تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816958529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاریخ‌نگاران عصر بنی‌امیه قیام عاشورا را تحریف کردند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک کارشناس تاریخ اسلام:
تاریخ‌نگاران عصر بنی‌امیه قیام عاشورا را تحریف کردند

عاشورا


شناسهٔ خبر: 3791172 - دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

.jwplayer{ display: inline-block; } یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بنی‌امیه و وابستگانش و تاریخ‌نگاران آنها تلاش کردند قیام را به شکل تحریف شده و در حد یک شورش نشان دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شرح بی‌نهایت» با موضوع «تحریفات واقعه عاشورا» از رادیو گفت‌وگو روی آنتن رفت. سعید طاووسی‌مسرور با اشاره به معنای لغوی تحریف گفت: به معنای تبدیل و تغییر و منحرف کردن از اصل به امور حاشیه‌ای است. در رابطه با وقوع تحریف درباره واقعه عاشورا باید توجه کنیم که تحریف تنها درباره واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) نیست. تحریف موضوعی است که در رابطه با همه مسائل تاریخی روی داده است. مانند تحریفاتی که در برخی کتاب‌های دینی یا تاریخ‌سازی برای اقوام و گروه‌ها.   وی افزود: قیام عاشورا طرفیت‌ها و شرایطی دارد که به دلایل مختلف و از جنبه‌های گوناگون باعث می‌شود که در آن تحریف بیشتری رخ دهد. از جمله عواملی که باعث تحریف در واقعه عاشورا در یک دوره تاریخی شده به این دلیل است که قیام عاشورا، قیامی علیه حکومت ظالمانه بنی‌امیه بوده است و طبعا بنی‌امیه و وابستگانش و تاریخ‌نگاران آنها تلاش کردند قیام را به شکل تحریف شده و در حد یک شورش نشان دهند. این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: تاریخ‌نگاران عصر بنی‌امیه بسیاری از وقایع را که رخ نداده بود نیز به قیام عاشورا افزودند و برخی مواقع نیز از آن کم کردند. آنها برآن بودند که قیام عاشورا را تصویری غیرواقعی و خارج از مسیر جلوه دهند. طاووسی‌مسرور اظهار کرد: مورخانی نیز بودند که اموی نبودند اما چون در فضای بنی‌امیه قلم می‌زدند ناچار به نگفتن برخی حقایق بودند. این نقل نکردن موارد خود منجر به تحریف شد. وی عنوان کرد: اگر از جنبه غیردشمنان به قیام عاشورا نگاه کنیم این واقعه رویدادی نیست که صرفا در کتاب‌ها نوشته شود تا اهل فن به آن مراجعه کنند. واقعه‌ای است که مردم مستقیما با آن در ارتباط هستند و ابعاد عاطفی، احساسی و هنری پیدا کرد. مساله‌ای که اینجا مطرح می‌شود، وقتی امری تاریخی حالتی احساسی و هنری پیدا می‌کند دروازه تحریفات بیش از حالت عادی می‌شود. این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: زنده‌یاد محدث نوری در کتاب «لولو و مرجان» اشعار زبان حال را دروغ نشمرده، زیرا می‌گوید مخاطب می‌داند که این وقایع رخ نداده و نوعی هنر است. اما این خود کمک می‌کند به شکل‌گیری اقوالی که در نزد مردم تاریخ مسلم فرض می‌شود، در حالی که هیچ نقلی در این زمینه به ما نرسیده است. طاووسی‌مسرور در برنامه «شرح بی‌نهایت» رادیو گفت‌وگو گفت: جنبه‌های دیگری نیز منجر به تحریف قیام امام حسین(ع) می‌شد و در برهه‌ای از تاریخ، نوعی نگاه خاص به آن می‌شد. در قرن ۷ تا ۱۰ نگاهی عارفانه و صوفیانه به قیام امام حسین(ع) می‌شد، زیرا تصوف بحث آن دوران در اثر حمله مغول بوده است. مثلا در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی بعد سیاسی عاشورا پررنگ شد. خود یک‌جانبه نگاه کردن به آن می‌تواند نوعی تحریف باشد. البته نسبت به برخی تحریفات حد پایین را دارد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن