تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826873077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب«امر روزمره در جامعه‌ پساانقلابی» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: معرفی کتاب؛
کتاب«امر روزمره در جامعه‌ پساانقلابی» منتشر شد

امر روزمره


شناسهٔ خبر: 3733329 - شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
دین و اندیشه > اندیشکده ها

.jwplayer{ display: inline-block; } کتاب «امر روزمره در جامعه‌ پساانقلابی» نوشته عباس کاظمی به همت نشر فرهنگ جاوید منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «امر روزمره در جامعه‌ پساانقلابی» نوشته‌ عباس کاظمی تجربه‌های متفاوتی را از جامعه‌ ایرانی پس از انقلاب منعکس می‌کند. بنا به نوشته‌ مؤلف «هدف صرفاً روایت نسلی از رویدادهای زندگی روزمره نیست، بلکه مقصود به‌کارگیری زبان روزمره برای مخاطبانی خارج از حوزه‌ علوم اجتماعی است.» عباس کاظمی می‌نویسد: «مایل بودم که زندگی روزمره را نه صرفاً از طریق مناسبات میان انسان‌ها، بلکه در سطحی وسیع‌تر، یعنی دنیای مشترک انسان‌ها و ناانسان‌ها ببینم و در عین حال، نگاه خود را بر نادیدنی‌های یا ناچیزها متمرکز کنم. برخی از این پاره‌نوشته‌ها - به‌خصوص فصلِ زندگی سیاسی اشیاء ـ تلاش می‌کنند به باستان‌شناسی فرهنگی بپردازند. رجوع به لایه‌های گذشته ـ و حتی امروز ـ و کاویدن خاک و زباله‌ها برای اشیا یا موضوع‌هایی که در مرز میان ارزش و بی‌ارزش بودنْ زندگی می‌کنند، نوعی تاریخ‌نگاری انتقادی فرهنگ و زندگی روزمره که تلاش دارد جامعه را نه از سطح کلان (ساختارهای رسمی) بلکه از سطوح جزئی و پیش‌پاافتاده‌ی زندگی روزمره روایت کند. اما باستان‌شناسی فرهنگی چیست؟ کاظمی در توضیح این اصطلاح می‌نویسد: «باستان‌شناسی فرهنگی مفهومی است که به شکل استعاری در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است. مقصود از باستان‌شناسی فرهنگی نوعی نگاه کاوشگرانه در دل زندگی روزمره و حفاری عناصر فرهنگی در دل گذشته‌ نه‌چندان دور و حتی در بطن حیات امروز است. بیش از هر چیز این کتاب سودای آن دارد که تاریخ را از زاویه‌های به‌ظاهر بی‌اهمیت‌تر زندگی روزمره روایت کند. بدین‌ ترتیب شکل دیگری از تاریخ برای ما آشکار می‌شود که در حال فراموشی است. کار ما بازگرداندن آن خاطرات و ارائه‌ی نگاهی متفاوت برای استفاده از آن‌ها در زمان حال است. در همین هنگامه است که بنیامین و ایده‌ی زباله‌جمع‌کنِ او به کمک می‌آید: بازیافت‌پذیرکردنِ آت‌وآشغال‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته‌ی رویدادها، خاطرات و اشیا. نویسنده معتقد است: سودمندی مطالعه‌ انتقادی زندگی روزمره، تأمل در لایه‌های فراموش‌شده‌ی زندگی و مرئی‌ساختن امر نامرئی یا به تعبیر دقیق‌تر برانگیختن چیزها از گور است. در فرهنگ مذهبی ما، روز محشر روز برانگیختن از دل گورها است... به‌سخن درآوردن چیزهایی که روزگاری است زباله شده‌اند، نوعی روش انتقادی برای فهم زندگی روزمره است. همین که جهانِ خاموشِ چیزها را بیدار می‌کنید، دنیای زندگان به لرزه درمی‌آید و سکوت و آرامش آن آشفته می‌شود. کافی است به تعبیر بنیامین نشان دهید، صدا دهید و به سخن آورید... یکی از مهم‌ترین کارهایی که جامعه‌شناس در هر سطحی می‌تواند انجام دهد، تغییر نگاه و زاویه‌ی دید مردم است... بینش جامعه‌شناختی نه تلاش برای نظریه‌پردازی ونه بیان پیچیده‌ واقعیت‌های زندگی برای مبهوت کردن مردم کوچه و بازار، بلکه به معنای بازکردن پنجره‌تی برای نگاه‌های متفاوت، متکثر کردن چشم‌انداز مردم و تیزبین کردن آن‌ها است. «امر روزمره در جامعه‌ پساانقلابی» در سه بخش نوشته شده است. عنوان بخش‌ها به شرح زیر است: فرهنگ امر مادی و زندگی روزمره؛ زندگی سیاسی اشیا در ایران انقلابی؛ جامعه‌ پساانقلابی. در بخش نخست موارد زیر بررسی می‌شود: زندگی اجتماعی اشیا؛ زندگی‌نامه‌ فرهنگی اشیا؛ نظریه‌ی اشیا؛ به سوی مطالعات فرهنگ مادی در زندگی روزمره. فصل دوم به این موارد می‌پردازد: پیکان و توده‌وار شدن زندگی شهری در دهه‌ ۱۳۶۰؛ تجربه‌ صف در دهه‌ی ۱۳۶۰؛ دیوار: درباره‌ی نقاشی‌های طبیعت روی دیوارهای تهران؛ مصرف ویدئو و زندگی روزمره در دهه‌ ۱۳۶۰؛ زندگی لباس‌های جین در دهه‌ ۱۳۶۰؛ کراوات این شیطان کوچک. تمرکز فصل سوم هم بر نکات زیر است: گذار از جامعه‌ انقلابی به جامعه‌ مصرفی؛ جامعه‌ی جدایی؛ خانه در جامعه‌ پساانقلابی؛ از زندگی روزمره‌ی زیرزمینی تا برج‌نشینی؛ ایدئولوژیک شدن شادی در ایران؛ خشونت در زندگی روزمره؛ اخلاق مذهبی و روحیه‌ کنکوری: کنکوری شدن زندگی روزمره؛ فساد طبقه‌ متوسط: تأملی در صفحه‌ اینستاگرامِ بچه‌پولدارهای تهرانی ضمائم کتاب نیز عبارتند از: ایماژ پیرزن خیابان‌نشین؛ زیباشناختی‌کردن ابژه‌های نسل انقلاب؛ انقلاب در انقلاب: نشانه‌شناسی بیلبورد گاج در میدان انقلاب. «امر روزمره در جامعه‌ی پساانقلابی» را نشر فرهنگ جاوید در ۲۴۷ صفحه و به قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر کرده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن