واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: امروزه متاسفانه شبهات زیادی در مورد دین و آموزه های آن مطرح بوده و بعضا به روایات شفاهی رسیده از پیامبر(ص) و اهل بیت و یا گزارشات تاریخی موجود در کتب تاریخی مختلف ، استدلال میشود که بدون بررسی اعتبار اسناد آنها ، در همه فضاهای مجازی در حال گسترش و پخش است .
خطبه حضرت علی (ع)امروزه متاسفانه شبهات زیادی در مورد دین و آموزه های آن مطرح بوده و بعضا به روایات شفاهی رسیده از پیامبر(ص) و اهل بیت و یا گزارشات تاریخی موجود در کتب تاریخی مختلف ، استدلال میشود که بدون بررسی اعتبار اسناد آنها ، در همه فضاهای مجازی در حال گسترش و پخش است .آنچه که عقل انسانی حکم میکند و از پیامبر و اهل بیت (ع) نیز به ما رسیده است ، برای بررسی صحت و اعتبار روایات مذکور دو راه بیشتر وجود ندارد :۱ اعتبار زنجیره راویان روایت تا پیامبر(ص) و یا امام(ع)۲ تطبیق روایت با مضامین قرآنپیامبر(ص) فرمودند :ای مردم : هر حدیثی از من نقل کردند و مطابق قرآن بود ، اعتراف میکنم که مال من است . در غیر اینصورت از من نبوده و نسبت دروغ به من بسته اند . ۱تذکر : شرط دوم ، در هر حال باید مورد عنایت قرار گیرد ، حتی اگر سلسله راویان حدیث ، به ما درست رسیده باشند ، چرا که آنهایی که در جعل احادیث خبره شده بودند ، قطعا در جعل سلسله راویان احادیث ، بیشترین همت را برای تثبیت آنها بکار برده اند .یکی از خطبه هایی که در نهج البلاغه ، به امام علی(ع) نسبت داده شده ، خطبه ایست که ایشان بعد جنگ جمل ، برای مردم ایراد کرده و بشرح ذیل ، زنان را ناقص العقل قلمداد کرده است :" ای مردم، زنها از لحاظ ایمان و ارث و خرد کم بهره هستند ، ۲ ـ اما نقصان ایمانشان بجهت نماز نخواندن و روزه نگرفتن در روزهای حیض است، ۳ـ و جهت نقصان خودشان این است که (در اسلام) گواهی دو زن به جای گواهی یک مرد است ، ۴ـ و از جهت نقصان نصیب و بهره هم ارث آنها نصف ارث مردان می باشد، ۵ـ پس از زنهای بد پرهیز کنید، و از خوبانشان برحذر باشید، ۶ـ و در گفتار و کردار پسندیده از آنها پیروی نکنید، تا در گفتار و کردار ناشایسته طمع نکنند ." ۲برای بررسی صحت خطبه فوق ، کافیست که واکاوی درستی در اسناد و تطابق مضمونی آن با قرآن انجام شده و به جعلی بودن آن ، پی برد .۱ بررسی صحت اسناد خطبهروایت فوق به صورت کامل و یا در برخی منابع بصورت ناقص و صرفا عبارت « ان النساء نواقص العقول » در منابع مختلف روایی آمده که در تمامی منابع فوق روایت مذکور بصورت مرسل ۳ یا مرفوع ۴ وارد شده است و در یکی از منابع نیز در سلسله سند آن ابوطالب مکی دیده میشود که دچار جنون گردیده بود و قابل اعتماد نیست .۲ عرضه روایت به قران کریمآیات قرآن کریم چه در مقام خلقت زن و مرد ، چه در مقام بیان مسئولیت ، چه در مقام مراتب ایمان و پذیرش عمل ، چه در مقام بیان کرامت انسانی ، چه در مقام بیان اغواء و فریب خوردن و گمراهی از حق و چه در مقام ارائه الگو و نمونه ایمانی ، زن و مرد را بصورت مساوی در کنار هم قرار داده و هنگام مراجعه به قرآن کریم و تلاوت این کتاب شریف و الهی ، هیچ تفاوتی از جهات مذکور میان زن و مرد دیده نمی شود : مقام خلقت: « یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا... ۵ مقام بیان مسئولیت: « إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ وَ الْمُوْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْقَانِتَاتِ وَ الصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَ الصَّابِرِینَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِینَ وَ الْخَاشِعَاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّآئِمِینَ وَ الصَّآئِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیراً وَ الذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً . ۶ مقام ایمان و پذیرش عمل: « وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّلِحَتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیراً . ۷ مقام بیان کرامت انسانی: « یَآ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ . ۸و آیات متعدد دیگر از جمله بقره آیات ۳۵ و ۳۶ ، تحریم آیات ۱۱ و ۱۲ .لذا بر اساس آیات قرآن ، تفاوتی در ایمان و مسئولیت پذیری و کرامت انسانی و یا بالعکس فریب و گمراهی، میان زن و مرد دیده نمی شود و هرجا صحبت از کوتاهی در انجام مسئولیت یا گمراهی است، مساله دو سویه و بر زن و مرد اطلاق دارد و جنسیت بر اساس آیات قرآن کریم در ایمان و یا گمراهی افراد نقشی ندارد و بالعکس در آیات قرآن کریم تصریح شده است که نفس انسانی مخاطب تقوا و فجور است نه جنسیت:« وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا * قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا * وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا » ۹نظر مرحوم آیه اله دکنر صادقی تهرانی :این که در بعضی منابع (منسوب به امیرالمؤمنین ع) آمده است: « زنان ناقص الإیمان هستند؛ چون در ایّام حیض نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند »، جعلی می باشد؛ زیرا نماز نخواندن و روزه نگرفتن در ایّام حیض ، اطاعت از اوامر الهی است، و این یعنی کمال ایمان، نه نقص ایمان . و در یک کلام :آنچه که از آیات قران بر می آید ، هیچگونه اهانت و یا ارزش درجه دومی برای زن بدست نمی آید و از طرف دیگر امام علی(ع) که به اقرار همه بزرگان دو فرقه مسلمان ، از مومن ترین مردم به قرآن بوده و بر اساس حدیث ثقلین ، از معتبرترین شارحان دین و کتاب خدا بوده است ، هیچگاه ، سخنی مخالف مضامین و اصول قرآنی به زبان نیاورده ، و یا از آیات قرآن در جهت تحقیر جنس زن استفاده ننموده است . زیرنویسها : ۱- أیها الناس ما جاءکم عنی یوافق کتاب الله فأنا قلته و ما جاءکم یخالف کتاب الله فلم أقله ۸۶۰ نهج الفصاحه و وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۷۹، ح ۱۵ ۲- معاشر الناس، ان النساء نواقص الایمان، نواقص الحظوظ، نواقص العقول، ۲ـ فاما نقصان ایمانهن فقعودهن عن الصلوة والصیام فی ایام حیضهن، ۳ـ و اما نقصان عقولهن فشهادة أمرأتین کشهادة الرجل الواحد ۴ـ و اما نقصان حظوظهن فمواریثهن علی الانصاف من مواریث الرجال، ۵ـ فاتقوا شرار النساء، و کونوا من خیارهن علی حذرٍ، ۶ـ ولا تطیعوهن فی المعروف حتی لایطمعن فی المنکر.» خطبه ۷۹ نهجالبلاغه ۳- حدیث مرسل- اصطلاحی در علم درایه و- حدیثی است که راوی، آن را از معصوم نشنیده، لیکن بدون واسطه از وی نقل کرده باشد و یا با واسطه نقل کرده، امّا واسطه را فراموش کرده و به فراموشی تصریح نموده و یا از روی عمد یا سهو آن را نیاورده باشد و یا واسطه را با ابهام ذکر کرده باشد، مانند تعبیر «عن رجلٍ» یا «عَن بعض اصحابنا» ( نهایة الدرایة (سیدحسن صدر)ص۱۸۹ ) ۴- حدیثی که یک- یا بیشتر از یک- راوی آن از میانه یا آخر سند آن افتاده باشد . ( نهایة الدرایة (سیدحسن صدر) ص۱۸۲-۱۸۳. ) ۵- نساء ، آیه ۱ (ای مردم بترسید از آن خدایی که شما را از نفس واحد آفرید و جفت او را از آن [ از همان نفس ] خلق کرد. ) ۶- احزاب، آیه ۳۵ (مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادت پیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقهدهنده و مردان و زنان روزه دار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانی که خدا را فراوان یاد می کنند خدا برای [همه] آنان آمرزشی و پاداشی بزرگ فراهم ساخته است.» ) ۷- نساء ، آیه ۱۲۴ (و هر کس کارهای شایسته انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، در حالی که مؤمن باشد پس آنان به بهشت وارد می شوند و کمترین ستمی به آنان نمی شود. ) ۸- حجرات ، آیه ۱۳ ۹- شمس ، آیات ۷-۱۰آفتابمطالب مرتبط :راهكارهای نهج البلاغه برای تربیت کودکان صالحچگونگی مرگ از دیدگاه نهج البلاغهگردآورنده نهج البلاغه را بشناسیمدیدگاه نهج البلاغه در مورد بلوغ چیست؟برادر و خواهر قرآن چه كتاب هاي هستند؟
مطالب پیشنهادی
گزارش تصویری اعمال زیبایی برای جوانسازی و زیبایی صورت
ست های زیبای لباس زیر و لباس شب زنانه !! + تصاویر
راز داشتن ابروهای زیبا + تصاویر
برای ماه عسل های رویایی به کجا سفر کنید ؟ !
دوشنبه 11 مرداد 1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]