محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827484053
تفاوت اسلام جهادی رهایی بخش جهانی با بنیادگرایی تکفیری وهابی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رحیم پور ازغدی تبیین کرد؛
تفاوت اسلام جهادی رهایی بخش جهانی با بنیادگرایی تکفیری وهابی
شناسهٔ خبر: 3694693 - شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
دین و اندیشه > اندیشکده ها
.jwplayer{ display: inline-block; } حسن رحیمپور ازغدی طی نشستی در بنیاد علمی-فرهنگی حیات با موضوع «برائت از کفار » با دانشپژوهان علاقهمند به این حوزه به گفتگو پرداخت. به گزارش خبرگزاری مهر، حسن رحیمپور ازغدی طی نشستی در بنیاد علمی-فرهنگی حیات با موضوع «برائت از کفار» با دانشپژوهان علاقهمند به این حوزه به گفتگو پرداخت. حسن رحیمپور ازغدی با بیان اینکه آنچه امروز تحت عنوان بنیادگرایی بهخصوص از نوع وهّابی و تکفیری مطرح است ظاهراً شبیه صدور انقلاب اسلامی است، افزود: در برخی مبانی و اهداف و روشهایش کاملاً متفاوت است. وی در ادامه در مورد دیدگاه غربیها نسبت به وهابیت گفت: غربیها اینها را بهعنوان جریان اصلاحطلب تلقی میکنند، خیلی جالب است که این جریان متحجّر وحشی، خشن و جامد در عمل و سطحی در نظر اسلام منهای حق را بهعنوان یک جریان اصلاحی و پروتستانهای جهان اسلام و بهعنوان جریان روشنفکر و احیاگر و ... معرفی میکنند. این استاد دانشگاه در مورد تقسیمبندی جهان در نگاه تکفیریها گفت: در نگاه اینها یا دارالاسلام داریم یا دارالحرب. کل جهان دارالحرب است و ما با همه ملتها، مکاتب، مذاهب، دولتها که سر جنگ با ما نداشته باشند باید بجنگیم. این استاد دانشگاه با بیان اینکه «در نگاه قرآن و سنت پیامبر و فقه شیعه نیست که جنگ با همه باشد» گفت: طبق آیات و روایاتی که عرض خواهم کرد از یک اسلام جهادی رهاییبخش جهانی سخن میگوییم اما نه با روشها و رویکردهای تکفیری و وهابی. رحیمپور با بیان اینکه «منظور ما از جهاد، غلبۀ ما بر دیگران نیست و اگر اینگونه فکر کنیم این آموزۀ اسلامی نیست و طاغوت است.» گفت: یکوقت حتّی بگویید غلبۀ عقیدۀ من بر عقیدۀ دیگران، این هم درست نیست، ولی اگر گفتید غلبۀ حق بر باطل، عدل بر ظلم، توحید بر شرک و من این وسط کارهای نیستم و وسیله و ابزاری هستم و هم در ارزشها و روشها و اهداف همان ضوابطی که حق اعلام کرده و خداوند اعلام کرده آنها را رعایت میکنم، آنوقت این درست است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد چگونگی تعامل با کفار اظهار داشت: یک سؤالاتی پیش میآید که کشورهایی که با ما سر جنگ ندارند را چگونه باید به توحید و عدل دعوت کرد؟ امربهمعروف و نهی از منکر کرد؟ انقلاب کرد و گسترش امربهمعروف جهانی کرد؟ با آنهایی که مسلماناند ولی حکومتهای فاسد دارند و جریانهای ظالم و فاسد بر آنها حاکماند باید چه کرد؟ آنهایی که غیرمسلماناند چه طور؟ با آنهایی که بخواهی به اسلام دعوت کنی، اصلاً با مسلمانان سر جنگ دارند و تجاوز کردند باید چهکار کرد؟ وی در ادامه بحث جهاد دفاعی و جهاد هجومی را مطرح کرد و گفت: بعضیها موضوع جهاد را بین معصوم و غیر معصوم تفکیک میکنند، بعضیها تفکیک نمیکنند، جهاد ابتدایی (هجومی) که انبیاء و اولیای الهی در برابر کفّار و مشرکین داشتند به معنای دقیق دفاعی است منتهی نه دفاع از سرزمین، لازم نیست به سرزمینت حمله کنند تا دفاعی بشود، دفاع از انسان، دفاع از عدالت و توحید، بنابراین به این معنا جهاد ابتدایی، جهاد دفاعی میشود. استاد رحیمپور با طرح این سؤال که «آیا در دوران پیغمبر(ص) تمام نبردهای ایشان فقط دفاعی بوده است؟» اظهار داشت: به معنای دفاع از سرزمین خیر، واقعاً همهاش فقط دفاعی نبوده است. در یک مواردی بدون اینکه سرزمین مسلمین تهدید فیزیکی شود درگیری شروعشده است، آنوقت اینجا باید پرسید این درگیری بر سر چه بود و به چه روشی انجام شد و به چه نتیجهای انجامید؟ آیا این درگیری برای مجبور کردن دیگران، مسیحی، یهودی و ... به اسلام بود؟ خیر، نه قرآن چنین فرمانی داد و نه در سنّت پیغمبر چنین چیزی هست. وی در ادامه افزود: پیامبر مأموریت الهی داشت با ظلم و کفر و شرک در سراسر عالم مبارزه کند، در حد توان. پیامبر مأموریت داشتند توحید و قسط و عدالت را بهزور ایجاد کنند بهزور، ولو اینکه قدرتها نگذارند و سران قبایل و سرمایهداران و مأمورین بتخانهها؛ معلوم است که آنها نمیگذارند و نمیخواهند، چون منافعشان در این است. پیامبر مأمور بود بشریت را آگاه کند و از دست اینها نجات دهد و با اینها دربیفتد، جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی هردو. رحیمپور ازغدی با بیان اینکه «غرب مظهر جنایت و تحمیل است و هرجای دنیا رفتند با شمشیر رفتند» گفت: آن موقع که مذهبی بودند بهزور مسیحی میکردند و وقتی خودشان بیدین و اومانیستی شدند، دیگر به مذهب خیلی کاری نداشتند و بهزور میگفتند باید فرهنگ و لباس و سبک زندگی ما و ادبیات ما باشد، غارت منافعتان کافی نیست. اینقدر خشن و هجومیاند، بعد میگویند اسلام گفته جهاد، اسلام دین شمشیر است و جهاد ابتدایی دارد. بله آقا، جهاد ابتدایی و شمشیرش برای توست، برای اینکه تو را آدم کنند چون تو زبانی جز شمشیر نمیفهمی و فقط با شمشیر با مردم حرف میزنی و جواب شمشیر هم با شمشیر است. ایشان در ادامه با بیان اینکه ما نمیگوییم هرکس مثل ما فکر نمیکند باید با او بجنگیم و نابودش کنیم یا مجبورش کنیم و یا روابطمان را با همۀ دنیا قطع کنیم و با همه بجنگیم، خیر اما اینها را میگوییم: ای مؤمنین، ای جامعۀ دینی لاتَتَّخِذُوا الکافِرینَ اَولِیاءَ مِن دونِ المُؤمِنین، یکوقت با هیچ گروهی از کافران بیش از گروهی از مؤمنان احساس نزدیکی نکنید، بعضیها با مثل آمریکاییها و انگلیسیها و ... بیشتر قلبشان بیشتر میتپد تا مردم خود ما، حالا ولو طرف مسلمان است و همدین توست و به تو منتقد و معترض است با چنان کینه و نفرتی با اینها حرف میزنند. رحیم پورازغدی در ادامه بیان داشت: آنها را بهجای مؤمنین به ولایت نگیرید و جای کافر و مؤمن را عوض نکن. سورۀ ممتحنه: یا ایّها الذین آمنوا لا تتّخذوا عدوّی و عدوّکم اولیاء؛ اینها دشمن من هستند و دشمن شمایند و به خاطر مسلمانی شما با شما دشمن هستند، اگر شما دینتان را عوض کنید و بگویید دین هیچ و انقلاب هیچ، دیگر با شما دشمن نخواهند بود، اینها با مکتب دشمن هستند، با شما دشمن هستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون روابط بین اهل حق و اهل باطل عنوان کرد: چرا باکسانی که دشمن من و شمایند پیوند و اتّحاد برقرار میکنید؟ چرا با اینها ائتلاف میکنید؟ چرا با او درد دل میکنی علیه برادر مسلمانت؟ چرا اجازه میدهی در سرنوشتت دخالت کند و با او مشترکاً تصمیمگیری میکنی؟ آیه ۵۷ سوره مائده: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَتَتَّخِذُواْ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ دِينَكُمْ هُزُوًا وَ لَعِبًا مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاء؛ ای مؤمنین، کسانی که دین شما را مسخره میکنند، کاریکاتور میکشد توهین میکند، فیلم میسازد توهین میکند، چرا به اینها لبخند میزنید و اظهار دوستی میکنید؟ چه با بخشی از آنها که اهل کتاباند و مسیحی و یهودی و... هستند و به اسلام و قرآن و خداوند و ارزشهای الهی توهین میکنند و چه با آنها که کفّارند و میگویند ما خدا و پیغمبر را قبول نداریم. فاصله را حفظ کنید. این استاد دانشگاه با بیان اینکه «چطور هم مسلمانید و هم خود را جامعۀ دینی میدانید و هم با کسانی که اتَّخَذُواْ دِينَكُمْ هُزُوًا وَ لَعِبًا ارزشهای الهی شما را مسخره میکنند و توهین میکنند دوستی میکنید؟» گفت: آشتی با آمریکا و صهیونیسم یعنی چه؟ آنها با اسلام و خدا مسئلهدارند، چرا ولایت اینها را میپذیرید. بله اگر کفّاری باشند که دین و ارزشهای شما را مسخره نمیکنند و توهین نمیکنند با آنان تجارت عادلانه داشته باشید، ولی ولایت، دوستی، همکاری با کسانی که اینطور برخورد میکنند و عناد دارند باید بااحتیاط و حسابشده برخورد کنید. وی در ادامه عنوان کرد: خود غربیها بعضیهایشان از ما متعصّب ترند و محکمترند، طرف دین ندارد ولی اجازه نمیدهد به ارزشهایش توهین کنید. رئیسجمهور ما فرانسه رفت، اینطرف رئیسجمهور ما گفت شراب سر میز نباشد، فرانسه حاضر نشد به احترام ایران شراب نگذارد! حاضر نشد و گفت خیر، با پروتکل ما شام میخواهید باید شراب هم سر میز باشد. مجلس شام را به هم زدند، میخواهم بگویم آنها پای ارزشهای مادیشان محکم ایستادند. رحیمپور در پایان در مورد چگونگی مقابله با جریان کفر بیان داشت: مقاومت جواب میدهد به شرطی که قوی باشید. سعی کنید برنامه مطالعاتی داشته باشید، خیلی از شماهای نوعی تنبل هستید. ما بچه مسلمانهای متدین کتابخوان کم داریم. مقابله با کار فرهنگی، فرهنگی است. اگر تبلیغاتی و ترویجی است یعنی با فیلم و پویانمایی و کارتون و بازیهای رایانهای هست، جوابش هم باید همین باشد. اگر وارد مراحل سختافزاریتر میشود مقابلهاش هم همینطور است وگرنه اصلاً بحث حرام و حلال نیست، بحث موفق بودن و نبودن است. اصلاً فکر کنید کاری حلال است شکست میخورید، باید متناسب با آن باشد. اگر طرف از طریق نظریهپردازیهای بهاصطلاح آکادمیک و روشنفکری است، شما باید از همان طریق قوی شوید و جوابش را بدهید. اگر دارد با فیلم و رسانه و ... الگوسازی میکند شما هم باید از همان طریق وارد شوید. نهی از منکر یعنی این.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
مشابهت تشیع انگلیسی و اسلام داعشی/ معرفی جریان شبه تکفیری در شیعه
در گفتگو با مهر عنوان شد مشابهت تشیع انگلیسی و اسلام داعشی معرفی جریان شبه تکفیری در شیعه شناسهٔ خبر 3607404 - چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹ ۱۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; صالح قاسمی نویسنده کتاب مرجعیت موروثی یا تشیع انگلیسی«روزه» یکی از برنامههای آزادیبخش اسلام است
آیت الله صافی گلپایگانی روزه یکی از برنامههای آزادیبخش اسلام است شناسهٔ خبر 3684449 - دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۵۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله صافی گلپایگانی گفت یکی از این برنامههای آزادیبخش اسلام روزه است روزه آدمی را از بند عادات حیوانی آزکتاب «جستارهایی در فلسفه اسلامی» به زودی منتشر میشود
آراء اختصاصی آیت الله فیاضی کتاب جستارهایی در فلسفه اسلامی به زودی منتشر میشود شناسهٔ خبر 3692844 - چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳ ۳۴ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; کتاب جستارهایی در فلسفه اسلامی آراء اختصاصی آیت الله فیاضی توسط انتشارات مجمع عالی حکمتظرفیت هنرمندان و شاعران برای عرضه زیبایی های انقلاب اسلامی به جهانیان استفاده شود
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه اثر هنری پایدارترین اثر در تاریخ است گفت هنرمندان و شاعران باید زیبایی های انقلاب اسلامی را در قالب هنر به جهانیان عرضه کنند تا ارزش های انقلاب پایدار بماند آیت الله اسدالله ایمانی در مراسم شب شعر سبط النبی که با حضور شاعران استان فابخش کوچکی از ایران با شهرت جهانی
بخش کوچکی از ایران با شهرت جهانی میگویند دارهای گلیم منطقه مرزی عنبران شهرت جهانی داشته و بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده دارد خبرگزاری ایسنا میگویند دارهای گلیم منطقه مرزی عنبران شهرت جهانی داشته و بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده دارد شهر مرزی عنبران به دلیل داشتن داهنر ایرانی برترین هنر جهان اسلام است
مدیر کمیته هنری نمایشگاه قرآن هنر ایرانی برترین هنر جهان اسلام است شناسهٔ خبر 3690573 - دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۳۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی jwplayer display inline-block; اصغر امیرنیا گفت ردپای هنرمندان ایرانی در طول تاریخ در بناهای تاریخی و تمام کتیبه ها معمجزییات دستگيری تروريستهای تكفيری وهابی در تهران/ تروریستها 50 هدف انفجاری را شناسایی کرده بودند
جزییات دستگيری تروريستهای تكفيری وهابی در تهران تروریستها 50 هدف انفجاری را شناسایی کرده بودند وزیر اطلاعات جزییات دستگیری تروریستهای تکفیری وهابی در تهران را تشریح کرد به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات پيرو اامام خمینی(ره) منتقد اسلام رحمانی
یادداشت ازحمیدرضا مظاهری سیف امام خمینی ره منتقد اسلام رحمانی شناسهٔ خبر 3684701 - دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشمندان تغییر باورها و ارزشهای مردم بر اساس شاخصهای اسلام رحمانی نیروی معجزه گری را که بزرگترین انقلاب قرن بیستم را خلق کرد از نقشآفرینی دجزییات دستگیری تروریست های تکفیری وهابی در تهران
جزییات دستگیری تروریست های تکفیری وهابی در تهران سیاست > نظامی - واجا نوشت وزیر اطلاعات بخشی از اطلاعات قابل نشر اقدام اخیر سربازان گمنام امام زمان عج مبنی بر دستگیری تعدادی از تروریست های تکفیری وهابی در تهران را بیان کرد پيرو اطلاعيه اخير وزارت اطلاعات مبني بردستگیری ۱۰ تروریست تکفیری وهابی در تهران/کشف ۱۰۰کیلو مواد آماده انفجار/ شناسایی۵۰هدف انفجاری توسط تروریستها
وزیر اطلاعات خبرداد دستگیری ۱۰ تروریست تکفیری وهابی در تهران کشف ۱۰۰کیلو مواد آماده انفجار شناسایی۵۰هدف انفجاری توسط تروریستها وزیر اطلاعات از دستگیری ۱۰ تروریست تکفیری وهابی در تهران و سه استان مرزی و مرکزی کشور خبر داد و گفت تروریستها پنجاه هدف انفجاری را شناسایی کرده بودن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها