تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798740401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست «آشنایی با مبانی معرفت شناسی اسلامی و معاصر» برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: با ارائه سیدعلی طالقانی؛
نشست «آشنایی با مبانی معرفت شناسی اسلامی و معاصر» برگزار شد

نشست


شناسهٔ خبر: 3786321 - دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } نشست «آشنایی با مبانی معرفت شناسی اسلامی و معاصر» با ارائه بحث حجت الاسلام سیدعلی طالقانی در مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلیعه، بخش دوم کارگاه تابستانی گروه منطق و معرفت شناسی با عنوان «آشنایی با مبانی معرفت شناسی اسلامی و معاصر» با ارائه بحث حجت الاسلام سیدعلی طالقانی در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد برگزار شد. طالقانی عضو هیأت علمی گروه فلسفه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی طی دو جلسه به مباحثی کلی و مقدماتی در حوزه معرفت شناسی معاصر پرداخت. وی ابتدا به پیشینه مکتوب معرفت شناسی و تاریخ آن که به یونان باستان برمی گردد، پرداخت و معرفت شناسی را یک معرفت درجه دو  معرفی نمود یعنی در معرفت شناسی معرفت، خود موضوع معرفت قرار می گیرد. جغرافیای مباحث معرفت شناسی و تقسیم آن به معرفت شناسی کلی و epistemology از دیگر مباحث این جلسه بود. طالقانی اذعان کرد: «سه رشته تفکیک شده فلسفی که عبارتند از epistemology، فلسفه علم و فلسفه ذهن،  مهمترین یا اعظم مباحث معرفت شناسی کلی را تشکیل می دهند. وی درباره منابع معرفت گفت: امروزه این منابع بسیار وسیع شده است. به طور متعارف ۵ منبع به عنوان منبع معرفتی شناسایی شده است: ۱- ادارک حسی ۲- استعدادورزی ۳- حافظه  ۴- شهادت و گواهی ۵- درون نگری وی با بیان اینکه بخش دیگری از مباحث  epistemology، مربوط به انواع معرفت است. به عقیده بنده تمام این شاخه از معرفت شناسی معاصر عمدتا ً بر معرفت شناسی گزاره ای (معرفت که …) متمرکز است؛ نه معرفت مواجهی و نه معرفت مهارتی. حجت الاسلام طالقانی بحث شکاکیت و امکان معرفت را اینگونه مطرح کرد: آیا اساساً معرفت ممکن است؟ این بحث، موضوعی است که درباره یافتن پاسخ به یک سوال موجهاتی و مدال مطرح می شود. آیا اصلا ً ممکن است یا خیر؟ کسی که می گوید: «ما نمی توانیم بدانیم»، شکاک است ولی کسی که می گوید: «ما نمی دانیم»، شکاک نیست بلکه ادعای جهل می کند البته روشن است که شکاکیت به جهل هم ختم می شود. پس معیار شکاکیت مشخص می شود. به همین جهات شکاکیت تقسیم می شود؛ به ۱- شکاکیت منطقه ای و ۲- شکاکیت فراگیر. این دانش آموخته فلسفه تحلیلی در پژوهشگاه دانش های بنیادی در پایان به رابطه شکاکیت با تحلیل معرفت پرداخت و گفت: امروزه در معرفت شناسی معاصر، همان تعابیر سه جزئی افلاطونی رایج است. معرفت مساوی است با باور صادق و موجه. پس روشن می شود که همه معرفت در ذهن ما نیست. امری بینابینی است. بخشی در ذهن ما و بخشی دیگر از آن در عالم خارج است. اما ما چگونه می توانیم به واقع دسترسی داشته باشیم؟ پس  احتمال تولید گزاره های صادق و کاذب وجود دارد. ۵۰ درصد احتمال صدق و ۵۰ درصد احتمال کذب وجود دارد، اما با توجه به این احتمال صدق و کذب، به هر حال نمی توانیم قائل به شکاکیت شویم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن