تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837944649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگرش صدرایی به آزمایش‌های بنیامین لیبت در باب اراده آگاهانه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش گروه علمی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی؛
نگرش صدرایی به آزمایش‌های بنیامین لیبت در باب اراده آگاهانه

ملاصدرا


شناسهٔ خبر: 3667629 - چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

یکصد و سیمین جلسه گروه علمی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع نگرش صدرایی به آزمایشهای بنیامین لیبت در باب اراده آگاهانه با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و سیمین جلسه گروه علمی فلسفه با موضوع نگرش صدرایی به آزمایشهای بنیامین لیبت در باب اراده آگاهانه با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده و با حضور اعضاء گروه چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۲۱ در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. درابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده در باب چالش آزمایش بنیامین لیبت گفت: بنیامین لیبت پژوهش­گر برجستۀ آمریکایی در رشتۀ فیزیولوژی و استاد دانشگاه کالیفرنیا بود. او در سال ۱۹۸۳ آزمایش جنجال برانگیزی را انجام داد که همچنان ذهن بسیاری از دانشمندان و فیلسوفان را به خود مشغول داشته است. لیبت در این آزمایش، زمان فرآیند­های مغزی و ارادۀ آگاهانۀ انسان را مشخص کرد. یافته ­های او نشان می­ دهند که قبل از انجام دادن اعمال خود انگیخته (خود ـ تنظیم شده)، تغییر الکتریکی آهسته ­ای رخ می ­دهد که در ناحیۀ فرق سر، بر روی پوست سر، قابل ثبت است. وی ادامه داد: آزمایش لیبت نشان می ­دهد که افعال ارادی توسط تغییرات الکتریکی پتانسیل آمادگی (RP) به نحوی غیرآگاهانه ۵۵۰ میلی­ ثانیه قبل از عمل، در مغز به آغاز می­ شوند و انسان ۱۵۰ میلی ­ثانیه قبل از این­که عمل آغاز شود، از قصد خود برای انجام عمل آگاه می ­شود. وی افزود: بر طبق نگرش رایج دربارۀ فرایند عمل ارادی، ارادۀ آگاهانه (W) قبل از پتانسیل آمادگی ظاهر می­ شود و به مغز دستور اجرای عملِ قصد شده را می ­دهد، اما آزمایش لیبت نشان می­ دهد که افعال ارادی توسط تغییرات الکتریکی پتانسیل آمادگی (RP) به نحوی غیرآگاهانه در مغز به آغاز می­ شوند و انسان ۱۵۰ میلی ­ثانیه قبل از این­که عمل آغاز شود، از قصد خود برای انجام عمل آگاه می ­شود. حقیقت اراده از دیدگاه ملاصدرا حسین زاده ادامه داد: بنابراین در نظر صدرالمتألهین وجود خاص اراده دارای یک هویت شوقی اشتدادی و کشسانی است که دامنه آن از شوق ناقص تا عزم و اجماع نفسانی و پس از آن به صورت میل طبیعی در بدنه مادی فعل، گسترده شده است. پرسش مهمی که در تبیین نگرش صدرایی به آزمایش لیبت باید به آن پاسخ داد این است که آیا اجماع نفسانی امری مجرد است یا مادی؟ صدرالمتألهین نیز در جلد هشتم اسفار صراحتاً عزم و اجماع نفس را امری مجرد می ­داند و می­ نویسد: «نسبه الإراده أی القوه الإجماعیه إلى الشهویه الحیوانیه فی باب التحریک کنسبه الوهم إلى الخیال فی باب الإدراک و کل واحده منهما عندنا قوه مجرده عن الماده لکن لم نجد فی کلام أحد ما یدل على أن المحرکه الشوقیه جسمانیه و التی لا خلاف لأحد و لا شبهه فی کونها جسمانیه هی المحرکه الفاعله القریبه لا الباعثه و هی المسماه  بالقدره لأنها عباره عن قوه قائمه بالأعصاب و العضلات الممیله لها بالقبض و البسط و الجذب و الدفع‏» وی گفت: اما به نظر می­ رسد منعی وجود ندارد که آنچه ملاصدرا در مورد قدرت بیان کرد، دربارۀ اجماع نفس (عزم و ارادۀ جازم) نیز بیان کنیم و آن را امری مادی بدانیم. اگر چه هیچ­ یک از حکمای پیشین مادی بودن اجماع نفس را بیان نکرده و ملاصدرا نیز به صراحت آن را مادی دانسته است؛ اما با توجه به اصول فلسفۀ ملاصدرا باید به مادی بودن اجماع نفس ملتزم شد. از این رو اراده یک وجود شوقی تشکیکی و دامنه دار است که مراتب بالای آن مجرد و مراتب نازلۀ آن مادی است و اجماع نفسانی در مرتبۀ مادیتِ این وجود دامنه ­دار قرار دارد. در فلسفۀ ملاصدرا نفس انسان چگونه به صورت آگاهانه ابزار خود و از جمله مغز را به کار می­ گیرد و افعال خود را انجام می­ دهد؟ حسین زاده اظهار کرد: از نظر صدرالمتألهین علمی که نفس برای به کارگیری آگاهانۀ قوا و ابزار خود از آن استفاده می­ کند از سنخ علوم متعارف ذهنی و از نوع تصور و تصدیق نیست، بلکه نوعی شعور و آگاهی حضوری است. هنگامی که نفس ابزار و قوای خود را به کار می گیرد، بر خلاف سایر افعال اختیاری، این کار را بدون تصور و تصدیقِ به فایده انجام می ­دهد و با این حال این به کارگیری ابزار و قوا، فعل اختیاری نفس به حساب می­ آید؛ زیرا همین نشئت گرفتن آن ها از علم ذاتی نفس خود نوعی اراده است که عین علم است و با قصد و تأمل همراه نیست (اسفار، ج۶، صص۱۶۱-۱۶۲). وی افزود: با توجه به این مطلب، برای تبیین فلسفی آزمایش لیبت با مبانی فلسفۀ ملاصدرا می­ توان گفت: نفس پس از آن­که برای انجام فعل برنامه ­ریزی کرد، برای ایجاد ارادۀ «اکنون عمل کن»، اندام­ های مغزی را به صورت آگاهانه و از روی اختیار به کار گرفته و اراده را ایجاد می­ کند؛ سپس از طریق ایجاد ارادۀ آگاهانه، افعال ارادیِ مورد نظر را به انجام می رساند. از این رو آزمایش ­های لیبت هرچند برای نگرش ­های سنتی به اراده، چالشی مهم به شمار می ­آید؛ اما نسبت به نگرش برگزیده که از فلسفۀ ملاصدرا قابل استفاده است، چنین نیست.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن