ، دچار انزوا و بي توجهي مي شوند. طبعا برادران و خواهران اين افراد نيز يا دچار همين مشکلات اند يا مشغول مشکلات و زندگي هاي خودشان هستند و فرصت وامکان رسيدگي به اين افراد فاميل را ندارند.

وزير تعاون ،کار ورفاه اجتماعي نيز با ابراز نگراني از اين پديده مي گويد: " سالمند آينده متوقع تر و نا اميد تر است . علاوه بر اين ، آسيب هاي سالمنديِ زنان ، بي رحمانه تر و خشن تر بروز مي کند. " زيرا که نياز زنان در سالمندي نسبت به مردان هم متفاوت است و هم شامل طيف وسيعي مي شود که به آن بيفزاييم محدوديت هاي بالقوه ي زن بودن در يک اجتماع معلق بين سنت و مدرنيته را.

1. "کورت ونه گات " نويسنده ي آمريکايي . ما او را در ايران با کتاب مشهور " سلاخ خانه شماره پنج " مي شناسيم.


تاریخ انتشار: ۰۷:۰۲ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - 26 October 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن