تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816705501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چیستی سکولاریسم و سکولاریزاسیون


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
چیستی سکولاریسم و سکولاریزاسیون

سکولاریسم


شناسهٔ خبر: 3748077 - دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } سکولاریسم با توجه به مبانی، اهداف و ویژگی‌ها، از معنای اصطلاحی یکسانی برخوردار نیست و در یک طیف گسترده‌ای بین الحاد و دینداری، معانی گوناگونی یافته است. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام خسروپناه در مورد چیستی سکولاریسم و سکولاریزاسیون است که در ادامه می خوانید. سکولاریزم  در لغت به معنای دنیاپرستی، اعتقاد به اصالت امور دنیوی، غیر دین‌گرایی، نادینی‌گرایی، جدا شدن دین از دنیا، عرفی‌گرایی و دنیویت است. سکولاریزاسیون به معنای دنیوی‏ کردن، جداانگاری دین و دنیا، دین‌زدایی، علمانیت و secular laws به معنای قوانین عرفی، secular literature به معنای ادبیات غیرمعنوی، ادبیات دنیوی وsecular realm به معنای قلمرو عرفی و دنیوی گرفته شده است.  برخی فرهنگ‌ها، سکولاریسم را به معنای تنظیم امور معاش از قبیل تعلیم و تربیت، سیاست، اخلاق و جنبه‏های دیگر زندگی انسانی، بدون در نظرگرفتن خداوند و دین تفسیر کرده‏ اند.  سکولاریسم با توجه به مبانی، اهداف و ویژگی‌ها، از معنای اصطلاحی یکسانی برخوردار نیست و در یک طیف گسترده‌ای بین الحاد و دینداری، معانی گوناگونی یافته است. برخی از طرفداران این اندیشه به حضور دین به عنوان نهادی مستقل از سایر نهادهای اجتماعی، تمایل نشان داده و نقش دین را در حد تنظیم رابطه انسان با خدا تنزّل می‌دهند. گروهی دیگر به شدت با دین به مخالفت پرداخته و درصدد محو کلی آن از صحنه حیات بشری‌اند. مارکس، فروید، راسل و کسانی که دین را افیون ملت‌ها و منشأ بیماری‌های روانی و اجتماعی می‌دانند؛ به این رویکرد گرایش دارند. این دو نگرش، سکولاریسم را به دو دسته خشن و ملایم تقسیم کرده است. سکولاریسم خشن و افراطی با راهبرد دین‌ستیزی پیش می‏رود و حذف دین از صحنه حیات بشری را انگیزه اصلی خویش می‏سازد. سکولاریسم ملایم به محدود ساختن دین در عرصه فردی و شخصی قناعت می ‏ورزد و دین را از حیات اجتماعی تفکیک می‌سازد.  شاینر، تعاریف شش‌گانه سکولاریسم و سکولاریزاسیون را به شرح ذیل بیان می‌کند: ۱- نخستین معنا، مربوط به زوال دین است؛ بدین ترتیب، نمادها و آموزه‏ها و نهادهای مذهبی، حیثیت و اعتبار خودشان را از دست می‏ دهند و در نتیجه، راه برای جامعه بدون دین باز می ‏شود.  ۲- معنای دوم به سازگاری هر چه بیشتر با این جهان مربوط است. به این معنا که در این جهان، توجه آدم‌ها از عوامل فرا طبیعی منفک شده و جلب ضرورت‌های زندگی دنیوی و مسایل آن می‏ شود. بنابراین معنا، علایق گروه‌های مذهبی با علایق گروه‌های غیر مذهبی در هم آمیخته می ‏شوند؛ به گونه‏ای که نمی ‏توان یکی را از دیگری تمییز داد.  ۳- دنیاگرایی در سومین معنا، به معنای جدایی دین و جامعه است. دین در این معنا، به قلمرو خاص خودش عقب می‏ نشیند و منحصر به زندگی خصوصی می‏ شود و خصلتی یک‌سره درونی پیدا می‏ کند و تسلطش را بر هر یک از جنبه ‏های زندگی اجتماعی خارج از قلمرو دین، نشان می‏ دهد.  ۴- دنیاگرایی در معنای چهارم، به معنای جایگزینی صورت‌های مذهبی به جای باورداشت‌ها و نهادهای مذهبی است. در این معنا، دانش، رفتار و نهادهایی که زمانی مبتنی بر قدرت خدایی تصور می ‏شدند به پدیده‌هایی آفریده انسان و تحت مسئولیت او تبدیل می ‏شوند و با «دین انسانی شده» روبرو می ‏شویم.  ۵- دنیاگرایی در معنای پنجم، به معنای سلب تقدس از جهان است. جهان خصلت مقدسش را از دست می ‏دهد و انسان و طبیعت موضوع تبیین علّی عقلانی و دخل و تصرف می ‏شوند. در این جهان، نیروهای فراطبیعی، هیچ نقشی ندارند.  ۶- سرانجام، دنیاگرایی به معنای حرکت از جامعه «مقدس» به جامعه «دنیوی» است. به این ترتیب‌که جامعه هر گونه پای‌بندیش را به ارزش‌ها و عمل‌کردهای سنتی رها می‏ کند و ضمن پذیرش دگرگونی همه تصمیم‌ها و کنش‌هایش را بر یک غایت عقلانی و فایده‌گرایانه انجام می ‏دهد. آشکار است‌که این معنای دنیاگرایی از هر معنای دیگر که تنها به جایگاه دگرگون شده دین در جامعه ارتباط دارد؛ گسترده‏ تر است.  معنای اساسی این اصطلاح همان زوال و شاید ناپدید شدن باورداشت‌ها و نهادهای مذهبی است‌که با معنای نخست، دوم، چهارم و پنجم دنیاگرایی ارتباط دارد.  برخی از نویسندگان، ویژگی‌های سکولاریسم را بدین شرح بیان می‏ کنند: «سکولاریسم، نظامی عقلانی است‌که روابط بین افراد، گروه‌ها و مؤسسات را با دولت بر اساس مبادی و قوانین عمومی، که متضمن تساوی افراد جامعه در قبال آن است؛ تنظیم می‏کند و مهمترین شاخصه‏ های آن عبارتند از: ۱) جدایی دین از دولت، ۲) طرد قوم‌گرایی و طایفه‌گری سیاسی، ۳)برقراری مساوات بین افراد ملت، علی‌رغم اختلاف دینی محاکم مدنی عمومی که آن را تضمین می‏کنند، ۴) تساوی بین زن و مرد در قانون و احوال شخصی و اینکه فرد بر اساس قوانین دینی یا مدنی یا هر دو می‏تواند ازدواج کند، ۵) منشأ قانون گذاری جامعه است‌که بر اساس نیازها و مشکلات، قانون وضع می‏ کند، ۶) حاکمیت و مشروعیت حکومت از ملت است،  ۷) منزلت داشتن فرهنگ علمی و عقلانی، ۸) به رسمیت شناختن حقوق مذاهب و قومیت ‏های دینی گوناگون، ۹) آزادی دین از سیطره دولت و دولت از سیره دین. 
 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن