محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827212711
چرا حکومت امام مهدی(عج) را حکومت مستضعفان می نامند؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جمعه های انتظار؛
چرا حکومت امام مهدی(عج) را حکومت مستضعفان می نامند؟
شناسهٔ خبر: 3699696 - جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
.jwplayer{ display: inline-block; } براى اجراى عدالت راستين، حاكميت فرودستان محروم ضرورت دارد، زيرا كه در تمامى دوران گذشتۀ تاريخ مورد اصلى ظلم و بىعدالتى، طبقات محروم بودهاند. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: با ظهور حضرت حجت(ع) طبق وعده الهی، مستضعفان، حاکمیت و حکومت را بر دست خواهند گرفت و حاکم مستضعفان امامی خواهد بود که به امر الهی قرنها در پرده غیبت و منتظر اجرای احکام و اوامر الهی برای تحقق حکومت مستضعفان است. اما مستضعف به چه معناست؟ واژه «مستضعف» ازماده «ضعف» است، اما چون به باب استفعال برده شده به معنی کسی است که اورا به ضعف کشانده اند و دربند و زنجیرکرده اند. به تعبیر دیگر مستضعف کسی نیست که ضعیف و ناتوان و فاقد قدرت و نیرو باشد. مستضعف کسی است که نیروهای بالفعل و بالقوه دارد، اما از ناحیه ظالمان و جباران سخت در فشار قرار گرفته، ولی با این حال در برابر بند و زنجیر که به دست و پای او نهاده اند ساکت و تسلیم نیست و پیوسته تلاش می کند که زنجیرها را بشکند و آزاد شود، دست جباران و ستمگران را کوتاه سازد و آئین حق و عدالت را برپا کند. همچنین اگر بشر به وظیفه خود در قبال امامت عمل نکند، پدیده «استضعاف امامت» پیش می آید. استضعاف امامت یعنی تضعیف امامت و بی یاور گذاشتن آن. آن گاه که جامعه ای جریان امامت را تنها گذارد و منطق آن را نپذیرد و آن را در اقلیت قرار دهد و به انزوا سوق دهد، گفته می شود که امامت را تضعیف کرده اند. استضعاف امامت، کاهش نقش آن در جامعه و به طور مشخص کنار گذاشتن آن از جریان حکومت و حاکمیت می باشد. ره آورد استضعاف امامت دو چیز بوده است: اول «خانه نشینی امام» و دوم «غیبت امام» بر همین اساس می توان این مقطع از تاریخ امامت را به دو دوره خانه نشینی و غیبت تقسیم کرد. دوره اول یعنی خانه نشینی امام، تا پیش از آخرین امام است و دوره غیبت، مربوط به امام آخرین. در مکتب اسلام تعداد امام، معین و محدود است، از این رو در آخرین امام، پدیده خانه نشینی که نهایت آن شهادت است رخ نمی دهد، بلکه برای وضعیت آخرین امام، تدبیر خداوند متعال غیبت و سپس ظهور است.»(۱) در قرآن در چند آیه از واژه مستضعف استفاده شده است، ازجمله؛ «وَ أَوْرَثْنَا اَلْقَوْمَ اَلَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ اَلْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا اَلَّتِي بارَكْنا فِيها وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ اَلْحُسْنى عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما كانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما كانُوا يَعْرِشُونَ»(۲) خاوران و باختران زمين را، كه به آنها بركت داده بوديم، ميراث قومى قرار داديم كه فرودست (مستضعف) نگاهداشته مىشدند؛ و وعدۀ نيكوى پروردگار به بنى اسرائيل-به سبب صبرى كه كرده بودند-انجام يافت؛ ما آنچه را فرعون و قومش مىساختند و آنچه برمىافراشتند، ويران كرديم. اين آيه دربارۀ زوال حاكميت طاغوتى فرعون و تأسيس حكومت مستضعفان به دست پيامبر بزرگوار حضرت موسى(ع) است. «وَ اُذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِيلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِي اَلْأَرْضِ، تَخافُونَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ اَلنّاسُ، فَآواكُمْ وَ أَيَّدَكُمْ بِنَصْرِهِ، وَ رَزَقَكُمْ مِنَ اَلطَّيِّباتِ، لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»(۳) زمانى را به ياد آوريد كه شمارى اندك بوديد (در ميان دشمنان بسيار) و شما را در زمين (مكه) فرودست (مستضعف) مىشمردند، و بيم آن داشتيد كه با يك هجوم كارتان را بسازند، در آن حال، خداوند پناهتان داد، و ياريتان كرد، و روزيهاى پاكيزه بخشيد، تا مگر سپاس داريد. اين آيۀ كريمه دربارۀ تأسيس دولت محمدى(ص) و نجات مستضعفان جزيرة العرب به دست پيامبر مستضعفان حضرت محمد(ص) است. اين دولت پس از پيامبر اكرم(ص) در مدت زمان امامت امام على(ع) نيز ادامه يافت، و روح اصلى آنكه مستضعفگرايى و حمايت از محرومان و پابرهنگان و طرد و نفى مستكبران و زراندوزان و طاغوتان بود كاملا پايدار ماند، و آخرين روزهاى حكومت عدل علوى، آخرين روزگار حاكميت اين خط اصيل اسلامى بود. «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ، وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً، وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوارِثِينَ»(۴) ما مىخواهيم به مستضعفان زمين نيكى كنيم، يعنى: آنان را پيشوايان سازيم و وارثان زمين. اين آيه به صراحت، از امامت مستضعفان سخن گفته است و فرودستان و مستضعفان را ميراث بر آن زمين معرفى كرده است، دربارۀ دوران ظهور و رستاخيز قيام مهدى آل محمد(ص) است، كه به دست آن منجى بزرگ اين وعدۀ خدايى تحقق مىپذيرد. امیرالمؤمنین(ع) در تفسیر آیه فرموده اند: «هم آل محمد، يبعث اللّه مهديّهم بعد جهدهم، فيعزّهم و يذلّ عدوّهم»(۵) ايشان (مستضعفان ميراث بر زمين)، خاندان پيامبرند كه خداوند پس از سختيها، مهدى ايشان را برانگيزد و به آنان عزّت بخشد و دشمنانشان را خوار سازد و واضح است كه حكومت آل محمد(ص) يعنى همان حكومت مردم مستضعف و رسيدن محرومان به حق خود. از نظر ديگر نيز براى اجراى عدالت راستين، حاكميت فرودستان محروم ضرورت دارد، زيرا كه در تمامى دوران گذشتۀ تاريخ مورد اصلى ظلم و بىعدالتى، طبقات محروم بودهاند و سرانجام بايد پديدۀ ناهنجار و ضد بشرى «استضعاف» -كه تعبيرى از همۀ ظلمها و ستمهاست-از ميان برود و انسان از زير بار سنگين و شكننده آزاد شود. در اين راستا و براى اين امر مهم، مبارزه با علل اصلى استضعاف ضرورتى اجتناب ناپذير است. روشن است كه زورمندان و زر به دستان، دو عامل اصلى استضعاف بخشهاى عظيم انسانى در گذشته و اكنون بودهاند و هستند. هرظلم و ستمى كه به محرومان و بىپناهان شده است، يا مستقيم به دست حكومتهاى اشرافى و مرفّه انجام گرفته است و يا به دست طبقات اشراف و سرمايهداران و قارونیانى كه در زير چتر حمايت حكومتهاى مستكبر قرار داشتند و با حمايت قانونى و عملى آنها راه ظلم و تحميل و استثمار را هموار مىساختند. اين نظامها و جريانهاى ضد بشرى هنگامى پايان مىيابد كه حكومت و قدرت سياسى و نظامى جامعه فقط و فقط به دست طبقات محروم و مستضعف سپرده شود. دفاع از حقوق پايمالشدۀ فرودستان و مستضعفان آنگاه امكان دارد كه حاكميت به دست آنان سپرده شود. هرحكومتى هرچه صالح باشد نمىتواند حقوق محرومان را به آنان بازگرداند، مگر اينكه خود از اين طبقه باشد و دردهاى اين طبقه را با تمام وجود خويش لمس كرده باشد و اين چگونگى تحقق نمىپذيرد مگر اينكه طبقۀ حاكم از مستضعفان باشند. تنها و تنها در اين صورت است كه مىتوان اميد داشت در قانون و اجرا و در تئورى و عمل، جانب محرومان رعايت گردد و پايگاههاى استكبار و قدرت و سلطه واژگون شود و پديدۀ «استضعاف» از سرزمين زندگى محو گردد. (۶) امام خمینی(ره) در این مورد می فرمایند: «ما امید آن داریم که همۀ اقشار ملتهای مستضعف به هم بپیوندند. ... باید این نهضت در تمام عالم ـ نهضت مستضعف در مقابل مستکبر ـ در تمام عالم گسترده شود. ایران، مبدأ، و نقطۀ اول و الگو برای همۀ ملتهای مستضعف[باشد]...سایر اقشار ملتها به این رمز اسلامی، به این رمز ایمانی، اقتدا کنند. در تمام اقشار عالم، مسلمین بپاخیزند؛ بلکه مستضعفین بپاخیزند. وعدۀ الهی که مستضعفین را شامل است و میفرماید که ما منت بر مستضعفین میگذاریم که آنها امام بشوند در دنیا، و وارث باشند. امامت حق مستضعفین است، وراثت از مستضعفین است؛ مستکبرین غاصبند، مستکبرین باید از میدان خارج بشوند.»(۷) منابع: ۱- دانشنامه موضوعی قرآن کریم ، مقاله مستضعف در قرآن و روایات ، فاطمه ترکی ۲-آیه ۱۳۷ سوره اعراف ۳-آیه ۲۶ سوره انفال ۴- آیه ۵ سوره قصص ۵- شیخ طوسی، غیبت، تهران، کتابفروشی اسلامی ۱ /۶۰۴ ، تفسير نمونه، جمعي از نويسندگان، ج ۱۶، ص ۱۸، به نقل از تفسير نورالثقلين، ج ۴، ص ۱۱۰ ۶- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی «عج» محمد حکیمی صص۱۷۰-۱۶۷ ۷-- صحیفه امام ج ۷ ، قم ۲۴/۰۲/۱۳۵۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]
صفحات پیشنهادی
چرا فضائل علی(ع) را کتمان کردند؟/ درس های حکومت امیرالمومنین(ع)
در گفتگو با مهر عنوان شد چرا فضائل علی ع را کتمان کردند درس های حکومت امیرالمومنین ع شناسهٔ خبر 3605882 - دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۳ ۲۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; دشمن اقدامات گستردهای برای کتمان فضائل امیرالمومنین ع صورت دحکومت شش ماهه امام حسن(ع) چگونه گذشت؟
خلاصهای از وقایع زندگانی امام حسن مجتبی ع را از بیعت پیروان با ایشان تا به حکومت رسیدن و صلح با معاویه در این گزارش بخوانید حکومت شش ماهه امام حسن ع پس از شهادت امام علی ع پیروان حضرت - بدون آنکه مخالفتی جدی در میان باشد - با امام حسن ع بیعت کردند این بیعت در زمانی بود کهاشک های مصطفی ملکیان در بیان خصائل حکومتی امام علی(ع)
اشک های مصطفی ملکیان در بیان خصائل حکومتی امام علی ع فرهنگ > دین و اندیشه - سخنرانی متفاوت دکتر مصطفی ملکیان فیلسوف درباره شخصیت و سلوک امام علی ع به عنوان حاکم و رهبر حکومت اسلامی لطفا منتظر بمانید 6262 دانلود کلید واژه ها امام علی ع -امام حسن (ع) به برادرزادههایش چه توصیهای کرد؟/ چرا امام هیچ نیازمندی را رد نمیکرد؟
امام حسن ع به برادرزادههایش چه توصیهای کرد چرا امام هیچ نیازمندی را رد نمیکرد فرهنگ > دین و اندیشه - گغتارهایی از آیت الله جوادی آملی و آیت الله فاضل لنکرانی به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی ع توصیه ویژه امام حسن ع هماكنون به فكر علم صحيح و عمل صآیا حکومت میتواند الزام به حکم شرعی حجاب کند؟
در نشست حکومت اسلامی و حکم حجاب مطرح شد آیا حکومت میتواند الزام به حکم شرعی حجاب کند شناسهٔ خبر 3690475 - دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۳۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; حجت الاسلام مهدوی زادگان نشست تخصصی آموزشی با موضوع حکومت اسلامیهنوز آموزش فقه سیاسی نداریم/ آسیبشناسی وضع فقه حکومتی در حوزهها
نجف لکزایی هنوز آموزش فقه سیاسی نداریم آسیبشناسی وضع فقه حکومتی در حوزهها شناسهٔ خبر 3695741 - یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت ما هنوز رشته آموزشی فقه سیاسی و فلسفه سیاسی رامسلمانی حداقلی و حداکثری/ رابطه وثیق نوع حکومت با حفظ دین مردم
یادداشتی از داوود مهدوی زادگان مسلمانی حداقلی و حداکثری رابطه وثیق نوع حکومت با حفظ دین مردم شناسهٔ خبر 3682994 - چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; شاید با حکومت غیر اسلامی مسلمانی حداقلی پایدار بماند ولی مسلمانی حداکثعدالت را در اسلام جستجوی می کنند، چون آن را در حکومت نمی یابند
گفتگو با الکسی مالاشنکو عدالت را در اسلام جستجوی می کنند چون آن را در حکومت نمی یابند شناسهٔ خبر 3689184 - شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰ ۱۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; الکسی مالاشنکو کارشناس مرکز مطالعات کارنگی مسکو با اشاره به اهمیت نقش اسلامامام مهدی(عج) چه زمان هایی بر اعمال ما آگاهی می یابند؟
جمعه های انتظار امام مهدی عج چه زمان هایی بر اعمال ما آگاهی می یابند شناسهٔ خبر 3694069 - جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۳۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; شب قدر همه امور و دستورات آن سال بر ولى امر نازل مىشود و به او ابلاغ مىشود كه درعلت نامیده شدن امام مهدی(عج) به طرید چیست؟
جمعه های انتظار علت نامیده شدن امام مهدی عج به طرید چیست شناسهٔ خبر 3688006 - جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; اصبغ بن نباته نقل می کند که امیرالمؤمنین ع فرمود صاحب این امر شرید آواره طرید رانده-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها