تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836326217
عقلانیت منور به نور وحی/ اندیشه و مشی سیاسی امام خمینی(ره)
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از محمد فنایی اشکوری؛
عقلانیت منور به نور وحی/ اندیشه و مشی سیاسی امام خمینی(ره)
شناسهٔ خبر: 3676651 - یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
امام(ره) دین را عقلانی می بیند وعقل را در پرتو هدایت دین پیش می برد در واقع عقلانیت و دیانت رامکمل یکدیگر می داند او نه عقلانیت بدون دیانت را می پذیرد ونه دیانت بدون عقلانیت را ممکن می داند. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه طلیعه، یادداشت زیر نوشته دکتر محمد فنایی اشکوری استاد فلسفه تطبیقی مؤسسه امام خمینی(ره) است که در ادامه می آید؛ اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و همین طور مشی و عمل سیاسی ایشان نیازمند بحثهای بسیاری است و تاکنون حق مطلب آن گونه که شایسته است، ادا نشده است و به درستی و به قدر کفایت تحلیل نشده است. در نگاه کلی می توان گفت که پشتوانۀ اصلی اندیشۀ سیاسی امام خمینی (ره) عقلانیت منور به نور وحی است؛ یعنی مبنای امام(ره) عقلانیت است، منتها نه عقلانیت سکولار و مادی، بلکه عقلانیتی که با نور وحی و تعالیم دینی هدایت و منور می شود. همین طور، امام(ره) مثل ظاهرگراها و سلفی ها چنین نیست که متمرکز بر نصوص بدون توجه به عقلانیت شود، بلکه دین را عقلانی می بیند و عقل را در پرتو هدایت دین پیش می برد و در واقع عقلانیت و دیانت را مکمل یکدیگر می داند. او نه عقلانیت بدون دیانت را می پذیرد و نه دیانت بدون عقلانیت را ممکن و معقول و مطلوب می داند. در اندیشه و عمل امام به طور کلی و در اندیشه و عمل سیاسی امام به طور خاص باید به این نکتۀ اساسی توجه داشت. نکتۀ مهم دیگر در این زمینه این است که اندیشۀ سیاسی امام(ره) فرع بر دین شناسی یا جزئی از دین شناسی اوست، نه منفک و جدا از آن. بدون توجه به دین شناسی امام(ره) نمی توان اندیشۀ سیاسی آن بزرگوار را به درستی فهمید. هر تحلیلگری که بخواهد در مورد اندیشۀ سیاسی امام(ره) نظر دهد، ناچار است نخست به دین شناسی ایشان توجه کند. از نگاه امام(ره) دین فقط ناظر به آخرت نیست، بلکه ناظر به دنیا هم هست؛ یعنی درست است که دین برای رستگاری انسان است و رستگاری نهایی مربوط به آخرت است، اما دین زندگی دنیا را نادیده نمی گیرد؛ بلکه بین دنیا و آخرت ارتباط می بیند. نه دنیا را فدای آخرت می کند و نه آخرت را فدای دنیا. این امر در تعالیم اسلامی آشکار است و جایی برای شک و تردید وجود ندارد. بر همین اساس از دیدگاه امام(ره)، اسلام تنها دین فردی نیست بلکه دین اجتماعی هم هست؛ یعنی اسلام فقط ناظر به اصلاح فرد نیست، آن گونه که ما در بعضی از نحله های عرفانی و صوفیانه می بینیم که دغدغه اجتماعی ندارند و همتشان، تنها نجات و فلاح خودشان است. از دیدگاه امام خمینی(ره)، اسلام هم دغدغۀ کمال فردی دارد و هم دغدغه کمال اجتماعی و بخش مهمی از تعالیم دین ناظر به اجتماع است، چنان که بخش عظیمی از آن ناظر به فرد است و این دو را از هم جدا نمی بیند. در کمال فرد نیز صلاح جامعه نقش مهمی دارد. لازمۀ اصل یادشده این است که از نگاه اسلامی سیاست جزئی از دین است؛ به عبارت دیگر دین دارای بعد سیاسی هم هست. چنانکه گفتیم دین فقط ناظر به آخرت و بعد فردی انسان نیست، بلکه ناظر به دنیا و بعد اجتماعی انسان هم هست. سیاست هم که تدبیر امور جامعه است، نمی تواند مورد توجه و اهتمام دین نباشد. بنابراین سیاستی که امام(ره) می پسندد، بُعد و جزئی از دیانت است، چنانکه در سخنان امام(ره) هم این نکته مکرر تصریح شده است. لازمۀ این سخن این نیست که ما در سیاست نباید از عقل وتجربه بشری استفاده کنیم و صرفا به متون دینی رجوع کنیم، بلکه به معنای حضور دین و آموزه های دینی در سیاست است. اساساً خود دین ما را به استفاده از عقل و تجربۀ بشری ترغیب می کند. اگر این اصل را بپذیریم که سیاست مورد نظر امام جزئی و بعدی از دین است، هنگامی که سیاست دینی باشد، لاجرم باید باورها و ارزشهای دینی در سیاست حفظ و رعایت شود. در این صورت سیاست در مقام عمل مستقل از دین و آموزه های دینی و ارزشهای دینی حرکت نمی کند، بلکه در چارچوب آن ارزشها سیر می کند و اصولش موافق با دین و یا متخذ از آن است. این سخن پیامدها و لوازم بسیاری دارد. مثلا بر این اساس، دستیابی به قدرت فی نفسه هدف نیست، بلکه وسیله ای برای خدمت و استقرار عدالت و قسط است، چنانکه در قرآن هم آمده است و امام(ره) هم به این نکته قرآنی متذکر می شدند که انبیاء(ع) برای اقامه قسط آمده اند. وقتی سیاست دینی باشد آن سیاست بر اساس اخلاق خواهد بود و در آن هدف وسیله را توجیه نمی کند؛ یعنی برای رسیدن به منافع سیاسی حقیقت نادیده گرفته نمی شود و حق پایمال نمی گردد. امروزه در دنیا سیاستمداران به صراحت میگویند که برای تأمین منافع خودمان دست به هر کاری میزنیم؛ مثلا هنگامی که آمریکا به خلیج فارس لشکرکشی میکند، یا مردم بی گناه را با هواپیماهای بدون سرنشین بمباران می کند و دست به ترور می زند و از اسرائیل جنایتکار و آدمکش دفاع می کند، در مقام توجیه با بی شرمی میگوید که این کارها را برای حفظ منافع خودمان انجام می دهیم. آنچه برای آنها مهم هست، منافع است؛ چه مشروع باشد چه نامشروع، ولو به زیان ملتهای دیگر باشد. این مسائل برای آنها اهمیتی ندارد. برای آنها مدار و محور، منافع است و چیزی بنام حق اساسا در قاموس آنها معنا ندارد، جز در شعار و برای فریب ساده اندیشان. اما در نگاه عارفانه و معنوی امام خمینی، هرگز روا نیست که برای رسیدن به منافع حق پایمال شود. منافع درچارچوب حق تعیین می شود، نه اینکه حق فدای منافع شود. اصل حفظ حق و پایبندی به حقیقت است و منافع در آن چارچوب تعریف و تعیین می شود و آن حق مداری راه های کسب و حفظ منفعت را محدود می کند و براساس آن از هر راهی نمی توانیم منافع خودمان را تأمین کنیم. اصل مهم دیگر در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) “عزت” است. آن حضرت قائل بود به اینکه امت اسلامی باید عزیز باشد و نباید در مقابل قدرتهای دیگر ذلیل باشد. امام از ذلت شاه در مقابل رئیس جمهور آمریکا رنج می برد، و آن را وهن به امت اسلامی می دید و بر این اساس حاضر بود که از بسیاری از منافع برای حفظ عزت بگذرد. حفظ یا کسب منافع مادی هرگز آن ارزش را ندارد که عزت و شرافت انسانی فدای آن شود. این همان منطق امام حسین علیه السلام است در سرپیچی از بیعت با یزید ملعون و شعار هیهات منا الذله آن حضرت به بانگ رسا این اصل را اعلام می کند. امام(ره) بر مبنای عقلانیت منور، در سیاستش واقع گرا بود، نه خشک و نه ایده آل گرا، به این معنا که واقعیت را نبیند و صرفا در عالم اصول و آرمانها باشد؛ به همین دلیل امام(ره) بر روی مصلحت تکیه داشت و آن را از ارکان سیاست می دانست. از دیدگاه او مصلحت امت و کشور بسیار اهمیت دارد و در تقنین و تصمیم گیری ها باید مد نظر باشد. ایشان مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر این اساس تأسیس کردند که نشان دهندۀ نوعی انعطاف پذیری خردمندانه است. یک نظام فقهی و حقوقی اگر بخواهد در عمل کارآمد باشد راهی جز این ندارد و صرفا برای نوشتن در کتاب ها بکار می آید. امام(ره) تکلیف مدار بود. هم در رفتار فردی و هم در موضوع سیاست و رفتار سیاسی امام بر تکلیف پای می فشرد. کسانی که مست و دلدادۀ قدرت و ثروت هستند براساس مشتهیات نفسانی خود عمل می کنند. امام یک عارف منقطع از دنیا و محو در خدا بود و می پسندید آنچه را که جانان می پسندد. پسند و ناپسند دیگران برای او اهمیت نداشت. او در پی آن بود که به تکلیف الاهی و وظیفۀ شرعی خود عمل کند. امام(ره) چون واقع گرا بود به وحدت ملت و امت اسلامی بسیار اهمیت می داد، فراجناحی می اندیشید و تلاش بسیار می کرد که افراد و جریانهایی که گرایش های مختلف دارند را تحت عناصر مشترکی گرد هم بیاورد و اهمیت وحدت را به آنها گوشزد بکند. او مذاهب اسلامی را به توحید کلمه و کلمۀ توحید دعوت می کرد و تفرقه را همچون سم مهلک برای امت اسلامی می دید. او فراتر از این مستضعفان و حق طلبان عالم را به سوی وحدت فرا می خواند. قدرت محصول وحدت است و تفرقه نتیجه ای جز ضعف و شکست ندارد. از این رو امام سرّ پیروزی بر نظام منحوس سلطنتی را وحدت امت می دانست، چنانکه سرّ مقاومت دربرابر زورگویان جهانی را وحدت می دانست و راز توفیق و پیشرفت را هم در وحدت ملت و امت می دید. امام(ره) براساس همان حق مداری، ستم ستیز بود و ظلم را در هیچ صورت و شکلی برنمی تافت، چه از سوی مستبد داخلی باشد و چه از سوی سلطه گر خارجی. هم با استبداد مبارزه کرد و هم با استعمار جنگید. این مواضع بر اساس عقلانیت و حق مداری امام بود، نه ناشی از تعصبات و علایق شخصی. امام(ره) هیچ گاه تعصب آمیز برخورد نمی کرد، نه با دوستان و نه با دشمنان. به عبارت دیگر، امام(ره) ضد شرق یا غرب بما هو شرق یا غرب نبود؛ او ضد ظلم و فساد بود، در هر جایی که باشد. اگر قدرتهای شرق و غرب را مورد حمله قرار میداد به خاطر سلطه گری آنها بود، نه به خاطر اینکه آنها متعلق به جغرافیای دیگر یا متعلق به نژاد دیگر هستند. از این رو مواجهۀ امام خمینی(ره) با تمدن غرب، مواجهۀ معقول و منطقی بود؛ نه غرب زدگی را می پسندید و نه اینکه به اسم دفاع از دین و سنت بخواهد با همه دستاوردهای غرب و تمدن جدید مخالفت کند؛ بلکه دستاوردهای مثبت تمدن جدید را می پذیرفت و از آنها استفاده می کرد و حتی تأکید می کرد که ما هم باید علم و تکنولوژی و قدرت را به دست آوریم. آنچه او بر نمی تابید سیاستهای سلطه طلبانه غرب و فساد اخلاقی آن بود. امام(ره) مؤسس مردم سالاری دینی است. او نه مردم سالاری سکولار را می پسندد و نه دیکتاتوری بنام دین را روا می دارد، بلکه دین و ملت را به طور منسجم و هماهنگ در تشکیل حکومت سهیم می داند. اصل حکومت و تعیین حاکمان و حتی قانونگذاران با رأی مردم رسمیت می یابند، اما اصول و قوانین حاکم متخذ از شریعت و متناسب با آن است و شورای فقها قوانین مجلس را از این حیث می سنجد. امام(ره) به جد به مردم و توده ها اهمیت می داد؛ و انقلاب را محصول فداکاری مردم عادی و مردم کوچه و بازار و محرومین و به تعبیر خودش پابرهنگان می دانست، نه وابسته به و متکی به جمع محدودی از خواص و البته برای مرفهان بی درد هیچ سهم و نقشی جز نقش منفی در جامعه قائل نبود. شکی نیست که جمعی از شاگردان حوزوی و علاقمندان دانشگاهی همراه امام بودند، اما آنچه معادله را به سود انقلاب تغییر داد همراهی توده های میلیونی بود. بسیاری از خواص چه در بین سنتی ها و چه در بین متجددها مخالف راه و مشرب امام بودند، یا حداقل ساکت و بی طرف بودند. عمده اتکای امام به تودۀ مردم بود و قدرت نظام اسلامی را ناشی از ملت می دانست، البته در ظل اتکایی که به خداوند داشت و همۀ عالم را در تسخیر خداوند و د رمحضر او می دید و با نگاه توحیدی به صحنۀ تاریخ و اجتماع نظر می کرد. در میان عناصر انسانی امام(ره) به ملت و توده ها بسیار اهمیت می داد و حساب زیادی باز می کرد و قوام نظام و حکومت را به ملت می دانست و نهادهای سیاسی و اجتماعی که تشکیل داد حاکی از همین نظر بود. تأکید بر اهمیت مجلس شورای اسلامی و اینکه مجلس در رأس امور است و طراحی انواع سیستمهای انتخاباتی که در قانون اساسی آمده است شده با نظر و تأیید امام و براساس اندیشه های ایشان شکل گرفته است. امام به حمایت از محرومان و مستضعفان بسیار پافشاری می کرد و ویژگی مهم و برجستۀ حکومت اسلامی را از بین بردن فقر و محرومیت و استضعاف می دانست. با ابتکار او بود که نهادهایی برای حمایت از قشر محروم تشکیل شد. از اندیشه امام(ره) چنین بر می آید که حکومت اسلامی باید بتواند در مدت معقولی به فقر و محرومیت و اختلاف عظیم طبقاتی پایان دهد. این اصول و اصول بسیار دیگری که مجالی برای شرح آن نیست براساس عقلانیت دین محور و عقل منور به نور دیانت امام است و از آن سرچشمه می گیرد. باید تأکید کرد که امام فقط یک اندیشمند محض نبود؛ بلکه علاوه بر بعد فکری و معرفتی، ایشان به لحاظ شخصیتی و روحی هم ویژه و متفاوت بود بطوری که مشی سیاسی امام بدون توجه به شخصیت و روحیاتش قابل فهم عمیق نیست. شجاعتی که در امام بود، از خودگذشتگی ای که در او می دیدیم، قطع تعلقی که به دنیا و مواهب دنیا داشت، و متاع دنیا مثل قدرت و ثروت و شهرت که برای اغلب سیاستمداران دنیا جزو آرمانها و آرزوهاست، برای او پشیزی ارزش نداشت، اموری بود که امام را در میدان عمل موفق می کرد. این جنبه های شخصیتی و روحی در کنار آن اندیشه و هماهنگی بین اندیشه و شخصیت و روحیه موجب شد که امام(ره) توانست تحولی در دنیا به وجود آورد که کسی پیش از او نتوانست چنین تحولی را ایجاد کند. پس از انبیاء و اولیاء در میان پیشوایان و رهبران دینی اعم از علما و دیگران کسی را نمی شناسیم که توانسته باشد چنین تحول عظیمی در تاریخ یک ملت و بلکه تاریخ امت اسلامی به وجود آورد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]
صفحات پیشنهادی
شخصیت معنوی، عرفانی، سیاسی، اجتماعی امام خمینی ( ره )
خدای عالمیان انسان رابرروی زمین خلیفهالله نامیدو وی راحاملامانتهایخودش قراردادکه البته برای رهنمودهای وی اتمام حجت کردوچندین هزار پیامبررا فرستادتاکه ازپیامدهای آسمانی برای مردمان بگویند شخصیت معنوی عرفانی سیاسی اجتماعی امام خمینی ره خدای عالمیان انسان رابرروی زمین خنشست «آزادی و کرامت انسانی در گفتمان سیاسی امام خمینی»
فردا در دانشگاه تهران برگزار میشود نشست آزادی و کرامت انسانی در گفتمان سیاسی امام خمینی شناسهٔ خبر 3672420 - دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی امام خمینی ره در گفتمان سیاسی آزادی و کرامت انسانی سه شنبه ۱۱خرداد در دانشگاه تهران برگزار میگفتمان اسلام سیاسی امام خمینی در مقابل گفتمان اسلام سیاسی تکفیری
گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی در مقابل گفتمان اسلام سیاسی تکفیری فرهنگ > دین و اندیشه - یحیی فوزی اسلام سیاسی بعنوان یک جریان مهم تأثیر گذار بر عرصه سیاست بین الملل در جهان معاصر هرچند در مواجهه با جریانات رقیب یک جریان واحد را تشکیل میدهد اما دردرون خود به گفنشست مبانی قرائت رهبرانقلاب ازاندیشه امام خمینی(ره) برگزار می شود
در فرهنگ سرای اندیشه نشست مبانی قرائت رهبرانقلاب ازاندیشه امام خمینی ره برگزار می شود شناسهٔ خبر 3671142 - یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی مبانی قرائت رهبر انقلاب ازاندیشه امام خمینی ره با حضور دکتر عبدالله گنجی و دکتر فرشاد مهدی پور برگمقالات همایش «اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر» کتاب می شود
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مقالات همایش اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر کتاب می شود شناسهٔ خبر 3672239 - دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۱۲ دین و اندیشه > سایر صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی گفت از مجموعه ۲۱۶ مقاله ارسال شده به همایش اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معابرگزاری سمینار «ضرورت مقابله با افراطگرایی در اندیشههای امام خمینی(ره)» در بوسنی
سهشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹ ۲۲ به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سمینار ضرورت مقابله با خشونت و افراط گرایی در آرا و اندیشههای امام خمینی ره در بوسنی برگزار میشود به گزارش ایسنا در این سمینار که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دراخلاق سیاسی امام خمینی(ره)/ فضائل اخلاقی راه غلبه بر جنود شیطان
یادداشت اخلاق سیاسی امام خمینی ره فضائل اخلاقی راه غلبه بر جنود شیطان شناسهٔ خبر 3672444 - جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷ ۵۹ دین و اندیشه > سایر از نظر امام انسان زمانی می تواند برجنود شیطانی غلبه نماید که از شاخص های فضیلت اخلاقی مانند ایمان عدالت توکل تواضع صداقت و زهد برخوقتی امام(ره) گمشده اش را پیدا کرد/ عرفان و سیاست در گفت وگو با فرزند استاد عرفان امام خمینی
وقتی امام ره گمشده اش را پیدا کرد عرفان و سیاست در گفت وگو با فرزند استاد عرفان امام خمینی فرهنگ > دین و اندیشه - امام خمینی در جای جای آثار مکتوب خود از استاد خویش آیت الله شاه آبادی یاد کرده است استادی که همواره با جمله روحی فداه از او یاد می کرد چنانکه امامصاحبان قدرت در عمل اندیشههای امام (ره) را در جامعه پیاده کنند
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸ ۵۷ یک مدرس فلسفه عالی و عرفان حوزه علمیه قم گفت برای شناخت اندیشههای امام ره بزرگترین مسئولیت بر عهده دانشگاهیان و حوزویان است نه صاحبان قدرت و یا صاحبان سرداری حجتالاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه هر کسی ککرسی نقد «نظریههای وحی در فلسفه سیاسی فارابی»
در مرکز همایش های غدیر برگزار می شود کرسی نقد نظریههای وحی در فلسفه سیاسی فارابی شناسهٔ خبر 3666408 - سهشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۲۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها کرسی نقد نظریه های وحی در فلسفه سیاسی فارابی پنج شنبه ۶ خرداد در مرکز همایش های غدیر شهر قم برگزار می-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها