محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798379406
سهم حماسه خرمشهراز بازار بازی رایانهای/ دولت پای کار نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛
سهم حماسه خرمشهراز بازار بازی رایانهای/ دولت پای کار نیست
شناسهٔ خبر: 3663482 - دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵
فرهنگ > صنایع فرهنگی
یکی از رویکردهای مشترک فرهنگی در صنعت بازیسازی جهان توجه به تحولات و رویدادهای تاریخی است؛ اما سهم حماسههای ثبت شده در تاریخ معاصر از بازار بازیهای رایانهای ایران چیست؟ خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: از میان رویدادهای ریز و درشت تاریخ معاصر به ویژه تحولات مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس، حماسه آزادسازی خرمشهر این شانس و اقبال حداقلی را داشته که در بازار نیمه جان تولید و عرضه بازیهای رایانهای به طور کامل مغفول نماند و دستمایه تولید بازیهای متعددی شود. مروری کوتاه بر اخبار مرتبط با حوزه بازیهای رایانهای نشان میدهد در چند سال گذشته و همزمان با سالروز حماسه سوم خرداد همواره شاهد رونمایی و یا کلید خورد تولید بازیهایی از این دست بودهایم. بازیهایی که گویی کارکرد اصلیشان تنها «حماسهبازی» بوده است و نه «حماسهسازی»! بیتناسبی حجم دورخیز برای تولید بازیهای رایانهای مرتبط با حماسه خرمشهر به طور خاص و دفاع مقدس به طور عامتر با ویترین بازار بازیهای رایانهای ایران، نکتهای است که به آسیبشناسی آن پرداختهایم. یک مرور؛ تجربههایی که بازار نداشت برای شروع بد نیست مروری به برخی تولیدات مرتبط با «آزادسازی خرمشهر» داشته باشیم. یک جستجوی ساده در فضای مجازی نشان میدهد حداقل از نظر کمی بازیهای رایانهای تولید و عرضه شده با موضوع حماسه خرمشهر عدد قابل توجهی دارند. این البته به معنای حجم بالای تولید در این حوزه نیست بلکه از منظر «مقایسه» و باتوجه به نبود آثاری با موضوع «انقلاب» و یا «دفاع مقدس» میتوان تولید این تعداد بازی درباره یک رویداد مشخص را قابل توجه دانست. «چریک»، «نبرد خرمشهر»، «مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر»، «عملیات انهدام» و «فاتحان خورشید» از مهمترین تجربههای بازیسازان ایرانی در زمینه ساخت بازی با موضوع «خرمشهر» است که توانستهاند به فضای رسانهای راه پیدا کنند و درباره تولید و عرضه آنها اطلاعرسانی شود.
نکته جالب هم اینکه غیر از یک نمونه فصل مشترک باقی این بازیها توقف در مرحله خبررسانی و ناکام ماندن در مسیر رسیدن به مرحله عرضه در بازار است. به تعبیر دیگر این تجربههای متعدد هیچ کدام نتوانستهاند به واسطه تسخیر بازار بازیهای رایانهای نام خود را بر سر زبانها بیاندازد. در کنار این آثار حجم قابل توجهی از تولیدات غیررسمی و غیررسانهای هم قابل رصد است که غالبا در گروههای کوچک بازیساز تولید شده و فرصت عرضه هم به دست نیاوردهاند. اتفاقا به بهانه ساماندهی همین قسم بازیها هم بوده که بنیاد ملی بازیهای رایانهای در روزهای اخیر به بهانه همزمانی با سالروز حماسه خرمشهر فراخوان مسابقه بازیسازی در این زمینه را منتشر کرده است. روایت بازیساز؛ دولت پای کار نیست در میان بازیهای رایانهای تولیدشده پیرامون آزادسازی خرمشهر، یکی از موفقترین تولیدات «عملیات انهدام ۲» بوده است که تولید و عرضه آن در بازار را یک شرکت بازیساز مستقر در شهر قم برعهده داشته است. حجت الاسلام حبیب داستانی بنیسی مدیرعامل این شرکت و طراح بازی «عملیات انهدام ۲» درباره لزوم ساخت بازیهایی از این دست به خبرنگار مهر میگوید: در تاریخ معاصر ما حوادث و حماسههای متعددی در داخل و خارج از کشور روی داده است که قابلیت پرداخت دارند. در میان این حوادث، دفاع مقدس جایگاهی ویژه دارد و در میان عملیاتهای دفاع مقدس هم عملیات بیتالمقدس که به آزادسازی خرمشهر منتهی شد یکی از بزرگترین عملیاتها بود. همه اینها نشان میدهد حماسه خرمشهر ظرفیت بالایی برای بازیسازی دارد. داستانی بنیسی ادامه میدهد: در بازار جهانی بازیهای رایانهای شاهدیم بعد از گذشت بیش از ۷۰ سال از جنگ جهانی هنوز بازیهایی مانند «فتح برلین» تولید و عرضه میشود و این نشاندهنده اهمیت زندهنگاه داشتن یک رویداد تاریخی در عرصه بازیسازی است. آنها هنوز دارند روی تحولات مرتبط با جنگ جهانی کار میکنند و اینگونه نیست که به یک بار روایت آن بسنده کرده باشند.
وی میافزاید: اینگونه هم نیست که بازیسازی درباره رویدادی همچون آزادسازی خرمشهر تبدیل به موازیکاری شود چراکه هر یک از این بازیها روایت یک رویداد از منظر یک بازیساز است. اگر هرکدام از بازیسازان به دنبال زاویه نگاه خاص خود به یک حماسه باشند، تبدیل به یک موازیکاری نمیشود. واقع امر این است که ما در این زمینه کار ترویجی میکنیم و نه تحقیقی و اینگونه نیست که بگوییم تا همین جا که آمدیم دیگر بس است؛ هرچه بیشتر کار تولید کنیم در ترویج موفقتر خواهیم بود. طراح و مجری بازی رایانهای «عملیات انهدام ۲» درباره دلایل توفیق این بازی در بازار و ارتباط موفق آن با مخاطبان هم میگوید: واقع امر این است که عملیات انهدام ۱ زمانی منتشر شد که هیچ بازی درست و حسابی ایرانی در بازار وجود نداشت و حتی صراحتا میگویم این بازی زمانه عرضه شد که مسئولان ما تفاوت بازی رایانهای و خمیر بازی را نمیدانستند! همان زمان میگفتند که این بازی حتی ۱۰۰ نسخه هم فروش نخواهد کرد اما دیدیم که هم آن زمان و هم همین امروز هنوز «عملیات انهدام ۱» جزو بازیهای رایانهای پرفروش در ایران است. وی ادامه داد: با همان سابقه ذهنی قسمت اول، زمانی که «عملیات انهدام ۲» منتشر شد مورد توجه قرار گرفت به خصوص که اینبار بازی دارای بازینامه تخصصی و ویژگیهای فنی بالاتر بود. این بازی آنقدر با استقبال مواجه شد که هنوز هم جزو سه چهار بازی پرفروش است. این فروش را هم بدون هرگونه تبلیغ به دست آورده و به کسی هم آن را هدیه ندادهایم و همه آمار فروشش واقعی است. داستانی بنیسی در توضیح چرایی «نداشتن تبلیغ» میگوید: خب طبیعی است که من یک طلبه از شهر قم هستم و تنهایی وارد این میدان شدهام. دولت پای کار نیست و ما هم ناگزیر در حد توان خود میتوانیم محصولمان را تبلیغ کنیم. در همین اندازه هم عملکرد موفقی داشته و این بازی خیلی خوب دیده شد. طراح «عملیات انهدام ۲» درباره نبود برند معتبر در حوزه بازیسازی پیرامون حماسه خرمشهر به رغم تعدد تولیدات در این زمینه هم معتقد است: شاید ما هنوز تبدیل به برند نشدهایم اما همین عملیات انهدام ۲ را در حد و اندازه یک نیمچه برند بالا آوردهایم. اگر بپرسید چرا این برندسازی تبدیل به جریان نشده است میگویم در این زمینه تنها تولید ملاک نیست. همین اواخر یک بازی درباره آزادسازی خرمشهر در بازار عرضه شد که واقعا کار ضعیفی بود و طبیعتا عرضه این بازی در بازار موجب سلب اعتماد از مخاطب میشود. این بازیساز تأکید دارد: بازیسازان ایرانی باید کیفیت نسبی را در تولید بازی رعایت کنند که البته بعد از این مرحله تازه با مشکلاتی همچون تبلیغ و شبکه توزیع مواجه خواهیم بود! داستانی بنیسی با اشاره معضلات جدی در عرصه عرضه بازیهای رایانهای گفت: ما در واقع شبکه توزیع رسمی برای بازیهای ایرانی نداریم و این در حالی است که عرضه بازیهای خارجی غیرمجاز یک سیستم توزیع منظم و سراسری دارد! ما در زمینه شبکه توزیع و تبلیغ محصول ایرانی ضعف جدی داریم و باید آن را برطرف کنیم. طراح و مجری بازی رایانهای «عملیات انهدام ۲» در پایان تأکید کرد: مطمئن باشید اگر یک بازی خوب ساخته شود و خوب هم تبلیغ شود حتما با استقبال بینظیر مردمی هم مواجه خواهد شد. روایت مدیر؛ از مخاطبان سلب اعتماد شده است پیرو اظهارات و درددلهای یکی از بازیسازان فعال در حوزه به تصویر درآوردن حماسه خرمشهر پیرامون نبود حمایتهای دولتی سراغ اصلیترین مرکز متولی ساماندهی بازار بازیهای رایانه در کشور رفتیم. حسن کریمی قدوسی مدیر جوان بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره اقبال بازیسازان ایران به حماسه خرمشهر به خبرنگار مهر میگوید: به دلیل جنس اتفاقی که در این برهه زمانی خاص شاهد آن بودهایم، این رویداد ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به بازی رایانهای دارد و به همین دلیل هم در همین سالهای اخیر سه چهار بازی موفق داشتهایم که از این میان بازی «نبرد ۳۴ روزه» که قرار بود سال گذشته روانه بازار شود هنوز به سرانجام نرسیده و احتمالا امسال شاهد عرضه آن خواهیم بود. وی با اشاره به فراخوان منتشر شده از سوی بنیاد ملی برای ساخت بازی با موضوع خرمشهر، ادامه داد: بازیهایی که تا به امروز در این زمینه تولید شده است، غیر از «عملیات انهدام ۲» فروش موفقی نداشتهاند. به همین دلیل هم ما به سمت بازیهای مبایلی تغییر جهت دادهایم. تمرکز ساخت بازی در این فراخوان هم بر روی بازیهای مبایلی و کوچک است که هم در دسترس تر باشد و هم فروش بهتری داشته باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تحلیل دلایل ناکامی بازیهای تولید شده تا به امروز در این زمینه میگوید: ما اصولا در بازیهای کامپیوتری به دلیل جنس بازاری که داریم با بیاقبالی به بازیهای ایرانی مواجهیم. بخشی از این شرایط به تفاوت قیمت فاحش بازیهای فاقد کپیرایت خارجی با تولیدات داخلی بازمیگردد که بنده بارها به این نکته اشاره کردهام. از سوی دیگر هم در سالهای اخیر برخی تولیدات بیکیفیت داخلی از مخاطبان سلب اعتماد کرده و برخی از گیمرها دیگر اعتمادی به بازیهای کامپیوتری ایرانی ندارند. در مجموع به همین دلایل است که اقبال به خرید بازی ایرانی از بازار پایین آمده و این درست برخلاف شرایطی است که در بازیهای مبایلی داریم. کریمی قدوسی با اشاره به آمار گفت: نزدیک به ۳۰ درصد فروش بازیهای تلفن همراه متعلق به بازیهای ایرانی است و به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم در حوزه بازیسازی برای حماسه خرمشهر هم سراغ این بازار برویم و از بازیسازان خواستهایم در این زمینه تولیداتی را ارائه کنند. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره رویکرد عمومی این بنیاد جهت بازیسازی با موضوع تحولات و رویدادهای تاریخ معاصر هم گفت: ما امسال سرفصلی را به این موضوع اختصاص دادهایم و شروع این حرکت هم فراخوان بازیسازی با موضوع حماسه خرمشهر بود. قاعدتا برای سایر رویدادها هم چنین حرکتهایی خواهیم داشت اما واقعیت این است که هنوز برنامهریزی دقیقی در این زمینه نداشتهایم. وی درباره استمرار این حرکت و انتشار و تبلیغ بازیهای برتر عرضه شده بر مبنای این فراخوانها هم تأکید کرد: ما در انستیتو بازیسازی از سال گذشته این طرح را مطرح کردیم چراکه معتقدیم بازیهای موفقی که تا به امروز داشتهایم هم مرتبط با همین رویدادهای تاریخی بوده است و میتوان از این ظرفیت بیشترین استفاده را کرد. برای معرفی بازیهای برتر هم برنامهریزی کامل انجام شده و از سوی مسئولان انستیتو در این زمینه اطلاعرسانی خواهیم کرد. روایت کارشناس؛ کار نکردن بهتر از ضعیف کار کردن است در کنار بازیسازان و مدیران اما اگر بخواهیم از منظر یک کارشناس به دلایل ناکامی در عرصه بازیسازی برمبنای «حماسه خرمشهر» بپردازیم به نکات جالبتری برمیخوریم. علی صابونچی مدیرعامل موسسه فرهنگی آرماگدون و از کارشناسان تحلیل و بررسی بازیهای رایانهای است که در این زمینه به خبرنگار مهر میگوید: نکته اصلی در تحلیل وضعیت بازیهای رایانهای در ایران این است که ما موضوعات بسیاری برای پرداخت در این زمینه داریم. به خصوص رویدادهای مرتبط با دفاع مقدس که از ظرفیت جذابیت اکشن هم برخوردار هستند. با این همه اما از سویی همیشه دیر به فکر میافتیم و از سوی دیگر از نظر فنی در ابتدای راه هستیم. این کارشناس بازیهای رایانهای معتقد است: بخشی از بازار امروز بازیهای رایانهای کنسولهای بازی هستند که ما اساسا اجازه ورود به این میدان را نداریم و از نظر فنی در بخشهای بازیسازی برای کامپیوترهای شخصی و موبایل هم در آغاز راه هستیم و امکان رقابت با مختصات صنعتی بازیسازی در خارج از کشور را نداریم. به همین دلیل هم باید دایره انتخاب و عملمان را محدود تعریف کنیم. وی با اشاره به نظرگاههای مختلف بازیسازان، مدیران و منتقدان در آسیبشناسی وضعیت امروز بازیهای رایانهای در ایران ادامه داد: این دیدگاههای مختلف فصل مشترکهایی دارند اما اگر به عنوان یک منتقد خارج از گود بخواهم نکتهای را اشاره کنم آن این است که واقعا در این زمینه کم کاری کردهایم. آنقدر در این سالها به دنبال رصد بازار تولیدات جهانی و رقابت با نمونههای خارجی بودهایم که از بازار داخلی بازماندهایم. صابونچی با اشاره به نمونههای موفق بازیهای خارجی همچوم «کال آف دیوتی» که بخشهایی از آنها در کشورهای اسلامی روایت میشود گفت: در این قبیل بازیها و به ویژه در تولیدات آمریکایی شما شاهد بازسازی ۹۰ درصدی واقعیت به ویژه در فضاسازی و شخصیتسازی هستید و در ادامه راه بر مبنای نگارش سناریو ۱۰ درصد دروغ هم به آن اضافه میکنند. بازیکن هم زمانی که آن ۹۰ درصد واقعی را میبیند به راحتی به آن ۱۰ درصد هم تن میدهد. ما اما غالبا عکس این فرآیند رفتار میکنیم و از همان ابتدا میخواهیم شعار بدهیم و آن را تبدیل به تیتر یک بازی کنیم.
این کارشناس در اشاره به دیگر ایرادات بازیهای ایرانی میگوید: بازیهای ما غالبا تک مرحلهای است و معمولا شاهد تولید ادامه دار یک بازی با داستان مشخص نیستیم. به عنوان نمونه اگر مخاطبی امروز بخواهد بازی مرتبط با دفاع مقدس داشته باشد ما یک نمونه مشخص برای عرضه به او نداریم و غالب تولیدات مقطعی و تک مرحلهای است. در همین مرحله هم ما غالبا منتظر یک موج هستیم تا نسبت به آن واکنش نشان دهیم. وی در ادامه به رویکرد غلط مدیران و بازیسازان در فاصله گرفتن از عرصه تولید بازیهای کامپیوتری هم اشاره کرد و گفت: بازیسازان ما سراغ اسمارت فونها و تبلتها رفتهاند و بازار اصلی یعنی بازار پیسی را از دست دادهاند این در حالی است که همین بازی «۱۹۷۹» که اخیراً سروصدایی به راه انداخت ابتدا به عنوان بازی تبلت قرار بود تولید شود اما بعد از آن که حامی مالی خاص پیدا کرد، سریع آنرا تبدیل به نسخه پیسی کردند تا تأثیرگذارتر و ماندگارتر باشد. مدیران فرهنگی ما اما جهتگیری عکس دارند و مدام دارند بازار اصلی بازیها که مربوط به بازیهای کامپیوتری است را به حریف واگذار میکنند. صابونچی در ادامه از بازیسازی مشارکتی و هدفمندتر برگزار کردن فراخوانهای موضوعی برای بازیسازی، بعنوان دیگر راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی اشاره کرده و در پایان تأکید کرد: با توجه به شرایط فعلی تأکید بر یک نکته ضروری است و آن اینکه در عرصه فعالیت فرهنگی کار نکردن به مراتب بهتر از کار ضعیف کردن است و این نکتهای است که نباید از یاد ببریم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
فرصت مناسب برای طلبکاران غیر دولتی؛ واگذاری ۱۰ هزار میلیارد اسناد خزانه اسلامی توسط بانک ملی - پایگاه خبری تحل
پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم ۱۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی از طریق شعب مرکزی و میرداماد بانک ملی ایران واگذار می شود اسناد خزانه اسلامی از طریق شعب مرکزی و میرداماد بانک ملی ایران از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور تسویه بدهی مسجل دولت دستگاه های اجرایی بهبهمنی: دولت احمدی نژاد تلاش زیادی برای بازگرداندن دارایی های ایران انجام داد! - پایگاه خبری تحلیلی بانک و بازا
پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم به دنبال انتشار گزارش دولت از بررسی ماجرای توقیف دارایی دو میلیارد دلاری ایران از سوی دولت آمریکا و تاکید بر چرایی عدم فروش اوراق قرضه در دوره ای خاص رئیس کل سابق بانک مرکزی در این باره توضیحاتی ارائه کرد در هفته اخیر دولت با انشتار بیانیه ای بخشیدولت باید مردم را برای برنامه ریزی در زمینه اقتصاد پایدار به کار گیرد
مسئول بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به نقش بسیار مهم و تأثیرگذار زنان در زمنه اقتصاد مقاومتی گفت انتظار داریم دولت باید برای توانمندسازی زنان در این حوزه برنامه ریزی و اقدام کند چرا که تولید در هر زمینه از جمله کالاهای خانگی نیازمند دخالت زنان است به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایده انتقاد آیت الله مکارم از دولت در دیدار با روحانی - پایگاه خبری عصر تبریز
سایت آیت الله مکارم نوشت رئیس جمهور محترم جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای روحانی در دیداری که با معظم له داشتند شرح جامعی راجع به کارها و خدماتی که مخصوصا در سال اخیر انجام شده بیان کردند عصر تبریز سایت آیت الله مکارم نوشت رئیس جمهور محترم جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای روحابیکاری یکی از معضلات اساسی جامعه امروز است/دولت برای حل مشکل اشتغال اهتمام ورزد - پایگاه خبری مجلس مازندران
مازندمجلس آیت الله مکارم شیرازی گفت بیکاری یکی از معضلات اساسی جامعه امروز است و دولت باید با اطلاع رسانی بیشتر دستاوردهای خود را در این حوزه برای مردم تشریح کند و برای حل قطعی مشکل اشتغال همچنان اهتمام داشته باشد مازندمجلس آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار رئیس جمهوری بخبری خوش برای کارکنان دولت در راه است - پایگاه خبری تحلیلی خبر نیمروز
به گزارش خبرنیمروز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان حقوق کارکنان دولت یکی از مهم ترین بخش های قانون بودجه سال 95 است که مورد توجه قرار گرفته و تا کنون در 2 ماه نخست سال جاری طبق مصوبه سال گذشته پرداخت شده است غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مراهکارهای اجرای طرح یکپارچه سازی نظام مالی/تصمیمات بازار سرمایه نباید بر بازار پول اثر منفی داشته باشد - پایگا
رودبارنیوز به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بانک توسعه صادرات ایران علی صالحآبادی در آستانه برگزاری بیست و ششمین همایش سالانه سیاستهای پولی و ارزی طرح یکپارچهسازی در نظام مالی کشور را یکی از موضوعات بسیار مهم و قابل طرح در این همایش عنوان کرد و افزود سه مقام ناظر بازار سرمایهناظم الشریعه: به دولتی ها گفتیم هیچ چیز برای خودمان نمی خواهیم/نباید کاری کنیم که حسرت بخوریم - پایگاه خبری ور
سرمربی تیم ملی فوتسال گفت به مسئولان دولتی گفتیم که هیچ چیز برای خودمان نمی خواهیم و اگر خواسته ای هست برای تیم ملی است Source 01جمعه ۳۱اردیبهشت۱۳۹۵سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی سبب عدم حمایت از کارگران پشت نوبت می شود/ ایجاد جایگاه استقرار کارگران ساختما
رئیس خانه کارگر استان زنجان با بیان اینکه تحت پوشش بیمه بودن یکی از الزامات شغل هایی مانند کار ساختمانی است گفت کارگان با مخاطرات زیادی روبه رو هستند اما متاسفانه همه کارگران این صنف بیمه تامین اجتماعی ندارند و سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی سبب عدم حمایت از کارگران پشت نوبت مطلاکاران چگونه تبدیل به ستاره های بازار سهام شدند؟ - پایگاه خبری اعتبار
به گزارش پایگاه خبری عصراعتبار به نقل از اقتصادنیوز پس از افتی 76 درصدی در 5 سال گذشته شاخص 14 شرکت معدنکار طلای بلومبرگ در سال جاری دوبرابر شده است این 5 نمودار نشان می دهد که چرا قیمت طلا طلا در سال جاری رشدی 20 درصدی داشته است و در اوایل ماه می به بالاترین سطح 15 ماه اخیر-
گوناگون
پربازدیدترینها