محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827449544
آیا فلسفهورزی بدون مسئلهمندی ممکن است؟/ نسبت فلسفه با مسائل روز
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحلیلی مهر؛
آیا فلسفهورزی بدون مسئلهمندی ممکن است؟/ نسبت فلسفه با مسائل روز
شناسهٔ خبر: 3692141 - یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } آیا فلسفه بدون داشتن مسئله، محقق میشود؟ شرط امکان تفکر فلسفی چیست؟ اساساً فلسفه چگونه آغاز میشود؟ خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-ساغر ترابی: آیا فلسفه بدون داشتن مسئله، محقق میشود؟ شرط امکان تفکر فلسفی چیست؟ به عقبتر برمیگردیم. فلسفه چگونه آغاز میشود؟ محمدرضا بهشتی در نشست «بازتاب اندیشه های فلسفی در آثار هنری» اشاره میکند که فلسفه از نمیدانم آغاز میشود. به گفته او، «سقراط در پاسخ به جوانی که می گوید میخواهم بروم علیه پدرم در دادگاه شهادت بدهم، می گوید آیا پدرت خلاف عدالت رفتار کرده است؟ او این سوال را تا آنجا پیش می برد تا جایی که فرد به نمیدانم میرسد. چون تا جایی که میدانیم، به سراغ سؤال نمی رویم و فلسفه از اینجا آغاز می شود و اصولا سؤال فلسفی این گونه آغاز می شود که بگوییم نمی دانیم.» وی در سخنرانی دیگری با عنوان«حیرت، آغاز و انجام فلسفه» که در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شده بود اشاره کرد:«آرخه یا سرآغاز فلسفه، «حیرت» است.» او ادامه میدهد «اگر پرسشی واجد مؤلفه حیرت نباشد آن پرسش دیگر فلسفی نیست بلکه میتواند ذیل مقوله علم در معنای دانش(science) قرار بگیرد.» منظور از این حیرت چیست؟ بهشتی در ادامه سخنانش اشاره میکند: «حیرت به معنای آن است که مسئلهای بداهت قبلی خود را برای فرد از دست بدهد و تبدیل به یک دغدغه شود.» وی البته به تفاوت آغاز فلسفه در دوران باستان و دوران جدید اشاره میکند: «از دیگر تفاوتهای فلسفه قدیم و جدید این است که سرآغاز فلسفه جدید «شک» است نه «حیرت». وی در ادامه به تفاوت شک و حیرت میپردازد: «حیرت به معنای آن است که مسئلهای بداهت قبلی خود را برای فرد از دست بدهد و تبدیل به یک دغدغه شود. اما هدف از ارائه شک نائل آمدن به یقین و رهایی از بی اطمینانی است.» در نتیجه حیرت فلسفی که در نتیجه مواجههای انضمامی با عالم رخ داده و مسئلهای عینی به این حیرت دامن زده، شکل میگیرد و فلسفه آغاز میشود. فلسفه اصیل، مسئلهمند است و با جامعه و فرهنگ برآمده از آن نسبت دارد. در خلا شکل نمیگیرد و حیات گلخانهای ندارد. کسانی که فلسفه را در نسبت با واقعیت و انضمامیت و مسئلهمندی آن درک نمیکنند حیات فلسفه را به مخاطره میاندازند. به قول رضا داوری اردکانی در مقدمه «تمدن و تفکر غربی»، «وقتی بدون مسئله و به طور تصنعی به فلسفه و فلسفهبافی رویآورده شود آشوب بیشتر میشود و چه بسا کار به حماقت و مضحکه بکشد.» در چنین شرایطی که فلسفه قرار بوده آشوب را به نظم و وحدت برساند خود به این تلاطم و بینظمی دامن میزند. سید حمید طالب زاده، استاد دانشگاه تهران در میزگرد روز جهانی فلسفه اعتراض میکند که: «مسئله ما چیست؟ باید به مسئله خود بپردازیم، مسئله ما این است که فلسفه کجای زندگی ما قرار دارد، این همه فارغالتحصیل فلسفه به چه کار میآید؟» سعید زیباکلام دیگر استاد دانشگاه تهران نیز در همین راستا در گفتگو با طلیعه علوم انسانی(۷ تیر ۱۳۹۴) در اعتراض به عدم کارآمدی فارغ التحصیلان فلسفه در حل مسائل جامعه اشاره میکند که: «این بچهها که فارغ التحصیل میشوند چه تاثیری در جامعه دارند؟ اجازه بدهید استطرادی کنم. گاهی اوقات که زمینه فراهم باشد از برخی از دانشجویان و استادان رشتههای علوماجتماعی و انسانی میپرسم شما چرا راجع به مذاکرات هستهای جاری چیزی نمیگویید و نمینویسید، خواه موافق و خواه مخالف؟ و واکنش نوعاً حاکی از وادادگی، بیانگیزگی، ندانمکاری و سردرگمی است.» وی در ادامه اینگونه میپرسد: «چرا عموم کارشناسان و کارشناسان ارشد و حتی اساتید ما در حوزه علوماجتماعی نوعاً نسبت به پدیدارهای اجتماعی و انسانی جامعه ایران عقیم و سترون و حیران به نظر میآیند؟ اگر از عموم آنها سؤال کنیم تنی چند از فحول و ستارگان رشته و حوزه تخصصی شان را نام برده، نام برخی از مهمترین آثارشان را ذکر کنند و بالاخره برخی از مهمترین آموزهها و نظرات ویژهی آنها را نام ببرند، نوعاً به سهولت این کار را گاه به همراه تاریخ و محل تولد و نیز تاریخ مرگ آنها انجام میدهند؛ اما اگر از آنها سؤال شود ربط آن خواندهها به مسائل جامعه ایران چیست و یا چگونه میتوان از آن مطالعات در جهت حل معضلات و حاجات جامعه ایران استفاده کرد مبهوت و سردرگم میشوند.» زیباکلام علت این را در دانستن انبوهی از مطالب در هر یک از رشتههای علوم انسانیـ اجتماعی بدون دانستن خاستگاه طرح آنها و چرایی طرح آنها میداند و اشاره میکند که «معطوف نبودن آن مطالب به حل مسائل و حاجات و آلام و آرمانها، مانند ریختن اطلاعات انبوهی در یک سی دی است.» او در نهایت آب پاکی را بر دستان متولیان امر میریزد که «اگر از آن سی دی برای فهم و شناخت و رفع آلام و تحقق آمال و آرمانها آبی میتواند گرم شود از ارتش عظیم دانشآموختگان دانشگاهی و جدیداً حوزوی نیز چنین خواهد شد. گویی دانشگاههای ما و اخیراً حوزههای مقلد دانشگاه ما اساساً و بنیاناً برای نقل و انتقال مطالب ساخته شدهاند نه برای فکرکردن و اندیشیدن برای یافتن راهحل معضلات و حاجات مان.» او برای حل این معضل پیشنهاد میدهد که ما بنشینیم و از نو درباره خاستگاه و یا، به تعبیری دیگر، فلسفهی وجودی دانشگاه و مؤسسات مشابه فکر کنیم و بنای جدیدی را متناسب با حاجات و انتظارات جدید و آمال و آرمان های جدید پی افکنیم. او توضیح میدهد که «و مرادم هم از جدید، در اینجا، به طور مشخص و صریح انقلاب اسلامی شکوهمند و عظیم ایران است، با همه کاستیها و خطاها و جفاها و جهالتهای ریز و بعضاً درشتی که در این سالهای متمادی در آن و به نام آن رخ داده است.» زیباکلام، مسئله اکنون و اینجای ایران را انقلاب اسلامی و تحولات فکری و فرهنگی ناشی از آن میداند و فیلسوفی را که توان اندیشیدن به انقلاب اسلامی ندارد را عقیم و بیثمر توصیف می کند. این الگو در انقلابهای دیگر دنیا تکرار شده به طور مثال یکی از اصلیترین دغدغههای فیلسوف بزرگی چون هگل، انقلاب فرانسه است و از چنین خاستگاهی به طرح مباحث عظیم خود در پدیدارشناسی و منطق و فلسفه حق میپردازد. در همین زمینه علی اصغر مصلح، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در همایش «فلسفه و عرفان اسلامی در عالم معاصر» اذعان میدارد که «ما در عالم پسانیچه ای هستیم. ما در عالم پساکانتی و پساهگلی هستیم. فلسفه در همه فرهنگ ها حاصل مواجهه عقل با مسئله زمان است. به تعبیر هگل فلسفه مفهومی شدن زمانه اش است. فلسفه اگر بخواهد تاثیر ببخشد باید با مسائل زمانه درگیر شده باشد.» او در ادامه به برخی مسائل چون قدرت، دیگری و آینده اشاره میکند و به عدم طرح این مسائل در فلسفه و عرفان اسلامی معترض میشود. او «بازاندیشی» را به عنوان راهی برای توانمند کردن فلسفه اسلامی در فکر کردن به مسائل اکنون میداند. بنا به تعریف وی «بازاندیشی کوششی برای پاسخ به پرسشی است که در اندیشه گذشته رخ داده است. به عنوان مثال یکی از پرسش های زمان ما «دیگری» است. فارابی، ابن سینا، ملاصدرا، ابن عربی و... به طور مستقیم به موضوع دیگری نپرداخته اند. اما ما می کوشیم با طرح پرسش دیگری در فضای فکر ابن عربی پاسخی دریافت کنیم.» او گره خوردن فلسفه با مسئله را راهی به سوی آینده میداند و توضیح میدهد که «من با تعلقی که به فرهنگ ایرانی اسلامی دارم پرسش ها را به متفکران عرضه می کنم. من به گذشته رجوع می کنم ولی این برای باقی ماندن در گذشته نیست. اگر راهی به آینده باشد باید بر پایه گذشته باشد. لذا با رجوع به گذشته و طرح پرسش حال راهی برای آینده می یابم.» نصرالله حکمت، عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی نیز در پاسخ به این پرسش خبرگزاری مهر که آیا فلسفه اسلامی در وضعیت حاضر قابلیت پاسخگویی به مسائل جدید جامعه را دارد یا خیر، گفته: «فلسفه اسلامی در دوران ما در وضعیت انجماد قرار دارد. باید تلاش کنیم، انجماد فلسفه اسلامی شکسته شود.» حکمت در ادامه به قداستبخشی به فلسفه معترض شده و تصریح کرده: «فلسفه قداست پیدا کرده و منجمد شده و رابطه اش با مسائل قطع شده است. فلسفه، اگر از حالت قداست خارج شود و به طرح پرسش و تأمل درباره پرسشها تبدیل شود، طبعاً با پرسشهای امروز ما هم ارتباط برقرار میکند. پس اگر ما بخواهیم این انجمادها را بشکنیم و فلسفه را به دنیای امروزمان و مشکلات آن برگردانیم، باید حوزهاش را از حوزه دیانت خارج کنیم و آن را به عنوان امری که متعلق به تعقل و تفکر بشر است، در نظر بگیریم.» او همچنین معتقد است که ما نیازمند بحث مسألهشناسی هستیم. باید بدانیم که مسأله روز یعنی چه؟ آیا امروز مسألهای داریم که پیشینه نداشته باشد؟ در ادامه او تأکید و تصریح دارد که «یکی از کاستیهای جدی کتابهای فلسفه اسلامی بیتوجهی به تاریخ شکل گیر اندیشهها و آرای فلسفی بوده است. بیشتر فیلسوفان مباحث را طوری مطرح کردهاند که گویا همواره به همین شکل بودهاند و هیچ تحولی در آنها صورت نگرفته است. این دشواری و بی زمانی از متون تحقیقی به متون تعلیمی راه یافته و دانشجویان را از دستیابی به تصویر روشن مباحث دور می سازد.» با توجه به مباحث مطرح شده میتوان گفت، فلسفه، هم تاریخ فلسفه است و هم اندیشه ورزی و هم نسبت وثیقی با امروز و الآن ما دارد. هم ماده اندیشه می خواهد که بخشی از آن با تاریخی خواندن فلسفه حاصل میشود و هم صورت، که توانایی تفکر عمیق و ضابطهمند و تربیتشده نمود آن است و هم غایتی که در مسئلهمندی خود را نشان میدهد. فقدان هر کدام راه به ناکجاآباد می برد و به فلسفه توسط شبهفلسفه از پشت و روبرو خنجر میزند. اینجاست که باید تمسک جست به این قول فیض کاشانی با احترام به همه استادان و جریانهایی که حقیقتا فلسفه میورزند: شد مضامین در میان اهل معنی مبتذل/ تازه گوئی کو که آرد فکرش از ابکار حرف؟
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]
صفحات پیشنهادی
گزارش تمرین استقلال؛ بی تفاوتی هواداران نسبت به جدایی شهباززاده در روزی که عنایتی با فوتبال وداع کرد! - شبکه ا
مهاجم پیشین تیم فوتبال استقلال در تمرین امروز پنجشنبه این تیم اعلام کرد قصد دارد از دنیای فوتبال خداحافظی کند طرفداری- تمرین امروز تیم فوتبال استقلال از ساعت 19 در کمپ باشگاه استقلال و با حضور 800 هوادار برگزار شد هواداران استقلال بنر بزرگی از منصوریان در محل تمرین نصب کردهآرمان انقلاب اسلامی، اسلام بدون مرز است - روز قدس فریاد عدالت خواهی عالم به گوش مستکبران خواهد رسید - هشدار نی
امیرحسین قاضی زاده هاشمی امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مشهد با تاکید بر اهمیت روز قدس اظهار داشت با توجه به شرایط موجود در کشورهای منطقه امسال نیز مانند هرسال در راهپیمایی روز قدس شرکت خواهیم کرد وی با اشاره به اینکه استکبار جهانی همه تلاش خود را انجام می دهد تادعای روز شانزدهم ماه رمضان +شرح دعا
شرح دعای روز شانزدهم ماه رمضان شرح دعای روز شانزدهم ماه رمضان اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ و جَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ و أوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الی دارِ القَرارِ بالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمینخدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان و دورم دار در آن از رفادعای روز پانزدهم ماه رمضان +شرح دعا
شرح دعای روز پانزدهم ماه رمضان شرح دعای روز پانزدهم ماه رمضاناللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَهَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَهِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفینخدایا روزی کن مرا در آن فرمان برداری فروتنان و بگشا سینهام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت ای امان ترسآرمان انقلاب اسلامی، اسلام بدون مرز است - روز قدس فریاد عدالت خواهی عالم به گوش مستکبران خواهد رسید - سایت خبر
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس آرمان انقلاب اسلامی اسلام بدون مرز است روز قدس فریاد عدالت خواهی عالم به گوش مستکبران خواهد رسید امیرحسین قاضی زاده هاشمی امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مشهد با تاکید بر اهمیت روز قدس اظهار داشت با توجه به شرایط موجود در کشورهای مرئیس انجمن اقتصاد کشاورزی: اقتصاد کشاورزی بدون بهرهگیری از توان علمی غیرممکن است
رئیس انجمن اقتصاد کشاورزی اقتصاد کشاورزی بدون بهرهگیری از توان علمی غیرممکن است رئیس انجمن اقتصاد کشاورزی گفت انتقال اقتصاد کشاورزی و آسیبپذیر فعلی به اقتصادی تابآور بدون بهرهگیری از توان علمی مجموعه عظیم دانشجویان و دانشگاهیان غیرممکن است به گزارش خبرگزاری فارس از ماهانآیین بزرگداشت روز قدس در سراسر جهان برگزار شد
همگام با مسلمانان آزادیخواه آیین بزرگداشت روز قدس در سراسر جهان برگزار شد شناسهٔ خبر 3700611 - شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; نمایندگیهای فرهنگی کشورمان در اقصی نقاط جهان همگام با مسلمانان آزادیخواه آیین روز جهانکتاب«مسائل و مفاهیم زیباشناسی کانت» منتشر شد
معرفی کتاب کتاب مسائل و مفاهیم زیباشناسی کانت منتشر شد شناسهٔ خبر 3692610 - چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; کتاب مسائل و مفاهیم کلیدی زیباشناسی کانت به همت انتشارات حکمت چاپ و روانه بازار نشر شد به گزارش خبرنگاردعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان +شرح دعا
شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ اِلى مَرْضاتِكَ دَلیلاً خدایا برایم در این ماه دلیلى به موجبات خوشنودى خود مقرر فرماوَلا تَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ فیهِ عَلَىَّ سَبیلاًدعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان +شرح دعا
شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ ای خدا در این روز بهره مرا از برکاتش وافر گردانوَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَی خَیْرَاتِهِ و به سوی خیرات-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها