محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845089456
هنگام ضربت خوردن امام علی (ع) ، حسنین حضور نداشتند؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مداحان می خوانند که پس از شهادت علی (ع) ایشان پیش امام حسن و امام حسین رفتند. آیا در نماز صبح این بزرگواران در نماز پدر در مسجد حاضر نبودند؟ لطفا به مستندات تاریخی اشاره فرمائید.
ضربت خوردن امام علی (ع) در نمار صبح
پاسخ اجمالیروایاتی که در باره ضربت خوردن حضرت علی (ع) و حضور امام حسن و امام حسین (ع) وارد شده است،متعدد است. به همین جهت چند احتمال در این بحث تصور می شود:1.ضربت خوردن امام علی (ع) در خارج مسجد بوده است.که بنا بر این احتمال می توان گفت اگر امام حسن و امام حسین در آن لحظه در کنار پدر نبوده اند به این دلیل بوده است که امام علی (ع) قبل از امام حسن و امام حسین به سوی مسجد حرکت کرده بودند.2. ضربت خوردن امام علی (ع) در مسجد و در حین نماز بوده است که روایات متعددی در تأیید این احتمال و نظر وجود دارد. بنا بر صحت این دسته در باره حضور امام حسن و امام حسین دو احتمال وجود دارد:1. امام حسن و امام حسین (ع) در مسجد در هنگام نماز و ضربت خوردن پدر بزرگوارشان حضور داشتند.2. امام حسن و امام حسین در هنگام نماز و ضربت خوردن پدر بزرگوارشان حضور نداشتند.در باره احتمال دو م (عدم حضور در موقع نمار و ضربت خوردن ) باید بگوئیم:اولا: مستند معتبری ندارد تا ما به بحث در آن بپردازیم.ثانیاً: بسیاری از خطباء روایت می کنند که در موقع ضربت خوردن امام (ع)، حسنین (ع) در مسجد حضور داشتند و ایشان را به منزل آوردند و ام کلثوم با دیدن پدر در آن حالت، گریه و ناله سر داد!.ثالثاً: شیخ طوسی روایت می کند :" وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت فرود آمد. و حسن و حسین آمدند و ابن ملجم را گرفته و در بند کردند."بنا بر این ادله باید گفت که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در هنگام ضربت خوردن امام علی (ع) در مسجد بودند.اما بنا بر این احتمال که امام حسن و امام حسین در هنگام نماز و ضربت خوردن پدر بزرگوارشان حضور نداشتند. ممکن است به این دلیل بوده است که امام علی(ع) هنوز فریضه صبح را شروع نکرده بودند و مشغول نماز مستحبی بوده اند و فرزندان ایشان قصدشان حضور برای فریضه صبح بوده است ولی در همان نماز مستحبی ضربت ابن ملجم بر ایشان وارد شده است.
پاسخ تفصیلیدر پیشینه شهادت امام علی (ع) قضیه ای که مسلم است و باید مورد توجه قرار گیرد این است که سه تن از خوارج ( ابن ملجم و همدستانش ) نقشه کشیده و تصمیم گرفتند امام علی(ع) ، معاویه و عمرو عاص را همزمان در شب نوزده ماه مبارک ترور کرده به قتل برسانند.وقتی به گزارشاتی که متعرض جریان ترور معاویه و عمرو عاص شده اند مراجعه می کنیم در آنها چنین آمده است:1. ترور معاویه: در حالی که معاویه در سجده بود برک ضربه ای به او وارد کرد و از آن به بعد بود که در هنگام نماز برای خلفاء محافظ می گذاشتند، بعد از این واقعه معاویه به منظور محافظت از خود از "المقصوره"(محراب) استفاده می کرد. " [1]2. عمرو بن بکیر (بکر) منتظر عمرو عاص ماند اما او به خاطر درد شکم ، در آن شب از منزلش خارج نشده بود و به جای او خارجة بن حذاقة العدوی با مردم نماز خواند، بکر به گمان اینکه او عمر عاص ایت ضربه را بر او وارد کرد و او را کشت. [2]3. درباره ضربت خوردن حضرت علی (ع) و حضور امام حسن و امام حسین (ع) وارد شده است، چند احتمال وجود دارد:احتمال اول: این که ضربت خوردن امام علی (ع) درخارج مسجد بوده است.که بنا بر صحت این احتمال می توان گفت اگر امام حسن و امام حسین در آن لحظه در کنار پدر نبوده اند به این دلیل بوده است که امام علی (ع) قبل از آنان به سوی مسجد حرکت کرده بودند. آنان قصد داشته اند که بعداً برای شرکت در نماز جماعت صبح به مسجد بروند که ابن ملجم مهلت نداده است. احتمال دوم: ضربت خوردن امام علی (ع)در مسجد و در حین نماز بوده است دلائل و روایات متعددی بر این احتمال تأکید دارند از جمله:1. امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند."[3]2. در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: هنگامی که حضرت علی (ع) سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد.[4]3. تاریخ دمشق در شرح حال امام علی(ع)آورده است: عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...[5]و همچنین گفته است: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی (ع) همان روز از دنیا رفت و در کوفه دفن شد. [6]4. ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین (ع) گفته است: علی (ع) بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...[7]و همچنین می گوید: وقتی که ابن ملجم امام علی (ع) را در در نماز بود، ضربت زد، عقب رفت سپس جعده را به جلو فرستاد و با او (جعده) مردم نماز خواندند...[8]5. ما روایتی پیدا نکرده ایم که به صراحت شهادت امام علی (ع) را در محراب نفی کند. بلکه نهایت چیری که در روایات آمده است این است که ابن ملجم متعرض امام شد، یا برای آن حضرت کمین کرد و امثال این تعابیر که هیچ تعارضی با روایاتی که دلالت بر شهادت آن حضرت در محراب می کنند، ندارد.6. روشن است که آن سه نفر شقیّ و سنگدل برای اجرای نقشه خود برنامه ریزی کرده بودند و مناسب ترین حالت را برای عملی کردن این نقشه، اثناء نماز دیدند؛ زیرا اگر فرض کنیم که امام (ع) بعد از خواندن نماز هیچ محافظ و حمایتی نداشت، و ترور آن حضرت آسان بود، ولی درباره معاویه و عمرو عاص این طور نبود که ترور آنها در غیر نماز آسان باشد زیرا معاویه معروف به ترس بود و بسیار احتیاط می کرد. حتی معروف بود به این که مانند امپراطوران و پادشاهان به همراه محافظانش حرکت می کرد، پس کشتنش در غیر نماز آسان نبود.همچنین عمرو بن عاص هم در محافظت از جان خود بسیار احتیاط می کرد تاجایی که حتی در جنگ صفین برای حفظ خود کشف عورت کرد! پس، ترور او هم در غیر نماز بسیار مشکل بود. این ویژگی ها می تواند دلیل باشد خوارج چاره ای نداشتند جز این که در نماز نقشه خود را عملی سازند.7. امام علی (ع) در شجاعت شخصیت بی نظیر و شجاعت او زبانزد همه بود و قطعاً این شجاعت از ابن ملجم مخفی و پنهان نبود! بنا بر این شکّی نیست که ابن ملجم چاره ای ندارد جز این که برای قتل علی (ع) در هنگامی که آن حضرت در حال نماز و مناجات با خدا باشد، برنامه ریزی کند تا کشتن آن حضرت بر او آسان باشد.8. امام علی (ع) به آزمودگی و دور اندیشی معروف بود و کسی بود که در هنگام حرکت به همه اطراف خود توجه کامل داشت واز چیزی غافل نمی شد.. مغازی در این باره می گوید: دختر حارث بن عامر بن نوفل به برده خود وحشى (برخى گفتهاند که برده جبیر بن مطعم بوده است)، گفت: پدر من در بدر کشته شده است، اگر بتوانى یکى از این سه نفر (محمد، حمزة بن عبد المطلب و على بن ابى طالب) به قتل برسانی آزاد خواهى شدو... وحشى به او گفت:" ، تو مىدانى که قتل رسول خدا (ص) برای من ممکن نیست و اصحابش هم او را تسلیم نمی کنند. در مورد حمزه به خدا قسم ، اگر او خواب هم باشد، من از ترس جرأت ندارم نزدیکش شوم و بیدارش کنم! ولى در مورد على امید موفقیت براى خود داشتم. همچنان که بین مردم در جستجوى على بودم، که او متوجه من شد. فهمیدم که مردى کار آزموده و دوراندیش است و همه اطراف خود را زیر نظر دارد، با خود گفتم: این کسى نیست که من در جستجویش باشم. [9]با توجه به مطالب بالا اطمینان پیدا می شود که ضربت خوردن امام علی (ع) در محراب بوده است.اما نسبت به حضور امام حسن و امام حسین (ع) باید گفت:اولاً: دلیلی برای گفته مداحان مبنی بر عدم حضور آنان در لحظه بیان نشده است تا مناقشه با آنان، یک مناقشه علمی باشد،بلکه بسیاری از آنان روایت می کنند که در موقع ضربت خوردن امام (ع)، حسنین (ع) در مسجد حضور داشتند و ایشان را به منزل آوردند و ام کلثوم تا حضرت را با آن حالت دید گریه و ناله سر داد!.ثانیاً: شیخ طوسی روایت می کند :" وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند." [10]ثالثاً: روشن است که در زمان شهادت امام علی (ع) امام حسن و امام حسین (ع هر دو ازدواج کرده بودند و دارای منزل مستقل بوده اند. بنا براین معنی ندارد که امام علی (ع) نزد آنان آورده شود؟ آیا آن حضرت را به خانه حسن (ع) آوردند یا به خانه حسین (ع)؟ یا به پیش هر دو آوردند؟ روشن است که این فروض صحیح نیست؛ زیرا اگر آن حضرت را به خانه امام حسن (ع) یا امام حسین (ع) برده بودند باید به آن تصریح می شد. بلکه در این گونه حوادث متعارف است که شخص را به خانه خودش می برند و فرزندان و آشنایان در آنجا دور او جمع می شوند و این همان چیزی است که روایات دیگری آن را تأیید می کنند که شیعیان و علاقمندان آن حضرت اطراف منزل امام جمع شدند.بله ممکن است بگوئیم بسیار طبیعی است امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بعد بعد از وقوع این حادثه بزرگ و زود تر از مردم به منزل رفته باشند تا اهل منزل را برای پذیرش این مصیبت غیر قابل جبران آماده سازند. و کار انتقال امام را به اصحاب بزرگی مانند حجر بن عدی واگذار کرده باشند.از مجموع این دلائل و روایات می توان نتیجه گرفت که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در هنگام ضربت خوردن امام علی (ع) در مسجد بودند.اما بنا بر فرض صحّت روایاتی که دلالت دارد که امام حسن و امام حسین (ع) در لحظه ضربت خوردن پدر بزرگوارشان مسجد حضور نداشتند، ممکن است بگوئیم علت عدم حضور آنان این بوده است که امام علی(ع) هنوز فریضه صبح را شروع نکرده بودند و مشغول نماز مستحبی بوده اند و فرزندان ایشان قصدشان حضور برای فریضه صبح بوده است ولی در همان نماز مستحبی ضربت ابن ملجم بر ایشان وارد شده است.
[1] انسابالأشراف،ج2،ص490(چاپزکار،ج3،ص:251).[2] همان، ص491.[3] الطوسی، امالی، الجزء الثالث، الحدیث (18)[4] کنز العمال: ج 15/ 170، ط 2، حدیث: (497)[5] ابن عساکر، تاریخ دمشق، ترجمة امیر المؤمنین، حدیث (1397)[6] لأحمد بن حنبل، کتاب الفضائل فضائل امیر المؤمنین، حدیث 63[7] بر گرفته ار حاشیه انساب الاشراف ، ج2، ص 492،(چاپزکار،ج3،ص:254).[8] . همان، ص 492 .[9] . واقدی، محمد بن عمر، کتاب المغازى، تحقیق: مارسدن جونس، ج1،ص 285، بیروت، مؤسسة الأعلمى، چاپ سوم، 1409ق.[10] .شیخ طوسی، الأمالی، ص 365.اسلام کوئستمطالب مرتبط :محل ضربت خوردن حضرت علي(ع) + تصاويرفیلم ضربت خوردن حضرت علی(ع) برای اکران در ماه رمضان آماده نشدضربت خوردن امام علی(ع)در محراب يا پشت در مسجداهل سنت درحرم امیرالمومنین نماز خواندند +عکسناگفته های خواندنی بازیگر نقش «ابنملجم» از سریال امام علی(ع)+عکس
مطالب پیشنهادی
هر جیزی که به ذهنت برسه اینجا هست !! + تصاویر
دیگه وقتشه جلوی ریزش موهات رو بگیری!!!
خوش گذرانی های بهاری/با ما باشید
نمایش تصویری اعمال جراحی پلاستیک بدن
شنبه 5 تیر 1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]
صفحات پیشنهادی
19رمضان: ضربت خوردن حضرت علی(ع) در مسجد كوفه
عبدالرحمن بن ملجم مرادی از گروه خوارج و از آن سه نفری بود كه در مكه معظمه با هم پیمان بسته و هم سوگند شدند كه سه شخصیت مؤثر در جامعه اسلامی یعنی امام علی بن ابی طالب ع معاویه بن ابی سفیان و عمرو بن عاص را در یك شب واحد ترور كرده و آن ها را به قتل رسانند ضربت خوردن حضرت علینشست دینداری خردمندانه در سیره و سخن امام علی(ع) برگزار میشود
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست دینداری خردمندانه در سیره و سخن امام علی ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 3691371 - سهشنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۰۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست دینداری خردمندانه در سیره و سخن امام علی ع به مناسبت سعرضه جدیدترین وکامل ترین نهج البلاغه امام علی(ع) در نمایشگاه قرآن
عرضه جدیدترین وکامل ترین نهج البلاغه امام علی ع در نمایشگاه قرآن شناسهٔ خبر 3688487 - شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی jwplayer display inline-block; جدیدترین و کامل ترین نهج البلاغه امام علی ع به ترجمه سید علی موسوی گرمارودی از سوی انتشاراتنقد و بررسی کتاب «امت و امامت» دکتر علی شریعتی
فایل صوتی نقد و بررسی کتاب امت و امامت دکتر علی شریعتی شناسهٔ خبر 3690008 - یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۳۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; دریافت 21 MB بیژن عبدالکریمی در فرهنگسرای اندیشه به نقد و بررسی کتاب امت و امامت دکتر علی شریعتانتقاد از اظهارات امام جمعه مشهد علیه دولت یازدهم/آنهایی که در زمان احمدینژاد مردم را به خوردن اشکنه توصیه م
انتقاد از اظهارات امام جمعه مشهد علیه دولت یازدهم آنهایی که در زمان احمدینژاد مردم را به خوردن اشکنه توصیه میكردند امام جمعه محترم مشهد در سخنرانی روز جمعه گفتند سه سال است مقام معظم رهبری میگویند اقتصاد مقاومتی اما یک قدم برداشته نشده است انتظار این است که حداقل کسانیدل نوشته های ولادت امام حسن (ع)
دل نوشته های ولادت امام حسن مجتبی ع در سال سوم هجرت و در شب نیمه ماه رمضان ـ که بهترین ماه های خداست ـ خانه امیرالمؤمنین و فاطمه علیهماالسلام میزبان قدوم مولود مبارکی شد که شادی را با خود به خانه وحی آورد در این شب فرخنده سبط اکبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلمامام خمینی(ره) منتقد اسلام رحمانی
یادداشت ازحمیدرضا مظاهری سیف امام خمینی ره منتقد اسلام رحمانی شناسهٔ خبر 3684701 - دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشمندان تغییر باورها و ارزشهای مردم بر اساس شاخصهای اسلام رحمانی نیروی معجزه گری را که بزرگترین انقلاب قرن بیستم را خلق کرد از نقشآفرینی دامام رضا(ع)اعتقاد به امامت را شرط توحید کامل دانستند
رجبی دوانی امام رضا ع اعتقاد به امامت را شرط توحید کامل دانستند شناسهٔ خبر 3691559 - سهشنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; محمد حسین رجبی دوانی مهم ترین اتفاق حضور امام رضا ع در نیشابور را نقل حدیث سلسله الذهبافتتاح مرکز سوختگی بیمارستان امام علی(ع) بجنورد
افتتاح مرکز سوختگی بیمارستان امام علی ع بجنورد وزیر بهداشت امروز از بیمارستان در حال احداث ۳۲۰ تختخوابی امام رضا ع دیدن و همچنین بخش سوختگی بیمارستان ۲۵ تختخوابی امام علی ع را افتتاح کرد  مرجعیت سیاسی امام حسن(ع) در مدینه/ زندگی امام پس از صلح با معاویه
یادداشت مرجعیت سیاسی امام حسن ع در مدینه زندگی امام پس از صلح با معاویه شناسهٔ خبر 3691629 - سهشنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۰۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; امام حسن ع پس از قرارداد صلح پس از چند روز اقامت در کوفه تصمیم گرفت عراق را-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها