تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833182972
اسلام به امور جمعی اهمیت ویژه ای می دهد/ حکمت تشریع نماز جماعت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خطبه های نمازجمعه هامبورگ؛
اسلام به امور جمعی اهمیت ویژه ای می دهد/ حکمت تشریع نماز جماعت
شناسهٔ خبر: 3694775 - شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
دین و اندیشه > اسلام در جهان
.jwplayer{ display: inline-block; } آیت الله دکتر رمضانی خطیب نماز جمعه هامبورگ گفت: در اسلام اموری که به جمع مربوط می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، به گزارش خبرگزاری مهر، متن خطبه های نماز جمعه این هفته هامبورگ به امامت آیت الله دکتر رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در پی می آید؛ در اسلام اموری که به جمع مربوط می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، زیرا در اسلام احکام اجتماعی که به کل جامعه بازگشت نماید فراوانند. و همه این احکام، چه در عبادات مانند: حجّ و چه در مسائل مالی مانند: خمس و زکات و یا در معاملات مانند: قوانین مربوط به کسب های حلال و حرام، و چه قوانین مدنی و جزائی، در اسلام به صورت دقیقی مورد توجّه قرار گرفته اند. حق مؤذن و امام جماعت اسلام در بخش عبادات دارای احکامی است که به مسائل اجتماع بازگشت می کند مانند نماز جمعه و جماعت، که هر کدام احکام مختص به خود را دارد. و همهی آنها برای تصحیح و تقویت روابط میان مسلمانان است، بدین جهت که عبادت خدای متعال را به صورت جمعی انجام بدهند. لذا در این قسمت امام سجاد(ع) به دو حق از این احکام عبادی اشاره کرده، که ثوابها و پاداشهای بسیاری برای آن ذکر شده است. یکی «حق موذن» و دیگری «حق امام جماعت» برای برپائی نماز جماعت است. موذّن به عنوان کسی که اذان می گوید و وقت نماز را اعلام می نماید، از این جهت به دنبال جمع شدن مسلمانان است، برای اینکه آن عبادت مهم را به شکل جمعی انجام دهند؛ لذا این عمل او از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در گذشته نیز پیروان ادیان برای جمع کردن همکیشان خود از علامتها و نشانه هایی بهره می بردند. مانند: به صدا در آوردن ناقوس که مربوط به مسیحیان است، و نیز استفاده از بوق توسط یهودیان، و دف زدن که رومیها از آن استفاده میکرند. و برخی هم با روشن کردن آتش و ایجاد شعله، مردم را گرد هم جمع میکردند، که این عمل مربوط به مجوسیان، [i] بوده است. و عدهای هم برای گردآوری پیروان خود پرچمهایی را بلند می کردند. اما پیامبر(ص) پس از شنیدن همهی نظرها منتظر وحی شد که جبرئیل امین نازل شد. و این زمانی بود که پیامبر(ص) در منزل علی(ع) بود و حکم اذان را از طرف خداوند به مسلمین اعلام کرد. لذا در روایتی نقل شده که امام صادق(ع) فرمود: «جبرئیل وقتی به رسول خدا نازل شد که در منزل علی(ع)، و در حال خواب بود. و اذان و اقامه گفت بعد پیامبر فرمود: علی جان شنیدی؟ عرض کرد: بله یا رسول الله(ص)، فرمود: حفظ کردی؟ حضرت علی(ع) عرض کرد: بلی! فرمود: پس به بلال تعلیم نما، و آنگاه حضرت علی(ع) اذان را به بلال تعلیم داد».[ii] امام سجاد(ع) در بیان «حق مؤذن» به چند نکته اشاره کردهاند، که مهمترین آنها این است که چون مؤذن انسان را به یاد پروردگار می اندازد، و او را دعوت می کند. لذا بهره و نصیبی از ناحیهی نماز به او می رسد، چراکه در واقع او بهترین کمک کننده بر اداء فریضه ای میباشد، که خداوند بر همگان واجب کرده است. بههمین جهت باید از او تشکر کرد. [iii] زیرا او منادی دعوت به رابطه با خدا است، که یادآوری می کند انسان باید بخشی از زمانش را به معنویات اختصاص داده، و در آن راه صرف نماید. ارزش یک موذن به خاطر این دعوت، در روایات بسیار مهم دانسته شده است. بههمین جهت در کتب فقهی، احکام فقهی زیادی برای آن ذکر شده است؛ که علاقه مندان می توانند به احکام مربوط به اذان و مؤذن، به این کتب مراجعه کنند. ارزش مؤذن در روایات در روایات آمده که اگر مؤذنی برای رضای خدا اذان بگوید، پاداش فراوانی برای او قرار داده شده است. [iv] و در مجموع این اذان زمانی برای اعلان است، که مردم خود را برای فریضه ای بزرگ الهی آن هم به صورت جمعی آماده نمایند. حق امام جماعت با توجه به مطالبی که در خصوص مؤذن ـ که سبب جمع شدن افراد برای نماز جماعت میشود ـ و حق وی عنوان شد، باید حق امام جماعت، که محور این جماعت است دانسته شود. چراکه در حقیقت امام جماعت باید با امامت خود همه را به سرچشمۀ کمال مطلق هدایت کند، و آنها را با خدای متعال مرتبط و مأنوس نماید و همه را به بالاترین تواضع و فروتنی نسبت به حضرت حق، رهنمون سازد. از این رو امام سجاد(ع) به بیان حق امام جماعت اشاره کرده و میفرمایند: «وَ أَمَّا حَقُّ إِمَامِكَ فِي صَلَاتِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ قَدْ تَقَلَّدَ السِّفَارَةَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ وَ الْوِفَادَةَ إِلَى رَبِّكَ وَ تَكَلَّمَ عَنْكَ وَ لَمْ تَتَكَلَّمْ عَنْهُ وَ دَعَا لَكَ وَ لَمْ تَدْعُ لَهُ وَ طَلَبَ فِيكَ وَ لَمْ تَطْلُبْ فِيهِ وَ كَفَاكَ هَمَّ الْمَقَامِ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ الْمُسَاءَلَةِ لَهُ فِيكَ وَ لَمْ تَكْفِهِ ذَلِكَ فَإِنْ كَانَ فِي شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ تَقْصِيرٌ كَانَ بِهِ دُونَكَ وَ إِنْ كَانَ آثِماً لَمْ تَكُنْ شَرِيكَهُ فِيهِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ عَلَيْكَ فَضْلٌ فَوَقَى نَفْسَكَ بِنَفْسِهِ وَ وَقَى صَلَاتَكَ بِصَلَاتِهِ فَتَشْكُرَ لَهُ عَلَى ذَلِكَ وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ؛ و اما حق امام جماعت در نماز بر تو این است که بدانی او مأموریت سیر به سوی پروردگارت را بین تو و خدا به گردن گرفته، و در این مقام از طرف تو سخن می گوید و تو از جانب او حرف نمی زنی، او برای تو دعا می کند و تو برای او دعا نمی کنی، او برای تو می خواهد و تو برای او نمی خواهی، و اهمیت مقام و ایستادن در پیشگاه خدا و سوال از او را، از طرف تو به عهده گرفته و تو چیزی از او را کفایت نکرده و به عهده نگرفته ای، و اگر عیبی در این کار پدید آید متوجّه او است نه تو، و اگر گناهی کند تو در گناه، شریک او نیستی و او را بر تو برتری نیست. او خود را سپر تو کرده و نمازش را سپر نماز تو قرار داده است. بنابراین باید بدین خاطر سپاسگزار او باشی و قوه و قدرتی جز از ناحیه خدا نیست».[v] حکمت تشریع نماز جماعت نکتهای در خصوص نماز جماعت و حکمت تشریع آن که شایسته است دانسته شود، این است نماز جماعت و آثار آن بسیار زیاد است؛ از جمله: جلوه گری عظمت حقتعالی در یک عبادت جمعی در قیام، رکوع، سجده و دیگر اجزاء نماز، که خود نوعی تأثیر خاص بر تک تک نمازگزاران می گذارد. و دیگر اینکه میتوان مؤمنین را بواسطهی اقتدا کردن به امام جماعت، به نظم در امور و اعتدال، توجّه داد. و نیز می توان ایجاد پیوند و علقه های اجتماعی و صفا و صمیمیت و برادری را، از جمله آثارِ این عبادتِ جمعی دانست. چراکه اعتماد به یکدیگر در امور جاری زندگی بیشتر خواهد شد، و ایشان بر امور یکدیگر بهتر و زودتر آگاهی می یابند. و با حضور همهی اقشار جامعه اسلامی از زن و مرد، فقیر و غنی، سیاه و سفید، نمونه ای از تقوای جمعی ظهور و بروز پیدا خواهد کرد. البته همین که مومنین در نماز اوّل وقت، در کنار همدیگر قرار گیرند و خدای بزرگ را بندگی کنند، و در یک مدت زمانی از امور مادی خود را فاصله گیرند، و از ایمان خود مراقبت داشته باشند، و بهترین زمان را برای تقرب و نزدیکی به خدا اختصاص دهند، به نوعی تفسیر صحیح از زندگی مؤمنانه خواهد بود. چراکه انسان در هر حالی، نباید از هدف زندگی انسانی با همۀ نعمتهای الهی فاصله بگیرد؛ بلکه باید هر روز بر آن عمل اهتمام ورزد. به همین جهت نماز جماعت در آیات و روایات از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. چه اینکه امام رضا(ع) فرمودهاند: «نماز جماعت بدان جهت تشریع شده است که اخلاص در یکتاپرستی و تسلیم در مقابل حق و بندگی خدا تحقق نمی یابد، مگر آشکارا و بی پرده و علنی، زیرا اظهار اینها حجتی است برای خدای واحد بر مردم شرق و غرب، و برای اینکه منافق و آنکه نماز را سبک می شمارد، حق آن چه را که به زبان اقرار کرده عملاً اداء کند. و اسلام خود را و متعهد بودنش به آن را آشکار سازد. و برای این که گواهی دادن به مسلمانی یکدیگر، امری جایز و ممکن شود. علاوه بر اینها در اقامهی نماز جماعت دستگیری از یکدیگر و تعاون بر نیکی و خداپرستی برای مردم مسیر می شود. و به سبب نماز جماعت از بسیاری از منکرات و نافرمانیهای خدای متعال منع می شود».[vi] نماز جماعت عنصر وحدت و انسجام جامعه یکی از نکات مهمی که در خصوص نماز جماعت با محوریت امام جماعت لازم است دانسته شود، اهمیت این عبادت جمعی است. چراکه جهت آن این است که سبب میشود جامعه با یک باوری عمیق به زندگی مؤمنانه، در مسیر هدف اصلی خلقت و آفرینش قرار گیرد. و بیشک باور و اعتقاد داشتن نسبت به حق تعالی، و تقرب جستن به خدای متعال همراه با احساس حضور او در تمام لحظه های زندگی، نقش بسیار مهمی را در رشد معنوی افراد جامعه ایفاء میکند. بنابراین با همدلی و کمک به هم باید تلاش کرد تا خود را در مسیر زندگی واقعی قرار دهیم. و اگر امام جماعت بتواند محور این وحدت و انسجام و همراهی و توجّه دادن مأمومین به قرب الهی باشد، و این امامت را به درستی جهت دهد، و مردم را به سرچشمه معنویت مرتبط و متصل نماید، به وظیفه و رسالت مهم خود عمل کرده است. لذا بر مأموین نیز لازم است به درستی حق او را اداء نمایند. و همچنین حق موذن را، به عنوان کسی که همه را متوجّه این عبادت جمعی و حضور پرشکوه می نماید. .................................... [i]. آتش پرستان.
[ii]. عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا هَبَطَ جَبْرَئِيلُ (ع) بِالْأَذَانِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (ص) كَانَ رَأْسُهُ فِي حَجْرِ عَلِيٍّ (ع) فَأَذَّنَ جَبْرَئِيلُ (ع) وَ أَقَامَ فَلَمَّا انْتَبَهَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) قَالَ يَا عَلِيُّ سَمِعْتَ قَالَ نَعَمْ قَالَ حَفِظْتَ قَالَ نَعَمْ قَالَ ادْعُ بِلَالًا فَعَلِّمْهُ فَدَعَا عَلِيٌّ (ع) بِلَالًا فَعَلَّمَهُ. (كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج 3، ص 302، ح 2، تهران، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، 1407 ق؛ و ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 282.)
[iii]. «وَ أَمَّا حَقُ الْمُؤَذِّنِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مُذَكِّرُكَ بِرَبِّكَ وَ دَاعِيكَ إِلَى حَظِّكَ وَ أَفْضَلُ أَعْوَانِكَ عَلَى قَضَاءِ الْفَرِيضَةِ الَّتِي افْتَرَضَهَا اللَّهُ عَلَيْكَ فَتَشْكُرَهُ عَلَى ذَلِكَ شُكْرَكَ لِلْمُحْسِنِ إِلَيْكَ وَ إِنْ كُنْتَ فِي بَيْتِكَ مُهْتَمّاً لِذَلِكَ لَمْ تَكُنْ لِلَّهِ فِي أَمْرِهِ مُتَّهِماً وَ عَلِمْتَ أَنَّهُ نِعْمَةٌ مِنَ اللَّهِ عَلَيْكَ لَا شَكَّ فِيهَا فَأَحْسِنْ صُحْبَةَ نِعْمَةِ اللَّهِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَلَيْهَا عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ؛ حقّ مؤذّن اين است كه بدانى او پروردگار عزّوجلّ تو را به يادت مىآورد و تو را به بهرهات فرا مىخواند و يارىات مىرساند تا واجب الهى را بگزارى. پس، براى اين كارها از او سپاسگزارى كن، همچنان كه اگر كسى به تو خوبى كند تشكّر مىكنى. و چنانچه خود در خانهات بدين امر اهتمام دارى [يا از وى غم و ناراحتى دارى]، نبايد به او در كارى كه براى خداست شك كنى، و يقينا بدانى كه او بر تو نعمتى الهى است، پس شكرانه اين نعمت الهى را در هر حال بجاى آور، و نیرویی جز از ناحیهی خداوند نیست».(ابن شعبه حرانى، حسن بن على، قم، تحف العقول، ص 265).
[iv]. مانند این روایت از رسول خدا(ص) که میفرمایند: «يَغفِرُ اللَّهُ لِلمُؤَذِّنِ مُنتَهى أذانِهِ، ويَستَغفِرُ لَهُ كُلُّ رَطبٍ ويابِسٍ سَمِعَ صَوتَهُ؛ تا آن جا كه صداى اذانِ مؤذّن برسد، خداوند، گناهانش را مىآمرزد و هر تر و خشكى كه صداى او را بشنود، برايش آمرزش مىطلبد».(الإمام أحمد بن حنبل، مسند أحمد، ج 2، ص 136، بیروت، دار صادر، بیتا). و نیز در بیانی دیگر امام باقر(ع) میفرمایند: «مَن أذَّنَ عَشرَ سِنينَ مُحتَسِباً يَغفِرُ اللَّهُ لَهُ مَدَّ بَصَرِهِ وصَوتِهِ فِي السَّماءِ، ويُصَدِّقُهُ كُلُّ رَطبٍ ويابِسٍ سَمِعَهُ، ولَهُ مِن كُلِّ مَن يُصَلّي مَعَهُ في مَسجِدِهِ سَهمٌ، ولَهُ مِن كُلِّ مَن يُصَلّي بِصَوتِهِ حَسَنَةٌ؛ هر كس به مدّت ده سال، براى رضاى خدا اذان بگويد، خداوند به اندازهاى كه نگاه و صداى مؤذّن در آسمان مىرسد، گناهانش را مىآمرزد، و هر تر و خشكى كه بانگ اذانش را بشنود، او را تصديق مىكند، و از [پاداش] هر كه در مسجد او با وى نماز بخواند، او را سهمى است، و از [حسناتِ] هر كه با صداى او نماز بخواند، برايش حسنهاى است».(طوسى، همان، ج 2، ص 284، ح 1131.).
[v]. ابن شعبه حرانى، همان، ص 265.
[vi]. الإمامُ الرِّضا عليه السلام: «إنّما جُعِلَتِ الجَماعَةُ لِئَلّا يكونَ الإخلاصُ والتَّوحيدُ والإسلامُ والعِبادَةُ للَّهِ إلّاظاهِراً مَكشوفاً مَشهوراً؛ لأنَّ في إظهارِهِ حُجّةً على أهلِ الشَّرقِ والغَربِ للَّهِ وَحدَهُ، ولِيَكونَ المُنافِقُ والمُستَخِفُّ مُؤَدِّياً لِما أقَرَّ بهِ يُظهِرُ الإسلامَ والمُراقَبَةَ، ولِيَكُونَ شَهاداتُ الناسِ بالإسلامِ بعضِهِم لِبَعضٍ جائزَةً مُمكِنَةً، مَع ما فيهِ مِنَ المُساعَدَةِ على البِرِّ والتَّقوى، والزَّجرِ عن كثيرٍ مِن مَعاصِي اللَّهِ عَزَّوجلَ». (ابن بابويه، محمد بن على، عيون أخبار الرضا (ع) ، ج 2، ص 109)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]
صفحات پیشنهادی
نمازجماعت مختلط با حضور زنان بی حجاب و پخش موزیک
نمازجماعت مختلط با حضور زنان بی حجاب و پخش موزیک فرهنگ > دین و اندیشه - روزنامه جمهوری اسلامی نوشت یک استاد دانشگاه زن یمنی مقیم سوئیس در اقدامی عجیب اقدام به برپایی نماز جمعه مختلط به امامت یک زن در یکی از مساجد این کشور کرد به گزارش عربی 21 این زن که نامششماره جدید فصلنامه «حکمت اسلامی» منتشر شد
به همت مجمع عالی حکمت اسلامی شماره جدید فصلنامه حکمت اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 3683763 - یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۳۱ دین و اندیشه > سایر به همت مجمع عالی حکمت اسلامی هفتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی ویژه زمستان ۱۳۹۴ منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر هفتمین شمارحجت الاسلام صدیقی نمازجمعه این هفته تهران را اقامه میکند
حجتالاسلام اژهای سخنران پیش از خطبهها حجت الاسلام صدیقی نمازجمعه این هفته تهران را اقامه میکند شناسهٔ خبر 3693239 - چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸ ۳۸ سیاست > سایر jwplayer display inline-block; حجت الاسلام کاظم صدیقی نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران را اقامه میکند بروحانی در تماس تلفنی با نواز شریف: روابط تهران - اسلامآباد در سایه حکمت و خردورزی تعمیق یافته است
روحانی در تماس تلفنی با نواز شریف روابط تهران - اسلامآباد در سایه حکمت و خردورزی تعمیق یافته است سیاست > دولت - رییس جمهوری در تماس تلفنی با نخست وزیر پاکستان که بعد از یک عمل جراحی دوره نقاهت خود را طی می کند برای وی آرزوی سلامتی کرد به گزارش خبرآنلاین به نقل ازجمعی از استادان دانشگاهها با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند
به مناسبت ماه مبارک رمضان جمعی از استادان دانشگاهها و اعضای جامعهی دانشگاهی سراسر کشور عصر امروز شنبه با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب دیدار کردند به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان جمعیشماره شصت و یکم فصلنامه اقتصاد اسلامی منتشر شد
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره شصت و یکم فصلنامه اقتصاد اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 3686998 - چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; شماره شصت و یکم فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی به منظور طرح و توسعه مطتخفیف دورههای تحصیلی و آموزش آزاد ویژه فعالان قرآنی
تفاهم نامه تشکلهای قرآن و عترت کشور و دانشگاه قرآن و حدیث تخفیف دورههای تحصیلی و آموزش آزاد ویژه فعالان قرآنی شناسهٔ خبر 3692075 - سهشنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی jwplayer display inline-block; تفاهمنامه مشترک اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کعدالت را در اسلام جستجوی می کنند، چون آن را در حکومت نمی یابند
گفتگو با الکسی مالاشنکو عدالت را در اسلام جستجوی می کنند چون آن را در حکومت نمی یابند شناسهٔ خبر 3689184 - شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰ ۱۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; الکسی مالاشنکو کارشناس مرکز مطالعات کارنگی مسکو با اشاره به اهمیت نقش اسلامشریعتی ادیبی بزرگ با اندیشۀ باز اسلامی و انقلابی بود
امام موسی صدر شریعتی ادیبی بزرگ با اندیشۀ باز اسلامی و انقلابی بود شناسهٔ خبر 3689198 - شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; در کتاب انسان آسمان از قول امام موسی صدر آمده است دعوت دکتر شریعتی به اسلام دعوتی ترقیخواهانه وپاسخ روزنامه جمهوری اسلامی به مخالفان توسعه اینترنت/مگر برای یک بی نماز، در مسجد را می بندند؟
پاسخ روزنامه جمهوری اسلامی به مخالفان توسعه اینترنت مگر برای یک بی نماز در مسجد را می بندند خس و خاشاک هم اینقدر سست ریشه نیستند که به اندک بادی از زمین جدا و همراه باد شوند چه رسد به ما که به مثل کوهیم آفتاب کدام کوه است که در برابر تند باد سرخم کند که ما از فوت این و آن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها