واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران گفت: ما اگر میخواهیم شاهد تغییر و تحول فرهنگی در جامعه باشیم تنها راه آن برگشت به قرآن است. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علاسوند در هفتمین همایش بینالمللی تجلیل از بانوان فعال قرآنی که با حضور 600 بانوی فعال در عرصههای قرآنی در مصلا برگزار شد با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) اظهار کرد: شخصی نزد امام صادق (ع) رفت و از ایشان پرسید دلیل اینکه قرآن در تمامی اعصار تراوت و تازگی دارد چیست امام فرمودهاند دلیل آن این است که خداوند قرآن را برای زمان خاص و یا امت خاصی نیافریده است، به همین دلیل در هر زمانی تا صبح قیامت تازگی و تراوت خود را دارد. وی یادآور شد: قرآن زمانمند نیست و منحصر به فرد یا جامعه خاصی نیست. قرآن به خداوند که مفهوم اصلی تمام ادیان است به شکل ویژه ای پرداخته است و هرگز هیچ علم کلام و فلسفهای نمیتواند تفسیری که قرآن از خداوند داشته است را بیان کند. زمانی که مسلمانان از قرائت اصلی قرآن فاصله میگیرند دچار مشکل میشوند. این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: مساله دیگری که سبب تازگی و تراوت قرآن میشود این است که در این کتاب پیامبران به گونهای معرفی شدند که در هیچ یک از ادیان دیگر اینگونه نشده اند. وقتی قرآن کریم از حضرت مریم سخن میگوید ابتدا خود شخص حضرت را مورد خطاب قرار میدهد که ایشان به دلیل عابده بودنش بود که وجود حضرت عیسی در ایشان شکل گرفت. این توصیفی که قرآن از انبیای الهی دارد را هیچ کتابی ندارد. علاسوند تاکید کرد: امروز هویت انسان ها مورد بحث خیلی از روانشناسان است، اما قرآن در 1400 سال پیش تعریفی از انسان ارائه داد که اکنون همگی باید به آن تمسک بجویند. همه اینها و خیلی از عوامل دیگری در قرآن وجود دارد که سبب جاودانه بودن این کلام الهی است. ما هرگز نمی توانیم در سراسر قرآن مفاهیم متناقض و ناهمخوان ببینیم. قرآن کتاب بی نقصی است که همواره برای تمام اعصار سخن و حرف دارد و هر کسی با هر سطحی از توانمندی فکری میتواند از آن بهره ببرد. قرآن برای مومنین شفا و رحمت و برای دشمنان خسارت می آورد. وی یادآور شد: اگر بناست که قرآن تاثیری در بدنه اجتماع داشته باشد راهی به جز ارتباط برقرار کردن بین قرآن و مادر خانواده و خود خانواده وجود ندارد. یعنی قرآن باید در زمانی که فرزندان، نوجوان و کودک هستند در روح و جسم آنها فرو برود تا در آینده کمتر دچار صدمه شوند. ما اگر منتظر تغییر و تحول فرهنگی هستیم تنها راه آن برگشت به قرآن است. در این عرصه باید بحث مهدهای قرآنی را جدی بگیریم. عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران گفت: اکنون در جامعه ما به شکلی شده است که اگر مادری بخواهد فرزند خود را در مهدهایی که کلاس زبان دارد بگذارد از بهترین امکانات میتواند بهره ببرد اما متاسفانه مهدهای قرآنی اینگونه نیستند. نمی گوییم در زیر خط فقر هستیم اما آن شرایط مطلوب را در این عرصه نداریم. ما شاهد هستیم که در برخی از شهرستانهای استان فارس وقتی بانوان شان گرد هم جمع می شوند و مهدهای قرآنی به راه می اندازند مردم آن شهر بدون اینکه هیچ قوه قهریه ای در کار باشد خودشان ماهوارههایشان را جمع میکنند. این نشان دهنده نور قرآن است که در هر جایی باشد ظلمت شیطان از بین میرود. علاسوند تاکید کرد: در مالزی 400 دانشگاه علوم اسلامی داریم. در این کشور حتی از فشارهای فرهنگی از سوی دولت های دیگر زیاد هم باشد آنها نمی توانند کاری کنند، چرا که پایه و اساس کشور را چیز دیگری تشکیل داده است. تا جوان ها در سن نوجوانی و کودکی هستند باید به آنها آموزشهای قرآنی داده شود. تربیت مربیان خانگی قرآن برای مادران شاغل و غیرشاغل یکی دیگر از اموری است که برای ترویج مسائل قرآنی باید به آن بپردازیم و این از طرح هایی است که متاسفانه زمین مانده است. ما با جدید در این عرصه میتوانیم شاهد تحولات مثبت و اثرگذار در رابطه با مفاهیم قرآنی در جامعه باشیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]