تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798312057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واژه سازی محیرالعقول پناهیان: «خودارضایی معنوی»! - پایگاه خبری تحلیلی امید


واضح آرشیو وب فارسی:امید: آقای پناهیان در مراسم شب قدر از واژه غیرمانوسی درارتباط با نقد قشر مذهبی جامعه استفاده کردند. اما گذشته از پناهیان، کار یکی از رسانه ها در انتخاب این بخش به عنوان تیتر به نظر می رسد فقط برای گرفتن چند کلیک بیشتر مدنظر بوده. این رسانه این تیتر را انتخاب کرده بود: «فیلم: خودارضایی معنوی، سپری در مقابل جهاد» در باره این بخش از سخنرانی دو ملاحظه قابل تامل است: اول: وارد کردن واژه های غیربهداشتی و آلوده کردن زبان با استفاده از کلماتی که کاربردهای مشخصی دارند در موارد دیگری در اجتماع اخیرا توسط برخی تعمدا دامن زده می شود. بعد از به کارگیری کلمه «دیاثت سیاسی» توسط آیت الله جوادی آملی واژه «دیوث» با پسوندهای مختلف «دیوث سیاسی»، «دیوث فرهنگی» و غیره به طور گسترده ای از سوی یک طیف به طور بی سابقه ای مورد استفاده قرار گرفت. آنقدر که دیگر قبح این واژه از بین رفت و حتی به صفحات روزنامه ها نیز وارد شد. از همین منظر به کاربردن کلمه «خودارضایی» برای یک امر معنوی نه تنها مانوس نیست، بلکه اگر از سوی بخش دیگری از روحانیت مورد استفاده قرار گرفته بود، فریاد وااسلاما و تکفیر و حکم ارتداد بلند می شد. تصور کنید یکی از روحانیونی که از نظر مشرب سیاسی به جریانات رقیب نزدیک است خطاب به قشر مذهبی جامعه می گفت: «بعضی ها در محضر پروردگار عالم به خودارضایی معنوی می پردازند. اتفاقاً این علائمی هم دارد ها! خودارضایی معنوی علائمی دارد. یکی از علائمش این است که طبق آداب انجام نمی دهد. یکی از علائمش این است که طبق عادت انجام می دهد. یکی از علائمش این است که کار واجب تر برایش پیش بیاید عبادتش را قطع نمی کند. یکی از علائمش این است که به برادران عابدش کمتر احترام می گذارد تا به عبادت خودش.» سئوال اینجاست که آیا در نقد قشر مذهبی نیز خودی و غیرخودی وجود دارد؟ به عبارت روشن تر آیا فقط برخی اجازه دارند با این الفاظ غیربهداشتی قشرمذهبی را نقد کنند؟ اگر یک روحانی نزدیک به جریانات رقیب چنین سخنانی بر زبان رانده بود، با او چه برخوردی صورت می گرفت؟ دوم: در نفس حرفهای آقای پناهیان یک حقیقت و اعتراض مهم نهفته است. ایشان با بیان اینکه یک یهودی در مقابل شکنجه شدن یک مرغ سکوت کرده و به نماز ادامه داده بود و توسط زمین بلعیده شده بود می گوید: حالا ببینید نمازخوان هایی که فریاد مظلوم، دل شان را تکان نمی دهد. آقای پناهیان نوک پیکان حملاتش را به سمت قشر مذهبی جامعه نشانه رفته و می گوید: اشتباه می کنند فکر می کنند بعضی ها باید درس انقلابی گری در کنار درس دین داد! مگر درس دین چیزی جز انقلابی گری است؟ اشتباه می کند کسی فکر کند باید درس انقلاب در کنار درس معارف اسلامی داد. حتماً آن معارف اسلامی نقصی دارد که تو مجبور شدی درس انقلابی گری بدهی. اشتباه می کند کسی بگوید در کنار اخلاق باید درسی از فرهنگ دفاع مقدس یا از مبانی انقلاب داد. پس آن اخلاقت غلط است. شما در اخلاق، محور سخن تان این است که انسان باید با هوای نفس خودش مقابله کند، ذلیل هوای نفس خودش نشود.» او ادامه می دهد: «انقلابی گری یعنی چی؟ یعنی من نه تنها ذلیل هوای نفس خودم نخواهم شد، زیربار هوای نفس یک زورگوی دیگر هم نخواهم رفت. من با هوای نفس خودم مبارزه کنم بعد بیایم بردۀ شهوات و هوای نفس تو بشوم؟! معلوم است ظالم، من دهان تو را خورد خواهم کرد.» به اعتقاد آقای پناهیان این نوع درس اخلاق نیز یک نوع خودارضایی معنوی است: « بله بله مگر اینکه اخلاق بره ها آموزش داده باشند. باوفا باشید مثل سگ، متین باشید مثل گاو، بی آزار باشید مانند گوسفند. بله مگر اینکه درس اخلاق آن باشد. در آن درس اخلاق هم خودارضایی معنوی است، خفه کنندۀ وجدان است، وجدان خفه کن.» بنظر می رسد انتقاد آقای پناهیان به افراد مذهبی است که وظائف دینی را حد نهایت دینداری تلقی می کنند.


دوشنبه ، ۷تیر۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: امید]
[مشاهده در: www.omidnameh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن