تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853143190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارگاه تخصصی «مقدمه‌ای بر رهیافت تاریخ اجتماعی هنر» برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به همت کمیته هنر معاصر پژوهشکده هنر:
کارگاه تخصصی «مقدمه‌ای بر رهیافت تاریخ اجتماعی هنر» برگزار شد

تاریخ اجتماعی


شناسهٔ خبر: 3671035 - یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

کمیته هنر معاصر پژوهشکده هنر وابسته به فرهنگستان هنر در ادامه سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های مطالعات و مباحث بنیادین هنر، کارگاه تخصصی «مقدمه‌ای بر رهیافت تاریخ اجتماعی هنر» را برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته هنر معاصر پژوهشکده هنر وابسته به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی در ادامه سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های مطالعات و مباحث بنیادین هنر، کارگاه تخصصی «مقدمه‌ای بر رهیافت تاریخ اجتماعی هنر» را با حضور هلیا دارابی مدرس، پژوهشگر و منتقد هنری و عضو این کمیته، عصر دوشنبه سوم خردادماه سال ۱۳۹۵ در پژوهشکده هنر و با حضور علاقه‌مندان بر‌گزار کرد. در این کارگاه هلیا دارابی به تشریح دیدگاه‌ها و گرایش‌های عمده در مطالعات تحلیلی تاریخ اجتماعی هنر از منظر گفتمان‌های مارکسیسم، پسا مارکسیسم، مکتب انتقادی و... پرداخت. دارابی در ادمه گفتار خود به تشریح و تحلیل مفاهیم محوری و کلیدواژه‌های اصلی در منظر مورخان مارکسیم پرداخت و گفت: «یکی از این مفاهیم مهم: "ماهیت ساختارها" و کیفیت کار و تحول آن در مطالعات تاریخ اجتماعی هنر است. مفهوم دیگر: "عاملیت" است یعنی آن انگیزه‌ای که هنر برای آن و به خاطر آن تولید می‌شود؛ اینکه هنرمند تا چه میزان در روابط تولید و در برابر ساختارهای از پیش تعیین شده، عاملیت دارد و تا چه حد تأییدکننده است و تا چه میزان تغییر دهنده و آلترناتیو؟». دارابی در ادامه یکی از کامل‌ترین منظرها از ایدئولوژی  را در مارکسیسم ساختارگرای لویی آلتوسر معرفی کرد و به تشریح مفهوم تحمیل دوگانه ایدئولوژی به جامعه از منظر وی پرداخت. مفهوم محوری دیگر هژمونی بود که دارابی در تشریح آن گفت: «این ایده را آنتونیو گرامشی به مثابه پاسخی به ایده متصلب ایدئولوژی نزد مارکسیست‌های اولیه مطرح می‌کند و در چرایی دوام سرمایه‌داری به جای دولت‌های سرکوب‌گر به رضایت اجتماعی تکیه می‌ورزد. اینجاست که هنر نقش محوری در تثبیت ساختار قدرت حاکم دارد.» دارابی آخرین مفهوم محوری را در این حوزه مطالعاتی: زیربنا- روبنا برشمرد و تأکید کرد: «رابطه زیربنا- روبنا نزد همه مارکسیست‌ها یکسان نیست. هر چه به مارکسیسم کلاسیک نزدیک‌تر شویم زیربنا نقش قوی‌تر و دست بالاتر دارد و رابطه آن با روبنا رابطه‌ای علی – معلولی است.» این نویسنده و پژوهشگر هنری در پاسخ به این پرسش که اساساً چرا  باید مدافع چنین نظریه‌ای باشیم  گفت: «نظریه تاریخ اجتماعی هنر در مقابل نظریه‌هایی مطرح می شود که اثر هنری را کاملاً منفک و مجزا از زمینه‌های اجتماعی آن مطالعه می‌کنند.» وی در اینجا به معرفی و شرح خلاصه‌ای تاریخی از متفکران مارکسیسم کلاسیک، مارکسیسم ارتدوکس، مارکسیسم غربی (وسترن مارکسیسم)، مارکسیسم نو(نئومارکسیسم) شامل: مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی پرداخت و با ذکر اینکه تلاش همه مورخان هنر و متفکران مارکسیسم معطوف به ایجاد یک رهیافت علمی به تاریخ هنر به جای منظر فردی و ذهنی و ایده‌آلیستی بود نکاتی از دیدگاه‌های عمده این صاحب‌نظران را از گئورگ لوکاچ تا فریدریک آنتال و هاوز را بررسی کرد. پایان بخش این کارگاه تخصصی تحلیل آثار (جوتو) و (مازاچو) از دید "آنتال" و تشریح نظریات جان برگر و اندیشمندان نسل دوم تاریخ اجتماعی هنر از جمله: دی. جی. کلارک و مدل تحلیل آثار هنری از جمله آثار گوستاو کوربه و... بود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن