محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843958416
مفهوم شناسی، ماهیت و ابعاد جنگ نرم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از حجت الاسلام محمدرضا کتابی(۱)؛
مفهوم شناسی، ماهیت و ابعاد جنگ نرم
شناسهٔ خبر: 3771259 - شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } این یک حقیقت روشن است مادامی که این دو مکتب در مقابل یکدیگر هستند، امکان صلح پایدار در جهان وجود ندارد؛ یعنی هیچ گاه میان نبی اکرم (ص) و ابلیس، صلح و آشتی واقع نمی شود. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر بخش اول یادداشت حجت الاسلام محمدرضا کتابی در مورد مفهوم شناسی، ماهیت و ابعاد جنگ نرم است که از نظر می گذرد. کلیدواژه جنگ نرم یکی از پربسامد ترین واژه های چند سال اخیر در سپهر سیاسی و فرهنگی جامعه ایران است و پیرامون آن مباحث گسترده ای صورت گرفته است. مقام معظم رهبری (مد ظلله العالی) در طی سالیان رهبری بابرکت خود در باره خطر تهاجم و نفوذ دشمن در قالب کلیدواژه هایی چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، قتل عام فرهنگی و ناتوی فرهنگی همواره هشدار داده اند. اما آخرین و جدیدترین تعبیری که ایشان از این هجوم داشتهاند، مفهوم «جنگ نرم» است که ابعاد و گسترهای فراتر ازتهاجم فرهنگی دارد. حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) در مقاطع مختلف، جنگ نرم را اینگونه توصیف نمودهاند: «امروز جمهوری اسلامی و نظام اسلامی با یک جنگ عظیمی مواجه است، لیکن «جنگ نرم» (۴/۹/۸۸) معظم له در همین جلسه با اشاره به ضرورت دفاع و مقابله با این جنگ نرم همه جانبه می فرمایند: هدف مشخص است: هدف، دفاع از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی است در مقابلهی با یک حرکت همهجانبهی متکی به زور و تزویر و پول و امکانات عظیم پیشرفتهی علمیِ رسانهای. باید با این جریان شیطانیِ خطرناک مقابله شود. (همان) بنده به مسئولین همیشه توصیه می کنم، می گویم قوی باشید، اما دشمن را هم ضعیف نینگارید. نباید از دشمن غفلت کرد. دشمن از راههای مختلف وارد میشود؛ یک روز صحبت تحریم است، یک روز صحبت تعرض نظامی است، یک روز صحبت جنگ نرم است، یک روز صحبت تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی است. دشمن از راههای مختلفی وارد می شود؛ باید هشیار بود. (۲۲/۷/۱۳۹۱) البته معظم له در بیانات اخیر خود بارها از پروژه نفوذ به عنوان یکی از راهکارها و راهبردهای مهم دشمن در عرصه¬ی جنگ نرم سخن به میان آورده اند که در یادداشت های بعدی به تفصیل به آن خواهیم پرداخت. امروز جنگ نرم دشمن در قالب ابزارها و راهکارهای متفاوت و متنوع و در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و نیز در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی و به باور ما در یک مقیاس تمدنی در حال پیگیری و انجام است و بی گمان مقابله با آن محتاج شناخت و تحلیل دقیق ابعاد و سطوح گسترده و پیچیده آن است. برای ارائه توصیف روشن از جنگ نرم و بررسی ماهیت و چرایی این جنگ و فهم ابعاد عمیق، وسیع و پیچیده آن باید به مبانی و بنیان های این درگیری توجه کرد و این درگیری را در قالب نبرد دائمی و همه جانبه دو جبهه حق و باطل ملاحظه نمود و تحلیل جامع و مبسوطی از آن ارائه داد. بنا داریم ان شاءالله به حول و قوه الهی در قالب چندین یادداشت کوتاه اندکی از ابعاد وسیع جنگ نرم جبهه باطل علیه اسلام و انقلاب اسلامی را توصیف نماییم. توصیف درگیری حق و باطل از منظر فلسفه تاریخ درگیری و جنگ میان دو جبهه حق و باطل و نور و ظلمت عمری برابر با تاریخ خلقت انسان دارد. از ابتدای خلقت حضرت آدم(ع) و دستور خداوند متعال مبنی بر سجده آسمانیان بر ایشان و استکبار و تمرد شیطان رجیم، دو جبهه "نور و ظلمت" و یا "حق و باطل" با دو جهت گیری متفاوت گشوده شد که اولی در پی توسعه و بسط جریان بندگی خدای متعال و دیگری به دنبال عصیان و سرکشی و طغیان در مقابل پروردگار است. بر اساس فلسفهی تاریخ الهی جریان تاریخ یک جریان هوشیار و زنده است و بر محور ربوبیت خدای متعال اداره میشود؛ البته خدای متعال ـ که رب العالمین است ـ برای نظام اختیارات انسانی سهمی در نظام تاریخی قائل شده است و به همین دلیل است که ارادههای انسانی بر تحولات اجتماعی تأثیرگذار می باشند؛ یعنی ارادهها اجازه دارند در مسیر «رشد و غی» حرکت کنند؛ حال در نظام اختیارات و ارادههای انسانی و اجتماعی آنهایی که شدیدترین اختیار را در مسیر نور یا ظلمت نمودهاند و از شدت و انگیزه بالاتری در این مسیر برخوردار بودهاند، سرپرستی و ولایت سایر افراد همجهت خود را به عهده میگیرند و اساسیترین نقش را در جهت دادن به حرکت سایر انسانها و مسیر حرکت جامعه ایفا مینمایند. بنابراین دو نظام «حق» و «باطل» شکل می گیرد که یک طرف جریان حق بر محور انبیاء الهی است و طرف دیگر، جریان باطل بر محور شیاطین و فراعنه تاریخ است. قرآن کریم در آیةالکرسی به روشنی به وجود این دو جبهه تصریح مینماید و خدای متعال و مؤمنان را در یک جبهه و طاغوت و کافران را در جبهه مقابل جای میدهد. آنجا که خداوند تبارک و تعالی میفرماید: اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولِئکَ أَصحابُ النّارِ هُم فیها خالِدونَ(سوره مبارکه البقرة آیه ۲۵۷) خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون میبرند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند. در این آیهی شریفه علاوه بر معرفی و ترسیم دو جبهه نور و ظلمت و معرفی پرچمداران و اولیاء این دو جبهه، به آثار و پیامدهای این دو سرپرستی نیز اشاره میشود و محصول و آثار ولایت خدای متعال و جبهه حق را نور و سعادت و پیامد ولایت طاغوت و کفر را ظلمت و شقاوت معرفی مینماید. از منظر قرآن کریم سه جبهه مؤمنین، منافقین و کفار وجود دارد که این سه جبهه هر کدام یک پرچمدار و یک بدنه دارند و پرچم داران هر سه جبهه، افرادی با ظرفیت ها و ویژگی های خاص و فوق العاده پیچیده هستند؛ یعنی هم وجود مقدس نبی اکرم و اهلبیت اشان شرح صدر دارند و بسیار دقیق، صبور و دور نگرانه عمل میکنند و فرصت کافی را برای طلب حق میدهند و در مقابل، سران نفاق و کفر نیز این گونه اند و واقعاً برای هزار سال آینده فکر کرده و برای غلبه کفر تا سطح جامعه پردازی و تمدن سازی طراحی و برنامهریزی میکنند. این محورها با هم درگیر هستند، وَکَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الإِنسِ وَالجِنِّ ( سوره مبارکه الأنعام آیه ۱۱۲) اینچنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم. این یک درگیری بسیار مهم، تاریخی، ظریف و پیچیده است که موضوع آن نیز اصل توحید و خدا پرستی است؛ یک جریان میخواهد کفر را اقامه کند و یک جریان نیز می خواهد نفاق را در عالم اقامه کند و بعد از طریق نفاق، ایمان را از بین ببرد و یک جریان هم میخواهد ایمان را در تاریخ حاکم کند. در این درگیری اولیاء نور همراه با شرح صدر، بسیار ظریف و دقیق عمل کرده و و نقشه های تاریخی اولیاء طاغوت را خنثی کرده و بر آنها غالب شده اند. درگیری همه جانبه و سخت و نرم دو جبهه حق و باطل وسعت و دامنه این درگیری، تمام تاریخ را پوشانده است و محدود به عرصهها و حوزههای خاصی نمیباشد، بلکه تمامی ابعاد و شئون فردی، اجتماعی و تاریخی را در بر گرفته است. این نبرد و درگیری از ابتدای خلقت آغاز و تا برپایی حکومت جهانی حق و محو باطل ادامه خواهد داشت. از آنجا که هر دو جبهه حق و باطل از مواضع و اهداف و آرمانهای خود عدول نخواهند کرد، از اینرو درگیری برای حاکمیت حق و حقیقت و توسعه بندگی خدای متعال و در مقابل تلاش برای حاکمیت شیطان و پرستش اهواء، به صورت دائم و همهجانبه ادامه خواهد داشت. موضوع درگیری اصلی این جریان، مسئله عبودیت و استکبار است و جریان تاریخ از همین نقطه آغاز می شود ؛ یعنی یک نظام بر محور انبیاء الهی به دنبال گسترش حقیقت بندگی و عبودیت است و نظام دیگر به دنبال گسترش نفسانیات و تفرعن است؛یعنی در حقیقت، قطب درگیریهای اساسی جهان، درگیری ایمان و کفر است. مهمترین موضوع درگیری و میدان اصلی این نبرد نیز تلاش برای در اختیار گرفتن سرپرستی انسان و جامعه میباشد و تسلط بر ابزار و امکانات و منابع فرع بر این موضوع اصلی است. این درگیری گسترده و در مقیاس تمدنی است. به طور طبیعی هر دوی این نظامها ارزش، اخلاق و عقلانیت خاص خود و سپس قصد تصرف در جهان و ساختن تمدن را دارند؛ یعنی دو مسیر تمدنی در تاریخ شکل میگیرد که یکی تمدن انبیاء و دیگری، تمدن فراعنه است. در واقع انسان در مسیر عبودیت و استکبار خویش، به حضور اراده ها در همدیگر و تجمع اراده ها و ایجاد یک اراده بزرگتر (اراده اجتماعی) و تشکیل جامعه روی آورده است. جریان تاریخی که حول محور انبیاء شکل گرفته است، جامعه مؤمنین را تشکیل داده است و جریان مقابل جامعه فراعنه و کفار را درست کرده است. جامعه مؤمنین توسعه قرب و جامعه غیر موحدین، توسعه ابتهاج به ماده را هدف گذاری نموده اند. این دو مسیری است که در تاریخ وجود داشته است و بعد فرهنگ و سیاست و اقتصاد خودشان را دنبال نموده و به دنبال تسخیر طبیعت، ابزارسازی و تمدن سازی هستند. نکتهی بسیار مهم و حائز اهمیت این است که هیچیک از صفحات تاریخ را نمیتوان خالی از نبرد این دو جبهه به تصویر کشید و مشاهده نمود؛ آنجایی که نیز به ظاهر نبرد و جنگی مشاهده نمیشود، درگیری و جنگ در سطحی دیگر و به شکلی دیگر به صورت جنگ نرم وجود داشتهاند. در این جنگ نرم به جای درگیری سخت و نبرد فیزیکی و استفاده از سلاحهای متداول و متعارف جنگی در هر زمان، از ابزارهای سیاسی و فرهنگی تأثیرگذار بر روح و روان و عواطف و احساسات و تمایلات و فکر و اندیشه انسانی بهره گرفته میشود. در واقع جنگ سخت و رویارویی آشکار نظامی و فیزیکی، مرحله آخر و بعد از درگیریهای اعتقادی و فکری است. این یک حقیقت روشن است مادامی که این دو مکتب در مقابل یکدیگر هستند، امکان صلح پایدار در جهان وجود ندارد؛ یعنی هیچ گاه میان نبی اکرم (ص) و ابلیس که اصل جنگ بین حق و باطل بین این دو می باشد، صلح و آشتی واقع نمی شود. در این نگاه فلسفه تاریخی، سر حلقههای تکامل تاریخ با بعثت انبیاء الهی رقم می خورد و مفهوم تکامل تاریخ هم جز قرب جامعه بشری به پذیرش بیشتر ولایت الهیه و نزدیکی به ظهور وساحت تجلی دولت حقه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیست. بر اساس نگاه قرآنی، آینده تاریخ بشریت آینده روشنی است که در آن جریان حق، ایمان و عبودیت گسترش خواهد یافت. «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ » (سوره مبارکه نور، آیه ۵۵) «خدا به کسانی که از شما ایمان آورده و عمل شایسته انجام دهند وعده فرموده است که آنان را در زمین خلیفه گرداند چنانچه پیشینیانشان را خلیفه کرد و دین پسندیده آنان را بر همه ادیان مسلّط گرداند.»
پایان بخش نخست. ادامه دارد...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]
صفحات پیشنهادی
پیام اساسی اربعین در مفهوم «بازگشت» نهفته است
مهدوی زادگان در اولین پیشنشست تخصصی دومین همایش ملی اربعین پیام اساسی اربعین در مفهوم بازگشت نهفته است شناسهٔ خبر 3765686 - شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱ ۱۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; مهدوی زادگان عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوممفهوم «فلسفه» در برنامه فلسفه برای کودکان/ پاسخی به منتقدان «فبک»
یادداشت مفهوم فلسفه در برنامه فلسفه برای کودکان پاسخی به منتقدان فبک شناسهٔ خبر 3755776 - سهشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸ ۵۶ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; یادداشت پیش رو به بازخوانی مفهوم فلسفه در برنامه فلسفه برای کودکان مبتنی بر آرای لیپمنویژه نامه بررسی ابعاد سیاسی -حقوقی فاجعه منا منتشر شد
به همت روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ویژه نامه بررسی ابعاد سیاسی -حقوقی فاجعه منا منتشر شد شناسهٔ خبر 3768434 - سهشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۵ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; ویژه نامه بررسی ابعاد سیاسی -حقوقی فاجعه منا به همت روابط عمونشست «بازتبیین مفهوم سبک زندگی و سبک زندگی اسلامی» برگزار میشود
به همت منا نشست بازتبیین مفهوم سبک زندگی و سبک زندگی اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3768468 - سهشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶ ۳۴ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; به همت مرکز نوآوری و ایدهپردازی علوم انسانی اسلامی منا نشست علمی با موضوع بازتبیین مفهنرمافزار کتابخانه جامع حج ۳ رونمایی می شود
با سخنرانی سرپرست حجاج ایرانی نرمافزار کتابخانه جامع حج ۳ رونمایی می شود شناسهٔ خبر 3768317 - سهشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۷ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; ویراست سوم نرم افزار کتابخانه جامع حج تولید مشترک حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت ومفهوم شیطان در دعای امام سجاد(ع)/ تناسب کید شیطان با شرایط هر شخص
سیری در صحیفه سجادیه مفهوم شیطان در دعای امام سجاد ع تناسب کید شیطان با شرایط هر شخص شناسهٔ خبر 3769911 - پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹ ۱۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; دریافت 22 MB حجت الاسلام فاطمی نیا گفت شیطان مناسب هر کس مکجبهه جنگ نرم وسیع تر از جنگ عراق علیه ایران است
حداد عادل جبهه جنگ نرم وسیع تر از جنگ عراق علیه ایران است شناسهٔ خبر 3760422 - یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱ ۴۷ جامعه > آموزش و پرورش jwplayer display inline-block; عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت جبهه جنگ نرم که با استفاده از فضای مجازی دنبال می شود وسیع تر از جنگ علیه عررئیس دادگستری گرمسار: روحیه بسیجی قدرت ملت را برای مقابله با جنگ نرم افزایش میدهد
رئیس دادگستری گرمسار روحیه بسیجی قدرت ملت را برای مقابله با جنگ نرم افزایش میدهد رئیس دادگستری شهرستان گرمسار گفت روحیه بسیجی ملت ایران قدرت آنان را برای مقابله با جنگ نرم و سخت دشمنان افزایش میدهد و در وضع فعلی کشور به این روحیه بسیجی نیازمند است به گزارش خبرگزاری فارس از گرمعاون ارتباطات دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان: اصحاب رسانه پیشروان جنگ نرم هستند/ رسانهها نقش مهمی در روشنگ
معاون ارتباطات دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان اصحاب رسانه پیشروان جنگ نرم هستند رسانهها نقش مهمی در روشنگری مردم دارند معاون ارتباطات و امور بینالملل دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان گفت اصحاب رسانه پیشروان جنگ نرم هستند و باید تمام توان خود را برای مقابله با هجمههای نرم دترویج ارزشهای دینی و اخلاقی راه اصولی مبارزه با جنگ نرم است
امام جمعه خمین مطرح کرد ترویج ارزشهای دینی و اخلاقی راه اصولی مبارزه با جنگ نرم است شناسهٔ خبر 3770843 - جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۶ استانها > مرکزی jwplayer display inline-block; خمین- امام جمعه خمین گفت ترویج ارزشهای دینی و اخلاقی در جامعه اصولی ترین روش برای مبار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها