واضح آرشیو وب فارسی:فیدوس: فیلمساز، پیشتر از پرداختن به سطح ، بایستی به آفرینش فضایى خلاق براى انگیزش حس تماشاگرتأکید داشته باشد و با نگاهی اندیشمندانه ، چنین فضا و حسی را برای مخاطبش فراهم ساخته و بیش از آن که خود را گرفتار فرم نماید، تلاش کند از طریق انتقال مفاهیم ، دریچه های بسته ی هزار توی درک و دانستن و فهمیدن را برای تماشاگر خود باز کند.باران اندیشه ، همچنان در حال بارش است و هر بار به موضوعی می پردازد که نقشی بزند بر نگاههای متفاوت .این نقش بی تردید، گاهی نقشی است بر آینه ی خیال و برخی اوقات شاید بشود تصویر ذهنی خویش را در آینه ببینیم که به قول نظامی گنجوی : آینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن آیینه شکستن خطاست نگارنده از سال 89 تا 9 3 منتقد سینما در جشنواره بین المللی فیلم فجر در اهواز بودم و با دیدن فیلمهای مختلف ،رسیدم به این نکته ی مهم که ن فس برگزاری جشنواره ی فیلم، بسیار خوب است ؛ اما آنچه مهم تر می نماید این است که ببینیم خروجی چنین جشنواره هایی چیست و بار هنری فیلمها چه اندازه است و فیلمساز برای رسیدن به هدف غایی خود از عنصر خلاقیت و ارائه ی ایده ای تازه ، چگونه استفاده کرده است. بی تردید فیلمساز ، لازم است با توجه به مخاطب شناسی ، بتواند با تماشاگر ارتباط برقرار نماید و تلنگری به ذهنش بزند و او را درگیر تفکر پیام فیلم و چگونگی حالت روایی آن نماید تا از این رهگذر ، حظِ سمعی و بصری را منتقل کند. چگونگی پرداختن به فیلمنامه ای که بایستی لایه های روانشناختی انسان را متجلی سازد ، بستگی به نوع نگاه فیلمساز دارد و بر می گردد به شناخت وی از پیرامون خود و آنانی که با تفکر خلاق ، مبادرت به این مهم می نمایند ، شاخصه هایی را در فیلم خود در نظر می گیرند که در همان نگاه اول متوجه ذهن پویای شان می شویم . به قول هنرمند خوبمان حمید فرخ نژاد در یکی از برنامه های خندوانه در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم نمی سازید، گفت: نداشتن فیلمنامه ی خوب. فیلمساز، پیشتر از پرداختن به سطح ، بایستی به آفرینش فضایى خلاق براى انگیزش حس تماشاگرتأکید داشته باشد و با نگاهی اندیشمندانه ، چنین فضا و حسی را برای مخاطبش فراهم ساخته و بیش از آن که خود را گرفتار فرم نماید، تلاش کند از طریق انتقال مفاهیم ، دریچه های بسته ی هزار توی درک و دانستن و فهمیدن را برای تماشاگر خود باز کند. این درست که " طرح و پیرنگ " داستان فیلم که این یا آن شخصیت را درگیر سلسله اى از حوادث مى کند، جدا از داستان است و عین داستان نیست ، اما نکته ی قابل تامل این است که آفرینش چنین فضایی ، صرفا از روی فرمول کلیشه ای " پیرنگ " داستان امکان پذیر نیست.به بیانی دیگر، هیچ کس با دانستن این گونه تعاریف ، نمی تواند فیلمنامه نویس شود.مهم به کار گیری زبان و لحن قاعده مند در داستان است .همچنین بهره گیری از کلیه ی عوامل سازنده ی فیلم که بتوان با خلق فضایی درخور ،رنگ بندی مناسبِِ و همنوا با موضوع و قصه ی فیلم بویژه نگاه روانشناختی آن با مخاطب را برقرار کند.بی شک ، برای دستیابی به چنین مهمی، ضرورت بیش تر به سمت قصه ها و بازی هایی باورپذیر حرکت کردن را می توان لمس نمود . نکته ی دیگر که لازم است به آن اشاره داشته باشم ، این است که در یک فیلم با چنان ویژگی هایی که بر شمردم ، تمامی دیالوگ ها، منسجم و با ربط منطقی قصه همخوانی دارد و با هنرمندی و درایت، نوشته می شوند. برای پیمودن این مسیر از ابتدا تا پایان فیلم، همواره اتفاقات به گونه ای طراحی و طی می شوند که تماشاگر را ترغیب به تماشای ادامه ی فیلم می کند. از دیگر شاخصه های فیلم پویا، این است که در ایده پردازی ، بازیگیری از بازیگران ، کارگردانی ، طرح ایده ای ناب ، نشانه ای از بلوغ فکری فیلمساز در آن دیده شود.از این رهیافت ، چیزی به نظرم نرسید ، جز آنکه لازم است به مقوله ی آموزش ، بیشتر بها داده شود تا با پرداخت و انتقال ایده پردازی به فیلمساز ، پرورش یک استعداد تلاشگر و دلسوز را رقم بزند و منتج به ساخت فیلمی در خور تامل گردد. وقتی می گویم " آموزش" صرفا آموزش برای دادن آمار ماهانه و سالانه ی فلان انجمن سینمایی نیست و اصل ، یک آموزش هدفمند، پویا با حضور استادان فهیم ، مجرب و دلسوز است که نگاهشان خلاق است و خلاقیت را نیز به هنرجوی سینما یاد می دهند و منتقل می کنند. بنابراین برای اینکه منِ سینماگر یا فیلمساز بخواهم " ایجاد " کنم ، اندیشه ای نو ، حرکتی نو و راهی نو را باید برگزینم تا به ایجاد کردنی که از آن حرف می زنم،دست یابم. اینجاست که می فهمم نقش خلاقیت در فیلمسازی چیست. اینجاست که نقب می زنم به هزارتوی وجودم تا ببینم چه دارم تا به مدد آن از عنصر خلاقیت استفاده کنم و دنبال تکرار نباشم ، بلکه با باور به پتانسیلی که دارم، بیایم و آنچه را می خواهم متجلی سازم . روی سخنم با فیلمسازان جوان است که به تماشای فیلم های تامل برانگیز و تاثیر گذار بنشینند.پیشنهاد می کنم فیلمهای بزرگان و پیش کسوتان سینمای کشور، را نگاه کنند -تاکید می کنم نگاه کنند نه ببینند -تا به قول حافظ شیرین سخن:" فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم " تا در پسِ پشتِ آن و در نهایت آنچه فرا روی مان قرار گرفته ، بتوانیم برش های ظریف اندیشه را در فیلم هامان ، متجلی سازیم و به ارائه ی یک فیلم منسجم ، پویا و ارزشمند همت گماریم. همین و دیگر هیچ. نعمت نعمتی
پنجشنبه ، ۲۷خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فیدوس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]