تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834916430
بی حرمتی و به ناحق خوردن اموال مردم، جامعه را نابود می کند/ لزوم رضایت طرفین در معامله
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
بی حرمتی و به ناحق خوردن اموال مردم، جامعه را نابود می کند/ لزوم رضایت طرفین در معامله فرهنگ > دین و اندیشه - فرصت روز یازدهم ماه مهمانی خدا در ویژه نامه خبرآنلاین: با دو گفتار منتخب تفسیری درباره اقتصاد و شیوه صحیح معامله
سوره نساء آیهٔ ۲۹ و ۳۰
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا ﴿۲۹﴾ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللّهِ يَسِيرًا ﴿۳۰﴾ اى كسانى كه ايمان آوردهايد اموال همديگر را به ناروا مخوريد مگر آنكه داد و ستدى با تراضى يكديگر از شما [انجام گرفته] باشد و خودتان را مكشيد زيرا خدا همواره با شما مهربان است (۲۹) و هر كس از روى تجاوز و ستم چنين كند به زودى وى را در آتشى درآوريم و اين كار بر خدا آسان است(۳۰) معنای صحیحی معامله از نظر قرآن چند نکته از تفسیر «المیزان» علامه طباطبایی بحث روايتى: در مجمع البيان در ذيل كلمه (بالباطل ) نقل شده كه مفسرين درباره معناى آن دو قول دارند يكى از آن دو، نظريه بعضى است كه گفته اند منظور از آن ربا و قمار و بخس و ظلم است، آنگاه خودش اضافه كرده كه اين قول از امام باقر (عليه السلام ) روايت شده. و در كتاب نهج البيان از امام باقر و امام صادق (عليهما السلام ) روايت شده فرمودند: منظور از باطل قمار و سحت و ربا و سوگند است. و در تفسير عياشى از اسباط بن سالم روايت آورده كه گفت : نزد امام صادق (عليه السلام ) بودم مردى وارد شد، و عرضه داشت از معناى كلام خداى تعالى مى فرمايد: (يا ايها الّذين آمنوا لاتاءكلوا اموالكم بينكم بالباطل ) مرا خبر بده، حضرت فرمود: منظور خداى تعالى از اين باطل قمار است، و اما اينكه فرمود: (و لاتقتلوا انفسكم ) منظورش اين است كه يك فرد مسلمان به تنهايى بر انبوه مشركين حمله ببرد، و به سر زمين آنان درآيد، و در نتيجه كشته شود. اين آيه شريفه در اكل به باطل عام است، و همه معاملات باطل را شامل مى شود، و اگر در روايات بالا نامى از خصوص قمار برده شده، به عنوان شمردن مصاديق اين اكل است، و همچنين تفسير قتل نفس به يك تنه حمله كردن، در حقيقت تعميم آيه است نه تخصيص آن، نمى خواهد بفرمايد تنها اين مورد منظور است، بلكه مى خواهد بفرمايد همه قتل نفس ها و خودكشى ها را شامل است، حتى شامل اين قسم حمله كردن بر دشمن نيز هست. و در همان كتاب از اسحاق بن عبداللّه بن محمد بن على بن الحسين روايت آورده كه گفت : حسن بن زيد از پدرش از على بن ابيطالب (عليه السلام ) روايت كرد فرمود: من از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) از مساله جبيره پرسيدم، (جبيره و باندى كه روى دست يا پاى شكسته مى بندند) سؤ الم اين بود صاحب اين جبيره چگونه وضو بگيرد و اگر جنب شد چگونه غسل كند؟ فرمود: همين مقدار كافى است كه دست خود را كه به آب وضو و غسل تر شده بر روى جبيره بكشد، هم در وضو و هم در جنابت، عرضه داشتم. حال اگر اين جريان در هواى سرد و يخبندان اتفاق بيفتد، و صاحب جبيره از ريختن آب بر بدن خود بترسد چطور؟ حضرت رسول (صلى اللّه عليه و آله ) در پاسخ من اين آيه را قرائت كردند: (و لاتقتلوا انفسكم ان اللّه كان بكم رحيما). و در كتاب فقيه آمده : امام صادق (عليه السلام ) فرمود: كسى كه خود را عمدا به قتل رساند براى هميشه در آتش جهنم خواهد ماند، چون خداى تعالى فرموده : (و لاتقتلوا انفسكم ان اللّه كان بكم رحيما و من يفعل ذلك عدوانا و ظلما فسوف نصليه نارا و كان ذلك على اللّه يسيرا). روايات به طورى که ملاحظه مى كنيد معناى آيه را عموميت مى دهد، كه شامل به خطر انداختن خود نيز بشود. و در الدرالمنثور است كه ابن ماجه و ابن منذر از ابن سعيد روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) فرمود: بيع صحيح تنها آن بيع و خريد و فروشى است كه با رضايت طرفين انجام گيرد. و در همان كتاب است كه ابن جرير از ابن عباس روايت كرده كه گفت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) با شخصى معامله كرد آنگاه به طرف معامله فرمود: اختيار كن او نيز گفت اختيار كردم آنگاه فرمود: بيع چنين است. منظور آن جناب اين بوده كه طرفين معامله مادام كه در مجلس معامله هستند مى توانند و يا بگو اختيار دارند معامله را انفاذ كنند و يا فسخ كنند. و در همان كتاب است كه بخارى و ترمذى و نسايى از پسر عمر روايت كرده اند كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: (البيعان بالخيار مالم يفترقا او يقول احدهما للاخر: اختر) يعنى خريدار و فروشنده مادام كه از هم جدا نشده اند اختيار برهم زدن معامله را دارند، مگر آنكه در مجلس معامله يكى به ديگرى بگويد: اختيار كن (يعنى اختيار برهم زدن گذراندن معامله را اعمال كن اگر مى خواهى برهم بزن كه اگر برهم نزد و فسخ نكرد معامله لازم مى شود يعنى ديگر حق فسخ ندارد). بی حرمتی و به ناحق خوردن اموال مردم، جامعه را نابود می کند چند نکته تفسیری از «حدیث سحرگاهان» امام موسی صدر
در این آیات قرآن درصدد ایجاد اصلی کلی و فراگیر در اقتصاد است، اصل تجارت مطلق بر مبنای رضایت هر دو طرف، نه فقط رضایت یک طرف. اصلی کلی که تنها مقید به قیدهایی است که در قرآن کریم آمده است، به قیدهایی چون جهل، ظلم، تقلب یا اموری از این قبیل. غیر از این قیود، این اصلی کلی است که اصالت حاکمیت اراده نام دارد. آدمی ازاد است که در پرتو مصالح به هر شکلی که بر می گزیند یا به هر اندازه ای که می خواهد با دیگران به داد و ستد بپردازد. به این شرط که سوءاستفاده یا استثمار و اکراه و فشار از یک طرف بر طرف دیگر نباشد. این اصل در آیه روشن است. اما دو ملاحظه اجتماعی اساسی در آیه وجود دارد، ملاحظه اول تعبیر زیبای « لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ» است. به رغم آنکه قرآن کریم بر مالکیت شخصی تاکید می کند، در منطق قرآن، مالی که در دست انسان است، امانت است و با اینکه تصرف شخص دیگر در آن مال جایز نیست، این مال برای همه مردم است. در این سوره قرآن می کوشد تاکید کند که این مال به رغم آن که در تملک یک فرد است، به مثابه مال و سرمایه ثابت برای جامعه هم هست، اگر محترم شمرده شود، مال جامعه محترم است و اگر محترم شمرده نشود و به باطل خورده شود، جامعه آن را از دست داده است. این اسلوب قرآنی در جاهای مختلف قرآن نسبت به اولاد، اموال و منافع اجتماعی آمده است. وقتی قرآن اموال مردم و توانایی ها و خصوصیت های آنان و نیازهای مردم را برای جماعت قرار می دهد، تفاوتی میان فرد و جماعت نمی گذارد. «وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ» یعنی خودکشی نکنید. که این معنای ظاهر است. اما وجود این بخش پس از جمله « لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ» پرتو جدیدی بر مفهوم اصل اول می افکند. شاید آنچه از این مقابله روشن است، این است که قرآن کریم می خواهد بگوید: شما ای مومنان! اگر اموال خود را به ناحق خوردید، و معامله خود را با رضایت هر دو طرف انجام ندادید، دچار درگیری داخلی می شوید. خطرهایی که جوامع را تهدید می کند، در نتیجه بی حرمتی به اموال مردم و به ناحق خوردن اموال و تمایل شدید برای استثمار ضعیف و غضب کردن حق ضعیف به دست قوی، است که همه و همه جامعه را در معرض خطر یا نابودی از درون و جنگ میان افراد آن جامعه قرار می دهد. این اسلوب قرآنی در آیات صدقات نیز آمده است، و تاکید شده که انفاق انسان را از هلاک نجات می دهد و انفاق نکردن جامعه را در معرض نابودی قرار می دهد. این چیزی است که در جوامعی که عدالت در آنها وجود ندارد، مشاهده می کنیم. این جوامع دچار تجزیه ها و انقلاب ها و جنگ های داخلی می شوند و در نتیجه دچار هلاکت می شوند. همچنین هنگامی که جامعه به نظام صحیح که نتیجه رضایت طرفین و قائم به عدالت در مبادله اموال میان شهروندان است، بی اعتنایی کند، چنین جامعه ای بی شک دچار جنگ داخلی یا به تعبیر قرآن کریم قتل نفسی می شود که در نتیجه این شرایط و مخالفت ها حاصل می آید. بنابراین طبیعی است که در پایان آیه بگوید: « إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا» اینجا نکته ای وجود دارد که آیه بعدی را روشن می کند: « وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا» یعنی خود را بکشد یا اموال دیگر را به ناحق خورد، آتش در دنیا و آتش در آخرت که نتیجه طبیعی انحرافی است که حاصل اعمال اوست نصیبش می شود. /۶۲۶۲
کلید واژه ها: تفسیر قرآن - علامه محمد حسین طباطبایی - امام موسی صدر - ماه رمضان -
چهارشنبه 2 تیر 1395 - 10:02:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
مواد مخدر بنیان اجتماعی جامعه را نابود می کند/ضرورت آموزش مبارزه با مواد مخدر در بین خانواده ها - پایگاه خبری
اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته شده است که با آموزش دادن در بین خانواده ها و نسل جوان می توان تا حدودی از آن پیشگیری کرد به گزارش بام ایران خبر معضل اعتیاد به مواد مخدر بلای خانمان سوزی است که جوامع بشری را در چنگال مرگ آور خویش گرفتار ساخته است امروزه کمتر کشوری را درلزوم حفظ و تعمیق ایمان اسلامی مردم در جامعه/ قوه قضائیه با دریافت های آنچنانی مدیران برخورد جدی کند
امام جمعه نکا بیان کرد وظیفه نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی است که هم از ایمان اسلامی مردم محافظت کرده و هم آن را در جامعه تعمیق کنند به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پیک نکا آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در خطبه های این هفته نمازجمعه نکا با ابراز تأسف نسبت روزه خواریپنتاگون: روسیه قادر است در کمتر از 60 ساعت ناتو را نابود کند!
پنتاگون روسیه قادر است در کمتر از 60 ساعت ناتو را نابود کند یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا میگوید مسکو میتواند طی 60 ساعت ناتو را نابود کند اما این کار پس از سال 2017 سختتر خواهد شد به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری راشاتودی مایکل کارپنتر جانشین دستیار وزیر دفاع آمرآیا عطر زدن روزه را باطل میکند؟
رساندن غبار غلیظ به حلق از مبطلات و بو کردن گیاهان معطر از مکروهات روزه است با این حساب استعمال عطر هنگام روزهداری چه حکمی دارد عطر زدن در هنگام روزه داری رساندن غبار غلیظ به حلق از مبطلات و بو کردن گیاهان معطر از مکروهات روزه است با این حساب استعمال عطر هنگام روزهداری چه حکلزوم مطالبه گری دستگاه قضا/کاهش جرائم در جامعه ضروری است
نماینده ولی فقیه در کردستان لزوم مطالبه گری دستگاه قضا کاهش جرائم در جامعه ضروری است شناسهٔ خبر 3692077 - سهشنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۲ استانها > کردستان jwplayer display inline-block; سنندج - نماینده ولی فقیه در کردستان گفت مطالبه گری از خواسته های مقام معظم رهبری است مبدعت مصادره اموال ایران را دولت آمریکا بنا کرد/ کانادا خلاف حقوق بین الملل رفتار کرد/ ایران باید به دادگاه بین
بر اساس اخبار منتشره دیوانعالی ایالت اونتاریو کانادا با صدور یک رای سیاسی بر اساس ادعاهای بی اساس در مورد به اصطلاح حمایت ایران از گروههای تروریستی حکم توقیف 13 میلیون دلار از اموال ایران را تایید کرد به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا دولت کانادا پس از روی کار آمدن جاستین ترآیا کسی که نمیتواند سیگار را ترک کند مجاز به خوردن روزه است؟ + فیلم
آیا کسی که نمیتواند سیگار را ترک کند مجاز به خوردن روزه است فیلم دفتر استفتائات مقام معظم رهبری حکم و وظیفه شرعی افرادی را که به علت استعمال سیگار نمیتوانند روزه بگیرند اعلام کرد به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حجتالاسلام و المسلمین رضاییشريعتي الگوي جامعهشناسي مردممدار
شريعتي الگوي جامعهشناسي مردممدار شريعتي با همان نگاه انتقادي خود به جامعهشناسي حرفهاي ميتازد و به آن گوشزد ميكند كه جامعهشناسي بايد مسئول باشد اين همان چيزي است كه ما در جامعهشناسي مردممدار ميبينيم نویسنده پيمان محمودي دكتر علي شريعتي از جمله متفدولت دستبرد کانادا به اموال ایران را پیگیری حقوقی کند - شبکه مردمی اطلاع رسانی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر لزوم پیگیری حقوقی دستبرد ۱۳ میلیون دلاری کانادا به اموال کشورمان توسط دولت از بررسی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی خبر داد متن خبر نداردچهارشنبه ۲۶خرداد۱۳۹۵گلایه از ضعف فعالیت های قرآنی در خفر/با روزه خواران برخورد شود خوراکی هایی که خوردنی نیستند آرایشگری که با دها
امام جمعه خفر با گلایه از ضعف فعالیت های قرآنی در این بخش گفت توجه به قرآن باید اصول معیار و شاخص در امورات مختلف جامعه قرار بگیرد به گزارش پسین جهرم از خفر حجت الاسلام محسن روحانی در خطبه های امروز نمازجمعه خفر به سالروز میلاد امام حسن مجتبی ع و روز اکرام اشاره کرد و گفت نزدی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها