تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844350667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزک کاری جزم اندیشی نظریه دولت مدرن در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از داوود مهدوی زادگان:
بزک کاری جزم اندیشی نظریه دولت مدرن در ایران

مهدوی زادگان


شناسهٔ خبر: 3756793 - سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
دین و اندیشه > سایر

.jwplayer{ display: inline-block; } جامعه شناسی ایران بلکه عموم روشنفکران ایرانی میان انتخاب یکی از دو جزم اندیشی گرفتار آمدند ؛ جزم بر مدرن نامیدن دولت پهلوی یا جزم بر تقدیر تاریخی دولت مدرن در ایران؛ به گزارش خبرگزاری مهر،  حجت الاسلام والمسلمین داوود مهدوی زادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در کانال تلگرامی خود، یادداشتی با عنوان آیا انقلاب اسلامی موجب خروج جامعه شناسی سیاسی ایران از جزم اندیشی در باب نظریه مدرن سازی دولت در ایران شده است یا آن که جزم اندیش تر شده اند؟ منتشر کرده که مشروح آن را در ادامه می خوانید؛ آیا انقلاب اسلامی موجب خروج جامعه شناسی سیاسی ایران از جزم اندیشی در باب نظریه مدرن سازی دولت در ایران شده است یا آن که جزم اندیش تر شده اند؟ قدرت سیاسی بعد گذشت بیست سال از شروع نهضت مشروطه، در نهایت به رضا خان رسید. او توانست دولت جدیدی را بر پاکند که متکی بر سنت سیاسی حکومت های پیشین نبود. رضاخان داعیه تاسیس دولت مدرن را داشت. از این رو بسیاری از ایرانیان تجدد خواه به پشتیبانی نظری دولت رضاخانی در آمدند حتی در نام گزاری این دولت به او کمک کردند و شد " دولت پهلوی ". این دولت علیرغم همه سرکوب گری هایش که شامل نهضت ملی نیز شده بود، از سوی جامعه شناسی ایران به عنوان دولت مدرن شناخته شده بود تا این که به یکباره انقلاب اسلامی به راه افتاد و بساط نظام سلطنتی بر چیده شد. این انقلاب شوک فکری بر جامعه شناسی ایران بود و ظاهرا موجب خروج از جزم اندیشی آنان شد. زیرا بعد انقلاب اسلامی بود که امثال همایون کاتوزیان و حسین بشیریه، دولت پهلوی را دولت شبهه مدرن تفسیر کردند. بلکه گروهی امثال سعید حجاریان بر این باور شدند که اساساً دولت مدرن با انقلاب اسلامی،  آن هم به کمک نظریه ولایت مطلقه فقیه، تاسیس شده است. اما آیا می توان این را خروج از جزم اندیشی در باب دولت در ایران تلقی کرد؟  گمان می کنم این جزم اندیشی همچنان پابرجاست و صورت کار، اندکی فرق کرده است.زیرا نوستالوژی دولت پهلوی  در ادبیات سیاسی روشنفکری ایران کاملاً آشکار است. یک نمونه آن، کارهای اخیر عباس میلانی است. اما تعبیر دولت شبه مدرن برای نظام سلطنتی پهلوی، به خاطر مصون ماندن جامعه‌شناسی و نظریه دولت مدرن در ایران از چالش نظری است که انقلاب اسلامی پدید آورده است. زیرا این انقلاب،مبانی نظریه دولت مدرن را  به چالش کشیده است. ایده تاریخی گری مبنای نظری دولت مدرن است. بر این اساس، وقوع انقلاب اسلامی نقض کننده این ایده است. چگونه ممکن است به دنبال تاسیس دولت مدرن پهلوی، چنین انقلابی اتفاق افتد. از این رو جامعه شناسی ایران بلکه عموم روشنفکران ایرانی میان انتخاب یکی از دو جزم اندیشی گرفتار آمدند ؛ جزم بر مدرن نامیدن دولت پهلوی یا جزم بر تقدیر تاریخی دولت مدرن در ایران؟  ظاهراً آنان جزم اندیشی اول را به نفع جزم اندیشی دوم،  کنار گذاشتند. اما دیر یا زود پی خواهند برد که چاره ای از دست شستن از جزم اندیشی دوم هم ندارند. به هرحال تا وقتی این اتفاق رخ ندهد هیچ روزنه ای برای شکوفایی این علم در ایران وجود ندارد و فقط شاهد بزک کاری جزم اندیشی نظریه دولت مدرن در ایران خواهیم بود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن