تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817331126




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مثل خدا یا انسان/وقت آن نیست که به «مثل خدا» عمل کنیم؟ 


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از داود مهدوی زادگان؛
مثل خدا یا انسان/وقت آن نیست که به «مثل خدا» عمل کنیم؟ 

گفتگو با دکتر داود مهدوی زادگان


شناسهٔ خبر: 3663506 - جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

آن قلم به دستی که مظلومیت یک ملت را نمی بیند و برای فرقه ای معلوم الحال دل می سوزاند، او به مثل کدام انسان عمل می کند؛ انسان سعید یا شقی؟ به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام مهدوی زادگان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است که از نظر می گذرد. پیش تر اعتقاد بر این بود – گرچه چندان عمل نمی شد ولی توافق ضمنی بود که – باید خدایی عمل کرد. ولی از سه چهار قرن به این سو، ساکنان یک لنگه دنیا خواستند طرحی نو در اندازند. پس خدا را برداشتند و انسان را جایگزین کردند و گفته شد: «باید انسانی عمل کرد»؛ یعنی از این پس در تعاملات خود با دیگران «مثل انسان» عمل کنیم. وقتی می گوییم «مثل خدا»، روشن است که چه می گوییم. زیرا حقیقت باری تعالی خیر و نور محض است. او سر چشمه و مظهر همه خوبی ها است؛ خدای رحمان و رحیم، رزّاق، منعّم، غفور، کریم، منتقم و عادل. «مثل خدا» یعنی مثل او خیر خواهانه، عادلانه، رحیمانه و کریمانه عمل کنیم. شرّ در او راه ندارد تا گفته شود باید مثل خدا شرورانه عمل کرد. در الگوی مثل خدا، گریزی از عمل خیرخواهانه و عادلانه نیست. اینکه می توانیم یا توانسته ایم، بحث دیگری است. مهم این است که می دانیم چگونه باید عمل کرد؛ «مثل خدا». شرایع الهی بیان همین عمل به «مثل خدا» است.  اما «مثل انسان» نا مفهوم است. انسان مظهر خیر و شرّ است. انسان مجموعه ای از خوبی ها و بدی ها است. انسان صالح و فاسق، عادل و ظالم، رئوف و خون ریز است و صد ها صفت خوب و بد، زشت و زیبا دارد. بگذریم که گروهی اصلاً معتقد به خیر خواه بودن انسان نیست و انسان را گرگ انسان می داند(هابز) یا انسان را موجودی مکّار و حیله گر می پندارد(ماکیاولی) تا آن نظریه که انسان را از نسل میمون می داند و بر اصل تنازع بقا پا می فشارد. حالا مثل انسان عمل کردن تا چه اندازه درست یا پذیرفتنی است؟  اگر گفته شود مراد خوبی های انسان است و نه بدی هایش. می گوییم این معنا که در «مثل خدا» به نحو اتم و اکمل وجود دارد. آیا بی خردی نیست که الگوی خوبی های خدا را کنار بگذاریم و خوبی های انسان را سرمشق قرار دهیم. انسان هر قدر خوب باشد در برابر خوبی های باری تعالی هیچ است. اگر مراد این باشد؛ طرحی نو نیانداخته ایم. ادیان وحیانی سرمشقی بسیار برتر و والاتر ارائه کرده اند. پس نو بودن طرح به این است که انسان سعید و شقیّ مراد باشد. یعنی یک جاهایی مثل انسان سعید عمل کنیم و یک جاهایی هم مثل انسان شقی. و البته چون مواقف سعیده انسان کم پیش می آید؛ گریزی از عمل به مثل انسان شقی نیست. با این حساب این طرح فرنگی چه فضیلت و برتری نسبت به الگوی وحیانی دارد. آیا به مثل انسان شقیّ عمل کردن می تواند بر الگوی مثل خدا رجحان عقلی داشته باشد. به این پرسش هم باید پاسخ داد که کدام منطق می پذیرد با فرد یا فرقه ای که در تعامل با دیگران از سرمشق انسان شقی پیروی می کند؛ باید از سر مشق «مثل انسان سعید» تبعیت کرد. این همان الگوی مسیحیت تحریف شده است: گونه دیگر صورت خود را برای سیلی خوردن عرضه کن.  اکنون که چند قرن از طرح «مثل انسان» گذشته است، خیلی راحت تر می توان آن را به نحو پسینی به زیر تیغ نقد کشید. تردید نیست که مبتکران و کارگزاران این طرح مشعشع به «مثل انسان» عمل کرده اند و عمل خواهند کرد. اما به مثل کدام انسان؛ انسان سعید یا انسان شقی؟ گمان نمی کنم تمام جنگ های داخلی اروپا و آمریکا یا دو جنگ جهانی که از قلب اروپا آغاز شد و با مساعدت آمریکا عالم گیر شد، به «مثل انسان» سعید بوده باشد. نه از دست نشانده ها(رضا خان و آتاترک و مبارک) و نه ازفرقه های تربیت یافته غربی (بهائیت و وهابیت و داعش) سراغ داریم که به مثل انسان سعید عمل کرده باشند. راستی؛ تحریم یک ملت به مثل کدام انسان است؛ انسان سعید یا شقی. اصلاً آن قلم به دستی که مظلومیت یک ملت را نمی بیند و برای فرقه ای معلوم الحال دل می سوزاند، او به مثل کدام انسان عمل می کند؛ انسان سعید یا شقی؟ کارنامه چند سده مدعیان مثل انسان آنقدر تیره و نا پاک است که جامعه بشری را در این آخر الزمانی به سرمشق «مثل خدا» سوق می دهد. جامعه بشری بیش از این نباید خود را گول بزند. ما تا به امروز به «مثل انسان» عمل کرده ایم. آیا وقت آن نیست که به «مثل خدا» عمل کنیم؟ 
 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن